Koopverslaving

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Gwenvd

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 14:34

Ik kom er eerlijk voor uit, ik heb een verschrikkelijke koopverslaving...

Ik betrap mij er keer op keer op dat ik redenen zoek om spullen te kopen. Als ik het ook in mijn hoofd heb kan bijna niks mij meer tegenhouden.

Wie deelt deze verslaving met mij? :Y)

En wie heeft er tips om er van af te komen -O- ? Of is het vrij onschuldig en mag ik lekker blijven kopen *\o/*

Het maakt overigens niet uit voor wie of wat ik iets koop, voor mijn paard, hond, kind, man, mijzelf alles geeft hetzelfde heerlijke gevoel.

Strooigoed


purny

Berichten: 27382
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:38

Pinpas bij je moeder inleveren en een bepaald bedrag per week uitgeven.
En eerst bedenken of je het wel echt nodig hebt

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:41

Je kunt ook besluiten om ergens voor de sparen; maar dan liever geen spullen natuurlijk. Geld voor wat je in een opwelling wilt kopen opzij leggen en dan besteden aan non-materiele dingen, zoals een dagje uit met z'n allen, hondencursus, vakantie, skydiven. Daar heb je imo uiteindelijk veel meer plezier van dan van spullen.

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:42

Ik heb er wel een handje van, hoewel het wel steeds minder wordt. Ik probeer toch iedere keer goed na te denken of het echt per se nodig is om het aan te schaffen, of dat ik nog voldoende alternatieven heb. Op het moment is het echter niet aan de orde, want blut.

Ik probeer het, los van het geld, ook te beperken vanwege de belasting op het milieu. Maar goed, het lukt nog niet helemaal. één van mijn honden moet nu toch weer een nieuw tuigje, want haar oude tuigje is gesneuveld en ze heeft nog wel 4 tuigjes en een rugzak (2x ruffwear, een ferplast instaptuig, een gewoon instaptuig en een rogz H-tuig), maar alleen de ruffwear webmaster vindt ze wel ok en eigenlijk draagt ze gewoon het liefste haar julius-tuig. Dus nu maar die binnenkort tweedehands zien te scoren.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:44

Lijkt me niet gezond en zou het ook niet als onschuldig bestempelen eigenlijk. Als het kopen zelf is wat je een fijn gevoel geeft is dat wel iets waar je eens over na zou kunnen denken. Waarom wordt je gelukkig van dingen kopen? En zijn er geen betere dingen om je geluk uit te halen?


Op maandag (of om het even welke dag) geld opnemen voor de week en niet eerder weer pinnen dan dat je op die dag aangekomen bent. Genoeg geld voor boodschappen/basisvoer voor de dieren + een beetje om te sparen voor extra's.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Gwenvd

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 14:50

Laat ik voorop stellen dat ik niet financieel in de problemen zit of iets hoor ;) Het is ook een beetje een topic met een knipoog, al waardeer ik jullie serieuze berichten natuurlijk wel!

Geld pinnen is een goed idee. Ik dacht zelf ook aan om te kijken wat ik echt nodig heb en de rest op mijn spaarrekening te zetten (welke ik ook gewoon nog heb).

Boodschappen, huur en al die dingen worden van de gezamelijke rekening van mij en mijn man betaald. Maar ik vind het gewoon leuk om spulletjes te kopen! Maar ik kan wel wat minderen...

Ik dacht er ook aan om als ik iets wil kopen een week te wachten, wellicht ben ik het dan vergeten of is het besef er gekomen dat ik het toch niet nodig heb.

Strooigoed

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:52

Ik heb 3 pinpassen.

- Vaste lasten (en gekoppelde spaar)
- Paard (en gekoppelde spaar)
- Om te verbrassen, en boodschappen :P

Salaris komt binnen op vaste lasten rekening en wordt daarna gesplitst.

Ik zet vaak dingen op mijn "dit wil ik"-lijstje. En vaak verdwijnt het product ook weer vanzelf zonder dat ik het heb gekocht. :')
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 12-02-18 14:54, in het totaal 2 keer bewerkt

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

StephanieDK
Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-05-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:53

Zo herkenbaar :+ Ik heb ook echt een gat in mijn hand.. dus ik volg ook maar even :') :D _/-\o_

Gwenvd

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 14:59

@ Snorlex, ja ik heb er 2, 1 voor die gezamelijke rekening en 1 voor mijn eigen kosten.

Ja dat is een goed idee. Ik wil vaak ook alleen maar dingen omdat ik denk dat het beter is. En in veel gevallen is dat ook nog eens zo...

Voorbeeldje, slaapzak van mijn zoontje, t ding koste 100 euro... Maar hij kan er 2 jaar in. Inmiddels een jaar in gebruik, heeeeel vaak gewassen, ziet er nog top uit. Ik heb een reserve van 25 euro. ding is en al te klein en kan echt niet nog een keer gebruikt worden bij een 2e.

Of de deken van mijn paard, had een goedkope gekocht, was zo snel zo lek als een mandje dus dan maar weer een dure gekocht en die blijven veel langer goed.

@mizora, vanwege het milieu vind ik ook nog wel een goede, daar zou ik ook nog wel bewuster mee om mogen gaan

Strooigoed

luuntje

Berichten: 13926
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:10

Mijn zusje en ik vullen vaak online onze winkelmand.
Laten die mand een week staan. Mand wordt door de webwinkel geleegd of we gooien zelf alles er weer uit.

Kijken, kijken en niet kopen.

[o]

Eleionomae

Berichten: 19588
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:15

Ik pin een vast bedrag per maand wat ik uit kan geven aan wat ik maar wil. Daarnaast spaar ik een vast bedrag en beleg ik een vast bedrag per maand. Dit automatisch gaat naar de juiste rekeningen wanneer mijn loon binnen komt :) ik heb er ook een handje van om anders alles maar uit te geven aan dingen die ik leuk vind haha.

♥ Lieve Jos wat missen wij jou.. 07-04-2017 ♥

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:15


:evaw:

Gwenvd

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 15:17

Ja dat zijn ook goede ideeën. Ik geef ook nog les waarmee ik cash ook nog geld verdien. Dat kan ik wel gebruiken om te gaan verbrassen, of om dat geld juist te gaan sparen.

In mijn winkelmandje stoppen doe ik inderdaad ook vaak! helpt goed! Vergeet vaak dat ik iets erin had gezet

@Jimmy, dank je wel! ik ben me inderdaad ook bewust van dat het snel teveel is voor die kleintjes. Ik ga het eens doorlezen! Voor nu haal ik steeds speelgoed weg en wissel ik het om met speelgoed uit zijn kamertje. Ander speelgoed berg ik op en pak ik op een later moment weer.

Strooigoed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:20

Tja wat is een probleem. Als jou elke maand maar net toe komt of nauwelijks spaart omdat je het liever buiten gooit, dan heb je in mijn ogen een probleem.

Ik was vroeger zoals jij. Tot ik financiele problemen kreeg. Overigens niet door het schoppen hoor ;) Ondertussen ben ik bijna 7 jaar verder en bijna uit die financiele put. Er zijn maanden dat ik €500 had om te besteden aan brandstof etc. Dan ging ik in die maand nieuwe kleding kopen (heb heel lang maar 1 broek kunnen hebben dus die ging wel vrij snel kapot), zette ik een deel opzij voor eten etc.

Deze maand bv had ik na betalen van vaste laste maar €200 over voor brandstof, boodschappen etc. Dan is het krabben om rond te komen. Toch kan ik nog zat leuke dingen doen. Maar na 7 jaar besef je wel dat je niets mist door die spullen in de winkel te laten staan.

Gwenvd

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 15:26

@demolenhoek, ik spaar ook gewoon. Maandelijks gaat er geld opzij voor de gemeentelijke heffingen, parkeervergunning enz zodat dit straks allemaal in 1 keer betaald kan worden. Ook spaar ik voor mijn paard (soort verzekeringspotje) en ik heb nog een spaarrekening. Maar ik kan zeker bezuinigen op onzinnige uitgave. Ik wil me er ook meer bewust van worden.

Ik heb ook het idee dat het slechte weer mee speelt. Normaal ga ik veel naar buiten, kinderboerderij, speeltuin, bos dat soort dingen. Dan heb ik geen tijd en vooral minder behoefte aan shoppen :)

Strooigoed

MizzMontana

Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:27

luuntje schreef:
Mijn zusje en ik vullen vaak online onze winkelmand.
Laten die mand een week staan. Mand wordt door de webwinkel geleegd of we gooien zelf alles er weer uit.

Kijken, kijken en niet kopen.


Deze werkt bij mij ook heel goed :)

Vaak als ik dan later naar het mandje kijk kunnen er al dingen weg die ik niet nodig heb of toch minder leuk vond dan de eerste keer dat ik het aanklikte.

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

maras

Berichten: 2316
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:30

Waarom zou je minderen als je gelukkig wordt van spullen kopen en het financieel mogelijk is? Je helpt er dan gewoon de economie mee denk ik altijd maar . Ik koop ook veel de laatste jaren, gewoon omdat het kan en ik maak iedereen in mijn omgeving blij met de spulletjes ( kleding, huishoudelijke apparatuur, paarden en honden spullen) waar ik op uitgekeken ben, zij blij, ik blij. Het wordt pas een probleem als je het financieel eigenlijk niet kan verantwoorden, zo nee dan lekker kopen, kopen, kopen :-)

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:33

maras schreef:
Waarom zou je minderen als je gelukkig wordt van spullen kopen en het financieel mogelijk is?
Dat dus. Voel me echt geen moment schuldig zolang de vaste lasten betaald worden, zolang er elke maand nog een gedeelte naar de spaarrekening gaat én ik elk jaar nog gewoon een leuke reis kan maken. Ga echt niet mn hele leven werken om mn spaarrekening te spekken. Kom ik morgen onder de trein.. Ben me gek zeg!

♥ Rewrite the Stars ♥

Gwenvd

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 15:39

MizzMontana schreef:
luuntje schreef:
Mijn zusje en ik vullen vaak online onze winkelmand.
Laten die mand een week staan. Mand wordt door de webwinkel geleegd of we gooien zelf alles er weer uit.

Kijken, kijken en niet kopen.


Deze werkt bij mij ook heel goed :)

Vaak als ik dan later naar het mandje kijk kunnen er al dingen weg die ik niet nodig heb of toch minder leuk vond dan de eerste keer dat ik het aanklikte.


Ja die ga ik zeker gebruiken!!

Tja waarom minderen... Ik wil een beetje van het kopen om het kopen af...

Strooigoed

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:44

Elke niet direct nodige aankoop een week uitstellen en jezelf afvragen waarom je van kopen blij word en vooral, hoe lang blijft fat blije gevoel hangen??? Eén van onze dochters kan er ook wat van, die heeft het over een andere boeg gegooid en spaart nu elke maand een bedrag en elke drie maanden gaan we een dag shoppen. Lijkt hetzelfde maar ze houd nu toch twee keer zoveel geld over dan in haar vorige patroon. Er werden zo veel zaken gekocht , mandje was net leeg en lag al weer vol en inderdaad, het weer heeft er zeker mee te maken. En koopverslaving?? Spreek met jezelf af dat je drie maanden niets koopt, krijg je daar een heel vervelend en onrustig gevoel van dan kom je idd in de buurt van een verslaving.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

ingvdh

Berichten: 6356
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:45

Tip: klein gaan wonen, op een gegeven moment heb je geen plek meer voor al die spullen :D (Werkt heel goed voor mij, ik het simpelweg geen plek meer voor extra spullen)

Wat je zou kunnen doen is met jezelf afspreken dat je elke maand een bepaald bedrag mag verbrassen. Op=op. Kan je toch leuke niet nodige dingen kopen, maar er zit een wel een rem op.

Gwenvd

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 15:49

bigone schreef:
Elke niet direct nodige aankoop een week uitstellen en jezelf afvragen waarom je van kopen blij word en vooral, hoe lang blijft fat blije gevoel hangen??? Eén van onze dochters kan er ook wat van, die heeft het over een andere boeg gegooid en spaart nu elke maand een bedrag en elke drie maanden gaan we een dag shoppen. Lijkt hetzelfde maar ze houd nu toch twee keer zoveel geld over dan in haar vorige patroon. Er werden zo veel zaken gekocht , mandje was net leeg en lag al weer vol en inderdaad, het weer heeft er zeker mee te maken. En koopverslaving?? Spreek met jezelf af dat je drie maanden niets koopt, krijg je daar een heel vervelend en onrustig gevoel van dan kom je idd in de buurt van een verslaving.


Goed idee! Misschien is verslaving wat zwaar maar soms voelt het wel zo. Ik ga in ieder geval proberen om 3 maanden geen spullen te kopen die we niet echt nodig hebben... En als ik denk dat we het nodig hebben het een week laten staan.

Kleiner wonen wordt niks met een kind haha we willen juist groter gaan wonen :D

Strooigoed

WithinGirl96
Berichten: 263
Geregistreerd: 12-11-14
Woonplaats: Nederland

Re: Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:01

Ik heb er zelf ook last van en ik probeer er ook (het liefst zelf) vanaf te komen, dus ik volg dit topic en lees graag mee en hopelijk doe ik er ook daadwerkelijk wat mee.

Carpe Diem, live the moment, don't wait, remember the good things!

NADJA VAN DE MUGGENHOEK, merrie uit 2018 van IDEXTRO (v INDOCTRO) x HAMLET

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:21

Ik heb ook nog wel eens dat ik ga kopen om het kopen. Vooral met paardenspullen en cosmetica ben ik er erg goed in. Of als ergens een hele goede aanbieding is, dan heb ik altijd de neiging het te kopen omdat het zo goedkoop of zo'n goede deal is := . Maar de laatste maanden gaat het juist heel goed. Ik zet dingen in mijn winkelmandje, kijk er het eind van de dag, of een paar dagen later weer naar, en als ik het dan nog leuk/mooi/nodig vind mag ik het van mezelf kopen. Is dat niet zo, dan gaat het het winkelmandje uit en heb ik dat bedrag al bespaard :Y)
De afgelopen twee maanden had ik echt een spaardoel voor mezelf gezet, ik wil namelijk een nieuw zadel aanschaffen voor mijn paard. Toen was het ineens héél makkelijk om niet steeds allerlei onzinnige dingen te kopen. :))

Gwenvd

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Koopverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 19:00

Jaaa kopen omdat het nu echt een goede aanbieding is ben ik ook heel goed in!!

Sparen voor iets duurs is een goed idee, maar dan moet t wel iets zijn wat ik echt nodig heb anders houd ik het niet vol haha

Strooigoed