‘Bemoeiende’ stiefvader

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

‘Bemoeiende’ stiefvader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 18:01

Oké even vooraf duidelijk: mijn stiefvader is een super lieve man, met een groot hart.
Maaar....
Hij bemoeit zich constant overal mee.

Momenteel gaat het met mijn studie (en dus ook met mij) niet zo heel lekker. Ik kom daardoor vaak overstuur thuis na een dag college en ik overweeg zeer serieus om te stoppen met mijn opleiding. Op dit moment heb ik even niet nodig dat mensen mij erop wijzen dat ik wel iets moet gaan doen met mijn leven, dat weet ik zelf ook wel. Ik sta goed voor mijn opleiding (gemiddeld een 7,0), maar ik mis de feeling ermee. Het is eigenlijk zelfs zo erg dat ik er een afkeer naar begin te krijgen.

Nu is het zo dat mijn stiefvader graag overal over praat. Ik heb nu even geen zin om te praten (of in ieder geval niet met hem), omdat ik zelf al in de constante strijd zit van stoppen of doorgaan. Ik heb gesprekken lopen op school en thuis wil ik gewoon graag rust. Maar dat is blijkbaar toch te moeilijk voor mijn stiefvader. Hoe vaak ik ook aangeef er niet over te willen praten (wat ik nu zelfs zo boos zeg dat ik er zelf van schrik) hij blijft doorpraten, op een ‘subtiele’ manier (misschien dat dat voor zijn kinderen werkt, maar ik ben zijn kind niet en voor mij werkt het niet).

Nu zit ik zelf een beetje te overwegen om naar het HBO te gaan (doe momenteel de universiteit, maar wordt strontchagrijnig van de onderlinge competitie). Ik benoemde dat vandaag ‘per ongeluk’. ‘Per ongeluk’ omdat ik weet dat dit weer uitloopt op een ellenlang gesprek, waardoor ik me alleen maar nog rotter voel en eigenlijk besluit dat het hele studieleven niks voor mij is en ik maar gewoon in een doos onder de brug ga leven. Dit is natuurlijk een beetje overdreven, maar goed, na de gesprekken voel ik me elke keer super ellendig.

Ik weet zelf niet zo goed wat ik ermee moet. Ik geef constant aan dat ik geen zin heb om te praten, maar wil toch nog een soort van aardig blijven. Ik heb het er met mijn moeder overgehad, maar die benadrukt alleen maar de goede bedoeling ervan. Ik zie de goede bedoeling ook wel, maar het kost me op dit moment veel te veel energie en ik kan er eigenlijk helemaal niks mee.

Zelf heeft hij 3 kinderen die het allemaal niet super doen (de jongste is wel heel goed op weg), dus dat maakt het voor mij extra vervelend dat hij zich zo met mij bemoeit.

Ik weet niet echt wat ik met dit bericht wil bereiken, maar van me afschrijven hielp wel even...


Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: ‘Bemoeiende’ stiefvader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:22

Praat met je moeder.

Is het al lente?

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:26

Volgende keer gewoon vragen: Zeg, wat begrijp jij niet aan "Ik wil er niet met je over praten"? En dan opstaan en weglopen?

Niet luisteren naar wat je zegt is gewoon geen respect voor je hebben en je niet serieus nemen.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Anoniem

Re: ‘Bemoeiende’ stiefvader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:32

Een superlieve stiefvader met een groot hart verdient toch wel een beetje krediet. Juist die eigenschappen zullen hem er toe bewegen met jou te praten.

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:33

Lieve TS
Wat heb jij een geluk met zo'n stiefvader :j gelukkig weet je dat ook
Citaat:
Oké even vooraf duidelijk: mijn stiefvader is een super lieve man, met een groot hart.


Ik denk dat je echt met hem om tafel moet en dan vertellen hoe je waardeert dat hij zich zo met jou bemoeit en wil dat het je goed gaat. En vertel hem dan wat je nodig hebt. Een luisterend oor, waardering om wie je bent en wat je doet en voor welke keuzes en twijfels je staat. (tenminste dat maak ik op uit je verhaal) Dat het op dit moment niet helpt om te "pushen of raad te geven"
Ik kan me zo goed voorstellen dat hij dat doet wanneer je overstuur thuis komt, want ik denk dat je die signalen uitzendt. En de automatische reactie is dan dat je iemand wil helpen die je na aan het hart ligt.

Wees duidelijk in wat je van hem wil en doe het aardig, snauwen gaat je sowieso niet helpen. Boos worden ook niet. Pak het op een "volwassen" manier aan.

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:34

Mogelijkheid 1: proberen het gesprek te verleggen naar iets anders. Tegenvragen stellen, iets over het nieuws, een onderwerp waarvan je weet dat hij erover praat.

Mogelijkheid 2: (werkt goed samen met mogelijkheid 1) - het zo saai mogelijk houden. "Ik denk erover na." "Daar zal ik over nadenken." "Dat weet ik niet, daar denk ik nog over." Zo min mogelijk energie instoppen en zo min mogelijk op de inhoud ingaan.

Mogelijkheid 3: uit de situatie weggaan. Naar de wc, naar je kamer, boodschappen doen, eten klaarmaken, de was gaan doen, whatever.

Gast4901: dan nog gaat die stiefvader in tegen wat TS nadrukkelijk aangeeft. Goede bedoelingen of niet - dat is niet respectvol. (En het helpt ook al niet, want je dringt iemand alleen maar meer in de hoek en dat leidt eigenlijk nooit tot betere beslissingen.)

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: ‘Bemoeiende’ stiefvader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 18:42

WoW wat een reacties al!
Het is dat ik zijn goede bedoelingen begrijp waardoor ik het zo moeilijk vind om aan te geven dat ik er niet over wil praten, maar als ik de letterlijke woorden ‘ik wil er niet over praten’ benoem, dan verwacht ik/hoop ik dat dat dan niet hoeft...

Met mijn moeder heb ik er over gepraat, maar ze zijn heeeeel vaak samen, wat het ook soms moeilijk maakt om het erover te hebben met mijn moeder.

Ik zeg nu idd vaak ‘ik wil het er niet over hebben’ of ‘ik zie het wel/ik heb nog even tijd om erover na te denken’ , maar dat zal niet duidelijk genoeg zijn.

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties :o

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:45

Anoniem schreef:
Een superlieve stiefvader met een groot hart verdient toch wel een beetje krediet. Juist die eigenschappen zullen hem er toe bewegen met jou te praten.

Ja. Maar praten is niet het zelfde als een gesprek voeren. Als TS al een paar keer heeft aangegeven dat ze er niet met hem over wil praten en hij blijft erover beginnen dan is dat erg respectloos.

TS ik zou voor de juf Ank aanpak kiezen: "welk deel van ik wil het er niet over hebben is nog niet helder?"

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Boetjewoor

Berichten: 991
Geregistreerd: 25-12-08

Re: ‘Bemoeiende’ stiefvader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:49

Misschien hem je beginpost laten lezen? Je legt het heel goed uit en misschien is het voor hem helemaal duidelijk na het lezen ervan.

Love like you've never been hurt
And dance like nobody is watching

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: ‘Bemoeiende’ stiefvader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:02

Je komt vaak overstuur thuis schrijf je.Dus ik kan me voorstellen dat daardoor de sfeer in huis ook wat bepaald word door jou gemoedstoestand en dat je stiefvader je daarom wilt (helpen).
Dus denk ik dat een deel vd oplossing van de bemoeizucht van je stiefvader bij jezelf ligt.

Maflinger_S
Berichten: 12142
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:16

Myrth97 schreef:
Oké even vooraf duidelijk: mijn stiefvader is een super lieve man, met een groot hart.
Maaar....
Hij bemoeit zich constant overal mee.


Het begin van je post is helder: je stiefvader is een superlieve man met een groot hart. Hij wil dus graag helpen. En jij lijkt ergens mee te zitten waarmee je wellicht geholpen zou kunnen/willen worden.
Daarbij komt dat mannen, als je ze als vrouw iets vertelt, meestal gelijk in de "ik-los-het-voor-je-op"-modus gaan in plaats van alleen maar naar je te luisteren. Dat is bloedirritant want meestal kom je als vrouw op dezelfde oplossingen (en vaak ook sneller omdat je het "probleem" al kent).
Wat ook in je nadeel lijkt te werken is het feit dat zijn eigen kinderen niet heel jofel gaan, wat misschien betekent dat hij bij jou nu extra zijn best doet. Heel vervelend allemaal voor jullie allebei, want hij doet zijn best en voor jouw gevoel doet hij teveel zijn best. Kan je dat tegen hem zeggen? Dat je zijn betrokkenheid enorm waardeert maar dat je graag zelf eerst nog wat meer wilt nadenken over wat jij wilt en welke beslissingen daarbij horen? Desnoods met je moeder samen om de kou wat uit de lucht te halen? Het zou zonde zijn als de goede relatie die jullie hebben hierdoor minder goed wordt.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Re: ‘Bemoeiende’ stiefvader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:43

Heb je al een goed gesprek met je stiefvader geprobeerd? Niet op het moment dat je moe en gefrustreerd thuis komt, maar om de grote lijn te bespreken? De meeste pubers zeggen dat ze niet willen praten als er iets is, terwijl ze dit wel willen. En ouders moeten leren en aanvoelen wat de grenzen zijn, wanneer ze wel wat kunnen aandringen en wanneer rust beter is. En mannen en dingen aanvoelen is een eeh dingetje :+.
Mijn tip: plan bijv het weekend op een rustig moment een gesprek met je moeder en stiefvader. Als het kan licht je moeder van tevoren al in, zodat ze een beetje jouw kant kan kiezen. Dan vertel je kort over je worsteling met school en dat je dit best wat frustratie en verdriet kost. Maar dat dit iets is dat je zelf gaat oplossen. Dat je graag de kans wil om dit als volwassene op te lossen. Vertel dat je je stiefvader geweldig vindt, maar dat je de laatste tijd het gevoel hebt dat hij je te weinig ruimte geeft. En vooral! Vertel wat dit met jou doet, hoe jij je daarbij voelt en dat het jou op dit moment niet helpt. Probeer geen verwijten te maken, maar gewoon eerlijk te zeggen wat je op je hart hebt. Je kunt het ook opschrijven en desnoods voorlezen met de boodschap dat je dit gesprek gewoon moeilijk vindt. Maar dat je hier extra verdrietig van wordt. Vraag je stiefvader je grenzen te respecteren, maar vraag vooral zijn vertrouwen. Dat het echt goed komt met je en dat je deze worsteling graag zelf aan wilt gaan, maar dat als je zijn advies nodig hebt, je er zeker mee komt. Ik denk zelf dat de boodschap namelijk niet duidelijk is voor je stiefvader (en moeder). Zeker als je schrijft dat het met zijn andere kinderen niet zo goed gaat, durft hij je misschien gewoon niet zo goed los te laten. Misschien is hij meer gewend aan minder zelfstandige kinderen? En deels zal het behulpvaardige en bemoeerige ook in zijn karakter liggen. Als hij het dan weer doet, dan verwijs je alleen even kort naar het gesprek en zeg je nu even niet, weet je nog wat we x weken geleden besproken hebben. Maar maak je geen zorgen, want ik kom er echt uit.
Ik hoop dat jullie eruit kunnen komen zonder dat jij zo verdrietig bent! Succes meid ook met je studiekeus

Nado
Berichten: 3343
Geregistreerd: 23-11-04

Re: ‘Bemoeiende’ stiefvader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:15

En, in toevoeging op de post van Diddykong: vertel hem in dat gesprek niet alleen wat je niet wil, maar ook vooral wat je wel wil van hem. Bijvoorbeeld: ik zou het heel fijn vinden als je naar mijn verhaal zou willen luisteren zonder mijn probleem voor me te willen oplossen. Ik waardeer heel erg dat zo met me begaan bent en je helpt me veel meer door alleen me mijn verhaal te laten doen en me te steunen. Oid.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:22

Even geen tips over je stiefvader

Maar kan je je opleiding niet BBL volgen (1 dag school. De rest werken) ipv BBL? Dat heeft mijn opleiding ook "gered". Ik haat school (nogsteeds :+ ) maar werken vind ik heerlijk. Vorig jaar niv. 3 gehaald en nu doorstuderen niv. 4. Word een moeilijk jaar maar ik ga er voor. Maar dit is MBO... weet niet of het kan bij jou

En ook niet helemaal onbelangrijk. Heb je zelf deze opleiding betaald? Als je stiefvader dit betaald heeft snap ik heel goed dat hij graag wil dat je het haald (immers zijn geld). Als je het zelf betaald hebt is het natuurlijk eigen keus

Succes!

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Doubtless

Berichten: 8450
Geregistreerd: 29-12-10

Re: ‘Bemoeiende’ stiefvader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:18

Je zou natuurlijk op jezelf kunnen gaan wonen. Dan ben je van dit hele dilemma af.

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: ‘Bemoeiende’ stiefvader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 07:53

Een gesprek zou idd misschien wel de oplossing zijn. Vind dat altijd wel lastig, maar het is misschien het beste.

Kabayo op de uni kan dat helaas niet, maar mocht ik naar HBO gaan dan is dat zeker een optie (ik haat school ook ondanks dat het me best makkelijk afgaat, ik wil gewoon wat doen i.p.v. leren).

Doubtless ja was het allemaal maar zo makkelijk he... tuurlijk wil ik uit huis, maar met 2 pony’s en een dure opleiding is dat niet echt te doen

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: ‘Bemoeiende’ stiefvader

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:01

Wat bij mij het beste werkt is erop terugkomen op een moment dat het niet speelt. Als je het gesprek kan aanknopen, hem erkent in zijn betrokkenheid en aangeeft dat je dat waardeert maar dat jouw gevoel niet fijn is op het moment dat hij toch doorgaat als je aangeeft het er niet over te willen hebben.. Misschien dat hij er dan bewuster naar kan kijken op een later moment.

Als het al gaande is schiet je vaak in je natuurlijke reactie en kun je niet meer op je hogere metaniveau communiceren over het hele feestje.

Goed dat je voor jezelf duidelijk hebt wat je wel en niet wilt. Voor mij was het een hele fijne stap om naar het HBO te gaan. Minder competitie en meer sturing. :) Succes met je keuzes! En als je even wil sparren over de situatie, pb gerust. Ik ken de achtergrond niet; maar misschien is het daarom wel fijn om te ventileren.

Doubtless

Berichten: 8450
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:38

Myrth97 schreef:
Doubtless ja was het allemaal maar zo makkelijk he... tuurlijk wil ik uit huis, maar met 2 pony’s en een dure opleiding is dat niet echt te doen


Wees daar dan bewust van en wees je stiefvader dankbaar dat je tijdens die dure opleiding nog fijn thuis mag wonen :) natuurlijk kun je aangeven dat je met rust gelaten wil worden, maar jij kan moeilijk bepalen wanneer de beste man zijn mond open mag doen in zijn eigen huis... hij bedoelt het allemaal goed.

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:45

Kun je aangeven dat je er al met mensen over spreekt (op school etc.) er dus echt wel mee bezig bent, en geen behoefte hebt aan meer praten?
Tegelijkertijd, pak voor jezelf even rust onderweg van school naar huis. Als je overstuur aan komt, zullen mensen daarover willen beginnen.
*niet alle reacties gelezen
Edit: zijn er meer zaken waar je dit gevoel bij krijgt? (Ik had zo'n schoonmoeder, dus vaak is het niet alleen dat.)

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 09:54

Doubtless schreef:
Myrth97 schreef:
Doubtless ja was het allemaal maar zo makkelijk he... tuurlijk wil ik uit huis, maar met 2 pony’s en een dure opleiding is dat niet echt te doen


Wees daar dan bewust van en wees je stiefvader dankbaar dat je tijdens die dure opleiding nog fijn thuis mag wonen :) natuurlijk kun je aangeven dat je met rust gelaten wil worden, maar jij kan moeilijk bepalen wanneer de beste man zijn mond open mag doen in zijn eigen huis... hij bedoelt het allemaal goed.


Het is niet ZIJN huis... hij woont hier net. En ik weet wel dat ie het goed bedoeld, maar dat betekent niet dat het fijn is?


Locanda schreef:
Kun je aangeven dat je er al met mensen over spreekt (op school etc.) er dus echt wel mee bezig bent, en geen behoefte hebt aan meer praten?
Tegelijkertijd, pak voor jezelf even rust onderweg van school naar huis. Als je overstuur aan komt, zullen mensen daarover willen beginnen.
*niet alle reacties gelezen
Edit: zijn er meer zaken waar je dit gevoel bij krijgt? (Ik had zo'n schoonmoeder, dus vaak is het niet alleen dat.)


Ik zit vaak een uur te wachten voor ik naar binnen ga, dus ik probeer dat wel...
Ik krijg het idd van meer mensen, maar die staan verder weg, dus dan is het makkelijker uit de weg te gaan.

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:57

Doubtless schreef:
Myrth97 schreef:
Doubtless ja was het allemaal maar zo makkelijk he... tuurlijk wil ik uit huis, maar met 2 pony’s en een dure opleiding is dat niet echt te doen


Wees daar dan bewust van en wees je stiefvader dankbaar dat je tijdens die dure opleiding nog fijn thuis mag wonen :) natuurlijk kun je aangeven dat je met rust gelaten wil worden, maar jij kan moeilijk bepalen wanneer de beste man zijn mond open mag doen in zijn eigen huis... hij bedoelt het allemaal goed.

Er is een verschil tussen je mond open mogen doen en geen respect hebben voor andermans grenzen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Re: ‘Bemoeiende’ stiefvader

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:01

Loopt de spanning met wachten niet alleen maar meer op? Misschien iets doen om je zinnen te verzetten zodat je er even wat verder vanaf staat?

Bedoelde meer, zijn er andere zaken waar je t.o.v. hem tegenaan loopt? :)

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 10:07

Locanda schreef:
Loopt de spanning met wachten niet alleen maar meer op? Misschien iets doen om je zinnen te verzetten zodat je er even wat verder vanaf staat?

Bedoelde meer, zijn er andere zaken waar je t.o.v. hem tegenaan loopt? :)


Ooh op die manier haha. Nou ja soms is ie ‘irritant’ zeg maar als hij iets mooi vindt, dan vindt ie het heeeeel mooi en praat ie er heel graag, heeel lang en heel enthousiast over. Hij is dus sowieso een prater. Maar ja met dat soort dingen kan ik het wel hebben, dan laat ik hem maar een beetje zo doen.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:08

Oordelen is lastig omdat je de dynamiek tussen jullie beiden niet ziet. Maar er vanuit gaande dat jij perfect geduldig bent en helder communiceerd en hij dat nog steeds niet oppikt, sommige mensen zijn blind voor hun eigen gedrag en dat krijg je er nog niet ingemept. Dan is de enige oplossing toch om hem te smeren. Pony verkopen en een goedkoop kamertje huren. Ook niet ideaal maar beter dan straks overspannen op de bank omdat je nergens een rustpuntje vindt..

Nav je laatste post: het klinkt wel alsof hij behoorlijk in je irritatie zone zit. Ook bij iets dat hij mooi vind verdraag je hem. Maar ook dat irriteert je wel. Meestal een teken dat een goed gesprek er al bijna niet meer in zit..
Laatst bijgewerkt door troi op 22-03-18 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:15

Misschien een gesprek aan gaan en duidelijk zeggen, het zal best goed bedoelt zijn maar je interesse irriteerd me enorm.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Avelienvd, diemth, Dominique_96, DoretteK, Esther, Hootje, lauralarissa, LouLi, LWDaisy, Nescio18, Pferdchen, Pinacolada, ReadTheRulez, Rosa_, Sterrendief, Xayah, xSannee, zuperzmoker en 67 bezoekers