Hoevaak zie jij je oma/opa

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
mala26

Berichten: 4970
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:49

Niet, alles is al dood.
En daarvoor tja ingewikkelde situatie, familie ruzies enzovoorts.
Toen opa bij ons in de buurt kwam wonen waren mijn ouders er sowieso 3 a 4 x in de week om voor hem te koken als hij bij de dialyse was geweest.
Ik woonde in eerste instantie aan de andere kant van het land dus zag hem niet veel toen ik terug verhuisde wisselde het. Werkte toen fulltime op stal dus heel veel vrije tijd heb je niet als je 100 uur werkt.
Maar als mijn ouders een keer niet konden probeerde ik altijd te gaan. En anders zag ik hem 1 x in de 2 a 3 weken denk ik.
Mijn zusje ging wat vaker.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.


_Nadia_

Berichten: 2649
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:55

Ik heb geen grootouders meer, maar mijn kinderen zien hun opa's en oma's 1 a 2 keer per jaar. We wonen in Engeland en familie in Nederland. Wij gaan maximaal 1 keer per jaar die kant op, vaker is met 8 kinderen gewoon niet te doen.

KarmaChansy

Berichten: 6924
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Hoevaak zie jij je oma/opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:00

Ik zag mijn opa en oma van vaderskant 1 keer per jaar toen in nog in NL woonde. Na het verhuizen heb ik ze niet meer gezien, ze zijn beide nu dood.

Mijn Oma moederskant zag ik bijna elke dag toen in nog in NL woonde. Nu heb ik haar al even niet gezien

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:06

Mijn enige nog levende grootouder, mijn oma, woont op 26 uur vliegen afstand :+ ik zie haar ongeveer een keer per jaar, toen mijn dochters nog niet geboren waren twee keer per jaar. Ik spreek haar ongeveer elke twee maanden met de telefoon (waarbij zij vertikt rekening te houden met tijdverschil 8)7) en mijn zus, die wel in de buurt woont, bezoekt haar ongeveer een keer in de drie /vier weken.

De opa en oma van mijn man zien we bijna elke week of twee weken wel. Maar niet als verplicht nummer, we gaan bij elkaar op bezoek als we zin hebben. We zien ze vaak ook bij de ouders van mijn man ipv bij een van ons thuis. Maar dat zijn heel fijn mensen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:15

1 x per jaar, rest van mn familie nog minder vaak :Y)
En nee, we wonen niet in andere landen ofzo, we zijn gewoon niet hecht.

Mn dochtertje ziet haar opas en omas een stuk vaker, is bij beiden kind aan huis gelukkig!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:17

Mijn ene opa is overleden en daar de vrouw van heb ik uit mijn leven gezet. Waarom, ga ik helaas niet over uitwijken. Die zie ik dus nooit. Mn moeder gaat wel want het is haar moeder.

Mijn opa en oma van vaders kant wonen naast mn vader. Het zijn buren. Mn vader woont nog steeds in hetzelfde huis als waar ik ben opgegroeid tot mn 2e dan en opa en oma woonden naast ons. Ik zie mn opa en oma alleen als ze jarig zijn en heel soms kom ik eens langs op zondag dan zie ik mn vader ook nog es een keertje haha. Mn vader gaat elke dag langs zijn vader en moeder, hij woont er toch naast en kookt/zorgt voor ze. Want zijn zus laat nooit wat horen, ook niet als ze jarig zijn en ook haar kinderen niet. Ik ben het enige kleinkind wat ze zien af en toe want mn broertje wilt er niet heen en al zeker niet naar mn vader.

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hoevaak zie jij je oma/opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:22

Ik mag wensen dat ik ze nog kan zien. :)
En dan graag die 1-2 keer per week zoals vroeger. Heerlijke tijden en de mooiste herinneringen. <3

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 01:07

Mijn ene opa is overleden maar mijn oma zie ik bijna elke dinsdag, en haar vriend 1 keer in de maand ong.

Mijn andere opa en oma met geluk 1 of 2 keer per jaar aangezien ze in het buitenland wonen.

Bentley, kerstmuts, 8 maanden

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoevaak zie jij je oma/opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 02:00

1 opa nooit gekend, 1 oma overleed op Mn 4e de andere Mn 8e. Mijn laatste opa tot Mn Euh 22e en daar kwam ik (volgens mij) meerdere keren per week die woonde ook bij ons in t dorp. Ik mis mijn opa nog steeds kwam er altijd graag was altijd heel eeg welkom. Wat drinken, koekje, kletsen, spelletje (meestal rummikub). Eens in de zoveel tijd maakte ik een grote portie macaroni zodat opa die kon invriezen in porties. Was hij altijd zo blij mee.

Mijn opa kon zich nog tot bijna op het einde prima Zelf verplaatsen (met de auto zelfs). Dus was niet nodig om dan perse erop uit te gaan.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 05:12

moonsparkle schreef:
Zelf probeer ik minimaal een keer per maand te gaan, maar ik woon op een uur rijden. Ik voel me ergens schuldig, maar met onderhoud van andere contacten, huishouden, werk is dat ook allemaal wel veel. Ik probeer haar meestal wel te verassen door voor haar te koken of mee te nemen om ergens anders wat te eten, maar nu ze steeds slechter ter been word durf ik het ook niet zo goed meer.

Hoe vaak zien jullie je opa/oma? En weten jullie nog iets om haar mee re verassen maar bij haar thuis?


Ik net zo vaak als jou. Mijn oma woont op anderhalf uur rijden en we moeten er gewoon een dagje voor uittrekken (en maken er ook een dagje van...). Tel daar bovenop het mensje is 100 jaar oud en zit in een rusthuis, het is een schat en staat enorm positief in het leven maar na een uurtje/anderhalf uur is de 'fun' er wel weer af. En idd je gaat ook nog werken, je hebt vrienden en noem maar op, je wilt graag vaker gaan maar het gaat niet altijd.

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

Eleionomae

Berichten: 19588
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Hoevaak zie jij je oma/opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 06:48

Mijn opa en oma zie ik misschien 1x in de 4 maand. Maar dat maken ze er ook zelf naar. In 3voud moeten aankondigen dat je komt en dan mooi zitten en pootjes geven en horen hoe geweldig je neefje en nichtje wel niet zijn, nee daar ben ik wel wat klaar mee. Ik stuur mn opa af en toe een mailtje met hoe het met me gaat. Ze zouden mij overigens ook nooit bellen. Terwijl de oma van mijn man regelmatig contact zoekt met mij en nu helemaal nu ik zwanger ben.

♥ Lieve Jos wat missen wij jou.. 07-04-2017 ♥

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 06:58

proudmama schreef:
Je zegt dat je ouders 1a 2 x per week gaan, je oom ook 1x in de twee weken en verder heeft ze haar sociale contacten bij het eten en andere activiteiten.
Je oma is niet eenzaam, je oma voelt zich alleen, en dat is echt een verschil.
Als je ouder wordt vallen steeds meer mensen om je heen weg, en al zou je iedere dag bij haar langs gaan ,zal ze nog zeggen dat ze eenzaam is omdat ze niet constant iemand om zich heen heeft, net als vroeger.
Voel je niet schuldig, ga als je gelegenheid hebt, bel anders eens voor een gesprekje.
Het vervelende is, is dat je er tegenwoordig mee om je oren wordt geslagen hoe eenzaam ouderen zijn.
Sommige zijn dat ook best hoor, aan huis gekleefd, geen familie of vrienden, maar jouw oma hoort daar zeker niet bij .



Bellen is geen optie, ze doet haar gehoorapparaat uit als er niemand is, maar ze verstaat dan ook echt helemaal niks aan de telefoon. Als ik bel om af te spreken is het ook echt : zondag 12:00. Want een gesprek aanknopen gaat niet.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Goof

Berichten: 28600
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 07:04

Ik had al jarenlang een vaste ochtend in de week. Ik hield er bij een nieuwe baan ook altijd rekening mee dat ik die dag vrij had. Ik ging dan samen met de hond langs, daar genoot ze onwijs van. In het weekend ging ik ook nog regelmatig, ze vond het geweldig als mijn vriend pannenkoeken kwam bakken.
Helaas is mijn lieve oma vorige week op haar 97e toch nog onverwacht overleden. Ik ben er echt kapot van. Ze zou mijn getuige zijn op mijn huwelijk over 2 weken ;(
Laatst bijgewerkt door Goof op 16-03-18 07:12, in het totaal 2 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 07:07

Y;( gecondoleerd

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

lies_sparkle

Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 07:08

1-2 keer per week, ze zijn voor mij zo belangrijk als ouders geworden <3

Goof

Berichten: 28600
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 07:15

moonsparkle schreef:
Y;( gecondoleerd


Dank je.
Overigens herken ik dat eenzame gevoel wat je beschrijft wel hoor. Mijn oma was ook slecht ter been dus ze durfde haar huisje niet meer uit. Voorheen ging ze veel naar vriendinnen en buren, maar velen overleden (niet zo gek gezien de leeftijd) en zij durfde en kon dus niet meer. Dan gaat je wereld zich beperken tot de bank, boek en tv met enkel de verzorging en je vaste mensen die jou komen opzoeken. Ondanks dat mijn vader zo'n 3x per week ging, ik 1 soms 2x, mijn tante onregelmatig en ze iedere dag meerdere keren meiden van de verzorging over de vloer had voelde mijn oma zich ook heel eenzaam.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 07:25

Goof schreef:
Ik had al jarenlang een vaste ochtend in de week. Ik hield er bij een nieuwe baan ook altijd rekening mee dat ik die dag vrij had. Ik ging dan samen met de hond langs, daar genoot ze onwijs van. In het weekend ging ik ook nog regelmatig, ze vond het geweldig als mijn vriend pannenkoeken kwam bakken.
Helaas is mijn lieve oma vorige week op haar 97e toch nog onverwacht overleden. Ik ben er echt kapot van. Ze zou mijn getuige zijn op mijn huwelijk over 2 weken ;(


Oh wat verdrietig. Heel veel sterkte met het verlies.

Hier aan mijn kant geen Opa's en Oma's. Mijn Oma is 9 jaar geleden overladen. Mijn eien ouders zijn al heel lang geleden overladen(toen ik 4 was)

Mijn man heft zijn vader nog(en geen grootouders) daar gaan we met de kinderen 1 keer per twee maanden heen. Soms komen ze hier. Wonen op ruim een uur rijden.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Pikkepor

Berichten: 3703
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Hoevaak zie jij je oma/opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 07:35

Ik heb nog 1 oma, bij wie ik echt te weinig kom eigenlijk. Kwestie van tijdgebrek. Mijn oma laat me hier absoluut niet schuldig over voelen, maar ik zou het graag anders zien.
Ik denk dat ik haar 1x per 3 weken zie. Als ik ga dan breng ik meestal een van onze katten mee. En dat vinden zowel oma als kat helemaal leuk!

Mijn opa is in augustus overleden, en ondanks dat dat nog maar kortgeleden is, heb ik noet het idee dat oma eenzaam is. Of zich alleen voelt. Ze heeft goed contact met haar zus en schoonzus, belt dagelijks met mijn moeder, ook en tante en heeft zeker dagelijks bezoek. Ze geeft zelfs aan dat ze het soms zelfs fijn vind als er niemand komt wat dan heeft ze tijd om de krant te lezen.

Grappige is, ondanks dat ik er noet wekelijks kom, mijn vriend gaat wel bijna iedere zaterdag na de hondentraining met de hond bij haar langs.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 07:37

Mijn ene oma gaat 1x per week voor iedereen naar de slager en ze komt een dag in de week eten, dus die zie ik minimaal 2x per week. Toen mijn opa nog leefde kwam ze niet eten, dus was het 1x per week. Afstand is 1,5km. Als ik eens een keer langs kom is ze ook bijna nooit thuis, heeft een veel te druk leven.

Mijn andere oma woont op een kleine 5km afstand. Haar zie ik alleen als het moet. Op verjaardagen, met kerst etc. Ik heb jaren ook dat nog allemaal overgeslagen omdat wat ik doe toch nooit goed is en die negativiteit (van haar man) heb ik geen behoefte aan.

Opa ken ik pas een jaar of 2-3, zie ik met verjaardagen, kerst en af en toe een keer extra. Denk zo'n 1 keer per 1,5-2 maanden. Hij en z'n vrouw wonen op een klein uur afstand.

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 07:48

Toen mijn opa en oma nog leefden ging ik iedere dag langs behalve zaterdag. Ze woonden 20 km verderop. Ik deed daar de laatste 3 jaar het huishouden en ging met mijn oma naar het ziekenhuis voor haar behandeling tegen kanker. Helaas is ze in 2014 overleden en toen heb ik het zelfde gedaan voor mijn opa en die overleed in 2015.
Mijn andere opa en oma heb ik geen contact mee. En opa en oma van mijn stiefvaders kant is opa in 2001 overleden en ik ga nu nog 1x per week naar oma en zij woont nog geen km van mij vandaan. Zij is zelf erg druk en weinig tijd en ik heb het nu ook heel druk sinds de komst van een kleintje.

Rex & Jazz

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 07:52

We zagen mijn granny en granpa in Engeland 1x per jaar en dan meteen 7-10 dgn. Zij leven niet meer helaas.
En opa overleed al in de jaren ‘80, oma 5 jaar geleden. Zij werd 101(!)
We zagen ze maar een paar keer per jaar.

Mijn kinderen zien oma wekelijks en ze hebben een goede band, ook met opa ook al zien ze die minder vaak. Hun pake en beppe zijn al overleden.

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 08:03

Al mijn opa's zijn overleden. Een heb ik niet gekend. De ander overleed toen ik 7 was. Er leeft nog 1 oma, die is dik over de 90 nu. Maar ik zie haar op die moment niet. Er zijn in het verleden dingen gebeurd in de familie waardoor het contact een tijd lang verbroken is geweest. De afgelopen jaren vanaf het moment dat ik zelf moeder ben geworden heel voorzichtig dit contact weer op proberen te bouwen. Ik wilde dat oma haar eerste achterkleinkind ook zou leren kennen. En misschien als mijn dochter dan ouder zou zijn, dat ze zich mijn oma ook zou herinneren. Maar het is heel moeizaam gegaan steeds. Vorig jaar op de begrafenis van een oom van mij (haar oudste zoon) heeft ze weer zulke rare dingen gezegd dat ik weer even een pauze in heb gelast.

Ik kan me ook niks voorstellen bij een leuke, gezellig oma/kleindochter band. Mijn andere oma was ook niet makkelijk in het contact. En zeker nadat ze een aantal TIA's had gehad was ze heel erg veranderd, waardoor een normaal gesprek voeren erg moeizaam ging. En de oma die nu nog leeft, daar waren altijd spanningen rondom bezoek/logeerpartijtjes etc. Dat spraken mijn ouders naar ons toe niet uit, maar dat voel je als kind natuurlijk wel.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoevaak zie jij je oma/opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 08:12

Ik probeer 2 tot 4 keer in het jaar te gaan. Mijn nog levende opa en oma zijn gecompliceerde mensen en klagen tegenwoordig graag dus het is niet altijd super gezellig ookal weet ik dat ze me enorm graag zien. Ze wonen (net als mijn ouders die ik 2 keer in de maand zie) op een uur rijden.

Deni11

Berichten: 1215
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Hoevaak zie jij je oma/opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 08:33

Opa en oma wonen 400 m verder op en oma (opa helaas overleden) woont 3 km verderop aan de andere Kant van het dorp. Het leuke is dat ik hierdoor een hele goede band met ze heb: altijd kan blijven eten of zelfs slapen (als ik weg zou lopen ben ik daar Welkom, nadat ze mijn moeder hebben gebeld :D). Soms zie ik ze 2/3 weken niet en daarna iedere dag. Super leuk :)

S <3

JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 08:47

Geen opa's en oma's hier, dus daar kan ik niks over vertellen.

Hmmm, bellen lukt dus ook niet meer, dat is jammer. Kan ze nog wel lezen? Is het misschien wat om elke week een leuk kaartje of een korte brief te sturen? Dan hou je toch contact.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agee, Ania, Arlette1991, Ashkerlon, cam, Century, fohadie, GrapeshotBot, Hemellichaam, Keizerinnnn, MieLo, Mrskiwi, ola42, Steeph, Summerfly, Tomboy0, winnetou4502, xxxmh, Zunzuncito en 62 bezoekers