Hulp bij Nederlands: seperabel verbum + te

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Hulp bij Nederlands: seperabel verbum + te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 19:01

Hoi allemaal,

Ik vraag mij af of hier iemand is die mij even wil helpen met Nederlands. Mijn man is Nederlands maar kan dit niet uitleggen.

Ik heb geleerd bij seperabel verbum soms 'te''.
Bijvoorbeeld : 'ik ga je helpen de borden af te wassen'. Of 'hij zegt dat hij geen zin heeft het huis schoon te maken '

Maar ik snap niet wanneer je moet 'te' gebruiken bij seperabele verba. Kan een bokker dit makkelijk uitleggen? :=
Ik wil de regel graag begrijpen. Ik weet niet zo veel informatie over talen dus ik zou makkelijke uitleg leuk vinden :+

Alvast bedankt :)F


Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Hulp bij Nederlands: seperabel verbum + te

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:28

Bij een heel werkwoord volg je te toe en kan het werkwoord uit elkaar gehaald worden.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 19:30

Destination schreef:
Bij een heel werkwoord volg je te toe en kan het werkwoord uit elkaar gehaald worden.


Ja maar wanneer doe je dat? Want je zegt niet altijd te? Bijvoorbeeld 'ik ga morgen autorijden'....toch? :+

Bedankt voor je reactie _/-\o_

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Hulp bij Nederlands: seperabel verbum + te

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:37

Je gebruikt 'te' volgens mij wanneer je een werkwoord uit elkaar haalt.
Je moet nog afwassen. Er is nog veel af te wassen.
Hoewel.
Ik moet nog veel doen. Er is nog veel te doen.
Hmm :+

Ik moet autorijden. Vergeet niet auto te rijden (of is dit spreektaal? :') )

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

Esther_

Berichten: 3990
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:39

IJsco_Love schreef:
Destination schreef:
Bij een heel werkwoord volg je te toe en kan het werkwoord uit elkaar gehaald worden.


Ja maar wanneer doe je dat? Want je zegt niet altijd te? Bijvoorbeeld 'ik ga morgen autorijden'....toch? :+

Bedankt voor je reactie _/-\o_

Maar je kan wel zeggen ‘ heb je zin om auto te rijden’

Volgens mij gebruik je ‘te’ niet in de ik-vorm

Ik denk dat je aan deze Info nog wel wat hebt, https://educatie-en-school.infonu.nl/ta ... woord.html

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:40

Wanneer je het werkwoord uit elkaar haalt. Dus inderdaad 'ik heb besloten auto te gaan rijden'. Want je haalt het werkwoord autorijden uit elkaar. Maar als je het heel laat dus 'ik hou van autorijden ', dan heb je geen te nodig.

'Ik ga afwassen.' Werkwoord is heel dus geen te.
'Ik haat het om af te wassen.' Werkwoord gebroken dus een te toevoegen.

De precieze regel weet ik niet. Maar dit werkt in elk geval wel :Y)

Hoe lang spreek je al Nederlands?

Op zoek naar hondenlijnen en halsbanden van echt leer? Check Unleashed Leather!

Kaka

Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:55

Esther_ schreef:
Ik denk dat je aan deze Info nog wel wat hebt, https://educatie-en-school.infonu.nl/ta ... woord.html


Dit dus. Weet je direct weer waarom het Nederlands zo moeilijk is om te leren.

Ik had gehoopt dat Onze Taal er een artikel over geschreven had, die leggen dergelijke dingen altijd wel mooi uit, maar ik kan het niet vinden.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 19:59

Kaus schreef:
Wanneer je het werkwoord uit elkaar haalt. Dus inderdaad 'ik heb besloten auto te gaan rijden'. Want je haalt het werkwoord autorijden uit elkaar. Maar als je het heel laat dus 'ik hou van autorijden ', dan heb je geen te nodig.

'Ik ga afwassen.' Werkwoord is heel dus geen te.
'Ik haat het om af te wassen.' Werkwoord gebroken dus een te toevoegen.

De precieze regel weet ik niet. Maar dit werkt in elk geval wel :Y)

Hoe lang spreek je al Nederlands?



Maar wanneer moet werkwoord heel en wanneer niet? 8)7 waarom 'ik haat afwassen' maar 'ik haat het om af te wassen'? :Y)

Ik spreek meer dan tien jaar Nederlands..en nog steeds veel fout... daarom vind ik het jammer als ik iets verkeerd doe 8)7 |o
Ik probeer het heel erg, maar soms snap ik het gewoon niet (bijvoorbeeld nu) |o
Nederlands is heel moeilijk voor mij...
Als ik moe ben vind ik het moeilijker :+


Bedankt voor alle reacties +:)+

Die website is heel goed! Ik begrijp het niet helemaal nog maar ik zal vragen aan mijn man als hij thuis komt mij te helpen. Bedankt Esther :Y)

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Hulp bij Nederlands: seperabel verbum + te

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:04

Omdat je in het tweede geval een 'het' hebt, waarna je in principe verder gaat met een ander zinsdeel.

Kaka

Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Hulp bij Nederlands: seperabel verbum + te

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:15

IJsco, jouw NL is hartstikke goed en foutjes maken we allemaal. Het gebruik van te en de neiging in het Nederlands om werkwoorden op te delen in het algemeen is gewoon niet al te logisch.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Hulp bij Nederlands: seperabel verbum + te

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:42

Je breekt dan het werkwoord omdat je dan inderdaad 'het' gebruikt. Een loos onderwerp heet dat meen ik? Net als in 'het regent' in dat geval is 'het ' helemaal niks. Maar ik kan dan ook eigenlijk geen gevallen bedenken waarbij je de 'het' en 'te' niet gewoon weg kan laten. Inderdaad zoals jij zegt 'Ik haat het om af te wassen' en 'ik haat afwassen'. Dus of daar is geen reden voor of iemand anders moet dat uitleggen :Y)

Ik kreeg ooit van iemand de vraag wanneer je het woordje 'er ' gebruikt. Die viel al helemaal niet uit te leggen voor mij _O-

Ik vind trouwens ook dat je enorm goed Nederlands sprak! Ik dacht eerst dat je bedoelde dat jij Belgisch was en je man Nederlands en dat dat een verschilletje zat, maar je komt dus uit Australië.

Op zoek naar hondenlijnen en halsbanden van echt leer? Check Unleashed Leather!

daffieduck83

Berichten: 1744
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:55

Je gebuikt te in beknopte bijzinnen. In je voorbeeldzin is ik help je de hoofdzin, de borden af te wassen kan je zien als bijzin. Voor de liefhebber dit heet een infinitiefconstructie. Daarom gebruik je te. Normaal zet je te voor het hele werkwoord: Ik help je te wassen. Doordat afwassen een splitsbaar werkwoord is (werkwoord en vast voorzetsel) zet je de te tussen het voorzetsel en het werkwoord.

Hopelijk is dit niet te technisch.Veel Nederlanders doen het automatisch goed vanwege je taalgevoel in je moedertaal.

Complimenten voor je Nederlands. Het is altijd goed verzorgd en te begrijpen.
Laatst bijgewerkt door daffieduck83 op 20-03-18 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

De truc is dansen op de gulden middenweg, dat red ik nog maar net.

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:58

Ik vind dat je echt prima Nederlands typt hoor. Soms is de logica echt zoek in het Nederlands.
Ik kan het ook niet echt goed uitleggen. Bij de zin: Ik haat het om ... komt er altijd -te achter. Dus niet alleen bij het opdelen van werkwoorden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:37

Huh, goeie vraag, dit is iets dat ik eigenlijk niet weet.

Het gaat niet over separabele werkwoorden, de 'te' komt er of het werkwoord gesplitst kan worden of niet. Alleen staat het bij splitsbare werkwoorden tussen het voorzetsel en het werkwoord-deel.

Dweilen -> ik sta te dweilen
Afwassen -> ik sta af te wassen

Blijven -> ze vroeg ons (om) te blijven
Weggaan -> ze vroeg ons (om) weg te gaan

Dit is wel regelmatig: splitsbare werkwoorden worden gesplitst en dan krijg je voorzetsel + te + infinitief.

Maar wanneer krijg je nou 'te' en wanneer niet? Ik probeer die categorieen van https://educatie-en-school.infonu.nl/ta ... woord.html nog een beetje te begrijpen. Ik kom tot 4.

Na de werkwoorden lopen, staan, zitten, liggen en hangen, wanneer er twee dingen tegelijkertijd plaatsvinden.

Dit gaat vooral op als je het ook kunt zeggen als 'is aan het ...'
Ik ben aan het lezen - ik zit te lezen
Jij bent aan het wachten - je staat te wachten
Ze is aan het klieren - ze loopt te klieren

We hebben dus van staan/zitten/liggen/hangen (en wellicht nog andere werkwoorden) hulpwerkwoorden gemaakt om te gebruiken bij voortduring. Dus eigenlijk de 'present continuous' uit het Engels (to be + verb + -ing: 'she is reading')

Na 'om' bij bepaalde werkwoorden

Dat zijn oa werkwoorden uit de lijst op die pagina:
'hij vindt het leuk (om) te schilderen'
'dat dwingt ons (om) een keuze te maken'
'ze beval ons (om) te blijven'

Bij deze vorm kan 'om' volgens mij vaak ook weggelaten worden, wat het niet logischer maakt.
Daaronder zou ik ook jouw voorbeeld scharen:
'ik ga helpen (om) de borden af te wassen'

Maar helpen kan dan ook weer met het voorzetsel 'met'
'Ik help je om dat boek te vinden'
'Ik help je met zoeken'

Waarom? Ik denk om variatie te houden in de taal?

Bij bepaalde andere werkwoorden

Zie de lijst (al is die niet helemaal perfect.) De koppelwerkwoorden komen in die lijst voor. Maar er zijn er meer.

Een speciaal geval is 'zijn' want het gaat specifiek om 'de mogelijkheid in zich hebben om...' Nou is 'zijn' altijd een speciaal geval, maar het is dus een groot verschil tussen:
'ze zijn het vergeten'
'ze zijn vergeten' (door iemand)
'ze zijn te vergeten' (je kunt ze vergeten)

Een andere 'om' geeft een reden aan Die zinnen kun je dan vaak anders schrijven met 'omdat'
'Ik ga vroeg naar bed omdat ik vroeg op moet staan' <-> 'ik ga vroeg naar bed om vroeg op te staan'
'ze heeft een tomtom omdat ze niet wil verdwalen' <-> 'ze heeft een tomtom om niet te verdwalen'

Deze 'om' kan ook vooraan staan:
'om niet te verdwalen heeft ze een tomtom aangeschaft'

Bij de 'omdat'-vorm krijg je dan ook in het tweeen onderwerp en een hulpwerkwoord. (Zoals 'moeten' 'gaan', 'willen' - de werkwoorden die we meestal gebruiken voor intentie in de toekomst.)
In de 'om ... te'-versie heb je geen tweede onderwerp, en heb je ook niet nog een hulpwerkwoord nodig.

Eenvoudiger dan dit kan ik het geloof ik niet maken. Sorry Y;( Maar je teksten zijn duidelijk genoeg, dus maak je daar in elk geval niet druk om.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:42

IJsco_Love schreef:
Maar wanneer moet werkwoord heel en wanneer niet? 8)7 waarom 'ik haat afwassen' maar 'ik haat het om af te wassen'? :Y)

In je voorbeeld "ik haat afwassen" is afwassen toch geen werkwoord maar een lijdend voorwerp? Als in het fenomeen afwassen en niet de actie afwassen?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:44

Shadow0 schreef:
Maar je teksten zijn duidelijk genoeg, dus maak je daar in elk geval niet druk om.


.. niet te druk om. Sorry, die is flauw, ik weet het. :=

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:46

soesita schreef:
Shadow0 schreef:
Maar je teksten zijn duidelijk genoeg, dus maak je daar in elk geval niet druk om.


.. niet te druk om. Sorry, die is flauw, ik weet het. :=


Beide zijn goed.

Het ene sluit "druk maken" helemaal uit.
Jouw antwoord sluit alleen veel "druk maken" uit.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hulp bij Nederlands: seperabel verbum + te

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:47

Soesita :D Die had ik er ook eerst neergezet maar in de context van het topic heb ik 'm toch maar weggehaald. Ik werd een beetje tureluurs van al die te-tjes. Het is inderdaad een nuanceverschil, maar zonder kon het ook.

soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:53

:D Ik weet dat beide goed zijn. In dit voorbeeld heeft "te" ook een heel andere functie volgens mij; niet te vergelijken met de "te" die TS bedoelt. Vond het alleen net een toepasselijk grapje. :P

Overigens ben ik ook alweer bijna 20 jaar in het buitenland en intussen begrijp ik steeds beter waarom het nederlands een moeilijke taal zou zijn. Zoveel regeltjes en uitzonderingen. Vaak weet ik het zelf ook niet meer. Hoewel ik ooit een nederlandse taalfreak ben geweest. -O-

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 21:58

Wauw wat een goede reacties. Dank jullie wel! *\o/*

@daffieduck: goede uitleg +:)+ dit snap ik denk ik :+

@shadow: wauw wat een grote uitleg +:)+ erg bedankt **\O/** morgen als ik minder moe ben dan nu ga ik er over studeren hahahha.

@Kaus: ik begrijp 'er' meestal wel. Niet altijd. Ik weet 'er' voor 4 dingen :+ maar spreken vergeet ik hem vaak. Maar dat kan ik uitleggen haha, 'te' snap ik niet.

@Koper: oooo ja, geen werkwoord inderdaad. Haten is de werkwoord :P

Iedereen bedankt!
Laatst bijgewerkt door IJsco_Love op 20-03-18 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 22:00

soesita schreef:
Shadow0 schreef:
Maar je teksten zijn duidelijk genoeg, dus maak je daar in elk geval niet druk om.


.. niet te druk om. Sorry, die is flauw, ik weet het. :=


_O- _O- _O-
Ik vind dit heel grappig :Y)


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hulp bij Nederlands: seperabel verbum + te

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:58

Nederlands is een rot taal :+ Groot respect voor hoe ver je al bent! Denk maar zo, wat kleine taalfouten zijn vooral charmant :D

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 18:52

Ik probeer mijn vent (ook uit Adelaide) al 5 jaar Nederlands te leren maar dat vlot nog niet zo :+ . Door de vragen die hij me stelt (waarop ik 9 van de 10 keer geen antwoord heb :Y) )ben ik me meer en meer gaan beseffen dat Nederlands echt een moeilijke taal is.
Complimenten voor je Nederlands in ieder geval _/-\o_ _/-\o_

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-18 22:10

Maartje__ schreef:
Ik probeer mijn vent (ook uit Adelaide) al 5 jaar Nederlands te leren maar dat vlot nog niet zo :+ . Door de vragen die hij me stelt (waarop ik 9 van de 10 keer geen antwoord heb :Y) )ben ik me meer en meer gaan beseffen dat Nederlands echt een moeilijke taal is.
Complimenten voor je Nederlands in ieder geval _/-\o_ _/-\o_


Wat leuk dat hij uit Adelaide komt *\o/*
Voor mij het was goed Nederlands te leren bij taalscholen. En veel oefenen, geen Engels spreken met Nederlandse mensen. Ik spreek nog wel Engels thuis want de kinderen leren we tweetalig. Maar buiten huis en met mijn man spreek ik bijna altijd Nederlands. Dat helpt veel met leren. Bedankt voor de compliment :Y)

(Op jouw profiel zie ik dat je in Australië woont? <3 dan voor jouw man is veel moeilijker Nederlands leren dan voor mij :Y))


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie