Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
senna21

Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:36

Wat een moeilijke situatie voor hem! Sommige mensen hebben veel te verduren in hun leven. Fijn als je hem wat kunt steunen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


Radiostilte
Berichten: 980
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:36

Blacky94 schreef:
SophieFT schreef:
Neehoor, uitwonende beurs en aanvullende beurs is inderdaad bijna 600 euro en hoeft niet terug betaald te worden!

Ik ben al even van het MBO af dus dan zal ik dat misschien verkeerd begrepen/onthouden hebben.. :=
Maar punt blijft dan nog wel dat hij voor de aanvullende beurs waarschijnlijk medewerking van beide ouders nodig heeft en er dus niet gekeken wordt naar het inkomen van nu maar van een paar jaar terug..


Tegenwoordig is toch alles lening van duo? En moet toch alles terugbetaald worden?

Ik heb voor de rest geen verstand van dit soort zaken. Maar in hoeverre zijn ouders eigenlijk wettelijk financieel verantwoordelijk voor hun kind? Zou je/TS daar nog iets mee kunnen?

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:39

Blacky94 schreef:
SophieFT schreef:
Neehoor, uitwonende beurs en aanvullende beurs is inderdaad bijna 600 euro en hoeft niet terug betaald te worden!

Ik ben al even van het MBO af dus dan zal ik dat misschien verkeerd begrepen/onthouden hebben.. :=
Maar punt blijft dan nog wel dat hij voor de aanvullende beurs waarschijnlijk medewerking van beide ouders nodig heeft en er dus niet gekeken wordt naar het inkomen van nu maar van een paar jaar terug..


De basisbeurs voor uitwonende mbo'er is ongeveer €270 hier heeft hij hoe dan ook recht op, dan krijgt hij daar naast sowieso €95 zorgtoeslag, en als zijn ouder(s) een laag inkomen hebben krijgt hij nog ongeveer €360 aanvullende beurs, van deze is echter niet zeker of die dat krijgt, maar met maar 1 werkende ouder is de kans wel groot. Dit allemaal samen is goed voor ruim €600 euro in de maand die hij allemaal niet terug hoeft te betalen, mits die zijn studie haalt :)

En als die het daar dan nog niet mee red, mag die er ook nog rente vrij bij lenen bij duo, die lening moet echter wel terugbetaald worden.

Radiostilte
Berichten: 980
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:43

Dani199764 schreef:
De basisbeurs voor uitwonende mbo'er is ongeveer €270 hier heeft hij hoe dan ook recht op, dan krijgt hij daar naast sowieso €95 zorgtoeslag, en als zijn ouder(s) een laag inkomen hebben krijgt hij nog ongeveer €360 aanvullende beurs, van deze is echter niet zeker of die dat krijgt, maar met maar 1 werkende ouder is de kans wel groot. Dit allemaal samen is goed voor ruim €600 euro in de maand die hij allemaal niet terug hoeft te betalen, mits die zijn studie haalt :)

En als die het daar dan nog niet mee red, mag die er ook nog rente vrij bij lenen bij duo, die lening moet echter wel terugbetaald worden.


Dit WAS altijd wel zo. Wel in de tijd toen ik studeerde. Maar sinds een jaar of twee niet meer toch voor nieuwe studenten. Dan is ALLES lening toch?

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:50

Aanvullende beurs is geen lening :)

Rock this day like there is no tomorrow

Blacky94

Berichten: 3439
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:06

Dani199764 schreef:
Blacky94 schreef:
Ik ben al even van het MBO af dus dan zal ik dat misschien verkeerd begrepen/onthouden hebben.. :=
Maar punt blijft dan nog wel dat hij voor de aanvullende beurs waarschijnlijk medewerking van beide ouders nodig heeft en er dus niet gekeken wordt naar het inkomen van nu maar van een paar jaar terug..


De basisbeurs voor uitwonende mbo'er is ongeveer €270 hier heeft hij hoe dan ook recht op, dan krijgt hij daar naast sowieso €95 zorgtoeslag, en als zijn ouder(s) een laag inkomen hebben krijgt hij nog ongeveer €360 aanvullende beurs, van deze is echter niet zeker of die dat krijgt, maar met maar 1 werkende ouder is de kans wel groot. Dit allemaal samen is goed voor ruim €600 euro in de maand die hij allemaal niet terug hoeft te betalen, mits die zijn studie haalt :)

En als die het daar dan nog niet mee red, mag die er ook nog rente vrij bij lenen bij duo, die lening moet echter wel terugbetaald worden.

Dat van de basisbeurs had ik idd gezien. De laatste keer dat ik wat met stufi op het MBO moest is 7 jaar geleden en met de veranderingen 2 jaar terug is het er niet duidelijker op geworden.

Daarnaast weet ik idd hoe groot de aanvullende beurs is. Die kreeg ik tot eind dec zelf nog. Maar zoals je in mijn eerdere reactie kan lezen is dat voor mij elk jaar weer een gevecht om die te krijgen omdat mijn vader, die al jaren niet meer in NL woont, te lui is om die papieren in te vullen.
Aangezien er over de situatie van de vader in het topic niets bekend is maar zijn moeder oorspronkelijk al uit Equador komt geef ik dus alleen aan dat a) het zomaar kan zijn dat hij niks krijgt, ondanks dat hij daar misschien recht op heeft en b) het bedrag gerekend wordt over het inkomen van 2 of 3 jaar terug. Ik heb namelijk ook recht op de AB maar zolang mijn vader die papieren niet invult krijg ik niks.
Dat betekent overigens niet dat hij hem niet kan krijgen maar ik geef dus alleen aan daar ook niet te hard op te rekenen aangezien er, tenzij bij overlijden, gegevens nodig zijn van beide ouders. En aangezien ik vermoed dat vader niet in NL woont ligt het er dus ook maar net aan of NL in het betreffende land gegevens op mag vragen of dat vader daar toestemming voor moet geven. Zonder de gegevens van beide ouders is het gewoon heel simpel en krijg je niks, ook niet bij (gegevens van) maar 1 werkende ouder.

@hierboven
Aanvullende beurs is idd nog steeds een gift en op het MBO krijgen ze idd nog wel gewoon de basisbeurs.

Paris_
Berichten: 2121
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:10

Maar op het MBO kan je toch ook een lening krijgen? Althans dat zie ik staan op de site van Duo.
Dit is dan naast je aanvullende beurs.

Blacky94

Berichten: 3439
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:19

Paris_ schreef:
Maar op het MBO kan je toch ook een lening krijgen? Althans dat zie ik staan op de site van Duo.
Dit is dan naast je aanvullende beurs.

Ik weet alleen niet zeker hoe het op het MBO is, maar op het HBO heb je een max bedrag dat je mag lenen. Aanvullende beurs wordt daar in meegenomen dus met AB kan je in feite minder lenen omdat je niet boven dat bedrag uit kan komen. En alles wat je leent moet je natuurlijk uiteindelijk weer terugbetalen..

Ikwashier

Berichten: 4015
Geregistreerd: 29-11-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:32

Wat een rotsituatie. Zou indd contact opnemen met de gemeente / wijkteam (weet niet in welke plaats dit afspeelt?)

[o]

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:36

Blacky94 schreef:
Paris_ schreef:
Maar op het MBO kan je toch ook een lening krijgen? Althans dat zie ik staan op de site van Duo.
Dit is dan naast je aanvullende beurs.

Ik weet alleen niet zeker hoe het op het MBO is, maar op het HBO heb je een max bedrag dat je mag lenen. Aanvullende beurs wordt daar in meegenomen dus met AB kan je in feite minder lenen omdat je niet boven dat bedrag uit kan komen. En alles wat je leent moet je natuurlijk uiteindelijk weer terugbetalen..

Klopt, op het mbo ligt dat bedrag geloof ik net onder de 600 euro. Meer kan je gewoon niet krijgen.

Love is our resistance

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:39

Paris_ schreef:
Maar op het MBO kan je toch ook een lening krijgen? Althans dat zie ik staan op de site van Duo.
Dit is dan naast je aanvullende beurs.


Je hebt bij mbo de basisbeurs, die krijgt iedereen en mag je houden (mits studie afgerond)
Dan heb je nog de aanvullende beurs, die krijgen kinderen alleen als de ouders een laag inkomen hebben, maar ook die mogen ze houden.
En dan heb je daarnaast nog een lening, die gaat inderdaad ook via duo maar staat los van je aanvullende beurs, deze lening moet terugbetaald worden.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 00:42

Zulke schrijnende situaties is dus precies waar ik iets aam zou willen gaan doen dmv het opzetten van een woongroep. In het topic wat ik opende over goede doelen werd ook meermaals op de overheid gewezen, maar zoals je ook hier weer ziet kunnen we daar niet alles vanaf laten hangen of op afschuiven.

Ik ga eens bekijken en navragen wat er evt voor oplossingen zijn. Mijn ouders doen opvang voor pleegzorg en hebben nog kamers vrij, maar dit is in Friesland en ik heb zo snel even niet gezien waar hij woont.

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 00:48

kraken? Misschien in contact komen met mensen die al kraken? Krakers die ik ken zijn erg hulpvaardig. Waar in het land zoekt hij woonruimte?

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 00:52

Ik werk op een crisisopvang waar soms ook jongeren binnenkomen rond 16/17 in deze situatie. Met deze jongen samen contact opnemen met het wijkteam of SamenVeilig/Veilig thuis. Omdat hij onder de 18 is heeft hij sowieso vanuit de Gemeente recht op hulp bij deze situatie. Mogelijk gaat hij eerst naar een crisisopvang toe, waarna gekeken zal worden wat het beste bij hem past: begeleid op kamers, woongroep of iets anders.

Vanuit ons zou de eerste vraag zijn: heeft hij een netwerk om hem op te vangen? Familie, goede vrienden?

Ik zou het eerst doen zoals het hoort. In jeugdzorgland is tijd een -helaas- grote factor, des te sneller hij in the picture is, des te sneller er iets geregeld kan worden.

Vanuit mijn persoonlijke mening lijkt het me zeer onverstandig om een jongen van 17 zonder voldoende inkomen en kennis van eigen zaken regelen zonder goede begeleiding op kamers/anti-kraak te gooien. Ik heb het weinig keren goed zien gaan, als het niet om het financiële aspect ging, dan wel om het sociale aspect of om het criminele aspect.

En als laatste aanvulling: mocht je aanvullende vragen hebben, of mocht de jongen over wie je het hebt aanvullende vragen hebben, stuur gerust een berichtje. Als ik het niet weet kan ik altijd een collega even vragen. Ik weet niet welke omgeving het is maar wellicht kan ik eea doorsturen aan adressen waar je moet zijn.

Amyyy

Berichten: 3490
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 00:59

De jongen is toch pas 17? Dan is studiefinanciering nog helemaal niet van toepassing, want dat krijg je pas op je 18e.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 01:01

Ik zou in deze situatie eigenlijk ook niet aan willen raden om studiefinanciering aan te spreken qua lening. Hij heeft recht op zorg (!). Wij als jeugdzorgorganisatie zijn ingericht om dit soort gevallen op te vangen, we doen het graag en hebben hier ook afspraken over met de gemeente voor het financiële stukje. :)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 01:11

Ik weet niet hoe het precies zit, maar naar mijn idee hebben inkomen en woonruimte hier nou niet de grootste prioriteit. Hij moet bekend worden gemaakt bij Jeugdzorg en/of gemeentelijke instanties, en dan is het hun taak om voor hem te zorgen. Zij kunnen hem in een opvang plaatsen of iets dergelijks, net als elk ander kind dat om wat voor reden dan ook geen thuis meer heeft. Zij worden dan ook financiëel verantwoordelijk voor hem.

Dat hij binnenkort meerderjarig wordt is op dit moment niet relevant. Juist als hij voor zijn 18e al in handen is van de instanties heeft hij veel meer kans op hulp daarna, bijvoorbeeld bij begeleid wonen oid. Als je dat nu allemaal zelf gaat regelen dan krijgt hij daar nooit meer recht op.

Leg het dus gewoon in handen van de instanties en laat hen hun werk doen. Natuurlijk kun je hier en daar helpen, maar ga niet alles financiëel en maatschappelijk voor hem regelen. Instanties hebben daar veel meer ervaring mee. Zij weten ook of er bij moeder nog iets te halen valt en hoe dit dan geregeld moet worden.

EDIT: Wat de mensen voor mij zeggen dus. :)

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8183
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 01:37

Dani199764 schreef:
Dan heb je nog de aanvullende beurs, die krijgen kinderen alleen als de ouders een laag inkomen hebben, maar


Niet helemaal waar, ook kinderen van ouders die niet mee wíllen betalen hebben hier recht op. Helaas ervaring mee :/ .
Zeker als mama dus over de oceaan zit en papa niet in beeld is kan dit dus geregeld worden.

Maar idd wat hierboven mij al genoemd word, hij is 17 dus de duo heeft nog geen nut nu. Ligt de gemeente en/of de huisarts in en bied hem de mogelijkheid om te werken als hij dit nodig heeft. Meer dan dat en een oogje in het zeil houden dat hij niet 'de verkeerde kant' op gaat kan je niet doen :(:)

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 02:19

Ik kan helaas geen antwoord geven op je vraag maar ik wil mijn complimenten geven over jullie bezorgdheid over de jongen. Er zijn maar weinig bazen, stage aanbieders en mensen in het algemeen die zo veel medeleven en oplossingen proberen te zoeken. Hij mag van geluk spreken dat hij jullie ontmoet heeft :)

Misschien dat je hierover in gesprek kunt gaan met zijn moeder als zij hier voor open staat. En zoals hierboven aangegeven staat lijkt jeugdzorg of de gemeente ook een goed idee.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 06:59

kitlover schreef:
Dani199764 schreef:
Dan heb je nog de aanvullende beurs, die krijgen kinderen alleen als de ouders een laag inkomen hebben, maar


Niet helemaal waar, ook kinderen van ouders die niet mee wíllen betalen hebben hier recht op. Helaas ervaring mee :/ .
Zeker als mama dus over de oceaan zit en papa niet in beeld is kan dit dus geregeld worden.

Maar idd wat hierboven mij al genoemd word, hij is 17 dus de duo heeft nog geen nut nu. Ligt de gemeente en/of de huisarts in en bied hem de mogelijkheid om te werken als hij dit nodig heeft. Meer dan dat en een oogje in het zeil houden dat hij niet 'de verkeerde kant' op gaat kan je niet doen :(:)


Dan mag je mij even vertellen hoe je dat voor elkaar gekregen hebt :D . Ik had alles uitgezocht omdat ik graag verder wou studeren, maar alles zelf moet betalen en dat ging ik dus niet redden. Toch krijg ik met 2 werkeloze ouders geen cent. Tot 2 jaar terug was er namelijk wel inkomen en bij duo moet je het inkomen van 2 jaar terug opgeven, die was wel goed waardoor ik nu dus niks krijg. Best krom eigenlijk.

Shadow0

Berichten: 43455
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 07:57

Als ik lees over crisisopvang en begeleid woontrajecten weet ik ook niet of dat de meest wenselijke oplossing is, vooral als hij het verder goed doet. Als het niet anders kan, soit, maar als hij over een paar maanden wel op zichzelf zou kunnen zonder al dat gedoe... het systeem van jeugdzorg kan behoorlijk rigide zijn en nogal veel eisen en regels stellen die misschien helemaal niet passen.

In hoeverre is het mogelijk dat hij gewoon bij iemand (van school? Bij een van zijn vrienden? Heeft hij misschien familie hier?) terecht kan, al dan niet tegen een bedrag van kost en inwoning? Dan dus niet helemaal officieel, maar meer gewoon tijdelijk bij iemand inwonen. En dan als 'ie 18 is, dan kan hij van daaruit eigen woonruimte vinden.

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:19

Wat maakt dat crisisopvang en begeleid wonen geen optie zijn 'omdat hij het goed doet'? :=
We hebben hier genoeg jongeren 'die het goed doen' maar vanwege omstandigheden waar zij geen invloed op hebben even niet thuis kunnen zijn. Nogal een stigma..

theadora99

Berichten: 3625
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:41

Dani199764 schreef:
Dan mag je mij even vertellen hoe je dat voor elkaar gekregen hebt :D . Ik had alles uitgezocht omdat ik graag verder wou studeren, maar alles zelf moet betalen en dat ging ik dus niet redden. Toch krijg ik met 2 werkeloze ouders geen cent. Tot 2 jaar terug was er namelijk wel inkomen en bij duo moet je het inkomen van 2 jaar terug opgeven, die was wel goed waardoor ik nu dus niks krijg. Best krom eigenlijk.


Mijn moeders inkomen was ook sterk naar beneden gegaan, dan kan je een ander toetsingsjaar aanvragen dus bijv vorig jaar ipv 2 jaar geleden. Even bij duo of de belastingdienst navragen, bellen of mailen oid. Zou moeten kunnen! Kon bij mij ook haha

c_alsemgeest

Berichten: 20570
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:45

Ouders zijn tot de 18e verantwoordelijk voor de verblijfplaats van de jongere.
En tm 21 zelfs voor bepaalde financiële middelen.

Ik zou de jongen aanmelden bij jeugdzorg of via jullie wijkteam in de regio.
Zij kunnen het snelste een passende oplossing regelen voor de jongen... als ouders niet over de brug komen of handen er van aftrekken hebben zij ook meer middelen.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:04

theadora99 schreef:
Dani199764 schreef:
Dan mag je mij even vertellen hoe je dat voor elkaar gekregen hebt :D . Ik had alles uitgezocht omdat ik graag verder wou studeren, maar alles zelf moet betalen en dat ging ik dus niet redden. Toch krijg ik met 2 werkeloze ouders geen cent. Tot 2 jaar terug was er namelijk wel inkomen en bij duo moet je het inkomen van 2 jaar terug opgeven, die was wel goed waardoor ik nu dus niks krijg. Best krom eigenlijk.


Mijn moeders inkomen was ook sterk naar beneden gegaan, dan kan je een ander toetsingsjaar aanvragen dus bijv vorig jaar ipv 2 jaar geleden.

Precies, dat staat toch ook gewoon bij de regels omtrent de aanvraag/toewijzing?

koeien op de weg...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _kimm, Ann, DDD3, Ginny135, Kimberley_, Kimmej, leintje_, meggiemeg, MizzMontana, Sintara, wendyh en 31 bezoekers