Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 09:13

Hoi,

Ik wil graag een (andere) spaarrekening openen. Ik zit nu bij de ABN en heb een spaarrekening waar standaard een x percentage (ik geloof op dit moment 5%) van mijn dagelijkse uitgaven automatisch wordt overgemaakt naar de spaarrekening. Pinsparen heet dit geloof ik. Tevens kunnen mijn partner en ik op papier een leuk centje sparen :j echter in de praktijk weten we nooit waar het geld naar toe is gerend :')
(dat weten we natuurlijk wel, leuke dingen doen etc.). Ik probeer altijd het geld wat we 'willen' sparen over te maken op de spaarrekening maar ja, je weet hoe het gaat. Oh van het weekend wat leuks doen met vrienden, ik maak even 50 euro over naar de betaalrekening.
Echter willen we nu écht een spaarpotje gaan maken. :+ Ik heb internet al een beetje afgespeurd met tips en tricks. Het loont om niet zomaar ergens een spaarrekening te openen, en om het jezelf 'moeilijker' te maken wordt er geadviseerd om een spaarrekening te openen bij een andere bank dan je betaalrekening omdat je dan niet via je internetbankieren app gemakkelijk snel wat geld kunt terugboeken.

Heb tevens gezocht naar een 'spaar topic' op Bokt, maar deze zijn al wat ouder en niet meer actief. Mocht ik het over het hoofd gezien hebben, sorry *D

Ik ben graag op zoek naar tips. Hoe te beginnen vanaf 0 ? Waar op te letten met het openen van een spaarrekening? Wat loont, wat werkt (voor jou) ? Bij mij werkte een doel altijd wel (een vakantie die je op een bepaalde datum moet betalen). Echter moet een doel voor mijn concreet zijn.

Reacties als: 'Gewoon niet kopen.' oid werken voor mij alleen maar averechts :Y) ik weet het, ben me er heel erg van bewust maar zoek gewoon even goede handvaten :)

-


Isabel

Berichten: 2267
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:19

Bij mij helpt het om aan het begin van de maand een bedrag te pinnen en dat in een spaarpot te doen. Ik heb ook bewust zo’n spaarpot waar je alleen geld in kan doen, en die je kapot moet slaan om je geld eruit te kunnen halen :+

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Anoniem

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:23

Bij een andere bank ga je iig ook geen rente krijgen en dat is juist het leuke aan het wat langer vastzetten van je spaargeld. Als jullie een leuk centje opzij kunnen zetten zou ik zeggen, mik wat jullie op papier kunnen missen door de helft, zet de helft op een spaarrekening van ABN waar jullie voor korte termijn doelen kunnen sparen (een vakantie, een nieuwe auto, een potje voor dierenartsrekeningen of wat dan ook) en zet de rest ook echt vast in een fonds of laat het beleggen. Als je iets met een laag risico doet is je rente alsnog aanzienlijk meer dan bij een spaarrekening en de kans dat het mis loopt is echt nihil.

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 09:24

Fysiek er af pinnen en wegleggen zou voor mij misschien ook wel werken inderdaad. Ik ben altijd ‘bang’ dat ik het geld wat ik opzij leg toch opeens nodig blijk te hebben en daarom heb ik nu een spaarrekening waarbij ik heel makkelijk kan over en terugboeken. Eigenlijk dikke onzin natuurlijk.

-

x_Jeanine_x

Berichten: 9081
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:31

Ik heb dat ook.
1 spaarrekening waar ik via de app bij kan. En eentje waar ik nog met een overschrijvingsbriefje mee naar de bank moet en dan 3 dagen later geld heb.

Ik heb zelf voor mijzelf een doel wat op die makkelijke rekening moet staan van mijzelf. En dat lukt aardig :D
Moet je alleen niet geflist worden met de auto en te dure ringen uitzoeken :o

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:31

Ik heb een MoneYou rekening waar ik eigenlijk nooit op kijk want dat is de spaarrekening voor echte reserves. (Nieuwe auto, vakantie, verbouwing, "later" ) en bij de ABN heb ik dan een kleine spaarrekening en daar mag ik schuiven met mijn geld maar alles boven de €800 (nu ik dit type denk ik dat ik die grens misschien wel omlaag kan stellen)gaat door naar mijn MoneYou.
Ik maak zodra mijn salaris binnen is altijd een deel over naar mijn ABN rekening en een deel naar de gezamenlijke rekening voor de vaste lasten. Van mijn eigen rekening betaal ik dan mijn eigen dingen, en bijvoorbeeld benzine

Op zoek naar een fotograaf voor... je bruiloft, newborn, gezin of dier?

Urona447
Berichten: 2789
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:32

Deposito openen! Dan zet je het geld minimaal 3 maanden vast en daarna kun je er weer bij!

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:33

Spaarrekening openen bij een bank en simpelweg de app van die bank niet installeren.

Geld daar automatisch heen laten storten dag nadat het salaris gestort is en er niet naar kijken. Uit het oog uit het hart en die spaarrekening een beetje vergeten.


Ik heb spaarrekeningen bij Moneyou en daar kan je spaardoelen aan koppelen. Maar omdat ik amper kijk op die rekening omdat ik hem nooit zie tussen mijn andere rekeningen werkt het goed.
Dit is voor mij de rekening voor lange termijn overigens, ik hoef er dus ook niet vaak naar te kijken alleen bij grote aankopen.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:42

Periode sparen was/is voor mij de uitkomst!

Mijn spaargeld staat dus nu 3 maanden vast, een jaar geleden heb ik die spaarrekening geopend omdat ik al mn spaargeld verbraste :+ . Nu moet ik 3 maanden van te voren aangeven als ik daar geld van wil opnemen, ik kan er dus geen impulsieve aankopen meer van bekostigen. Ik ben nu zo ver dat ik hem laat om zetten naar 1 maand periode sparen, ik ga veel bewuster met geld om en weet nu waar mn geld heen gaat.
De reden dat ik het laat omzetten is dat ik nu een eigen huurhuisje heb, en dan is 3 maanden wachten op (stel dat mn koelkas en wasmachine tegelijk kapot gaan) je geld wel erg vervelend.

[o]

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8259
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:43

Ik heb een spaarrekening lopen bij argenta en vind het super werken zo. Ik heb 35% rente en ik kan er niet zo makkelijk bij (duurt een paar dagen met overmaken).

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 09:47

Wij kunnen maandelijks niet een groot bedrag sparen maar in principe is er wel ruimte om wat weg te leggen. Van ons vakantie geld willen we dan ook een groot deel opzij leggen. Zijn nog wel in twijfel over wat we daarmee ‘moeten’ doen. Evt. pb voor uitleg.

-

c_alsemgeest

Berichten: 20619
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:49

Ik spaar op meerdere manieren.
Ouderwets... we hebben een pot staan waar ik altijd klein geld in gooi die ik vind in broeken, jassen e.d. :+

Verder heb ik ING en maak ik allerlei 'potjes' met een spaardoel en een bedrag. Ik merk dat ik daardoor veel sneller en gerichter spaar.

Mijn man een heeft juist weer een deel van zijn eigen spaargeld in BTC etc staan.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:50

Ik weet dat Rabobank ook spaarrekeningen heeft waarbij je 30 of 90 dagen van te voren moet melden dat je geld wil overmaken naar je betaalrekening. In ruil krijg je een (iets) hogere rente. Voor zover daar uberhaubt nog sprake van is tegenwoordig :+ . Wellicht heeft ABN ook wel zoiets.

Zelf vond ik het geen prettig idee. Stel mijn hond krijgt een ongeluk, dan wil ik toch gewoon direct de dierenarts rekening kunnen betalen.

Daarom heb ik nu gewoon een tweede spaarrekening afgesloten.

Ik had al uitgerekend met de vaste lasten en "leuke dingen doen geld", waar ik van zou moeten rondkomen elke maand. Door mezelf op te leggen dat ik het daarmee moet doen, leef ik ook wel wat zuiniger in de dagelijkse lasten. Als mijn salaris wordt gestort, ging altijd al alles boven dat bedrag naar die rekening. Maar dat betekende dat voor "bijzondere uitgaven" die wat groter waren, dat die niet in het maandelijkse budget waren meegenomen en ik toch weer geld van die spaarrekening haalde.

Nu gaat van het bedrag boven het maandelijkse budget 60% naar de ene spaarrekening, en 40% naar de andere. De rekening waar 40% heen gaat, mag ik grotere dingen van doen, zoals kleren kopen, een nieuwe kast, mijn telefoon/computer vervangen, maar ook standaard dierenarts rekeningen, of een incasso voor het eigen risico van de zorg verzekering. Is dat budget op? Pech, dan eerst sparen.

Op de rekening waar de 60% heen gaat, daar moet ik vanaf blijven. Dat potje moet echt gaan groeien. Daar mag ik alleen aankomen in echte "onverwachte" omstandigheden, groot onderhoud voor het huis, een grote dierenarts rekening vanwege bijvoorbeeld een operatie of zo, dat soort dingen.

Heb het pas net zo opgesplitst. Tijd moet leren of het werkt :)
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 09-03-18 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:51

xNathaliee schreef:
Wij kunnen maandelijks niet een groot bedrag sparen maar in principe is er wel ruimte om wat weg te leggen. Van ons vakantie geld willen we dan ook een groot deel opzij leggen. Zijn nog wel in twijfel over wat we daarmee ‘moeten’ doen. Evt. pb voor uitleg.

Als je dat echt weg wilt leggen voor reserves of langere termijn dan zou ik een spaarrekening elders openen, evt met een deposito zodat je het niet gelijk op kan nemen.

Op zoek naar een fotograaf voor... je bruiloft, newborn, gezin of dier?

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 10:02

Ik herken mezelf wel in jou Shiloh. Boodschappen doen wij ook zo zuinig mogelijk. Ik haal bijvoorbeeld zoveel mogelijk bij de Lidl en de aanbiedingen haal ik dan eventueel bij de wat grotere/duurdere supermarkten. Maar het lijkt wel alsof ik een soort mindset heb van oh dit geld is nog over en dat moet op :+
Heel braaf zet ik dan hetgeen wat ik ‘kan’ sparen opzij maar 2 weken later is de helft alweer op zeg maar.

-

Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:24

xNathaliee schreef:
Ik herken mezelf wel in jou Shiloh. Boodschappen doen wij ook zo zuinig mogelijk. Ik haal bijvoorbeeld zoveel mogelijk bij de Lidl en de aanbiedingen haal ik dan eventueel bij de wat grotere/duurdere supermarkten. Maar het lijkt wel alsof ik een soort mindset heb van oh dit geld is nog over en dat moet op :+
Heel braaf zet ik dan hetgeen wat ik ‘kan’ sparen opzij maar 2 weken later is de helft alweer op zeg maar.


Precies, dat had ik ook. Ik had in mijn hoofd "rekening mag niet lager dan dat"... maar het gevolg is dat ik best een potje heb, maar dat potje niet groeit. Daarom nu dus opgesplitst tussen "mag op" en "mag niet op". Ik hoop dat dat helpt. Meestal als ik met mezelf dat soort duidelijke afspraken maak, dan houd ik me er ook wel aan.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Ibbel

Berichten: 49058
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:30

kitlover schreef:
Ik heb een spaarrekening lopen bij argenta en vind het super werken zo. Ik heb 35% rente en ik kan er niet zo makkelijk bij (duurt een paar dagen met overmaken).


35% rente? Geef mij ook zo'n spaarrekening :+

0,35% vermoed ik zo maar...

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:32

Ibbel schreef:
kitlover schreef:
Ik heb een spaarrekening lopen bij argenta en vind het super werken zo. Ik heb 35% rente en ik kan er niet zo makkelijk bij (duurt een paar dagen met overmaken).


35% rente? Geef mij ook zo'n spaarrekening :+

0,35% vermoed ik zo maar...


_O- Dat wil ik ook wel, al is 0,35 tegenwoordig nog best veel, ik zit inmiddels op 0,05, maar overstappen durf ik ook niet, voor je het weet is die 0,35 ook naar 0,05 :')

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:40

Ha, ja, 35 procent rente, dat is een droom. Zelfs 3,5 procent zou al prettig zijn nu :-)

Webshop - digital art: MoTekent

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 10:51

Ik heb ook een soort ‘budget’ wat ik aan leuke dingen mag uitgeven maar op een of andere manier zit dat budget vooral in mijn hoofd en staat het op papier maar in de praktijk.. :?

Ik zag bij NN een rentepercentage van 0,4. Vrij hoog in vergelijking met het gemiddelde. Iemand ervaring met een rekening bij hen? Money you ben ik niet bekend mee en is voor mij een soort ‘eng’. NN klinkt bekend en dus betrouwbaarder ofzo haha.
Laatst bijgewerkt door xNathaliee op 09-03-18 10:53, in het totaal 2 keer bewerkt

-

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:53

Abn amro heeft spaarrekeningen waarvan je kan overboeken naar de lopende rekeningen en weer terug. Ok niet veel rente maar bij onverwachtse uitgaves heb je binnen vijf minuten wel geld op gewone rekening staan,

Wat ik doe is bij storten van geld een vast bedrag overboeken naar de spaarrekening. Moet ik ook wel omdat ik geld bruto krijg. En het geld wat over is gebleven van de afgelopen maand ook. Hierdoor wisselt het spaarbedrag per maand wel maar spaar ik gestaag door,

Voor de leuke extraatjes gebruik ik de boodschappen rekening waarvan ik standaard toch al overhoud.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 10:54

Klopt, dat heb ik inderdaad bij ABN. Denk dat ik die rekening ook hou voor de leuke dingen. Dus het budget wat ik mag uitgeven maar niet hoef. En een nieuwe rekening open waar een deel heen gaat (al is het op het begin maar 50 euro) waar ik niet bij mag (en kan!).

-

Ibbel

Berichten: 49058
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:55

Kun je dan niet beter een potje 'leuke dingen' maken (een tweede rekening courant openen)?
Verdeel wat je wilt sparen 50/50 naar 'potje extraatjes' en naar een spaarrekening waar je je geld vastzet. Wat je overhoudt uit je pot extraatjes schuif je eind van de maand ook naar je spaarrekening. Is het potje leeg, dan is het leeg.

Oh, dat bedenk je net zelf ook al :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:58

Ik heb om die reden meerdere rekeningen open. Een voor de vaste lasten, (vast bedrag) een voor de boodschappen (vast bedrag) en leuke extraatjes en een voor oa tanken en andere gekke dingen (de rest) en dan een spaarrekening. Dat werkt goed, ik weet zeker dat de vaste lasten betaald worden ik kan eten andere gekke dingen kan betalen als nodig. Voor de extraatjes die maand weet ik wat over is van de eetrekening, is die leeg jammer geen extraatjes meer dus die maand (maar is nog niet voorgekomen).

Iedere keer als nieuw geld gestort wordt gaat wat er extra opstaat dus naar de spaarrekening, daar is kwestie van discipline niet teveel over te boeken. En ervan afblijven

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:17

Ik heb een spaarpolis bij Dela. Daar zet ik elke maand 125 euro op en wat ik meer kan missen. De ene maand is dat 25 euro extra en soms wel 500 extra.

Daar heb ik een gegarandeerde rente van 2,75% en nog een stukje winstdeling. gemiddeld kwam je geloof ik op 3,5%.
Staat wel 10 jaar vast, eerder leeghalen kost 150 euro.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 0laura0, aliida, Bowo, fohadie, GoogleAdsense, Josien_, Justme_Lisaa, kaatje89, mvdende, purny, Roosch, SjakieXX, Talindos, Verara en 132 bezoekers

cron