Stel jij zou meedoen aan een "gebruikerstest"...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ik verwacht

Naast een blijk van waardering niks: het is een vrijwillige samenwerking
23 (25%)
Een presentje in de vorm van geld
18 (20%)
Een presentje in de vorm van een cadeaubon
30 (33%)
Een presentje in de vorm van een soort relatiegeschenk van het bedrijf (zoals?)
9 (10%)
Een presentje anders dan hierboven genoemd
3 (3%)
Anders...
6 (6%)

Totaal aantal stemmen: 89


Cocodox

Berichten: 1089
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Arnhem

Stel jij zou meedoen aan een "gebruikerstest"...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 17:41

Hoi!

Laat me opnieuw beginnen:
Stel jij werkt mee aan een gebruikerstest/usertest/UX research test/usability test... hoe jij het wil noemen. Het gaat er in dit geval om dat je meewerkt aan een test om een product te kunnen verbeteren naar jouw wensen en behoeften, zodat het product uiteindelijk gebruiksvriendelijk kan worden gemaakt. Win-win voor beide partijen dus: zowel voor jou, als voor de persoon wie de test afneemt.

Maar dan de vraag...

Wat zou jij hiervoor willen? Zou je dit vrijwillig doen, zonder dat je er wat voor terug hoeft (onder het mom van: win-win voor beiden, dus elkaar helpen is voldoende). Zou jij geld willen? Een cadeaubon?

En wat als je voor dezelfde persoon meerdere malen helpt met verschillende tests, zou je dan iedere test een presentje verwachten?

Brand los!

Of willen jullie een presentje eer je eerlijk antwoord geeft? :+ Geintje toch.


Edit: ik doel hierbij hoofdzakelijk op digitale producten, zoals applicaties, websites en dergelijke. Maar uiteraard ben ik ook benieuwd naar hoe anderen dit momenteel doen met betrekking tot andere producten die niet perse digitaal zijn.
Laatst bijgewerkt door Cocodox op 16-02-18 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:44

Afhankelijk wat de kosten zijn wat het product waard zou zijn.
* Na de test periode mag je het houden.
* Bij duurdere artikelen is het indien gewenst een stuk goedkoper over te nemen. Wil je dit niet dan geef/stuur je het terug.
Dit gaat zo bij de producten die ik test voor bedrijven.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:45

Wat zou de tijdsbesteding zijn, moet ervoor gereist worden, worden eventuele reiskosten vergoed?

Sowieso, als het gaat om een commercieel product waar flink aan verdient gaat worden zou ik het niet voor niks doen.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:46

Iets ervoor krijgen is natuurlijk altijd leuk, maar ik zou er niet per se iets voor hoeven. Zoals je zelf al omschrijft, is het een win-winsituatie. Wel zou ik zelf alleen producten willen testen waaraan ik ook daadwerkelijk iets had, maar ik denk dat voor ieder product genoeg mensen zijn te vinden.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Stel jij zou meedoen aan een "gebruikerstest"...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:50

Het is inderdaad wel afhankelijk van hoeveel tijd het kost. Even een site proberen zou ik niet echt iets voor hoeven, maar als er veel tijd in zit zou ik daar wel een vergoeding tegenover willen hebben.

Cocodox

Berichten: 1089
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Stel jij zou meedoen aan een "gebruikerstest"...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 17:55

Bedankt voor de reacties al, tof!

En wat als ik een volgende scenario geef:
Het kost je maximaal 1.5 uur, waarbij de facilitator bij jou langskomt zodat het je geen reistijd kost - of waarbij je de mogelijkheid hebt om op afstand te testen via bijvoorbeeld Google Hangouts (ik noem maar wat, hoor). Het product is uiteindelijk van toegevoegde waarde voor jezelf, dus hoe beter het product, hoe meer je er zelf ook aan zult hebben.

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Stel jij zou meedoen aan een "gebruikerstest"...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:58

Ik heb een tijd terug nog usability testen gehouden. Allemaal vrijwillig. Wel gaf ik ze na afloop een doosje Merci. Konden ze erg waarderen. (Het duurde een kwartier en ik kwam naar ze toe)

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:58

In zo'n geval moet je dat toch plannen denk ik, dus je moet er tijd voor vrij maken. Als het inderdaad 1,5 uur duurt vind ik dat daar wel wat tegenover mag staan. Hoeft niet veel te zijn, meer iets symbolisch.

Persoonlijk vind ik het ook niet ideaal om iemand die ik niet ken over de vloer te hebben, maar dat zal denk ik aan mij liggen :')

Cocodox

Berichten: 1089
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Stel jij zou meedoen aan een "gebruikerstest"...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 18:03

NienkeV1994, kan je misschien een voorbeeld geven van iets wat jij als symbolisch ziet? :)

Het is inderdaad een beetje een vreemde gedachte wellicht, maar geloof me dat er heel wat mensen zijn die er voor open staan. Zo fijn, maar ook leuk en vooral waardevol! En als het werkgerelateerd is, is het ook mogelijk dat de facilitator op de zaak komt. Dat is vaak toch net weer wat anders dan dat je direct een onbekend iemand over de vloer krijgt thuis! Gelukkig zijn er ook nog opties voor op afstand, zoals ik eerder al beschreef.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Stel jij zou meedoen aan een "gebruikerstest"...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:58

Ik test weleens producten van Sanoma uitgeverij.
En krijg daarvoor betaald.
Geld is makkelijk te gebruiken, cadeaubon is soms net niet je smaak.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:58

Als ik zelf iets heb aan het product en ik mag het daarna gratis gebruiken / houden dan wil ik dat wel vrijwillig doen.

Ik doe echter ook wel eens betaalde tests waar mensen voor bij mij thuis komen of ik op locatie kom. Betalingen liggen dan tussen de €35,- en €150,- afhankelijk van het voorwerk en de tijd die erin gestoken moet worden. Zo heb ik dingen getest voor de Rabobank, dagbestedingen bijgehouden van mijn kinderen en wat apps.

Verder test ik ook wel eens producten, maar dan krijg ik het product al gratis zoals luiers, biologische vruchtensappen en muesli repen.

Cocodox

Berichten: 1089
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 11:35

Bedankt Mer1980 voor je reactie. :D

Mer1980 schreef:
Zo heb ik dingen getest voor de Rabobank, dagbestedingen bijgehouden van mijn kinderen en wat apps.


En hiervoor heb je ook gewoon geld gekregen (of een cadeaubon?)? Klinkt trouwens wel interessant, zeg! :)

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Stel jij zou meedoen aan een "gebruikerstest"...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:57

Ja hoor, ik doe diverse onderzoeken via bijvoorbeeld CG Selecties. Ik krijg gewoon geld. Het wordt na het voltooien van het onderzoek keurig op je rekening gestort.