Emigreren Europa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:27

Je mag v info een pb sturen. Hier poosje Zuid Europa gewoond tot dat ik lichamelijk beperkt ben geraakt helaas mbt tot een aangeboren afwijking acheraf! Bijzonder is dat je ( daar waren mijn zuid europese vrienden verbaasd over) al je rechten in Nederland kwijt raakt mbt pensioen dat je aan het opbouwen bent. En zo ook hoeveel jaren de staat gediend hebt dat niet telt. Bij terug keer

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:55

Hoe zit het eigenlijk met de bank? Het lijkt me stug dat je alles contant moet meenemen om naar andere bank te zetten??

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:22

Sill_Monster schreef:
Hoe zit het eigenlijk met de bank? Het lijkt me stug dat je alles contant moet meenemen om naar andere bank te zetten??


Er zijn banken die accepteren dat je in het buitenland woont.
Wij hadden wel een franse bankrekening.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:33

Sill_Monster schreef:
Hoe zit het eigenlijk met de bank? Het lijkt me stug dat je alles contant moet meenemen om naar andere bank te zetten??

Ik heb gewoon een Nederlandse bankrekening. Toen ik studeerde ed. was het allemaal nog niet zo europawijd en was een Nederlandse rekening makkelijker.
Mocht je wel van bank willen wisselen, moet je gewoon eerst de nieuwe rekening aanvragen, je geld daarop storten en dan pas de rekening sluiten. Zou wat zijn als je je kofferbak met briefjes vol moet laden om je geld mee te kunnen nemen :P

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:56

Wij zijn ooit verhuisd van Noord-Holland naar het mooie zonnige oosten van Nederland, maar dat zal wel niet tellen ha ha!!! Veel plezier en succes met de nieuwe stappen in je leven die je neemt als je gaat emigreren, dapper hoor, mensen die dat durven!! :)F

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:24

Ik volg even, ik wilde met mijn ex ooit naar Ierland verhuizen en had alles al geregeld, maar toen blies hij de hele boel af.

Met mijn man zou ik wel richting Scandinavië willen, maar we hebben een koophuis, willen graag een kindje en ik zou heel veel dingen wel missen (familie, dansen, paarden, vrienden...).

Bovendien heb ik geen idee hoe de baankansen zijn. Ik ben redacteur en Nederlands is dus nogal belangrijk voor mijn werk. Manlief heeft een eigen bedrijf in de sign/belettering en is opgeleid als buitensportcoördinator.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 11:34

n_love_qwert, dat telt ook een beetje. Ik vond van het westen naar het Noorden en nu naar de veluwe ook behoorlijk emigreren hoor....:)

Tink89, alles heeft zijn voor-en nadelen. Met een jong kind eventueel kun je nog makkelijker terug en kleine kinderen zijn aardig flexibel. Maar familie wil er graag bij zijn, dus dat is dubbel. Als een kind groter wordt, heb je ook weer redenen om het niet te doen.
Als je in Zuid Zweden gaat zitten, ben je in 11 uurtjes in Nederland heb ik laatst opgezocht. In Zweden schijnt het allemaal wel goed geregeld te zijn.

Wij zouden Zweden ook mooi vinden, maar het is geen land dat me trekt om te wonen. En ook het klimaat is ook anders dan ik zou zoeken, maar ook de donkere dagen zie ik wel tegenop dan.
Laatst een vakantie verslag gezien uit Noorwegen en het is wel echt prachtig.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:41

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zag al voor me dat ik met een koffertje geld rondliep om van bank te switchen :+

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:49

Een lastig puntje is wel dat je je Nederlandse bankrekening vaakst persoonlijk op moet zeggen. Dus over het algemeen moet je dat dan nog een keer doen als je op bezoek bent in Nederland.
Of je behoudt zoals wij ook gewoon je Nederlandse rekening.

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:29

Dat hoeft niet hoor. Mijn vorige Nederlandse rekening kon ik gewoon opzeggen met internetbankieren.

En ik zou juist graag in een wat kouder, maar stabieler klimaat zitten. Ik droom nog even verder, voorlopig toch geen geld voor.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:48

Rabobank moesten we persoonlijk langs gaan

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:48

Ik kon mijn nederlandse rekening online opzeggen :j

Voor baankansen tja hier in zweden heb je gewoon ontzettend veel banen in de Zorg en IT en dergelijke vanuit waar ik woon is het met de auto ongeveer 16 uur rijden dat is incl stops

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:59

*Waar ben je naartoe verhuisd?
Nederland :+

*Waar kwam je vandaan?
België

*Wat je je gezins/familie situatie?
NLse vriend

*Wat was de reden om te emigreren?
Grenslander, werk in NL veel voor de hand liggender en beter betaald, NL vriend had een huis :D

*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?
Vriend had een huis bij Rotterdam, nu samen een huis in een gebied dat mij meer ligt en ongeveer in het midden tussen ons werk (beiden voltijds)

*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.
Gewoon bij vriend in gaan wonen, zo lang mogelijk auto op Belgische plaat gereden O:) , dus pas heel laat officieel in NL ingeschreven.

*Huur of koop je? En hoe ging dat?
Koopwoning, gewoon centjes gespaard hebben, beiden degelijk inkomen, huis uitgekozen, technische keuring, bank geregeld, sleuteloverdracht, verhuizen, oude huis verkopen.

*Hoe gaat het qua werk?
Binnen maand na afstuderen werk, binnen 3mnd er achter gekomen dat 'k uitgebuit werd. Werk gezegd dat ik niet hoefde te verlengen, 6mnd contract uitgewerkt en meteen begonnen bij andere baan.

*HOe vind je het land op sociaal vlak?
Prima, heb er als modderbloedje weinig problemen mee.

*Hoe zie je de toekomst en oude dag?
Meer paarden *\%/*

*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen?
Mis occasioneel eens een typisch Vlaams dingetje, maar dat halen we in als we op bezoek zijn.

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 16:04

lizy29 schreef:
Rabobank moesten we persoonlijk langs gaan


Wij niet, ook Rabobank.
KarmaChansy schreef:
Ik kon mijn nederlandse rekening online opzeggen :j

Voor baankansen tja hier in zweden heb je gewoon ontzettend veel banen in de Zorg en IT en dergelijke vanuit waar ik woon is het met de auto ongeveer 16 uur rijden dat is incl stops


Tjah, we werken niet in de zorg of it, dus dat maakt het meteen een stuk ingewikkelder.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 16:28

Iemand zei tegen mij dat er in Zweden altijd werk is voor handige mannen bijvoorbeeld. Mijn man is handig en technisch, vandaar dat we het erover hadden.

Ik zit nu bij de SNS, maar heb nog bij abnamro een rekening lopen en daar moet je heen of bellen. Maar daar gaat altijd zoveel mis, dat ik het nog steeds uitstel.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 16:38

Wat betreft banen in Zweden is het een dingetje ja, daarom zat ik zelf te denken als ik naar Zweden ga dan een opleiding in Zweden te volgen zodat je zekere kans heb dat je het juiste hebt geleerd.
Alleen heb je in Zweden ook thuis studies zoals het NTI en LOI in nederland?
Of moet je dan weer echt dagen naar school :=

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 17:09

ja hebt ook die deeltijd dingen dus 1 dag school en 4 dagen werken :j

Mijn diploma's heb ik ook niks aan hier :')

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 17:12

Deeltijd is wel een optie ja.

Ik dacht eerst om hier weer een opleiding te beginnen maar om een Nederlandstalige opleiding te doen terwijl er geen zekerheid is wat betreft baan erin vond ik niet zo slim :D
Nu word het dus eerst even flink Zweeds leren.

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 17:33

Ik zit een beetje op zweedse huizensites te neuzen en het ziet er wel echt tof uit als ik zie wat ik daar voor m'n spaargeld kan kopen, zegmaar. Maar goed, eerst maar eens een keer lekker lang op vakantie en dan zien we dan weer verder.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 17:37

Mag je wel heel lang op vakantie als je heel Zweden wilt ontdekken :) Kun je er feitelijk meteen non stop blijven :p

Dat vind ik ook heel moeilijk. Ik vind heel veel erg mooi en hou van mooi landschap. Dat heb je op veel plekken en je kan nooit alles zien.

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 18:08

Nou, we hebben wel een idee van de regio's waar we zouden willen zitten en we hebben vrienden daar, dus heel Zweden zal het niet worden ;)

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:33

Haha ja het is echt zo goedkoop buiten de steden :+ welke richting wil je heen?

Ik zou zelf nooit naar een warm land kunnen verhuizen :D ik ben een echt wintermens. Veel sneeuw en kou heerlijk <3 donker vind ik ook niet zo erg

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 01:17

Ik heb bechterew/reuma en denk wel dat een goed klimaat mee kan helpen. Ik kan heel goed tegen de koud en heb het ook nog niet koud gehad afgelopen winter. Maar ik ben nu ''pas'' 43 en wil nog een tijdje mee. Ook hebben we natuurlijk paarden en is ene heel nat klimaat niet altijd heel praktisch.

Naast klimaat, denk ik dat ook de omgeving echt heel bepalend kan zijn. Ik word niet happy van drukte, een stad etc. Ben een echt buitenmens, dus zoek echt rust en ruimte.

Mijn zoon zei wel heel wijs, dat te warm ook niet goed is als we straks ouder zijn en daar moet ik hem ook gelijk in geven.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:47

lizy29 schreef:
Rabobank moesten we persoonlijk langs gaan

Gek, ik kon mijn rekening bij de Rabobank gewoon telefonisch opzeggen.

Een bankrekening in de UK openen was dan weer wel een heel gedoe :+

Anoniem

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:54

Wel denk ik dat het makkelijker is als je emigreert naar een land om het land, in plaats van een drang “gewoon maar” te emigreren.