Emigreren Europa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
noordje

Berichten: 2199
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:12

*Waar ben je naartoe verhuisd?
Noorwegen
*Waar kwam je vandaan?
Randstad
*Wat je je gezins/familie situatie?
Getrouwd , 3 katten en 2 paarden
*Wat was de reden om te emigreren?
Rust en ruimte
*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?
Redelijk centraal voor werk
*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.
Vrij snel. Na een vakantie in juli 2001 zijn we in september begonnen met een cursus noors. Daarna zijn we sollicitatiebrieven gaan sturen naar aanleiding van vacatures. In april 2002 kon mijn man daar al aan het werk. Ik ben eind mei ben ik daar ook heen verhuisd nadat ons huis in NL verkocht was
*Huur of koop je? En hoe ging dat?
Nu huren we,maar eerder hadden we een koophuis. We zijn wel aan het kijken voor een koophuis
*Hoe gaat het qua werk?
Ik heb toch wel wat baantjes gehad buiten m'n vakgebied voor ik na 3 jaar een baan kreeg waar ik voor 'geleerd' had. Mijn man heeft ook wat moeite gehad met vinden van werk,maar meer omdat hij niet meer in de branche wil werken waar hij opleiding voor gehad heeft. Nu is het gebied waar wij wonen wel aardig afgelegen en moeilijk werk te vinden
*HOe vind je het land op sociaal vlak?
Op m'n werk heel leuk contact met collega's ,maar daarbuiten is het vrij lastig om vrienden te 'vinden'. De mensen zijn vrij stug en afwachtend in het gebied waar wij wonen. Nu heb ik er niet zo'n behoefte aan,maar ik merk dat mijn man het erg eenzaam vindt
*Hoe zie je de toekomst en oude dag?
Ik denk niet dat wij na ons pensioen hier blijven. De winters zijn te lang en best pittig en ik kan me ergens wel een plekje in een wat zuidelijker land voorstellen
*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen?
Mij bevalt het hier nu goed.Ik zou voorlopig niet meer weg willen,maar er zijn natuurlijk een hoop dingen waar je tegenaan loopt. Kan er wel een bladzijde over schrijven. Vooral in ons vorige huis/omgeving hadden we nogal te maken met dat we de buitenlanders waren. Heb het gevoel dat het hier veel minder is.

Over het emigreren op oudere leeftijd (waren in de 20 toen we emigreerden) We hebben onze vrienden leren kennen op noorse cursus en die waren in de 50 toen ze aan het hele emigratieavontuur begonnen.
Het is wel zo dat je op oudere leeftijd misschien de taal wat minder opppikt,maar zij hebben het ook gewoon gedaan. Inmiddels zijn ze helaas wel weer terug ,maar zij hebben geen spijt gehad van hun avontuur ;)

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25


rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:15

*Waar ben je naartoe verhuisd?
Spanje
*Waar kwam je vandaan?
Noord Holland
*Wat je je gezins/familie situatie?
Samenwonend met mijn vriend en zoon, 4 paarden, 3 honden, 2 katten, 5 kippen en 1 goudvis
*Wat was de reden om te emigreren?
De liefde
*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?
Daar kwam mijn ex vandaan
*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.
Toen hij een baan voor mij vond (na 3 weken) meteen gegaan
*Huur of koop je? En hoe ging dat?
Huren, via particulier
*Hoe gaat het qua werk?
Ik ben receptioniste
*HOe vind je het land op sociaal vlak?
Ik woon in Catalunya, daar zijn de mensen over het algemeen stugger. Ik heb ook in Altea gewoond, daar zijn de mensen juist heel open en vriendelijk
*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen?
Net als in Nederland zijn er hier ook dingen die tegenvallen, maar ik zou niet meer terug willen naar Nederland, ik voel me echt op mijn plaats in Spanje.
*Hoe zie je de toekomst en oude dag?
Positief

Felinde

Berichten: 1178
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Manchester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:27

Leuk topic!

*Waar ben je naartoe verhuisd?
Engeland (Gloucestershire)

*Waar kwam je vandaan?
Nederland (Friesland)

*Wat je je gezins/familie situatie?
Samenwonend

*Wat was de reden om te emigreren?
Vriend kwam oorspronkelijk uit Engeland, heeft het een jaar in NL geprobeerd maar kon niet aarden dus wou graag terug

*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?
Terug verhuisd naar plaats waar vriend woonde.

*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.
Nadat we het besluit genomen hadden om daadwerkelijk te verhuizen waren we binnen 2 maanden weg.

*Huur of koop je? En hoe ging dat?
Wonen momenteel bij zijn moeder in (helaas...) Bedoeling is om te gaan huren maar omgeving hier is vrij duur en is lastig om een plek te vinden die aan onze eisen voldoet (hebben een hond, maakt het erg lastig om huis te huren)

*Hoe gaat het qua werk?
Vrij makkelijk, als je wilt werken kun je hier altijd wel iets vinden. Ik werk gemiddeld 35uur over 6 dagen voor een schoonmaakbedrijf, vriend werkt op een bronsgieterij.

*Hoe vind je het land op sociaal vlak?
Héél fijn, voel me hier een stuk vrijer en meer welkom als in NL.

*Hoe zie je de toekomst en oude dag?
Nog niet heel erg veel mee bezig om eerlijk te zijn.

*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen?
Het bevalt mij hier heel goed als is het natuurlijk soms wel lastig dat familie etc zo ver weg is..

Atra gülai un ilan tauthr ono un atra ono waíse skölir frá rauthr.
Moge geluk en voorspoed uw deel zijn en moge tegenspoed u bespaard blijven*
Wild Rain "Wyfke" 1998 - 28.03.2020

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 01:10

Leuke reacties!!

noordje, qua leeftijd, zitten wij denk ik net overal tussenin. Als je jong bent zonder kinderen, verliefd wordt in buitenland etc heeft dat enige voordelen op de stap maken.

Ik lees en hoor vaker dat mensen met pre pensioen gaan. Dat kan bijv als je flink gespaard hebt, veel afbetaald op je huis, veel overwaarde hebt etc etc. Rond de 50+ wordt die kans iets groter. Net als dat je kinderen vaak ook al een eigen leven hebben opgebouwd.

Onze zoon is bijna 2, woont thuis, dus wij kunnen nu nog niet. En hij is enig kind met verder vrijwel geen familie, dus dat is wel een groot obstakel. Daarom kijken wij ook naar afstand.

Wij hebben al even de wens, maar diverse verantwoordelijkheden hielden ons hier.

Maar we hebben vooral heel veel behoefte aan rust en ruimte. Daarbij denken we aan een mooi landschap en een beter klimaat. Hoeft niet bloedheet, maar wel goed voor mijn lijf en gezondheid.
We gaan ons huis verkopen en zoeken een plek voor de paarden aan huis, maar vinden dat in Nederland toch wel vrij beperkt. Mede door budget natuurlijk.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 02:23

Beter klimaat als in het mag kouder zijn maar niet vochtig? of echt richting de warmte?

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Poosje81
Berichten: 21181
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 06:17

Leuk om te lezen dit :j
Vanaf telefoon lastig om je lijstje in te vullen maar wij verkassen met het gezin heel binnenkort naar Frankrijk.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:25

*Waar ben je naartoe verhuisd?
Duitsland, eerst het noorden, nu wat dichter bij de grens met Nederland

*Waar kwam je vandaan?
Ermelo

*Wat je je gezins/familie situatie?
Ik was toen 9, dus ben met mijn ouders mee verhuisd :D
Nu woon ik samen met mijn moeder en mijn zoon en woont mijn jongste broertje nog thuis

*Wat was de reden om te emigreren?
Werk van mijn ouders

*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?
We zijn in de buurt van de werkplek gaan wonen, zijn daar op die plek meerdere malen verhuisd, maar altijd in de buurt van het werk.
Later zijn we weer verhuisd, door wisseling werk, dus hetzelfde verhaal en inmiddels zijn we nogmaals verhuisd naar een huis waar we de paarden aan huis kunnen hebben.

*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.
Een kwestie van een half jaar, maar dat kwam alleen omdat er geen huis beschikbaar was.

*Huur of koop je? En hoe ging dat?
Huren, maar we denken er wel over om met de tijd te kopen.

*Hoe gaat het qua werk?
Ik heb een eigen bedrijf in Nederland en hier werk ik ook. Het is even uitzoeken met de belasting ed. maar het werk opzich in Duitsland vind ik niet heel anders dan in Nederland. Behalve dat ze hier niet graag over het loon spreken en werknemers onderling ook niet.

*HOe vind je het land op sociaal vlak?
Ik vind de mensen hier veel vriendelijker en gemoedelijker. Als je je aanpast en moeite doet om de taal te spreken, leg je erg snel contact is mijn ervaring. In het verkeer vind ik de mensen ook veel schappelijker en meer meedenkend, ik moet altijd even omschakelen als ik de grens over ga.

*Hoe zie je de toekomst en oude dag?
Op dit moment ben ik daar niet zo mee bezig. In Duitsland ben je sowieso meer op je familie aangewezen op je oude dag en pensioen enzo is nergens meer wat het geweest is, dus komt tijd komt raad ga ik dan maar van uit. Ik ga in ieder geval nooit meer terug naar Nederland en mijn zoon groeit hier volledig, tweetalig op, dus hij weet ook niet beter.

*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen?
Het bevalt mij hier super goed. Zowel de mensen als de omgeving bevallen super goed. Ik woon aan de rand van een grote stad, dus heb de voordelen van de stad, maar woon ruim en landelijk. Veel natuur en ruimte. Natuurlijk vallen er ook wel eens dingen tegen, maar dat heb je overal en ik heb eigenlijk geen specifieke dingen waarvan ik denk goh, dan mis ik Nederland toch wel.
Ik ben nu inmiddels 30, maar zou het zo weer doen


Ieder einde is een nieuw begin :-)

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:49

Zijn er mensen die in Zweden wonen die ik een paar vragen kan stellen wbt een koophuis? En werken? :)

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Tinka

Berichten: 3738
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:57

Ik ben van plan om samen met mijn vriend over een jaar of 5 naar Frankrijk te emigreren. We denken er nu over na om dan in de winter in Spanje te gaan wonen, omdat het in onze Franse huis dan erg koud is. Ik zou ook graag wat vragen willen stellen aan mensen die in Spanje wonen, vooral over het houden van paarden aan huis daar.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 12:06

Karmachansy, warmer en droger, maar het hoeft niet continu bloedheet te zijn.

Leonoor, zo letterlijk komt het niet hoor. Zijn gewoon wat vragen, maar vertel gerust je verhaal.

siesjuh, Duitsland overwegen we voor de komende jaren wel, maar ik zou dan graag zuidelijker willen, richting eifel. We hebben in het Noorden gewoond en paarden toen in Dld gehad. Bij Emmer Compas de grens over.

Tinka, wij zitten ook te rekenen en te kijken of het mogelijk is om een ''opknap'' huisje erbij te kopen in het zuiden. Om deze jaren nog wat gunstiger te zitten qua afstand naar Nederland en beter qua werk.

Wij denken wel na over de oude dag en hebben wel een pensioenregeling. Wordt steeds slechter, maar het is niet niks en werken er al meer dan 20jr voor.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:37

Het klimaat is hier sowieso al beter, maar ik kan me voorstellen dat je voor de Eiffel zou kiezen. Ik heb eerst in de buurt van Hamburg gewoond, was ook prima te doen. Nu zitten we wat dichter bij Nederland en dat is vooral voor mn broertje heel fijn, omdat hij altijd Nederlands onderwijs heeft gehad en nu ook in Nederland studeert en dus gewoon elke dag naar huis kan. Familie hebben we verder niet echt en voor wat wel belangrijk is rijden we gewoon. Maar dat is wel 1 van de dingen waar wij vooral in het begin tegenaan liepen. Niet zozeer de afstand, maar wel dat mensen doen alsof het voor jou minder ver is dan voor hun. Inmiddels zijn veel contacten uit het verleden ook verwatert en krijg je een nieuwe vrienden/kennissenkring die niet beter weten of uit dezelfde situatie komen. En dus ook niet te beroerd zijn om een keer op en neer te rijden.


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:41

Hoe zit het eigenlijk met de verzekeringen in het buitenland dan? Is dat makkelijk opzeggen in Nederland? En je rijbewijs, is die geldig in het buitenland of moet je weer een nieuwe halen??

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:53

Leuk ik wil ook wel een lijstje invullen!

*Waar ben je naartoe verhuisd?
Toscane, Italië.

*Waar kwam je vandaan?
Nederland

*Wat je je gezins/familie situatie?
alleen

*Wat was de reden om te emigreren?
Avontuur, ontdekken van nieuwe cultuur, genieten van klimaat, omgeving, eten en mensen!

*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?
Was er op vakantie geweest en sprak me aan. Sollicitaties naar vele bedrijven gestuurd in Italië en binnen 3 dagen op try out bij het bedrijf waar ik ook ben gaan werken geweest.

*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.
Haha!! In een week besloten, baan gevonden en op try out geweest. Toen nog een maand thuis om alles te regelen en daarna vertrokken. Het was wel een heel gedoe om mijn "Permesso di sorggiorno" (verblijfsvergunning) te krijgen maar tegenwoordig hoeft dat natuurlijk niet meer!

*Huur of koop je? En hoe ging dat?
Via mijn werkgever, zat bij loon in als het ware. Heerlijk appartement!

*Hoe gaat het qua werk?
Eerst baan gezocht dus en daarna rest van de plannen.

*HOe vind je het land op sociaal vlak?
Als blonde "jonge" meid in Toscane, ik was toen 23, ging dat prima ;-). Ik maak graag en makkelijk contact en de Italianen vind ik super gastvrij! Oh... als ik er aan terug denk... krijg ik een soort heimwee....

*Hoe zie je de toekomst en oude dag?
Ik zag mn oude dag daar heel slecht, daarom ben ik nu ook weer terug in Nederland. Liever in de vakantie enkel genieten van de voordelen van Toscane en niet van de nadelen als je er woont. Huis kopen, werk, gezondheidszorg is allemaal lastig. Wat dat betreft zie ik Nederland op dat gebied echt positiever!

*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen?
Geweldige tijd gehad, zou er graag wonen wanneer het qua huisvesting, werk en gezondheidszorg beter (of makkelijker) geregeld zou zijn.

Het bedrijf waar ik gewerkt heb zoekt trouwens regelmatig personeel. Veel vakantie/ seizoensbaantjes. Ik was toen vast stalmanager en instructrice voor een aantal jaar. http://www.ilparetaio.it

Daarna heb ik een jaar op een springstal in het Italiaanse deel van Zwitserland gewerkt. Daarna een seizoen in het Duitse deel van Zwitserland bij een internationale springamazone, mee op internationale concoursen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:03

ik heb iemand helpen emigreren naar Hongarije. Wees voorbereid en ga niet binnen een paar maanden ineens weg. Dat had zij dus wel gedaan. Een nederlander in Hongarije gevonden die een huis te huur had. En binnen 3 maanden was ze vertrokken met dieren en spullen. Nu is dit uiteindelijk allemaal wel gelukt maar ze had verder weinig uitgezocht. Denk hierbij aan een zorgpas die je daar nodig hebt, een bankrekening moet je daar openen en er was behoorlijk wat gedoe om je daar fatsoenlijk in te schrijven.

ik zou dus inderdaad wel eerst even goed informeren hoe dit allemaal werkt voordat je hals over kop vertrekt ;)

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:28

Begin in elk geval met de taal te leren. Voor instanties is een tolk/oid erg verstandig (regels moet je gewoon echt snappen), maar praatje met de buren en in de lokale winkels moet je wel zelf kunnen.
En let helemaal op als je dieren mee wil nemen, voer is vaak anders, regels zijn anders (EU of niet, er zit nog steeds veel variatie in per land), vaccinaties die mogelijk verplicht of erg verstandig zijn, weet genoeg over de basiszorg om een aantal dingen zelf te doen incl. goede EHBO als je wat verder weg gaat zitten. DA is niet overal goed of snel bereikbaar en het kan heel goed zijn dat veel medicijnen zelf gegeven moeten worden. Ik wil misschien ook NL uit (o.a. ook ivm beesten en later pensioen, etc.), maar dan moet ik meer weten en kunnen dan nu. Zeker kleinvee uit lijden verlossen (naast slachten) moet ik zelf kunnen en na sommige ervaringen hier van bokkers in het buitenland grotere dieren (incl. de pony's misschien ook wel, al is de wetgeving dan weer een ding).

En let zeker op wat je vaste lasten gaan worden in verhouding tot je inkomen, lagere prijzen hebben ook een lager lokaal salaris, zo NL naar nieuwe plek verhuizen qua verwachtingen en uitgavepatroon is recept voor ellende. Op vakantie lijkt het allemaal zo goedkoop, maar zodra je er achter komt wat voor inkomen er tegenover staat klinkt dat al anders.


Tinka schreef:
Ik ben van plan om samen met mijn vriend over een jaar of 5 naar Frankrijk te emigreren. We denken er nu over na om dan in de winter in Spanje te gaan wonen, omdat het in onze Franse huis dan erg koud is. Ik zou ook graag wat vragen willen stellen aan mensen die in Spanje wonen, vooral over het houden van paarden aan huis daar.

Noord-spanje heeft ook frisse plekken (veel bergen geeft dat effect nog wel eens), en hou er rekening mee dat je niet overal genoeg neerslag hebt (gras/hooi/drinkwater) om het hebben van paarden aantrekkelijk en betaalbaar te maken. Wil je mooi groen grasland en echt lieve prijsjes, dan zit je snel meer afgelegen en een stukje frisser. Komt bij dat je voor het over de grens slepen van paarden ook elke keer papierwerk nodig hebt en het mijn ervaring is dat het met wat ruimte niet bij een paar pony's blijft qua veestapel. Kies er dan liever voor om je franse huisje goed te isoleren en te kunnen verwarmen of kijk uit naar een nieuw geschikt plekje voor je dromen. Er dan wel rekening mee houdend dat je hoe dan ook je droomplek zelf zal moeten maken, kant en klaar kopen zal niet lukken en je droomplek in het echt haalt het nooit bij dat droomplaatje wat als ideaalbeeld in je hoofd zit.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:09

Sill_Monster schreef:
Hoe zit het eigenlijk met de verzekeringen in het buitenland dan? Is dat makkelijk opzeggen in Nederland? En je rijbewijs, is die geldig in het buitenland of moet je weer een nieuwe halen??

Het ligt er natuurlijk aan waar je heen gaat, maar je rijbewijs is in vele gevallen gewoon geldig. Alleen wel volgens de regels van dat geldende land. Ik heb bijvoorbeeld een Duits rijbewijs dat levenslang geldig is, maar als ik in Nederland zou wonen, zou ik deze gewoon na de 15? jaar moeten verlengen. Op dat moment krijg je dan ook een rijbewijs van dat land. Andersom is het zo dat je met je Nederlandse rijbewijs bij afloop hier in Duitsland moet verlengen. De rijbewijzen zijn hier tegenwoordig ook niet meer levenslang, maar je zou dan dus een Duits rijbewijs krijgen.

Verzekeringen kun je gewoon opzeggen op het moment dat je verhuisd, je kunt in het desbetreffende land de verzekeringen gewoon weer aanvragen. Soms willen ze wel bewijs dat je in Nederland ook verzekerd was voor ziektekosten, maar je krijgt altijd een bewijs van uitschrijving, dus dat moet geen probleem zijn. Verzekeringen moet je wel optijd aanvragen, want daar kan nog wel eens wat tijd overheen gaan.

Anders is nog als je in het grensgebied gaat wonen, maar in Nederland blijft werken. Dan moet je je Nederlandse zorgverzekering houden, maar kun je je met een bepaald formulier ook bij de zorginstantie in het woonland melden. Dit geldt ook voor je gezinsleden, maar bij kinderen tot een bepaalde leeftijd.


Ieder einde is een nieuw begin :-)

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:18

chimello schreef:
Zijn er mensen die in Zweden wonen die ik een paar vragen kan stellen wbt een koophuis? En werken? :)


je mag mij wel een PB sturen zal ik kijken wat ik kan beantwoorden :)

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:24

Sill_Monster schreef:
Hoe zit het eigenlijk met de verzekeringen in het buitenland dan? Is dat makkelijk opzeggen in Nederland? En je rijbewijs, is die geldig in het buitenland of moet je weer een nieuwe halen??


ja alles opzeggen is makkelijk. Echter houdt rekening met bv je telefoon abbo als dat incl tel is zal je dat in een keer zal moeten afbetalen.

Voor je rijbewijs ligt het er aan! Je moet hem binnen 6 maanden registreren hier. Je kan hem ook omzetten naar een zweeds rijbewijs maar als hij bv verlopen is voordat je hem wilt verlengen dan moet je opnieuw examen doen :Y)

edit: zorgverzekering houdt op het moment dat je niet meer in NL bent ingeschreven en ingeschreven wordt als geemigreerd. Betreffende belasting ligt het er aan of je inkomen uit NL krijgt dan moet je een wereldtoeslag formulier invullen.

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Sodera

Berichten: 5296
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:42

Voor Ierland is het weer dat het krijgen van een autoverzekering bijna onmogelijk is met een niet-Iers/UK rijbewijs. Ik heb toen dus heel snel een nieuw rijbewijs aangevraagd, zodat ik ook echt auto kon rijden.
Ook is daar de ziektekosten anders, verzekering is niet nodig alleen een "BSN" nummer en je betaalt bij de huisarts/eerste hulp een bedrag.

[I want you by my side]
Je hebt altijd de middelen om te doen waarvan je droomt.

    [So that I never feel alone again]

spatter

Berichten: 14453
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:24

Wij zijn 20 jaar geleden naar Belgie verhuist.
Gezin met 2 kleine kinderen en zwager van nr 3.

We komen beide oorspronkelijk uit Noord Holland maar woonden inmiddels al 15 jaar in Brabant.

Duitsland trok ons niet echt en we wilde niet te ver van onze klantenkring af verhuizen, man is hoefsmid.

Ik moet zeggen dat we beide moeite hebben met aansluiting in zowel Nederlands als Belgisch limburg terwijl we daar in Brabant totaal geen moeite mee hadden.

Meeste vrienden wonen dus verder weg, zowel in Belgie als in Nederland.

Kinderen hebben wel de aansluiting gevonden.
2 studeren nog op de hoge school in Belgie en de oudste werkt inmiddels , ook in Belgie.

We hebben hier veel meer ruimte , paarden aan huis en dat vrij wonen bevalt prima.
Iets warmer klimaat had ik ook liever gehad maar ik denk dat de aansluiting met de bevolking daar nog moeilijker zal zijn.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:36

Wat ik mij afvraag, met de verkiezingen binnenkort, gaan jullie ook stemmen vanuit het buitenland?

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

_Nadia_

Berichten: 2650
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:48

pressent schreef:
Wat ik mij afvraag, met de verkiezingen binnenkort, gaan jullie ook stemmen vanuit het buitenland?

Nee, wij niet. Buiten ons paspoort en wat familie die nog in NL woont hebben wij verder niets te maken met het land, laat staan met het politieke beleid.
Afhankelijk van wat Brexit gaat brengen overwegen wij een UK paspoort aan te vragen, maar alleen als we dan niet in de knoei komen met een visum aanvragen iedere keer dat we naar een land in de EU willen.

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:55

superpony schreef:
Ik weet dat er een hk topic is over emigreren, maar dat is toch meer een redelijk vast kletstopic en ik zoek echt naar ervaringen van emigreren binnen Europa.

*Waar ben je naartoe verhuisd?

Wij zijn april 2011 naar Frankrijk verhuisd.

*Waar kwam je vandaan?

Ik kom uit Alkmaar, maar voordat we naar Frankrijk gingen heb ik 15 jaar in Delft gewoond.

*Wat je je gezins/familie situatie?

Mijn man, ik, mijn hondjes, kat, konijn en mijn paardjes.

*Wat was de reden om te emigreren?

Het was tijdens de crisis en we waren alles kwijt geraakt. Bouw en crisis was geen goede combi.

*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?

Door vakanties en door kennissen die we daar hebben leren kennen.

*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.

We wilde altijd al erheen verhuizen. alleen een paar jaar later dan gepland. Maar door de crisis versneld. We waren dus wel al aan het plannen en hadden al veel voor bereid, maar toch kom je ook nog een hoop tegen, ookal bereid je alles voor.

*Huur of koop je? En hoe ging dat?

Huur. Prima te doen en veilig, want je kan altijd weg als je wilt.

*Hoe gaat het qua werk?

Knudde. Nu had mijn man wel wat werk, maar kwam ik niet aan de slag....

*HOe vind je het land op sociaal vlak?

Ze kunnen super aardig zijn, maar je bent en je blijft buitenlander....

*Hoe zie je de toekomst en oude dag?

Hopelijk hebben wij weer een toekomst. We zijn sinds 1 februari weer terug in nederland. En ik ben super blij.

*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen?

Tuurlijk zijn er dingen bevallen, maar ook zoveel dingen tegen gevallen.
Hoe we het ook probeerde. Financieel zakte we steeds verder weg.
En ik zou daar met open armen ontvangen worden, omdat ik in de gezondheidszorg werk, nou niets was minder waar. Mijn diploma werd niet erkend. Ik wilde de opleiding op frans niveau afronden, maar ik werd gewoon niet toegelaten. Hier bemerk je toch dat ze het "eigen volk"als eerste kiezen, opleiding of niet.

Natuurlijk hoef je dingen niet te beantwoorden als je dat te prive vindt, of stuur me anders een pb.

Life is rough, than you die.....
:#

Boras
Berichten: 9945
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:11

Super interessant om over jullie ervaringen te lezen.

Ooit een Berlijnse liefde gehad en toen dacht ik stiekem al wel na over hoe het zou zijn om in Berlijn te wonen.
Daar stond ik gevoelsmatig wel heel positief tegenover. Maar zo ver kwam het dus niet.

Uiteindelijk getrouwd met een man uit Turkije. Maar ik wist direct dat ik me daar niet gelukkig zou gaan voelen. Mijn man emigreerde naar hier. En het Is goed zo.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 16:19

Wij zouden nooit hals over kop vertrekken. Dat kan ook niet zomaar. Nu we ons huis hier gaan verkopen, zijn we wel onze plannen aan het overdenken en kijken op alle manieren naar wat het beste is. Ik ben zelf niet iemand die graag gokt en wel zekerheid wil qua inkomen.

Levita30, zo zie je maar hoe het verschilt. Ik kom al mn hele leven in Italie, omdat mn oom Italiaan is en heb eigenlijk daarom Italie niet op mn lijstje. Het is echt een mooi land, maar zo door mn strot gedrukt voor mn gevoel. Familie hebben er nog wel 2 huizen.
Jammer dat je de zorg daar slecht vindt. Dat vonden wij en de familie vroeger ook, maar de laatste jaren juist beter. Mijn broer was zwaar gehandicapt en zat in een elektrische rolstoel. Hier in Nederland liep de zorg echt hard achteruit. Op vakantie in Italie, werden we juist erg goed en snel geholpen met een kapotte rolstoel. Compleet anders dan 30/40jr geleden in Italie.

Spatter, wat jammer dat je geen aansluiting hebt daar. Maar dat ervaar ik binnen Nederland toch ook wel heel sterk. Geboren in Amsterdam, opgegroeid in Almere, 3 jaar in Drenthe gewoond en nu 6jr op de veluwe, voel ik me hier echt niet happy.
Wij zijn in 2016 nog naar de Ardennen geweest en dat vinden we beiden geweldig. Maar ergens kunnen werken is wel echt een must.

Ik hoop goed te investeren. Een huisje in een iets warmer land voor vakanties en later. Maar wel budget genoeg om later een klein appartement in Nederland te kunnen houden als we kleinkinderen krijgen etc.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amable, evita2, Tatjanaa, Vecar en 47 bezoekers