Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 11:18

Moet ook wel zeggen dat ik ‘vroeger’ toen ik thuis woonde natuurlijk makkelijker kon sparen dan nu. We wonen bijna een jaar samen inmiddels dus we zijn soms nog wel zoekende. Echter schrik ik soms wel als ik bedenk wat ik had kunnen sparen en we gewoon nog geen spaarpotje hebben.

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:19

Ik heb naast 2 spaarrekeningen zoals eerder gezegd. Ook een spaarpot staan voor leuke dingen doen, samen met vriend pot hihi. Al het kleingeld, verjaardagen geld, over geld als wij gepind hebben voor iets, spullen verkocht geld etc gaat daar allemaal in :) Tikt ook behoorlijk aan!

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 12:23

Een fysieke spaarpot hebben wij ook. In principe doen we alle betalingen met de pin maar soms komt het voor dat we ook met papiergeld betalen. Het wisselgeld doen we dan in die spaarpot maar dat is op dit moment ongeveer tussen de 10-20 euro dus loopt niet erg op ofzo :+

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:26

Ik kijk ook eens per jaar bv op deze website: https://www.spaarrente.nl/
Daar kan je spaarrentes vergelijken, en zie je welke spaarrekeningen er allemaal zijn.

Ook goed om op te letten dat sommige spaarrekeningen niet gratis zijn, of alleen in combi met een betaalrekening. Dat zou natuurlijk zonde zijn, gezien er ook heel veel gratis varianten zijn!

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:02

xNathaliee schreef:
Een fysieke spaarpot hebben wij ook. In principe doen we alle betalingen met de pin maar soms komt het voor dat we ook met papiergeld betalen. Het wisselgeld doen we dan in die spaarpot maar dat is op dit moment ongeveer tussen de 10-20 euro dus loopt niet erg op ofzo :+


Dan zal ik maar niet vertellen wat er hier in zit :o
Van 1 persoon de helft wat onze vakantie kost :o

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:24

Ik heb mijn betaalrekening bij ING en spaarrekening bij sns.
De rekening bij sns kost mij helemaal niets, en doordat het niet in 1 seconde van de spaar naar betaalrekening gaat blijft het staan :D

Ik heb bij ing ook een spaarrekening met een klein bedrag voor de 'mocht het nodig zijn' gevallen.
Deze heb ik onzichtbaar staan op de app waardoor het niet fysiek aanwezig is.
Werkt hier prima :D

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:27

isabel_94 schreef:
Bij mij helpt het om aan het begin van de maand een bedrag te pinnen en dat in een spaarpot te doen. Ik heb ook bewust zo’n spaarpot waar je alleen geld in kan doen, en die je kapot moet slaan om je geld eruit te kunnen halen :+


Dit. Ik heb er een die je moet openen met een blikopener. Als hij vol is wissel ik alles in voor briefgeld en dat stop ik weer in een nieuwe spaarpot. Al mijn kleingeld gaat erin, maar ook geld na het stappen en geld dat ik krijg. Werkt goed.

Oh en ik spaar via UnitedConsumers elk jaar een leuk spaarpotje bij elkaar.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:30

Ik denk dat het ook een stukje discipline is. Een spaarrekening openen of een spaarpotje in huis hebben, je moet er van af blijven als je wilt sparen :))
Ik heb een spaarrekening, voorheen stortte ik elke maand 100 euro erop (automatisch), plus wat ik extra over had aan het einde van de maand. Nu spaar ik wanneer het kan.

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 13:35

xNathaliee schreef:
Klopt, dat heb ik inderdaad bij ABN. Denk dat ik die rekening ook hou voor de leuke dingen. Dus het budget wat ik mag uitgeven maar niet hoef. En een nieuwe rekening open waar een deel heen gaat (al is het op het begin maar 50 euro) waar ik niet bij mag (en kan!).


Oke ik ben er over uit dat ik bovenstaande dus ga doen. Nu alleen nog de vraag waar ik die nieuwe rekening ga openen. Moneyou ziet er wel goed uit, NN komt wat ‘betrouwbaarder’ over.

Ik hoor graag jullie meningen :j

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:41

gewoon aan het begin van de maand pinnen wat je volgens je berekening nodig hebt. Bij alles contant betalen zie je meer concreet waar het hard gaat. Bovendien scheelt het enorm in impuls aankopen en internet aankopen (wat vaak ook impuls aankopen zijn). Van de rente van de spaarrekening hoef je het tegenwoordig niet meer te hebben. Maar zo'n contant potje, doet bij mij zo enorm veel! Hou echt veel meer over.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:13

Moneyou is een dochter van ABNAMRO, volgens mij betrouwbaar genoeg :)

Ik had ooit al mijn spaargeld op ICESAVE gezet net voordat ze failliet gingen, oeps.... Gelukkig alles terug gehad maar sindsdien let ik altijd op waar ik mijn geld zet.

Maar je moet kiezen wat voor jou het handigste is en waarbij de drempel om het op te nemen hoog is zodat je niet weer voor elk wissewasje de spaarrekening plundert.

Nog een tip, zorg dat het geld wat je maandelijks automatisch opzij zet ook geld is wat je echt kan missen zodat je niet op het eind van de maand geld moet overhevelen om rond te komen. Je kan dan beter €50 opzij zetten dan €100 en dan weer geld terug boeken.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:28

Bij mij gaat 20% van mijn inkomen naar een account waar ik mee beleg (word dus flink geinvesteerd), daar had ik vorig jaar uiteindelijk 24.6% rente over. Dit jaar gaat het nog niet zo hard helaas...
Dan gaat er nog 10% van mijn inkomen naar een andere bank waar ik een spaarrekening heb die idd niet gekoppeld is aan mijn gewone account. Daar kom ik dus ook eigenlijk gewoon niet aan :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:40


xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 17:37

ingvdh schreef:
Moneyou is een dochter van ABNAMRO, volgens mij betrouwbaar genoeg :)


Oh joh dat wist ik niet! Ik heb even gekeken op de website. Welke spaarrekening zou voor mij het beste zijn? Ik hoef geen betaalpas iig :)

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:58

Ik heb de vrij opneembaar, alleen als het geld voor een jaar kan missen is de rente leuker.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8290
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:16

Ibbel schreef:
kitlover schreef:
Ik heb een spaarrekening lopen bij argenta en vind het super werken zo. Ik heb 35% rente en ik kan er niet zo makkelijk bij (duurt een paar dagen met overmaken).


35% rente? Geef mij ook zo'n spaarrekening :+

0,35% vermoed ik zo maar...


Onk onk, was net wakker, 0,35% idd. Was eerst 0,40 maar uiteraard net nadat ik had afgesloten naar 0,35 gegaan.
Was overgestapt nadat ik de 0,05 van de ing bagger vond en er niets 'aan verdiende'

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:19

Je verdient sowieso niets met rente onder de 4%. Dat is het percentage dat de belastingdienst nog steeds aanhoudt als fictieve rente. Over 4% van wat je op de bank hebt staan betaal je dus belasting.

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 18:31

Ibbel schreef:
Je verdient sowieso niets met rente onder de 4%. Dat is het percentage dat de belastingdienst nog steeds aanhoudt als fictieve rente. Over 4% van wat je op de bank hebt staan betaal je dus belasting.

Weer wat geleerd!

Heb tot nu toe nog geen bank gezien waar je meer dan 0,4% rente hebt op een spaarrekening, jammer! Maar goed daar doe ik het ook niet voor. Mag blij zijn als ik uberhaupt kan sparen :')

Hoe zit het bij Moneyou trouwens met ‘rente-uitkering per kwartaal’ ?

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:57

Dat je elk kwartaal de rente bijgeschreven krijgt.

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 19:01

ingvdh schreef:
Dat je elk kwartaal de rente bijgeschreven krijgt.

Oke dat begreep ik nog wel :+ maar ik bedoel wordt er dan op een bepaalde datum gekeken wat je op dat moment er op hebt staan? Of nemen ze een gemiddelde ofzo?

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:15

Ik heb ook rekeningen bij verschillende banken. Één voor de vaste lasten, één voor boodschappen, benzine en leuke dingen en nog een spaarrekening. Die heb ik ook bewust bij een andere bank geopend, omdat ik niet makkelijk geld er van af wil kunnen halen. Dit werkt voor mij perfect! Als een soort van; wat je niet ziet is er niet :D

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:36

xNathaliee schreef:
Ibbel schreef:
Je verdient sowieso niets met rente onder de 4%. Dat is het percentage dat de belastingdienst nog steeds aanhoudt als fictieve rente. Over 4% van wat je op de bank hebt staan betaal je dus belasting.

Weer wat geleerd!

Heb tot nu toe nog geen bank gezien waar je meer dan 0,4% rente hebt op een spaarrekening, jammer! Maar goed daar doe ik het ook niet voor. Mag blij zijn als ik uberhaupt kan sparen :')

Hoe zit het bij Moneyou trouwens met ‘rente-uitkering per kwartaal’ ?


Ook alleen maar als het totaal bedrag minus schulden boven de 30000 komt. En dat komt het bij mij bij lange na niet.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:05

Je zou ook nog kunnen kijken naar lease plan bank. Dit is een spaarbank en valt onder het garantiestelsel dat je tot een betaald bedrag verzekerd bent mocht de bank omvallen (hier zijn de ABN, ING, rabo, etc ook lid van).
Per maand krijg je je rente bijgeschreven en je kan per dag zien hoeveel rente je die maand al hebt opgebouwd. Mijn sport is nu dat ik per maand een hoger rente bedrag wil binnen halen dan de voorgaande maand :D!
Rente staat op 0,4%. Ik vond het ook eng, maar geen spijt van. Als ik voor één uur iets overmaak naar eigen rekening, dan is het dezelfde dag nog bij betaal rekening, na één uur heb je het de volgende dag pas staan. Dat maakt de drempel tot het overmaken van spaargeld wel groter.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:58

Ik zit zelf bij de ING en heb een extra spaarrekening geopend bij centraal beheer.

Het is een internetspaarrekening dus het kost niets (verwerkt in rente) en overboeken duurt een werkdag. Kan dus niet zomaar geld even heen&weer sluizen als ik in de winkel sta. Spaargeld is ook niet zo "zichtbaar" nu. Het is er wel maar ik zie het niet :')

Rente is nu 0,20% dus net wat meer dan bij de "standaard" banken.
Overigens kun je er ook voor kiezen een deposito te openen via centraal beheer.

Ik vind het erg fijn :j

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 14:06

Even een upje. Heb inmiddels bij Moneyou een spaarrekening geopend. Heb wel de app gedownload omdat je dat doelsparen kunt doen dus dat vind ik wel fijn. Inmiddels al een bedrag overgemaakt en deze als periodieke betaling ingesteld. De rest wil ik handmatig overmaken. Kwam op instagram een advertentie tegen van Rabobank. Daar kun je berekenen wat je later ‘nodig’ zou moeten hebben. Als je eventueel eerder met pensioen wil of als je de studie van evt kinderen wil bekostigen. Ik kwam uit op een bedrag van net geen 80.000 euro. :+ Hoe kan je dat in godsnaam sparen haha zijn er mensen die dat kunnen vanaf 0?