Schrijven met mensen in de gevangenis

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 10:22

Een aantal jaar geleden had ik was pen-vrienden die in de USA in de gevangenis zitten (via http://www.writeaprisoner.com ). Ik zat me laatst te bedenken dat ik dat eigenlijk altijd best gezellig vond, dus ik heb gisteren weer een paar profielen uitgekozen en wat brieven op de bus gedaan.

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit doen? Ik weet dat er een paar jaar geleden een topic was, maar ik kan het nergens meer vinden.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 17-03-18 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.


Kimbers

Berichten: 5098
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:29

Waar selecteer je ze op als ik vragen mag?

Ik kan me niet voorstellen waarom je graag contact zou willen hebben met een crimineel, dus ik ga even volgen. Ben wel benieuwd naar de beweegredenen :)

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:34


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:36

Ik snap ook niet waarom je contact zou willen hebben met een veroordeelde crimineel.

Genoeg eenzame ouderen die de aandacht veel meer verdienen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 10:41

Je kunt binnen de site op best wel wat criteria selecteren: leeftijd (van - tot), sexe, locatie, etniciteit, religie, geaardheid, sterrenbeeld, of ze een penvriend(in) zoeken of juridische hulp, of ze op deathrow/levenslang zitten en of ze bereid zijn om buiten de USA te schrijven. Daarnaast kun je ook nog specifiek zoeken naar mensen die bijna jarig zijn, die nog geen post krijgen,

Ik selecteer op leeftijd (dicht bij mijn eigen leeftijd), mensen die alleen een penvriend(in) zoeken, en of ze bereid zijn buiten de USA te schrijven. En dan lees ik profielen, opzoek naar iemand die een leuke levenshouding lijkt te hebben. Ik merk dat ik zelf uitkom bij mannen omdat vrouwen vooral opzoek lijken te zijn naar een romantische partner.

Contact leggen met deze mensen is een beetje dubbel. Sowieso vind ik het zelf leuk om post te krijgen. Daarnaast is het gevangenisleven in de USA best heel zwaar, en kan het hebben van een penvriend(in) voor deze mensen een geweldige uitlaatklep kan zijn waarin ze bijvoorbeeld wat zorgen kunnen delen of wat afleiding kunnen vinden. En het is voor hen ook een ontwikkelmogelijkheid, een manier om wat te 'zien' van buiten de gevangenismuren.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 10:41


Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:44

Maar dan snap ik nog steeds niet waarom. Deze mensen zitten er niet voor niets. Ze hebben geen kleine misdaad begaan. Je kan dan toch inderdaad beter een eenzame oudere schrijven? :o ik val je niet aan hoor, ben gewoon benieuwd verder :)

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 10:47

Lizzyy schreef:
Maar dan snap ik nog steeds niet waarom. Deze mensen zitten er niet voor niets. Ze hebben geen kleine misdaad begaan. Je kan dan toch inderdaad beter een eenzame oudere schrijven? :o ik val je niet aan hoor, ben gewoon benieuwd verder :)


Dees schreef:
Ik snap ook niet waarom je contact zou willen hebben met een veroordeelde crimineel.

Genoeg eenzame ouderen die de aandacht veel meer verdienen.


Ik heb jaren in de ouderenzorg gewerkt, en in mijn ervaring heb ik weinig gemeen met veel van deze mensen. Je komt niet verder dan een opa/oma-kleinkind relatie, en dat is nou net niet wat ik wil.

En klopt, ze zitten er niet voor kleine vergrijpen, hoewel die er ook tussen zitten. Maar ik geloof dat een mens meer is dan zijn grootste fout. Als je de profielen leest dan lees je van doodgewone mensen, die spijt hebben van wat ze gedaan hebben (als ze het al over hun vergrijp hebben).

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101361
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:50

Ik heb mij ook in dat andere topic gemeld, schrijf sinds kort met een man uit Amerika die in Texas vast zit voor moord.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:53

Vjestagirl schreef:
Ik heb jaren in de ouderenzorg gewerkt, en in mijn ervaring heb ik weinig gemeen met veel van deze mensen. Je komt niet verder dan een opa/oma-kleinkind relatie, en dat is nou net niet wat ik wil.

En klopt, ze zitten er niet voor kleine vergrijpen, hoewel die er ook tussen zitten. Maar ik geloof dat een mens meer is dan zijn grootste fout. Als je de profielen leest dan lees je van doodgewone mensen, die spijt hebben van wat ze gedaan hebben (als ze het al over hun vergrijp hebben).


Zoek dan een penvriendin via Viva of Libelle oid.
Daar zitten ook mensen die af en toe spijt hebben van de dingen die ze gedaan hebben maar dan zonder dat het direct een strafbaar feit is geweest.
Veroordeelde criminelen zijn veroordeelde criminelen. Daar is niets schattig aan.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 10:55

Dees schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik heb jaren in de ouderenzorg gewerkt, en in mijn ervaring heb ik weinig gemeen met veel van deze mensen. Je komt niet verder dan een opa/oma-kleinkind relatie, en dat is nou net niet wat ik wil.

En klopt, ze zitten er niet voor kleine vergrijpen, hoewel die er ook tussen zitten. Maar ik geloof dat een mens meer is dan zijn grootste fout. Als je de profielen leest dan lees je van doodgewone mensen, die spijt hebben van wat ze gedaan hebben (als ze het al over hun vergrijp hebben).


Zoek dan een penvriendin via Viva of Libelle oid.
Daar zitten ook mensen die af en toe spijt hebben van de dingen die ze gedaan hebben maar dan zonder dat het direct een strafbaar feit is geweest.
Veroordeelde criminelen zijn veroordeelde criminelen. Daar is niets schattig aan.


Ik zeg ook nergens dat ze schattig zijn. Maar ik vind wel dat mensen een kans verdienen. En als de buitenwereld je doodzwijgt, hoe moet je dan ooit weer succesvol re-integreren in die buitenwereld? Door ze gewoon als mensen te behandelen en te benaderen zijn ze ook weer meer mens.

http://www.writeaprisoner.com/why-write ... fault.aspx
Dit is het gedeelte van de site wat gaat over waarom je dit zou doen, misschien weleens interessant om te lezen :).

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Nagini
Berichten: 11279
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:56

Dees schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik heb jaren in de ouderenzorg gewerkt, en in mijn ervaring heb ik weinig gemeen met veel van deze mensen. Je komt niet verder dan een opa/oma-kleinkind relatie, en dat is nou net niet wat ik wil.

En klopt, ze zitten er niet voor kleine vergrijpen, hoewel die er ook tussen zitten. Maar ik geloof dat een mens meer is dan zijn grootste fout. Als je de profielen leest dan lees je van doodgewone mensen, die spijt hebben van wat ze gedaan hebben (als ze het al over hun vergrijp hebben).


Zoek dan een penvriendin via Viva of Libelle oid.
Daar zitten ook mensen die af en toe spijt hebben van de dingen die ze gedaan hebben maar dan zonder dat het direct een strafbaar feit is geweest.
Veroordeelde criminelen zijn veroordeelde criminelen. Daar is niets schattig aan.


Kijk eens de serie "locked up" op netflix. Heel veel verschillende mensen worden opgesloten voor verschillende redenen en verschillende omstandigheden.

Sommige zitten levenslang en die zouden hier nauwelijks taakstraf krijgen.

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
http://www.thecompletecanine.co.nz

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:00

Tja. Ik vind dus niet dat iedereen altijd maar de moeite waard is of dat iedereen een 2e kans moet krijgen.
En wil zelf op geen enkele manier geassocieerd worden met een veroordeelde crimineel.

Snap mensen niet die dat wel zouden willen. De wereld is vol hulp- en aandachtbehoevende mensen zonder strafblad. Ga daar iets voor betekenen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 11:02

Dees schreef:
Tja. Ik vind dus niet dat iedereen altijd maar de moeite waard is of dat iedereen een 2e kans moet krijgen.
En wil zelf op geen enkele manier geassocieerd worden met een veroordeelde crimineel.

Snap mensen niet die dat wel zouden willen. De wereld is vol hulp- en aandachtbehoevende mensen zonder strafblad. Ga daar iets voor betekenen.


Dan verschillen wij op een fundamenteel niveau van mening, en dan kunnen we elkaar ook niet uit kunnen leggen waarom we denken wat we denken of doen wat we doen :).

Persoonlijk vind ik dit echt n verrijking van m'n leven.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Zerena

Berichten: 3878
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:06

Dees schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik heb jaren in de ouderenzorg gewerkt, en in mijn ervaring heb ik weinig gemeen met veel van deze mensen. Je komt niet verder dan een opa/oma-kleinkind relatie, en dat is nou net niet wat ik wil.

En klopt, ze zitten er niet voor kleine vergrijpen, hoewel die er ook tussen zitten. Maar ik geloof dat een mens meer is dan zijn grootste fout. Als je de profielen leest dan lees je van doodgewone mensen, die spijt hebben van wat ze gedaan hebben (als ze het al over hun vergrijp hebben).


Zoek dan een penvriendin via Viva of Libelle oid.
Daar zitten ook mensen die af en toe spijt hebben van de dingen die ze gedaan hebben maar dan zonder dat het direct een strafbaar feit is geweest.
Veroordeelde criminelen zijn veroordeelde criminelen. Daar is niets schattig aan.


Waarom gelijk zo veroordelend?
Ik neem aan dat TS oud en wijs genoeg is om zelf te kunnen beslissen of ze iemand in de gevangenis wil schrijven.
Lijkt me ook dat ze snapt dat dit niet schattig is, maar wel dat ze gewoon met een mens aan het pennen is.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:11

Ze zoekt gericht naar mensen met een strafblad om mee te pennen.
Dat is imo raar.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 11:15

Dees schreef:
Ze zoekt gericht naar mensen met een strafblad om mee te pennen.
Dat is imo raar.


En toch zijn er duizenden mensen die het doen. Toen ik las over het 'waarom' zag ik ook dat het voor veel mensen echt een lichtpuntje in de duisternis is, maar ook dat het helpt om gevangenissen rustiger te houden (want mensen zijn gelukkiger), en dat het helpt met rehabilitatie en re-integratie.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Zerena

Berichten: 3878
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:17

Dees schreef:
Ze zoekt gericht naar mensen met een strafblad om mee te pennen.
Dat is imo raar.


Nee dat VIND jij raar.
Dat IS niet raar.

Dat jij dat niet zou doen is duidelijk.
Het is ook niet iets wat ik zou doen denk ik.
Maar TS wel, dat is toch haar eigen keus?

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:17

Dees, als jij niet wilt schrijven dan zou ik het zeker niet doen, maar waarom vind je het nodig om anderen actief te ontmoedigen en er zo negatief over te zijn? Dat is iets dat ik dan weer niet zo goed begrijp - dit is prima iets dat je bij jezelf kunt houden. Jij wilt niet schrijven en dat is prima. Dan is dit topic niet voor jou.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:18

Dees schreef:
Ze zoekt gericht naar mensen met een strafblad om mee te pennen.
Dat is imo raar.

Nou verlaat dit topic dan gewoon ;)
TS vraagt of er meer mensen zijn die dit doen, niet dat jij kan vertellen hoe raar jij dat vind. Kan ik slechts tegen.

TS, dat vorige topic heb ik vond ik altijd heel interessant, ik schrijf zelf niet omdat ik daar de tijd niet voor heb, maar ik lees wel weer mee :)

purny

Berichten: 27393
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:18

Lijkt mij interessant. Ik zou alleen niet weten waar ik het over moet hebben.
de brief die ze krijgen is misschien wel het enige lichtpuntje dat ze hebben. Je weet nooit de achterliggende gedachten waarom ze iets hebben gedaan. Dus wie zijn wij om ze te veroordelen

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 11:21

Gewoon even wat quotes van de "why" pagina. Als ik dit lees dan weet ik waarom ik schrijf...

"One cannot fully understand the therapeutic effects one receives from correspondence with his or her peers on the outside." (M.J., Hagerstown, MD)

"Mail is the only thing to look forward to in here..." (J.S., Camp Lejeune, NC)

"I've been in for quite some time now, 10 years to be exact, and it has been so lonely. My heart aches to care again, and I long to know that someone cares for me." (T.V., Fox Lake, WI)

"At this very moment while you are reading this, I am trapped in my concrete cell wishing and hoping and praying that you'll decide to write me. I am extremely lonely and I need friends." (W.E., Atmore, AL)

"I’ve been down for 15 years on a life sentence for murder robbery that I committed when I was 18. At that time of my life I was very confused and used drugs and alcohol, trying to find myself. Because of all the choices I made, all those years ago, I have spent my adult life in prison. Aside from the few family members I have left, I have had little contact with the streets and would like to meet someone who won't pre-judge me because of where I am and for the mistakes I made. I deserve to be in prison for what I did, but I am no longer the same person who did those things." (T.Y., Hagerstown, MD)

"Prison has taught me the true meaning of loneliness - what it means to be separated from everything that's real... My struggle is not to become a product of this environment..." (G.S., Malone, FL)

"Yes, I'm in prison, and yes, I'm guilty. I think I've paid my debt to society and definitely have a new attitude and outlook on life! I need new friends and a new environment to start my life anew." (T.W., Lake City, FL)

"Nobody cares. You should see the faces of the hundreds of men who wait expectantly day after day at mail-call…" (H.W., Atmore, AL)

"I committed a costly mistake as a teenager which consequently led to my incarceration, and now my loneliness has become a prison within a prison." (L.C., Raiford, FL)

"I'm terribly lonely. Whenever the mailman passes my door, which is often, my heart sinks to new lows." (R.V., Coalinga, CA)

"I often sit in this empty cell and reflect on life - life inside of these walls, life outside of these walls, and I fight the impossible battle of trying to figure out exactly where it is that I fit in. The fact, plain and simple, is that I need a friend to help me bridge this gap..." (W.L., Ely, NV)

"If it wasn't for WriteAPrisoner.com, I would not have a life to go out to when my time is up here..." (G.G., Manchester, KY)

"Thank you for making my life almost worth living." (C.A., Corcoran, CA)

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 11:22

purny schreef:
Lijkt mij interessant. Ik zou alleen niet weten waar ik het over moet hebben.
de brief die ze krijgen is misschien wel het enige lichtpuntje dat ze hebben. Je weet nooit de achterliggende gedachten waarom ze iets hebben gedaan. Dus wie zijn wij om ze te veroordelen


Over alles. Over niets. Ik schrijf over wat ik gedaan heb in de periode tussen 2 brieven, over hoe ik tegen de wereld aan kijk, over geschiedenis, over reizen. Alles is boeiender dan wat ze daarbinnen hebben

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

purny

Berichten: 27393
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:25

En je krijgt ook altijd een brief terug?

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:25

Wauw, alleen al die reacties met vooroordelen :')

Ik vind het knap TS! Het is dat mijn Engels niet goed is, anders had ik het ook willen doen.

Dus ik leef vandaag, want de morgen is mij niet beloofd.. :):)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -Namiro-, Charlotte446, ChristaMoor, Corelli, Eleeke, janderegelaa, janna, Jannie79, Johnie, Kimberley_, ManonGrr, manonutjuh, maringe, Marleen_L, Miran, Roosch, Schapenvacht, Toffeltje, verootjoo, xSCWx en 74 bezoekers