Wat moet ik hiermee.....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Wat moet ik hiermee.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:33

:D
Verstandige leidinggevende heb jij. En als je dit soort dingen niet kent, nog nooit mee te maken hebt gehad vind ik het van jou ook echt goed gedaan dat je raad vraagt in plaats van een drama maakt.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:56

Je hoeft ook heen drama te maken.

Maar je mag je best afvragen waarom die man wil weten of je alleen bent in de winkel.
Je bent toch met me eens dat dat een ietwat dubieuze vraag Is. Op zichzelf al.
En in combinatie met zijn gedrag nog een beetje meer.
Dan mag je voor je eigen veiligheid best een heel klein beetje op je hoede zijn. Dat is verstandig.

Bij mij gaat gelukkig standaard een belletje rinkelen als een klant me vraagt ben je alleen. Dan volgt direct waarom wilt u dat weten?
Laatst bijgewerkt door Boras op 24-02-18 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Wat moet ik hiermee.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:59

Los van hoe je op die man gaat/“moet” reageren, denk ik dat het goed is om hier over te praten met iemand die je vertrouwt :) Het lijkt je hoog te zitten (en dat is helemaal niet gek!) en dan is het helpend en gezond om het van je af te kunnen praten.
Misschien kom je al pratende ook wel op een voor jou goede manier uit om je grens aan te geven bij meneer

Succes en wees lief voor jezelf!

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:04

En dat het hoog lijkt te zitten, zegt ook iets natuurlijk.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:13

Boras schreef:
Je hoeft ook heen drama te maken.

Heb jij je vorige post wel goed bekeken? Puccini is er niets bij.
:')

Ik heb inmiddels een oprecht medelijden met deze man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:34

Boras schreef:
En dat het hoog lijkt te zitten, zegt ook iets natuurlijk.

Als iemand ergens over nadenkt, vragen stelt, meningen en eventueel advies vraagt aan anderen is dat niet meteen een problematisch iets wat iemand hoog zit.
Ik snap echt werkelijk niet dat er meteen olifanten moeten zijn. Laat een mug ook eens gewoon een mug zijn.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:34

Dat mag jij vinden hoor, palmera.
Dat vind ik prima :)

Mij zul je alleen niet horen zeggen "die had ik totaal niet zien aankomen" als deze man een volgende keer de ts zou achterlaten met een nog vervelender gevoel, omdat er iets naars is gebeurd. De een Is gevoeliger voor signalen dan de ander.

Gelukkig, zoals de ts zelf ook aangeeft, Is ze de volgende keer niet alleen.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:55

Anoniem schreef:
Boras schreef:
En dat het hoog lijkt te zitten, zegt ook iets natuurlijk.

Als iemand ergens over nadenkt, vragen stelt, meningen en eventueel advies vraagt aan anderen is dat niet meteen een problematisch iets wat iemand hoog zit.
Ik snap echt werkelijk niet dat er meteen olifanten moeten zijn. Laat een mug ook eens gewoon een mug zijn.


Mij hoor je dan ook niet over olifanten en muggen.

Alleen maar over een gezonde dosis opmerkzaamheid.
En over het aangeven van grenzen, wat je wel en niet normaal hoeft te vinden als brillenverkoper.
En over wat normale omgangsvormen zijn in een winkel.

Het enige wat telt in deze situatie is hoe ts zich voelde, wat het met haar deed.
Zij is opgelucht dat ze bij de volgende ontmoeting met die man niet met hem alleen is. Ze vond het gedrag dus niet prettig.

Ik zeg daarvan dat dat een normale en gerechtvaardigde reactie Is. Niet over de top. Niks van een mug een olifant.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wat moet ik hiermee.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:56

Insiniueren dat de volgende keer misschien nog iets naarders kan gebeuren vind ik nogal wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:59

Boras schreef:
Deze wildvreemde ging ver over de schreef.

Hij heeft met zijn handen van je af te blijven.
En dan met zijn mond!
Plus doet het zelfs nog een keer.
Plus plaatst de opmerking dat hij jou wenst. Hij maakt het persoonlijk.
Plus hij informeert of je alleen in de winkel staat.
Hij schrok niet van zijn eigen gedrag.
Hij heeft geen sorry gezegd.

Dit alles rechtvaardigt de gedachte het zou wel eens een engerd kunnen wezen die graag vrouwen lastig valt.

Maar hoe het ook zij, men hoort niet ongevraagd en zonder reden aan je te zitten of je te kussen.

Ongelooflijk dat vrouwen hier excuses voor gaan verzinnen of het gaan bagatelliseren.
Dit is een vorm van aanranding.

Jouw reactie Is niet gek, je mag hierdoor overdonderd zijn.
Maar je mag een beetje ook aan je assertiviteit werken, vermoed ik op basis van je reactie achteraf.

Hij mag niet aan je zitten. Je hebt hem in de winkel geholpen, niet zijn leven gered. Er zijn geen geintjes gemaakt die een losse sfeer veroorzaakten. Het was niets meer dan een zakelijk contact. Zijn reactie is buiten proportioneel. Gewoon fout of het nu overdag in een winkel gebeurt of stiekem in het donker of op een druk plein tijdens de jaarwisseling.

Ik had hem de winkel uitgezet en gezegd dat hij niet meer welkom is.
Duidelijk zijn, dit accepteer ik niet. Betrof het mijn medewerker, dan deed ik dat ook.

Ik zie hier wel degelijk olifanten.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:13

Tja meer dan een hand geven moet het niet worden van hem uit, dus hij gaat te ver. Maar misschien gewoon in enthousiasme, na een slechte ervaring in een andere winkel kan je zo blij zijn als je ergens anders gewoon goed geholpen wordt. Inderdaad hand en gestrekte arm!

Ik heb eens een vriendin dat zien doen terwijl de man aan de andere kant echt een kus wilde geven, ze hield gewoon haar arm gestrekt en hij kon gewoon niet dichterbij komen. Sommige mensen zijn gewoon van 'over grenzen heengaan' en hebben dat zelf niet in de gaten. Vriendelijk blijven, wordt het echt te gek dan kun je altijd nog zeggen 'u gaat te ver'. Je zou zelfs nog aan het begin kunnen zeggen 'maar u hoeft me vandaag niet meer te zoenen hoor, dat doen andere klanten ook niet' net wat de situatie aangeeft voor je. Dan laat je weten dat het je wel degelijk opgevallen is.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:29

WoW!! De mafkoek!!
Niet accepteren!

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:44

Hoe het ook zij, het stelt mij gerust dat ts de volgende keer niet alleen Is met die klant.

Better safe than sorry.

idylle
Berichten: 5796
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 12:49

Gesprek met mijn leidinggevende heeft me goed gedaan. Die was heel duidelijk tot hier en niet verder. Nog gezegd dat ik meneer niet voor het hoofd wil stoten en toen kwam het antwoord; maar dat doet hij nu bij jou wel!
Ja, dat klopt idd. Dinsdag afwachten hoe hij reageerd en als hij idd een bril besteld zal deze klaar zijn als ik vakantie heb :D

Bedankt voor alle tips en adviezen!

Als ik eraan denk zal ik dinsdag nog even melden hoe het verlopen is.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:50

idylle schreef:
Anoniem schreef:
Hilarisch wat een drukte mensen kunnen maken, van een iets te enthousiaste knuffelaar naar aanrander en ziek en gevaarlijk persoon _O-

Als je weer tegenover meneer staat kun je vind ik het beste een stapje extra afstand houden, als je een knuffel aan ziet komen steek je jouw hand uit, strekt jouw arm, pakt zijn hand, schudt zijn hand en zegt heel simpel, met een vriendelijke lach; ik ben niet zo een knuffelaar, dus we houden het gewoon een handdruk hoor meneer.

Dan heb je zeer duidelijk en vriendelijk jouw punt gemaakt en het niet groter of erger gemaakt dan het is. Als meneer daar raar op reageert of alsnog jouw zeer duidelijke grens niet accepteert, dan eens verder kijken.


Ja, dat dus. Thanks voor je input


:')


Ibbel

Berichten: 49109
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:54

idylle schreef:
Heb leiding gevende gesproken en die kwam met een hele goede! Als hij het weer wil doen, een stap naar achteren en mijn hand aanbieden met de woorden, we houden het deze x bij een hand meneer, daar voel ik mij comfortabeler bij.


"We houden het 'deze keer' bij een hand?" Maw, volgende keer mag er wel weer gezoend worden?

Ik zou het iets anders doen:
"Meneer, voordat we uw bril gaan passen en controleren moet er even iets van mijn hart: u bent vorig bezoek mijn grenzen ver over gegaan, u heeft mij tot twee keer toe aangeraakt op een manier die niet gepast is. Ik was hierdoor totaal overdonderd, maar ik wil hierbij even duidelijk aangeven dat ik dit zeer onplezierig heb gevonden. U bent klant, ik ben verkoper, en dat houdt in dat u afstand bewaart."

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Wat moet ik hiermee.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:04

Alleen al de vraag 'sta je altijd alleen in de winkel' zou voor mij voldoende zijn om in te schatten dat de man het dan wel erg gezellig vind. Hoeft nog niet te betekenen dat er ernstige dingen gaan gebeuren, maar de ervaring leert dat ze dan nét even iets te vaak langs komen. Dan nog hoeft er niets ernstigs te gebeuren, maar je wil je op je werk op je gemak voelen. Ik stond op mijn stage ook wel eens alleen in de winkel. Telkens als ik de aquariums schoon stond te maken, kwam hij toevallig binnen. 'Ah, ben je weer nat' was zijn reactie. 'Ja, maar ik droog spontaan op', zei ik op hele duidelijke toon. Je mag je klanten best een beetje opvoeden. Jij staat er voor hun en als ze zich niet gedragen, gaan ze maar ergens anders heen. Klant is koning, maar de koning maakt nog altijd niet de regels. Een hand is meer dan voldoende en dan draai je je om.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Wat moet ik hiermee.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:48

Het verhaal doet mij een beetje denken aan een man die aan de ene kant wellicht wat eenzaam is en aan de andere kant een beetje een charmeur.

Hij is al wat ouder, z'n amicale aanpak zal vaak weggelachen worden, omdat men vaak niet goed weet wat men er mee moet en ach, zo'n oude man.
Stukje medelijden misschien ook.

Bij een opticien zit je nu eenmaal regelmatig in elkaars ruimte.
Je zit in zo'n stoel om de ogen te laten meten, er moet in de ogen gekeken worden, die stoel en die voorzetbril moeten even goed gezet worden.

Dan moeten er nog wat montuurtjes gepast en bekeken worden, de opticien komt dan toch vaak dichtbij en er is sprake van aanraking.

Deze man vond dat wellicht allemaal iets te gezellig en werd wat overmoedig.
Of zijn al aanwezige amicale gedrag werd wat versterkt.

Dat je overrompelt werd, moet je jezelf niet aanrekenen hoor.
Zoiets is gewoon verwarrend en het feit dat je aan het werk bent en klantgericht denkt, maakt je denken even wat gecompliceerder.

In jouw plaats zou ik me bij zijn volgende bezoek al wat afstandelijker opstellen, uiteraard wel beleefd blijven, maar nadrukkelijk zakelijk.
Doet hij weer een poging, gelijk duidelijk maken dat je daar niet van gediend bent.

Gaat hij sputteren of vragen waarom hij dat niet mag, of waarom je dat niet wil en dat het toch niet zo erg is, niet jezelf gaan verdedigen.
Bij je standpunt blijven dat je er niet van gediend bent.

Vergeet niet dat het zijn probleem is en hij moet dat probleem niet bij jou neerleggen.

Jij bent er niet van gediend, punt. Dat moet meer dan genoeg reden zijn om z'n gedrag aan te passen.

Kan hij zich gedragen, is er niks aan de hand.
Kan hij zich niet gedragen, dan moet ie maar een andere opticien zoeken.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:37

Ik heb zoiets ook gehad. Die deed ook rode armen open en wou zoenen.. ik heb hem toen in een reactie een nep verkocht. Heb het nog heel lang aan moeten horen van klasgenoten die er bij waren. Was op het mbo op praktijk week.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:45

Ibbel schreef:
idylle schreef:
Heb leiding gevende gesproken en die kwam met een hele goede! Als hij het weer wil doen, een stap naar achteren en mijn hand aanbieden met de woorden, we houden het deze x bij een hand meneer, daar voel ik mij comfortabeler bij.


"We houden het 'deze keer' bij een hand?" Maw, volgende keer mag er wel weer gezoend worden?



Uh nee. 'Deze keer' omdat het vorige keer over haar grens ging. Niet omdat het volgende keer wel mag.

Ik had de tip idd ook al gegeven en het is grwoon de kortste en duidelijkste. Geen gedoe van maken. Hand geven, het daarbij houden en fijne dag wensen. Klaar.

Ibbel

Berichten: 49109
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:58

Goof schreef:
Ibbel schreef:
"We houden het 'deze keer' bij een hand?" Maw, volgende keer mag er wel weer gezoend worden?


Uh nee. 'Deze keer' omdat het vorige keer over haar grens ging. Niet omdat het volgende keer wel mag.


Nee, maar voor een man is dit dus niet duidelijk genoeg. Het is uit te leggen als: "oh, vorige keer was het wel goed, want toen was ze alleen, nu niet, want er is een collega bij, maar dús misschien volgende keer weer wel, als ze weer alleen is."
Want hiermee benoem je totaal niet dat vorige keer over de schreef ging.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wat moet ik hiermee.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:04

Dan vervang je 'deze keer' door 'voortaan'. Ook klaar.

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:10

idylle schreef:
Verwijt dàt stukje mezelf wel. Ik, die normaal gesproken meteen dr verhaal klaar heeft, die als iemand van 1m55 al eens een spierbundel van 1m90 een klap aan zn gezicht heeft verkocht omdat hij niet van me af kon blijven na een waarschuwing... pfff begin er steeds meer de balen van te krijgen....


Echt niet jezelf wat verwijten. Ik werk zelf in een hotel - en heb ook al wat rare ervaringen gehad. (Gaande van 'Ben je nog maagd?' tot een telefoongesprek afsluiten met 'Kusjes overal!'. Was zelf ook te verbouwereerd om er iets van te zeggen - en kon me ook voor de klop slaan achteraf. Nu heb ik in mijn hoofd een 'praatje' klaar waarin ik zeg dat ik het ongepast gedrag vind en het graag professioneel hou. Ik vind het cruciaal om het niet weg te lachen (zoals ik gedaan heb) en ook zeker geen excuses te gaan verzinnen (man/vriend, hogerop in het bedrijf, verkoudheid (serieus?)...). Hun gedrag is ongepast en ongewild, dus dat mag ook gerust gemeld worden! ;)

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:18

Christiene schreef:
Ik heb zoiets ook gehad. Die deed ook rode armen open en wou zoenen.. ik heb hem toen in een reactie een nep verkocht. Heb het nog heel lang aan moeten horen van klasgenoten die er bij waren. Was op het mbo op praktijk week.

Ik vind jou rijp voor therapie. Sorry, maar iemand gelijk slaan gaat er bij mij gewoon niet in.

Dan praat je, als je het onaangenaam vind.

@Ibbel: TS heeft nog geen afspraak gehad om deze man te vertellen dat ze geen lichamelijk contact wil. Tóch presteer jij het om te vertellen wat hij allemaal niet begrijpt. Hij word neergezet alsof hij achterlijk is.
Maar, met het vol stijgende verbazing lezen van dit topic, vraag ik me echt af wat er in godsnaam met de vriendelijke en stevig in haar schoenen staande nederlandse vrouw is gebeurd! :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:31

Palmera schreef:
Christiene schreef:
Ik heb zoiets ook gehad. Die deed ook rode armen open en wou zoenen.. ik heb hem toen in een reactie een nep verkocht. Heb het nog heel lang aan moeten horen van klasgenoten die er bij waren. Was op het mbo op praktijk week.

Ik vind jou rijp voor therapie. Sorry, maar iemand gelijk slaan gaat er bij mij gewoon niet in.

Dan praat je, als je het onaangenaam vind.

@Ibbel: TS heeft nog geen afspraak gehad om deze man te vertellen dat ze geen lichamelijk contact wil. Tóch presteer jij het om te vertellen wat hij allemaal niet begrijpt. Hij word neergezet alsof hij achterlijk is.
Maar, met het vol stijgende verbazing lezen van dit topic, vraag ik me echt af wat er in godsnaam met de vriendelijke en stevig in haar schoenen staande nederlandse vrouw is gebeurd! :?



Mensen kunnen vanalles doen uit reflex in een situatie die voor hen als bedrijgend overkomt. Ik vind het eerlijk gezegd erger om iemand rijp voor therapie te noemen, dan iemand een mep te verkopen omdat diegene je opeens wil zoenen.

Vrouwen worden steeds neergezet als aandachtstrekkers door het hele MeToo gebeuren en worden er op gewezen om van je af te bijten. Doe je dat, is het opeens weer niet goed. We moeten ons maar laten aanranden?