Nieuwe -luidruchtige- buren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 09:26

Bedankt voor de reacties. Ik weet ook dat ik moet bellen, ik vind dat dit mijn plicht is. Maar ergens is er iets wat me tegenhoudt. Raar eigenlijk, ik weet niet waar dat door komt.

Ik merk overigens dat de ouders wel bezig zijn om het kindje meertalig op te voeden. Verleden week hadden ze bezoek van Nederlandse mensen met kinderen en die hebben heel leuk met het meisje zitten spelen in de tuin.
Ook hoor ik ze regelmatig Engels of Nederlands tegen haar praten en kent het meisje zelfs al wat Nederlandse woorden en zinnetjes.
Onderling praten de ouders altijd Indiaas.

Jolien87

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 10:01

Ik heb net gebeld alleen alle telefonisch medewerkers zijn in gesprek dus ik word later vandaag teruggebeld.

Jolien87

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 11:17

Ik ben net teruggebeld. Op advies van de telefoniste heb ik een anonieme melding gemaakt. Hierbij heb ik verteld wat wij waarnemen en dus ook dat ouders wel proberen om het goed te doen met het kindje maar dat de stemming ook van het ene op het andere moment kan omslaan.
De melding wordt doorgekoppeld naar degene die bepaalt in hoeverre hier iets mee moet gebeuren en zo ja, wat er dan mee gedaan wordt. Uiteindelijk krijg ik dit dan teruggekoppeld. Het kan ook zijn dat ik nog word gebeld voor eventuele vragen.
Ik vond het wel lastig, zo moest ik bijvoorbeeld een cijfer geven voor in hoeverre ik vermoed dat de situatie gevaarlijk is en waar ik bang voor ben op het moment dat er niets gedaan zou worden. Uiteraard heel goed dat ze deze vragen stellen maar daar had ik nog niet zozeer over nagedacht. Ik heb nu wel het idee dat ik heb gedaan wat ik kon.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:30

Vreselijk om in je eigen huis zo op je tenen te moeten lopen Joilien87.
Je hebt inderdaad je best gedaan, geprobeerd om ze er persoonlijk op aan te spreken, wat helaas niet werkte, dan nu dit, meer kan je denk ik ook niet doen op dit moment, hoe vreselijk balen het ook zal zijn.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:43

Goed gehandeld ook.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:03

Wat goed dat je toch gebeld hebt. Beter een keer teveel dan te weinig. :)

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:14

Zou het een cultuurdingetje zijn dat hij het oogcontact vermijdt?

Jolien87

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 10:34

opisop_shop schreef:
Zou het een cultuurdingetje zijn dat hij het oogcontact vermijdt?


Dat heb ik inderdaad ook gedacht. Ik heb al geprobeerd wat informatie te vinden over verhoudingen tussen mannen en vrouwen binnen deze cultuur maar er zijn tal van uitzonderingen hierop dus ik wil nergens vanuit gaan.

Enfin, ik heb vanmorgen een voicemailbericht ontvangen van Veilig thuis: ze hebben mijn melding in behandeling genomen en de nodige stappen ondernomen. Uiteraard geen inhoudelijke zaken want dat gaat mij natuurlijk niets aan. Alleen ik wil na mijn werk nog wel even bellen met de vraag in hoeverre ik hun nog op de hoogte moet houden. Voor hetzelfde geld wordt het gezin ook door Veilig thuis in het oog gehouden en zijn mijn berichten overbodig. Maar ik ben blij dat het zo serieus is opgepakt.

Jolien87

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 15:41

Ik heb net met Veilig thuis gebeld en ze wist me te vertellen dat ze de stappen hebben genomen waarvan zij denken dat die het juiste zijn. Wat dat precies is dat gaan ze mij uiteraard niet aan mijn neus hangen maar er gaat dus wel iets gebeuren. En mochten we over een maand of twee nog geen verbetering merken dan vinden ze het fijn als we weer bellen.

Jolien87

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 19:03

Dus. We hadden net de buren aan de deur, buuf spreekt blijkbaar wel een aardig woordje Nederlands. Dit verbaasde me enigszins omdat wij ze eigenlijk alleen maar Engels en Indiaas met elkaar horen praten. Buum is minder spraakzaam, die heeft geen woord gezegd.

Maar nu: ze hadden een brief ontvangen van Veilig Thuis waarin stond dat ze een melding hadden ontvangen van hun naaste buren. Leve de anonieme meldingen. -O-
Ik heb wel gezegd dat wij destijds de politie hebben gebeld omdat we ons zorgen maakten en dat we het kindje nog steeds wel horen maar dat ik Veilig Thuis niet heb gebeld. Wellicht niet netjes van mij om dit naar de buren te ontkennen maar ik heb die melding niet voor niets anoniem gedaan.
Buuf vertelde dat ze al 8 jaar in Amsterdam woonden en sinds 3 jaar met hun dochtertje en dat ze daar nooit problemen hadden. Ze zijn hierheen verhuisd omdat hun kerk dichterbij zit, ze wonen dus al langere tijd in Nederland maar ze zijn hier niet gelukkig.
Omdat we toch iets in directe persoon voor ze willen betekenen heb ik aangeboden dat we ze wel willen helpen wanneer ze ergens hulp bij nodig hebben zoals het huis of het kindje. Dit vond ze erg fijn. Ik vind het ook wel leuk om even met haar te praten, buum daarentegen zweeg in alle talen.

Hoe dan ook, ik ben erg teleurgesteld in Veilig Thuis omdat ze dus absoluut niet zorgvuldig met onze melding zijn omgegaan en dit ga ik dan ook zeker naar ze terugkoppelen.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:08

Oh dat is wel erg kwalijk, ook jammer dat dit er voor nodig is dat ze een keertje met je in gesprek gaan na alle pogingen die je hebt gedaan.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:09

Zo dat is echt heel erg slordig zeg. Als je anoniem wilt melden dan moet dat mogelijk zijn.
Al zal het niet heel erg moeilijk zijn om er achter te komen wie de melding heeft gedaan natuurlijk omdat jullie er vlak naast wonen. Mensen van 3 blokken verderop zullen ze niet horen.

Jolien87

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 19:11

zonnebloem18 schreef:
Oh dat is wel erg kwalijk, ook jammer dat dit er voor nodig is dat ze een keertje met je in gesprek gaan na alle pogingen die je hebt gedaan.


Jazeker. Voor hetzelfde geld heb je te maken met een boom van een kerel of iemand die je kwaad wil doen. Nu konden we erover praten. Ik heb ook gezegd dat we wel vaker aan de deur hebben gestaan en dat we daarop de politie hadden gebeld omdat we ons zorgen maakten. Het was uiteindelijk nieteens een vervelend gesprek maar ik had toch liever in een andere setting en naar een andere aanleiding met ze gebabbeld.

Jolien87

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 19:12

Suzanne F. schreef:
Zo dat is echt heel erg slordig zeg. Als je anoniem wilt melden dan moet dat mogelijk zijn.
Al zal het niet heel erg moeilijk zijn om er achter te komen wie de melding heeft gedaan natuurlijk omdat jullie er vlak naast wonen. Mensen van 3 blokken verderop zullen ze niet horen.


Natuurlijk, maar het is zo goed hoorbaar dat het zeker ook meerdere huizen verderop hoorbaar moet zijn. Zeker nu met dit weer alle deuren op staan.

Edit: en Veilig Thuis adviseerde me zelf om de melding anoniem te doen. Het is dus des te kwalijker dat het anonieme er nu dus eigenlijk wel af is.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:57

Inderdaad niet netjes en goed dat je dat ook naar hun terug meld dat je dit nu weet.
Wel fijn dat er nu een soort van contact is met je buren, dat is daar dan toch weer uit voort gekomen. Nu hopen dat het verder positief uit blijft pakken!

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:10

Jeetje wat slordig.
Wel fijn dat er nu een eerste gesprek is geweest, wellicht is de drempel nu wat lager en doen ze gewoon Open als je weer eens aan belt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:24

Jee, wat slecht zeg. Dat kan anderen ervan weerhouden ook te melden.
Ik ben benieuwd hoe ze reageren als jij dat terugkoppelt.

Wel fijn dat het geen vervelend gesprek was met de buren.

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:04

Hmm helaas wel bekend van veilig thuis. Dit is hun anoniem, heeft mij al een verhuizing gekost destijds. Jammer dat ik dit topic niet eerder weer zag anders had ik het je wel gemeld.

Dat terzijde, fijn dat je even met ze hebt kunnen praten en kennis hebt kunnen maken! Ik hoop dat dit een beetje een nieuw begin voor jullie mag zijn en je weer rustig in je huis kunt zitten

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:18

Ik snap niet dat Veilig Thuis vermeld dat de melding van de naaste buren komt, dat kunnen ze toch ook weglaten? Lijkt me niet dat je wilt dat diegene waarvan jij melding maakt van het vermoeden van een onveilig thuis, bij jou boos aan de deur staat.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:27

Sjongejonge, wat ontzettend slordig van Veilig Thuis. Mensen die dit lezen denken nog wel tien keer na voordat ze een verdachte situatie melden. Zou er toch ook niet op zitten te wachten een boze buurman op de stoep te hebben :)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:36

Tsjonge TS, wat ontzettend slordig. Nou weet ik dat mensen 'foutjes' kunnen maken en ook dat er wel eens valse beloftes gedaan worden, en dat ik dan zo'n zeikerd ben die gerust een half uur lang kan vragen/eisen dat anoniem ECHT anoniem is en blijft. En dat men over mij wel eens denkt/zegt (directe omgeving) 'ach maak je niet zo druk, komt wel goed, zet 't van je af'. Terwijl als puntje bij paaltje komt het dus anders blijkt te zijn.

Ik zou dit zéer zeker terug koppelen naar Veilig Thuis. Gelukkig is er een redelijk normaal/fijn gesprek uit gekomen, dat wel, en ik snap absoluut dat je het melden ontkent hebt.

Misschien heb ik dit hier ergens eerder gepost, maar jaaaaren geleden ben ik getuige geweest van echt heftige kindermishandeling (baby).
Was er helemaal van slag van. Toch met m'n 16 jaartjes? politie gebeld en absoluut geeist dat dit 200% anoniem zou blijven; dat was echt geen fijn volk en die gaan echt erg ver (in 't verleden al gebeurd bij mij/ons gezin).
Gelukkig was en is dat altijd anoniem gebleven; doorgezet naar Jeugdzorg en natuurlijk WAT voelde ik mij poedersuiker toen na 2 maanden bezoekjes van instanties e.d., kind letterlijk werd meegenomen. En de buren maar schande spreken 'wie heeft dat gemeld? jaaaa ze hadden wel hun problemen, maar ach.... baby viel wel eens, baby had vaak blauwe plekken, maar ach......'.

Je gaat een enorme (gevoels)drempel over en je doet het absoluut niet omdat je dat leuk vind, maar als er dan ook nog eens zó onzorgvuldig met het begrip "anoniem" wordt omgegaan...... Dat schaadt het vertrouwen wel.

Dan is het ook niet zo heel erg vreemd dat sommige mensen bij ernstige delicten (neem bijv. de liquidaties in de onderwereld) dingen gewoon echt niet meer durven te melden uit vrees voor soms hun eigen leven zelfs.....

Ik zou ze er dus écht wel op aanspreken, en uitleggen dat dit ook heel erg anders had kunnen aflopen.

Heel veel succes nogmaals; hopelijk wordt e.a. toch wat beter en positiever na dit gesprek met de buren.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:47

Ik heb voornamelijk jouw berichten gelezen TS en de laatste blz. Je hebt het zo goed als in je vermogen lag opgelost en het is toch maar weer een doorbraak dat je in elk geval met de buuf in gesprek kunt gaan.
Ik vind het echt zorgelijk als anonimiteit geschonden wordt, ik schrok er van.
Sterkte ermee, ik kan me goed voorstellen hoe dit op je kan inwerken.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:04

Potverdikkie wat ontzettend slordig van VT!
Kan je een klacht indienen? Ik vind dit te zot voor woorden.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 02:00

Oh dat vind ik ook wel heel erg! Laat je het weten of veilig thuis er nog op reageert?

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:25

Ik zou het terugkoppelen naar veilig thuis want dit Is zeker nier netjes