‘Bemoeiende’ stiefvader

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 11:17

Shadow0 schreef:
Mogelijkheid 1: proberen het gesprek te verleggen naar iets anders. Tegenvragen stellen, iets over het nieuws, een onderwerp waarvan je weet dat hij erover praat.

Mogelijkheid 2: (werkt goed samen met mogelijkheid 1) - het zo saai mogelijk houden. "Ik denk erover na." "Daar zal ik over nadenken." "Dat weet ik niet, daar denk ik nog over." Zo min mogelijk energie instoppen en zo min mogelijk op de inhoud ingaan.

Mogelijkheid 3: uit de situatie weggaan. Naar de wc, naar je kamer, boodschappen doen, eten klaarmaken, de was gaan doen, whatever.

Gast4901: dan nog gaat die stiefvader in tegen wat TS nadrukkelijk aangeeft. Goede bedoelingen of niet - dat is niet respectvol. (En het helpt ook al niet, want je dringt iemand alleen maar meer in de hoek en dat leidt eigenlijk nooit tot betere beslissingen.)


Ik vind deze opties nogal 'puberaal'. Als een klein kind het gesprek vermijden gaat op de lange termijn niks opleveren. De TS komt op mij over al een hele verstandige meid, en de stiefvader ook als een lieve man die wil helpen (maar duidelijk een beetje onhandig is). Ik snap ook heel goed dat als je al niet blij bent, dat je dan niet zit te wachten op iemand die het er nog eens extra over wil hebben.

Mijn idee zou zijn om het gesprek aan te gaan met stiefvader op het moment dat je wel wat lekkerder in je vel zit, misschien op een moment dat het net gezellig is met stiefvader. Ts kan heel duidelijk uitleggen hoe het voor haar voelt, en wat ze wel en niet wil. Het lijkt me beter om dat duidelijk aan te kaarten, dan om over het weer of de uitslag van de gemeentelijke verkiezingen te beginnen.

Het moet natuurlijk wel zo zijn dat nadat de TS het op een duidelijk manier heeft uitgelegd, dat de stiefvader zich daar dan ook aan houdt. Niet de volgende dag/week weer met geouweho@r komen, want dan is het inderdaad wel tijd om halverwege het gesprek naar de WC te gaan en nooit meer terug te komen :)

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:51

Ik zou nagaan waarom je het er niet over wilt hebben?

Ik krijg namelijk de indruk dat je je schuldig/slecht voelt over dat het niet lekker loopt, en dat je het gevoel hebt dat je faalt in zijn ogen (of je eigen ogen). Dat, hoewel het waarschijnlijk voortkomt uit goede bedoelingen en het beste willen voor jou, dat het voor jou controlerend/oordelend over komt en je het dus uit de weg gaat?

Als dat zo is, zou ik dáár over in gesprek gaan, en niet over het er niet over willen hebben.

Als je je namelijk 100% supported voelt, ipv veroordeeld, dan is het waarschijnlijk juist heerlijk om je ideëen te kunnen sparren en oprecht advies te krijgen zonder oordeel. Maar je voelt je er slecht over, en dus voelen gesprekken erover vervelend.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 23:25

Shiloh schreef:
Ik zou nagaan waarom je het er niet over wilt hebben?

Ik krijg namelijk de indruk dat je je schuldig/slecht voelt over dat het niet lekker loopt, en dat je het gevoel hebt dat je faalt in zijn ogen (of je eigen ogen). Dat, hoewel het waarschijnlijk voortkomt uit goede bedoelingen en het beste willen voor jou, dat het voor jou controlerend/oordelend over komt en je het dus uit de weg gaat?

Als dat zo is, zou ik dáár over in gesprek gaan, en niet over het er niet over willen hebben.

Als je je namelijk 100% supported voelt, ipv veroordeeld, dan is het waarschijnlijk juist heerlijk om je ideëen te kunnen sparren en oprecht advies te krijgen zonder oordeel. Maar je voelt je er slecht over, en dus voelen gesprekken erover vervelend.



Ik ben geen opgever en stoppen met mijn studie voelt toch wel erg als opgeven. Ik denk dat ik het er daarom niet graag over wil hebben... Vandaag wel een goed gesprek gehad op de uni. Kreeg wel tig keer te horen dat ik nog super jong ben (20 vind ik niet zo jong meer om aan een nieuwe opleiding te beginnen, maar toch _/-\o_ ) en nog alle mogelijkheden voor me heb, dat ik me niet moet leiden door de al betaalde studiekosten en de tijd die ik eraan verspilt heb, en ook dat hoge cijfers geen reden zijn om door te gaan met een opleiding als je er enorm tegen opziet.

Daarna even thuis geweest zonder dat er iemand thuis was en even dingen op een rijtje gezet, Avans (HBO) gemaild voor een gesprek en daarna met stiefvader gesproken. Niet per se over dat ik het vervelend vond dat hij zich zo bemoeide af en toe, maar meer over opties die ik zag op het HBO (+ verteld dat ik contact heb opgenomen en dat ik morgen zou bellen), waardoor hij helemaal trots was en me verder met rust liet.

Ben sinds vorige week weer begonnen met vitamine B12 slikken, dus ik weet niet precies of de goede gesprekken van vandaag zijn werk doen of de B12 (of een combi van), maar ik voel me weer iets meer happy en zie weer een toekomst voor me.

Bedankt voor al jullie reactie <3 . Ik denk dat hij het gewoon moeilijk vond om het los te laten ivm zijn andere kinderen of iets, maar heb nu toch wel laten zien dat ik het zelf kan (en dat zag hij gelukkig ook)

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: ‘Bemoeiende’ stiefvader

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 23:27

Topper!

Uiteindelijk is het belangrijkste simpelweg dat hij gelukkig bent met hoe jij je leven leidt. :j

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 23:48

Als ik het zo lees dan was/is je stiefvader bang dat je het hele gebeuren probeert te ontwijken/ontlopen doordat je telkens aangaf er niet over te willen praten. Hij wilde/wil denk ik je helpen met de keuzes maken omdat hij niet echt kon/kan meten hoe je er in stond/staat.
Nu je namelijk hebt aangegeven welke stappen je onderneemt/hebt ondernomen is hij namelijk trots zoals je aangeeft. Ik zal dus in jouw geval hem telkens ‘updates’ geven over gesprekken en/of andere stappen je onderneemt.

In ieder geval veel succes/sterkte met zowel de studiekeuze als thuissituatie. :)