Vriendin van broer mee naar crematie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:32

Ik begrijp je heel goed TS...
Je opa is overleden, jij hebt deze man je hele leven gekend, met hem gespeeld, van hem gehouden en van hem geleerd.
Het vriendinnetje van je broer komt eigenlijk net om de hoek kijken, en word meteen als even belangrijk aangemerkt, terwijl zíj niet met hem heeft gespeeld vroeger, en op geen enkele manier kan begrijp wat hij voor jou betekende. Dat voelt invasief en niet eerlijk. Alsof ze inbreekt in een super intiem moment dat eigenlijk gereserveerd zou moeten zijn voor jou en je famillie.

Toch is dit niet jouw keuze. Je opa was de man van je oma, en zij heeft het laatste woord. Het vriendinnetje van je broer doet dit waarschijnlijk ook niet omdat het zo verschrikkelijk leuk vind om op een begrafenis te zitten. Ik ben zelf twee keer bij een begrafenis van een familielid van mijn partner geweest (oma en tante) die ik beide nauwelijks kende, en ik kan je vertellen dat het knap ongemakkelijk is om tussen de familie te zitten in de familiekamer. Je wéét dat je er niet 100% bijhoort, en je ziet iedereen denken; goh, dat meisje ken ik helemaal niet. Wat had zij met oma/tante?
Toch heeft mijn vriend hier onwijs veel steun aan gehad, en is mij hier nog steeds heel erg dankbaar voor. Ik zou het ook zo weer doen.
Als jouw broer steun kan halen uit zijn vriendin heb je dit gewoon te accepteren, zeker als de rest van de familie het er gewoon mee eens is. Wel heb je het recht je gevoelens uit te spreken en het er met ze over te hebben.

Ik wil je heel erg veel sterkte toewensen de komende tijd, ook met de begrafenis. Richt je op jezelf en je eigen rouw, en de herinneringen die je aan je opa hebt. Y;(

Voor de mensen hier die zeggen dat TS gevoelloos, egoïstisch oid is; dit is een heftige periode. Haar opa is overleden en ze is in rouw. Een van de dingen die daarbij de kop kunnen opsteken is jaloezie. De dood van een geliefde doet echt héle rare dingen met je hoofd, daar kan niemand iets aan doen en TS hoeft daar zéker niet op aangesproken te worden.
Zeker als je autisme hebt, en al heel slecht met veranderingen en onbekende mensen om kunt gaat, kan zoiets als dit extra impact hebben. Ik heb ook autisme en ik ben zo een paar dagen van de leg als er zonder aankondiging op bezoek komt. Daar kan die persoon niks aan doen, maar op dat moment kan ik die persoon wel schieten. Dus oordeel niet te hard over TS haar blik op haar broers vriendin. Het is gewoon een kwestie van wennen, geen onwil.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~


BigOne
Berichten: 38192
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:33

CharmingS schreef:
Gecondoleerd.

Ik ga mee met de adviezen die al gegeven zijn..

Daarnaast zou je misschien fijn voor iedereen zijn als je juist zorgt dat ze zich welkom voelt.. Het is niet niks voor zo'n jong meisje allemaal vreemde mensen een handje te moeten geven die je niet eens kent. Voor een persoon die je niet eens kent. Ik vind het juist heel erg dapper van dit meisje dat ze dit voor jouw broer wil doen.

Maar ik kan je frustratie en irritatie ook wel begrijpen.
Mijn opa is vorige week overleden.. En nog geen 5 uurtjes nadat hij zijn adem had uitgeblazen, vroeg mijn stiefnichtje (die nooit bij opa kwam, en hem misschien 4 x in 20 jaar tijd heeft gezien) om de auto sleutel, want zei vond dat ze daar wel recht op had. (uiteindelijk heeft ze de auto ook gekregen, en toen ze de auto zag was ze alles aan het afkraken).

Ook tijdens de dienst stond ze al voor bij de kist om kaarsjes aan te steken voor dat gezegd werd. Daar heb ik verder niet op gereageerd, maar ik vond dat ook helemaal niet leuk.
Dus ik kan jouw gevoelens ergens ook wel begrijpen ;)

Wil je erg veel sterkte wensen TS. Y;(

Jij ook gecondoleerd, erg he, zulke aasgieren.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:02

Gecondoleerd TS

Ik snap wel hoe je je voelt maar ik denk dat je je energie beter anders kan besteden.

Toen ik net met mijn toenmalige vriend, nu ex kreeg, overleed er al vrij snel een opa (toenmalige vriend 18 ik 16) Ik heb hem niet vaak gezien en familie had ik alleen nog maar gezien tijdens een kerst dinner. Ik werd vanaf het begin al heel snel opgenomen in de familie. Ik heb toen ook gevraagd wat mijn toenmalige vriend wilde en ik heb gevraagd wat de familie wilde. Ook heb ik het er met mijn ouders over gehad wat gepast was. Conclusie, ik hoorde bij de familie dus ik hoorde ook op de familie bank. En ik werd gecondoleerd met iemand die ik nauwelijks kende. Dat is heel ongemakkelijk en heb me er eigenlijk de hele dag druk om gemaakt omdat ik het gevoel had dat het niet klopt. Mijn toenmalige vriend en zijn familie waren wel erg blij met mijn steun. En dat is eigenlijk waar je het voor doet.
Ik heb 5 jaar een relatie met hem gehad en in de tussentijd zijn er nog 2 oma's overleden. Ook naar hun crematie's ben ik toe geweest. De laatste oma die overleed heb ik nooit in het echt gezien. Niet omdat ik niet wilde maar omdat mijn toenmalige vriend het niet aan kon. Zijn oma had zwaar dementie en kon eigenlijk niks meer zelfstandig. Hij wilde zijn oma herinneren zo als ze was in haar goede jaren en niet als de oma die niemand meer herkent. Zelf zou ik nooit zo zijn en zou ik mijn oma ook in die toestand bezoeken. Maar dat is iets wat iedereen voor zichzelf moet beslissen. Dus ik heb die oma nooit gezien en de eerste keer dat ik haar zag lag ze opgebaard. Dat was ook heel vreemd. En ondanks dat ik toen al 3 jaar een relatie met hem had was het nog vreemd om condoleances te ontvangen. Ik heb iedereen ook terug gecondoleerd.

Dit is dus puur mijn ervaring en ik wil niet zeggen of iets goed of fout is. Maar ik denk dat je broer steun kan hebben aan zijn vriendin ook al blijven ze misschien niet voor altijd bij elkaar. Dat is namelijk vooraf niet te voorspellen. Ik snap ook dat je het vervelend vind dat er opeens iemand tussen komt die jou opa eigenlijk niet gekend heeft. Maar ik zou er vanuit gaan dat je broer de steun van zijn vriendin kan waarderen en nodig heeft. En als het zijn vriendin is VIND IK dat ze bij de familie hoort (maar dat is mijn mening ;))

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vriendin van broer mee naar crematie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:19

TS, probeer het om te draaien. Voor de vriendin van je broer is dit vast ook erg moeilijk. Dus vertel haar dat je het waardeert dat ze een steun voor je broer is en steek haar een hart onder de riem, want een crematie is heftig, helemaal als je 16 bent.

Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:07

Laurora schreef:
Ik begrijp je heel goed TS...
Je opa is overleden, jij hebt deze man je hele leven gekend, met hem gespeeld, van hem gehouden en van hem geleerd.
Het vriendinnetje van je broer komt eigenlijk net om de hoek kijken, en word meteen als even belangrijk aangemerkt, terwijl zíj niet met hem heeft gespeeld vroeger, en op geen enkele manier kan begrijp wat hij voor jou betekende. Dat voelt invasief en niet eerlijk. Alsof ze inbreekt in een super intiem moment dat eigenlijk gereserveerd zou moeten zijn voor jou en je famillie.


Ik vind dit goed gezegd en ik vind dat deze emotie van ts er ook mag zijn.

De andere kant is dat het ontzettend kwetsend voor vriendin zou zijn als zij niet als familie zou worden beschouwd, vanwege haar leeftijd of omdat de relatie nog zo pril is.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:18

Laurora schreef:
Voor de mensen hier die zeggen dat TS gevoelloos, egoïstisch oid is; dit is een heftige periode. Haar opa is overleden en ze is in rouw. Een van de dingen die daarbij de kop kunnen opsteken is jaloezie. De dood van een geliefde doet echt héle rare dingen met je hoofd, daar kan niemand iets aan doen en TS hoeft daar zéker niet op aangesproken te worden.
Zeker als je autisme hebt, en al heel slecht met veranderingen en onbekende mensen om kunt gaat, kan zoiets als dit extra impact hebben. Ik heb ook autisme en ik ben zo een paar dagen van de leg als er zonder aankondiging op bezoek komt. Daar kan die persoon niks aan doen, maar op dat moment kan ik die persoon wel schieten. Dus oordeel niet te hard over TS haar blik op haar broers vriendin. Het is gewoon een kwestie van wennen, geen onwil.


Ten eerste: volgens mij heeft niemand TS gevoelloos genoemd. Ten tweede: ook al komt het voort uit rouw mag je best gewezen worden op jaloers gedrag en is het goed om je daar bewust van te zijn. En daar mag je dan ook best wat mee doen, ook al ben je in rouw.

En ook al is het een kwestie van wennen en niet van onwil: als je er bewust van bent (geworden) dat dat het geval is dan kun je dat ook relativeren, in context plaatsen. Dus ook weten dat je er niet naar moet handelen, maar dat je gewoon tijd nodig hebt om eraan te wennen. Zo kun jij onverwacht bezoek wel schieten, maar omdat je volwassen bent en weet waar het vandaan komt zul je dit toch niet op het bezoek afreageren (mag ik hopen).

koeien op de weg...

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 22:49

Had niet verwacht dat er zoveel reacties zouden komen
Ik kan niet overal op reageren maar even globaal wat ophelderingen en dan pik ik er wat tussenuit.

Nee - ik heb zelf geen relatie en ook niet gehad. Heb hier ook geen behoefte toe (asexueel). Jaloes ben ik dus zeker niet - en al helemaal niet op het feit dat ik de aandacht van mijn broer moet missen? Heb hem het liefst zo snel mogelijk het huis uit eerlijk gezegd.

Daarnaast heeft iedereen het idee dat ik zijn vriendin niet mag, dit is niet zo. Je moet er heel veel aan doen moet ik iemand niet mogen of haten. Ik kan het redelijk vinden met haar, zullen nooit besties worden maar dat komt deels omdat ik sowieso niemand close laat. Het enige wat ik me aan stoor is iets wat ik straks hieronder quote.

En iedereen heeft volgens mijhet idee dat ik me ermee bemoei, dat ik hun keuze niet respecteer en er verandering in wil brengen? Heb al eerder gezegd, dit is niet zo. Het enige wat ik wilde was even mijn gevoelens uiten.Heb het er alleen met mama over gehad en hier. Dat ik allemaal beschuldigingen naar mijn hoofd krijg dat ik een ander iets niet gun,egoistisch en jaloes ben vind ik een beetje te ver gaan. Het enige wat ik wilde weten is of het raar is dat ik hier wat door geirriteerd ben en het er totaal niet mee eens ben, maargoed blijkbaar kan bokt dit soort topics ook niet handelen.

Ik hoef dus geen beschuldigingen naar mijn hoofd daarover te krijgen. Ik wilde alleen anderen hun mening weten wat hun in zo'n situatie zouden doen en hoe zij zich zouden voelen.

Ik ga het één kans geven. Voel me al poedersuiker door het hele goede en dan hoef ik geen negatieve opmerkingen nog erbij naar mijn hoofd. Sommige mensen vind ik een beetje respectloos overkomen. Mocht er nog een reactie komen als ''Maar verder heb ik medelijden met je broer. Wat stel jij je ontzettend jaloers en naar op. Wat heeft zijn vriendinnetje jou misdaan? Dat ze bij je ouders thuis eet? Als je daar last van hebt ga je maar mooi op jezelf wonen.'' Dan vraag ik een mod om het op slot te gooien.


Even een paar mensen die WEL in de gaten hebben hoe het voor mij voelt.
Goof schreef:
Ik begrijp ts ergens wel om eerlijk te zijn. Het verlies van en verdriet om opa is heel intiem. Zo'n samenzijn in de familiekamer voorafgaand aan het afscheid is wat mij betreft echt een hele intiem moment om nog even te delen met directe naasten. Ik begrijp dat een vriendinnetje erbij hoort, maar zou het ook lastig vinden als die daarbij zou zijn omdat zij geen enkel persoonlijk verdriet om de overledene heeft. Zelfde met condoleren.


Lau schreef:
Is het misschien met je autisme moeilijk te verwerken dat de gezinsstructuur is veranderd?


Verandering in het algemeen. Gaat niet over aandacht vann andere gezinsleden. Het is ''anders'' dan normaal en dat voelt niet goed. Hetzelfde met dus condoleance en crematie.

Laurora schreef:
Ik begrijp je heel goed TS...
Je opa is overleden, jij hebt deze man je hele leven gekend, met hem gespeeld, van hem gehouden en van hem geleerd.
Het vriendinnetje van je broer komt eigenlijk net om de hoek kijken, en word meteen als even belangrijk aangemerkt, terwijl zíj niet met hem heeft gespeeld vroeger, en op geen enkele manier kan begrijp wat hij voor jou betekende. Dat voelt invasief en niet eerlijk. Alsof ze inbreekt in een super intiem moment dat eigenlijk gereserveerd zou moeten zijn voor jou en je famillie.



Voor de mensen hier die zeggen dat TS gevoelloos, egoïstisch oid is; dit is een heftige periode. Haar opa is overleden en ze is in rouw. Een van de dingen die daarbij de kop kunnen opsteken is jaloezie. De dood van een geliefde doet echt héle rare dingen met je hoofd, daar kan niemand iets aan doen en TS hoeft daar zéker niet op aangesproken te worden.
Zeker als je autisme hebt, en al heel slecht met veranderingen en onbekende mensen om kunt gaat, kan zoiets als dit extra impact hebben. Ik heb ook autisme en ik ben zo een paar dagen van de leg als er zonder aankondiging op bezoek komt. Daar kan die persoon niks aan doen, maar op dat moment kan ik die persoon wel schieten. Dus oordeel niet te hard over TS haar blik op haar broers vriendin. Het is gewoon een kwestie van wennen, geen onwil.



----

Nogmaals, ik probeer niemand's keuze te veranderen. Ik doe niet boos tegen haar. Ik heb totaal geen problemen met haar. Ik doe niet boos tegen mensen of haarzelf of wat dan ook (En ik heb het idee dat mensen dit WEL denken.)

Ik heb geen zin in negatief commentaar en beschuldigingen. Het enige wat ik wilde is even mijn gevoellens uiten (want dit heb ik verder alleen tegen mama gedaan) en hoe anderen zich zouden voelen in deze situatie.

Dus reacties als ''jaloes'' ''respectloos'' en ''egoistisch'' mogen wegblijven. Het gaat niet om je mening naar mij toe, maar naar om de situatie. Als bokt dat niet kan respecteren dan gaat ie gewoon dicht. Je maakt me er namelijk niet beter op voelen ;)

It doesn't matter if you're weak; if you struggle hard enough, you can make a miracle happen.


Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Vriendin van broer mee naar crematie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:56

Ten eerste worden topics niet zomaar op slot gezet omdat de T S dat wil. Dan had je maar moeten bedenken dat je ook in jouw ogen negatief commentaar krijgt.

Verder vind ik het een laat het gaan verhaal. Je broer vind het ws fijn om de steun van zijn vriendin te hebben op deze manier en dat maakt hem een soort van gelukkig dst hij iemsnd heeft om op te steunen. En daar gaat het toch om.

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:59

@TS,
Het zijn ook wel veel veranderingen in een keer. En ik denk dat daar je grote hekel punt zit. En daarom uit je je ongelukkig.
Want ze is veel bij jullie dat is al anders en dat overlijd er plots een familielid die dichtbij staat. Dat is wel echt veel in een keer natuurlijk. Maar ook omdat je zelf aangeeft geen behoefte te hebben aan relaties. En natuurlij ook aseksueel bent is dit lastig te begrijpen. Want jij hoeft die aandacht en steun immers niet. Dus dan is omdenken natuurlijk ook lastig, want jij voelt dat niet.
Maar probeer je dan eraan vast te houden dat dit voor je broer wel heel belangrijk is. Misschien maakt dat het makkelijker.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 23:02

Olympia schreef:
Ten eerste worden topics niet zomaar op slot gezet omdat de T S dat wil. Dan had je maar moeten bedenken dat je ook in jouw ogen negatief commentaar krijgt.

.

Er zit een groot verschil in negatief commentaar en bijna haat en kleinerend commentaar.

It doesn't matter if you're weak; if you struggle hard enough, you can make a miracle happen.


korbakimmy8

Berichten: 2233
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 23:05

Ten eerste gecondoleerd.

Ik snap je frustratie. Mijn schoonzus (die niks met mijn opa had) staat ook op zijn kaart. Na het overlijden van mijn opa heeft ze mijn broer van ons afgepakt om het zo maar even te noemen en wil hij niks meer met ons te maken hebben (de gehele familie aan onze kant zeg maar). Dat is een heel verhaal opzich maar zij heeft daar echt voor gezorgd. Ik walg er van dat haar naam op de kaart van mijn lieve opa staat.

Paddock Paradise, Noord Zweden, Hobby Fok.
https://www.klaversgarden.com/

senna21

Berichten: 11824
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Vriendin van broer mee naar crematie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 23:15

Ts, sterkte.
Een condoleance en uitvaart is voor alle betrokkenen ingewikkeld. Zoveel gevoel en zoveel verschillende mensen. Ik kan me voorstellen dat het voor jou extra lastig is om daar mee om te gaan.
Kan het zijn dat je behoefte hebt aan steun en ruimte voor je eigen gevoelens van rouw en gemis?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 23:18

Gecondoleerd ts!

Zelf persoonlijk zou dit mij niet zo storen.
De band of ect is voor mij niet anders als er een naam bij staat.
Ik heb de rouwkaart van mijn vader zelf ontworpen,
Daar Stonden gewoon alleen zijn vrouw, en zijn 3 kinderen.
Heb er eigenlijk helemaal niet bij stil gestaan dat partners er ook op moeten.

Ik zou je familie hiermee in ieder geval niet lastig vallen.
Pak lekker je eigen rust, en zet de onbelangrijke dingen van je af
Heel veel sterkte!! :(:)

Als liefde het enigste word,
waar je je aan vast kunt houden ♡

Blog Wolter&Angelique
https://www.facebook.com/WolterAngelique-1997556280328153/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 23:22

Hikarii schreef:
Olympia schreef:
Ten eerste worden topics niet zomaar op slot gezet omdat de T S dat wil. Dan had je maar moeten bedenken dat je ook in jouw ogen negatief commentaar krijgt.

.

Er zit een groot verschil in negatief commentaar en bijna haat en kleinerend commentaar.


Waar zie jij bijna haat en kleinerend commentaar?

En je blijft maar zeggen dat je niks tegen die vriendin hebt, maar heb je je eigen berichten over haar wel eens nagelezen?

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 23:24

korbakimmy8 schreef:
Ten eerste gecondoleerd.

Ik snap je frustratie. Mijn schoonzus (die niks met mijn opa had) staat ook op zijn kaart. Na het overlijden van mijn opa heeft ze mijn broer van ons afgepakt om het zo maar even te noemen en wil hij niks meer met ons te maken hebben (de gehele familie aan onze kant zeg maar). Dat is een heel verhaal opzich maar zij heeft daar echt voor gezorgd. Ik walg er van dat haar naam op de kaart van mijn lieve opa staat.


Dit is toch totaal niet vergelijkbaar?

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 23:32

Laurora schreef:
Ik begrijp je heel goed TS...
Je opa is overleden, jij hebt deze man je hele leven gekend, met hem gespeeld, van hem gehouden en van hem geleerd.
Het vriendinnetje van je broer komt eigenlijk net om de hoek kijken, en word meteen als even belangrijk aangemerkt, terwijl zíj niet met hem heeft gespeeld vroeger, en op geen enkele manier kan begrijp wat hij voor jou betekende. Dat voelt invasief en niet eerlijk. Alsof ze inbreekt in een super intiem moment dat eigenlijk gereserveerd zou moeten zijn voor jou en je famillie.

Toch is dit niet jouw keuze. Je opa was de man van je oma, en zij heeft het laatste woord. Het vriendinnetje van je broer doet dit waarschijnlijk ook niet omdat het zo verschrikkelijk leuk vind om op een begrafenis te zitten. Ik ben zelf twee keer bij een begrafenis van een familielid van mijn partner geweest (oma en tante) die ik beide nauwelijks kende, en ik kan je vertellen dat het knap ongemakkelijk is om tussen de familie te zitten in de familiekamer. Je wéét dat je er niet 100% bijhoort, en je ziet iedereen denken; goh, dat meisje ken ik helemaal niet. Wat had zij met oma/tante?
Toch heeft mijn vriend hier onwijs veel steun aan gehad, en is mij hier nog steeds heel erg dankbaar voor. Ik zou het ook zo weer doen.
Als jouw broer steun kan halen uit zijn vriendin heb je dit gewoon te accepteren, zeker als de rest van de familie het er gewoon mee eens is. Wel heb je het recht je gevoelens uit te spreken en het er met ze over te hebben.

Ik wil je heel erg veel sterkte toewensen de komende tijd, ook met de begrafenis. Richt je op jezelf en je eigen rouw, en de herinneringen die je aan je opa hebt. Y;(

Voor de mensen hier die zeggen dat TS gevoelloos, egoïstisch oid is; dit is een heftige periode. Haar opa is overleden en ze is in rouw. Een van de dingen die daarbij de kop kunnen opsteken is jaloezie. De dood van een geliefde doet echt héle rare dingen met je hoofd, daar kan niemand iets aan doen en TS hoeft daar zéker niet op aangesproken te worden.
Zeker als je autisme hebt, en al heel slecht met veranderingen en onbekende mensen om kunt gaat, kan zoiets als dit extra impact hebben. Ik heb ook autisme en ik ben zo een paar dagen van de leg als er zonder aankondiging op bezoek komt. Daar kan die persoon niks aan doen, maar op dat moment kan ik die persoon wel schieten. Dus oordeel niet te hard over TS haar blik op haar broers vriendin. Het is gewoon een kwestie van wennen, geen onwil.


Hierin ga ik met je mee.
Iemand met autisme heeft een hele andere manier van denken/beleven dan de meeste mensen.
En dan ook nog eens een dierbare verloren.
Logisch dat een reactie op een gebeurtenis dan ook anders kan zijn.


TS heel veel sterkte. En probeer je inderdaad op je opa te focussen zoals heel veel bokkers je aanraden. De vriendin is waarschijnlijk mee omdat ze het allemaal goed bedoelt en wilt steunen.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 00:14

Ik heb geen idee of destijds op de kaart stond, gok van niet, maar ik ging ook nog niet superlang met mijn vriend (nu 13 jaar samen) toen zijn opa overleed. Ik heb alles uit mijn handen laten vallen en ben naar hem toegereden toen. Heb er zoveel mogelijk voor hem proberen te zijn. In de kerk mocht ik niet naast hem zitten, want die plek was voor de kleinkinderen en dat was ik niet. Ik mocht zelfs niet achter hem zitten om hem zo nog tot steun te kunnen zijn. Dat vond ik zo erg.. Niet voor mezelf, maar wel voor mijn vriend, die het moeilijk genoeg had en mij daarbij wilde hebben. En achteraf voelt het heel erg 'onwelkom' en voor zover ik opa kende en had leren kennen door verhalen (opa was al slecht aan toen ik in de familie kwam), zat opa zo helemaal niet in elkaar.
Dat de familie mij daar niet vond passen, tsja, misschien hadden ze gelijk, maar ik weet niet hoe iemand ergens niet kan passen als het gaat om een periode van verdriet en steun.. Plus: mijn vriend wilde mij daar, dat zou toch genoeg moeten zijn?

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 03:29

Kinke schreef:
korbakimmy8 schreef:
Ten eerste gecondoleerd.

Ik snap je frustratie. Mijn schoonzus (die niks met mijn opa had) staat ook op zijn kaart. Na het overlijden van mijn opa heeft ze mijn broer van ons afgepakt om het zo maar even te noemen en wil hij niks meer met ons te maken hebben (de gehele familie aan onze kant zeg maar). Dat is een heel verhaal opzich maar zij heeft daar echt voor gezorgd. Ik walg er van dat haar naam op de kaart van mijn lieve opa staat.


Dit is toch totaal niet vergelijkbaar?


Nou inderdaad. Dit is inderdaad wel iets anders dan een meiske van 16 die gewoon op de uitvaart haar vriendje wilt steunen, en met goedkeuring van oma & ouders op de kaart staat. :=

TS, je vroeg jezelf af of het raar/onterecht was dat je je zo voelt. Daar krijg je antwoord op. Iedereen heeft recht op zijn gevoelens, dus jij ook. Maar er wordt door meerdere mensen aangegeven dat het écht niet zo vreemd is als je denkt en dat je het moet proberen los te laten. Probeer blij te zijn dat je broer een vriendinnetje heeft die hem hierbij kan steunen.

Daarnaast heb je het over “het één kans geven”, hoe bedoel je dat? Er is niks aan te doen, ze staat op de kaart en ze gaat mee om je broer en je familie te steunen, soit.

Dat je mede door je autisme hier moeite mee hebt is enigzins te begrijpen, maar focus je op jezelf en op het afscheid van je opa. Dat meisje heeft jou niks misdaan. Heb respect voor de keuze van je ouders en je oma en focus op jezelf.
Laatst bijgewerkt door Silenna op 23-03-18 03:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 03:32

Hikarii schreef:
Olympia schreef:
Ten eerste worden topics niet zomaar op slot gezet omdat de T S dat wil. Dan had je maar moeten bedenken dat je ook in jouw ogen negatief commentaar krijgt.

.

Er zit een groot verschil in negatief commentaar en bijna haat en kleinerend commentaar.


Je krijgt hier geen haat en kleinerend commentaar, wel commentaar dat allicht niet in jouw straatje past.
Verder vind ik je stukje over 'het één kans geven' heel apart. Wat bedoel je daarmee? En wat doe je als het niet verloopt zoals jij het voor ogen hebt?
Een tip: Richt je vooral op het steunen van je nabestaanden en met name je oma. Laat de rest gaan.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vriendin van broer mee naar crematie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 03:54

Gecondoleerd.

Ik heb niet alles gelezen, maar snap het gedeeltelijk en het is ook een lastig probleem.

Toen vorig jaar mijn broer heel onverwacht overleed hebben wij de vriendin van onze zoon wel op de kaart gezet. Hij was 19, zij 17 en kenden elkaar 2 jaar. Het is ruim en half jaar later uit gegaan en zij staat voor altijd op de kaarten. Er is ook geen haat of wat dan ook, dus het was gewoon zo op dat moment.
Toen mijn man en zoon naast de kist liepen, liep ik erachter met mn moeder en heb haar ook bij me genomen, want zij had daar verder niemand. Voor onze zoon was het niet compleet geweest op dat moment zonder haar.
Nu is het voor zijn nieuwe vriendin vast vreemd als je erover na gaat denken, maar het gebeurt....

Zelf heb ik echt geen contact met mijn schoonmoeder, maar als zij overlijdt zal ik toch echt naast mijn man staan. Hij heeft verder geen broers en zussen of wat dan ook en ik ben zijn vrouw, dus ben er voor hem. Onze zoon heeft ook geen contact en mag zelf kiezen.

Het zijn nou eenmaal gevoelige onderwerpen en je moet alles beslissen in een emotionele tijd. Ik had wel veel geregeld voor mezelf, maar heb na mn broer zijn overlijden ook mijn wensen echt vastgelegd. Dat kan zo enorm helpen voor de nabestaanden om vrede te hebben met hoe de dingen gaan.

Probeer je er niet teveel druk om te maken en denk nu aan je opa en maak er een mooi afscheid van. Sterkte

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:06

Hikarii schreef:
Er zit een groot verschil in negatief commentaar en bijna haat en kleinerend commentaar.


Haat is een zeer sterke emotie die wij met z’n alle echt niet voor jou voelen.

Kleinerend commentaar zie ik ook niet.

TS ik geef je het advies om het hele topic nog eens rustig te lezen. (En dat meen ik heel serieus en niet banketstaaf of wat dan ook)
Wellicht zie je de commentaren dan in een ander licht.

Overigens als je asexueel bent betekend dat niet dat je geen jaloezie kunt voelen. Ze kan zelfs verliefd op iemand worden en van iemand gaan houden. Daarnaast kan je op heel veel andere vlakken jaloezie voelen. (Een ander heeft een mooier huis, mooiere schoenen, kan iets beter of krijgt meer aandacht dan jij)

Ik zal niet beweren dat je jaloers op haar bent hoor. Dat weet ik niet. Wellicht denk jij of vind jij dat het zo hoort op een uitvaart.

Maar TS, er zijn geen echte regels voor uitvaarten en of bruiloften(waar soms dezelfde gevoelens kunnen ontstaan)
Het gaat erom wat jij en je familie willen. En blijkbaar heeft je familie bepaald dat ze ook mag komen.

En voor jou zit er niets anders op om dat erbij te nemen. Ik hoop heel erg dat het je lukt om het je niet te veel in de weg te laten zitten. Dat zou jammer zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:00

Hikarii schreef:
Olympia schreef:
Ten eerste worden topics niet zomaar op slot gezet omdat de TS dat wil. Dan had je maar moeten bedenken dat je ook in jouw ogen negatief commentaar krijgt.

Er zit een groot verschil in negatief commentaar en bijna haat en kleinerend commentaar.

Dit toont heel duidelijk hoe jij erin staat en het is heel jammer - voor jouzelf! - dat jij het zo oppakt. Ik kan me voorstellen dat het onverwachts hard aankomt (vooral als je vastzit in je eigen gedachtenpatronen), maar er staan echt veel goede inzichten/ideeën en adviezen in.

Het zou kunnen dat het door de rouw komt, maar hoe ik het interpreteer speelt dit al veel langer. Heb je nog professionele hulp? Ik denk dat het heel goed zou zijn om hulp te vragen bij het bewust worden van en omgaan met rigide gedachtenpatronen en veranderingen, daar kun je zo te lezen nog heel veel winst behalen en dat zal je goed van pas kunnen komen in je verdere leven.

Misschien kun je dit topic over een tijdje nog eens lezen, als je niet meer zo in de rouw zit. Wellicht heb je dan wat meer ruimte om te lezen wat er staat en het binnen te laten komen en misschien kun je er dan wat mee.

koeien op de weg...

Echwel

Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:16

Hikarii schreef:
Nee - ik heb zelf geen relatie en ook niet gehad. Heb hier ook geen behoefte toe (asexueel). Jaloes ben ik dus zeker niet - en al helemaal niet op het feit dat ik de aandacht van mijn broer moet missen? Heb hem het liefst zo snel mogelijk het huis uit eerlijk gezegd.


Als dit op autisme wordt gegooid , sorry maar dit is tussen jouw ouders en hem...
Als mijn kind dit zou zeggen zou ik tegen haar zeggen daar is de deur jij kunt er ook uit

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Vriendin van broer mee naar crematie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:25

Ik vind eigenlijk dat je moeilijk doet om niks. Het is de vriendin van je broer. Hij wil haar er bij, zij wil er voor hem zijn. Daar heb jij verder niks mee te maken, het is jouw relatie niet.

Als je zo'n hekel hebt aan je broer kun je inderdaad beter zelf het huis uit.

Goof

Berichten: 28755
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:26

Vanuit autisme zijn Ts haar reacties echt vrij simpel te verklaren. Ik kan TS dan ook echt begrijpen in dit verhaal.Het is echter geen autisme- gerelateerd topic.
TS ik zou je aanraden dit topic verder niet meer te lezen, maar je tijd komende dagen te steken in je familie, opa, je verdriet.
Je irritaties over de reacties in dit topic voegen nu niets toe aan je leven. Sterkte.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Amber_anne, AmberG, Ange29, Besje, BlueStocking, Dirkje_Nero, dolor, Eulogy, Ianrowan2009, janneke_S, Kairos, laura22, leintje_, Murloc, nuevo_mien, Nustice, Olga89, VuurVleugels, Weenck en 212 bezoekers