Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:19

Natuurlijk zijn er mensen die dat kunnen. Het is een hoop geld maar stel dat jij over 35 jaar pas aan dat bedrag wil komen, dan komt het neer op minder dan 200 euro per maand sparen. En dan is rente nog niet eens meegenomen, maargoed inflatie ook niet :)


Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:31

xNathaliee schreef:
Even een upje. Heb inmiddels bij Moneyou een spaarrekening geopend. Heb wel de app gedownload omdat je dat doelsparen kunt doen dus dat vind ik wel fijn. Inmiddels al een bedrag overgemaakt en deze als periodieke betaling ingesteld. De rest wil ik handmatig overmaken. Kwam op instagram een advertentie tegen van Rabobank. Daar kun je berekenen wat je later ‘nodig’ zou moeten hebben. Als je eventueel eerder met pensioen wil of als je de studie van evt kinderen wil bekostigen. Ik kwam uit op een bedrag van net geen 80.000 euro. :+ Hoe kan je dat in godsnaam sparen haha zijn er mensen die dat kunnen vanaf 0?


€80.000? Hoe hebben ze dat berekend? En is dat wat je per jaar nodig hebt? Of wat? Het is een mooi bedrag iig en zeker haalbaar als je maandelijks een vast bedrag spaart met een gunstige rente zoals de spaarpolis bij Dela. Afhankelijk van je leeftijd natuurlijk en het bedrag wat je spaart. Maar als je start op je 30e en 30 jaar €200 per maand wegzet bij 2% heb je ongeveer een ton op je 60e. Dan kun je iig rustiger aan gaan doen.

Babsiej schreef:
Ik heb een spaarpolis bij Dela. Daar zet ik elke maand 125 euro op en wat ik meer kan missen. De ene maand is dat 25 euro extra en soms wel 500 extra.

Daar heb ik een gegarandeerde rente van 2,75% en nog een stukje winstdeling. gemiddeld kwam je geloof ik op 3,5%.
Staat wel 10 jaar vast, eerder leeghalen kost 150 euro.


Deze heb ik ook idd. Al vraag ik me wel af in hoeverre die winstdeling echt iets is waar je vanuit mag gaan, maar ik wacht rustig af.

Verder loont het om rond te kijken naar waar de spaarrente het hoogst staat en of er kosten aan verbonden zijn. Had een betaal en spaarrekening bij SNS en ook bij de Rabo. Maar al mijn betalingen liepen via Rabo. Spaarrente bij SNS was hoger dan bij Rabo, daarom had ik die rekeningen daar nog. De kosten per jaar voor het hebben van de rekening waren alleen net zo hoog of hoger dan de rente die ik kreeg. Dus dat vond ik een beetje zonde. Nu overgestapt naar Leaseplanbank. Daar is de rente 0,4% en je krijgt je rente maandelijks bijgestort. Rente kan ook maandelijks wisselen.

Mocht je een bepaald bedrag langer kunnen missen, dan kun je ook een deposito rekening openen en krijg je ook meer rente. Maar als je het voor een relatief klein bedrag doet, heeft het niet zoveel zin, vind ik. Op €1000 scheelt het bijv. 3,50 rente per jaar. Dat vind ik de moeite niet eerlijk gezegd.

Als je echt voor de langere termijn wat wilt doen, kun je ook gaan beleggen natuurlijk. Daarmee heb je minder snel dat je je geld even overboekt. Want je moet toch eerst je aandelen verkopen voor je je geld kan hebben. Nadeel is natuurlijk dat je ook eea kwijtraken.
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 15-03-18 14:42, in het totaal 2 keer bewerkt

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:39

Shiloh schreef:
xNathaliee schreef:
[quote="Ibbel"
Je verdient sowieso niets met rente onder de 4%. Dat is het percentage dat de belastingdienst nog steeds aanhoudt als fictieve rente. Over 4% van wat je op de bank hebt staan betaal je dus belasting.

Weer wat geleerd!

Heb tot nu toe nog geen bank gezien waar je meer dan 0,4% rente hebt op een spaarrekening, jammer! Maar goed daar doe ik het ook niet voor. Mag blij zijn als ik uberhaupt kan sparen :')

Hoe zit het bij Moneyou trouwens met ‘rente-uitkering per kwartaal’ ?


Ook alleen maar als het totaal bedrag minus schulden boven de 30000 komt. En dat komt het bij mij bij lange na niet.[/quote]
25k pp

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:40

Veerledec, per 2018 is dit verhoogd naar 30.000 pp.

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:41

Ibbel schreef:
Je verdient sowieso niets met rente onder de 4%. Dat is het percentage dat de belastingdienst nog steeds aanhoudt als fictieve rente. Over 4% van wat je op de bank hebt staan betaal je dus belasting.

2,871% vanaf 2017

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 14:58

Jibbel, ja gewoon een paar simpele vragen hoor. Je zou dan zo’n 20.000 euro opzij moeten leggen voor ‘werk in de toekomst’, 40.000 voor ‘studie kinderen’ en 20.000 voor ‘zorg voor later’.

-

Matheno

Berichten: 7940
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:06

Ik zet mijn geld op een spaarrekening die niet standaard wordt getoond in mijn rijtje met rekeningen.
Dat helpt bij mij ook enigszins :j

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:31

Wij hebben onze spaarrekening gewoon bij dezelfde bank als onze betaalrekening. Als het salaris van mijn man binnen komt gaat het grootste gedeelte ervan naar de spaarrekening. We betalen alles van mijn salaris + dat beetje wat we nog over houden van hem. Mochten we eind van de maand nog steeds overhebben gaat het weer naar de spaarrekening.
Wij hebben alles gezamenlijk.

Je mag toch € 25.000 p.p. hebben voordat je er belasting over moet gaan betalen? (bij de IB)

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:35


..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:40

Ik had je berichtje gemist, maar je hebt gelijk hoor :). Ik zat met 2017 in mn hoofd, met al die aangiften van nu :P.

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 14:46

Lange tijd niet meer gereageerd in het topic. Ben benieuwd of jullie aparte spaardoelen/rekeningen hebben. Ik had dus via Moneyou een spaarrekening geopend maar goed dat werkte voor mij nog niet echt. Dus heb er nu een aantal erbij gezet met elk een eigen doel (bijv. praktische dingen als er iets kapot gaat, sparen voor een hypotheek, voor pensioen, voor de eindafrekeningen en gemeentelijke belastingen enz). Wie van jullie heeft dit nog meer en werkt dit voor jullie? Nog andere tips? Ik heb dus ook alvast een pensioenpotje geopend. Heb in het ‘verleden’ wel iets van pensioen opgebouwd maar las ergens dat het voor onze generatie niet eens zeker is of we wel AOW krijgen. Dus voor de zekerheid ga ik vanaf deze maand ook elke maand iets wegleggen voor mijn pensioen later.

-

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:58

Ik zit nog steeds bij Moneyou, inmiddels 4000 gespaard en er niks afgehaald :D Werkt perfect voor mij, in samenwerking met een spaarpot die niet open kan.

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 15:34

_Reneee schreef:
Ik zit nog steeds bij Moneyou, inmiddels 4000 gespaard en er niks afgehaald :D Werkt perfect voor mij, in samenwerking met een spaarpot die niet open kan.

Wat goed! Heb je een vast bedrag wat je per maand spaart? Ik heb een periodieke overboeking en daarnaast wil ik alles wat overblijft het liefst ook opzij zetten maar dat lukt niet altijd :+

-

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:35

Ik zit zelf bij de ING bank, hier kun je op je spaarrekening ook verschillende potjes hebben. Doe het zelf niet. Gewoon alles op 1 hoop.

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:39

Wij hebben per maand, per persoon een x bedrag dat we uit 'mogen' geven aan leuke dingen. Is het op? Heel jammer, volgende maand weer.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:42

xNathaliee schreef:
_Reneee schreef:
Ik zit nog steeds bij Moneyou, inmiddels 4000 gespaard en er niks afgehaald :D Werkt perfect voor mij, in samenwerking met een spaarpot die niet open kan.

Wat goed! Heb je een vast bedrag wat je per maand spaart? Ik heb een periodieke overboeking en daarnaast wil ik alles wat overblijft het liefst ook opzij zetten maar dat lukt niet altijd :+


Yes, ik spaar elke maand een vast bedrag en daarnaast zet ik er op wat ik over houd (al is dat vaak niet veel :') )

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 15:50

tante_trien schreef:
Wij hebben per maand, per persoon een x bedrag dat we uit 'mogen' geven aan leuke dingen. Is het op? Heel jammer, volgende maand weer.

Ik hoop dat ik ooit die motivatie ga vinden :')
Ben ook altijd ‘bang’ dat als ik alleen het geld erop laat staan wat we aan vaste lasten nodig hebben dat het op de een of andere manier misgaat. Ik heb daarom bij de ABN onze ‘normale’ spaarrekening waar eigenlijk ook een x bedrag op gaat voor de extra dingen maar mochten we niet rondkomen dat we dan meteen van die spaarrekening kunnen overmaken op de betaalrekening.

-

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:51

Ik heb een hele begroting gemaakt en uitgesplitst naar wekelijks budget. ik spaar dus ook wekelijks een bedrag en dat wordt verdeeld over potjes. Superleuk want ik zie het wekelijks groeien en dat motiveert dan weer om toch nog over te houden van het overige budget. is bijna sport :) :) *\o/*

Daarnaast spaar ik koopzegels van de jumbo, 4% rendement (plus levert het meeste rendement op maar die zit te ver uit de buurt -O- ). Dat gaat bij mij ook echt hard eigenlijk! Die boekjes lever ik maar 2 keer per jaar in dus dat is iedere keer een lekker bedrag.

proud momma of a beautiful girl and boy, proud girlfriend of a bearded viking

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 16:30

Wekelijks sparen klinkt inderdaad ook motiverend(er) aangezien je sneller progressie ziet! Hoe ziet dat er dan uit als ik vragen mag?

-

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:56

Ik heb ook één spaarrekening met meerdere spaardoelen, oa onvoorziene uitgaven, (nieuwe)auto, vakantie, nieuwe keuken, enz.. Ik vind het zo erg overzichtelijk en fijn. In principe spaar ik elke maand een bedrag afhankelijk van de overige lasten die ik in die maand heb, maar dat wekelijks sparen klinkt zo gek nog niet. Ga ik ook eens naar kijken!

Mijn grote trots Dionysos (v. Spielberg) 27/5/2008 - 25/7/2013

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Re: Goede spaarrekening openen, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:16

xNathalie sorry voor de late reactie! Ik heb een begroting in excel. Ik heb daarin al mijn vaste inkomsten en uitgaande vaste lasten verwerkt per maand (voor mij betekent dat wat er vast maandelijks wordt afgeschreven van mijn rekening, ik maak niks meer handmatig over). dat heb ik dan voor een heel jaar zeg maar. extra inkomsten, die zet ik apart en reken ik niet mee in de standaard budgetten, dat is gewoon extra :)

Dan heb ik met een paar simpele rekenformuletjes de totalen per maand en per jaar enzo berekend, zodat ik een eindtotaal heb voor een heel jaar aan vaste dingen. dat heb ik gedeeld door 52, zodat ik exact weet wat ik wekelijks te besteden heb. dat is dan voor benzine, boodschappen, kleding, leuke dingen doen enz. als je dat tot op de cent weet, is het best een leuke sport om ervan over te houden.

proud momma of a beautiful girl and boy, proud girlfriend of a bearded viking

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 11:29

Aha thanks! Ga er ook een keer goed voor zitten! Wij zijn nu als een malle aan het sparen voor een hypotheek. Kan er nog steeds niet bij dat het tegenwoordig zo moeilijk is om een hypotheek te krijgen terwijl we kunnen laten zien dat we elke maand netjes onze (veeeel te) dure particuliere woning kunnen betalen.. :=

-