GebarenChallenge 2018

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 21:48

Laat ik maar met de deur in huis vallen:
Zijn er meer bokkers bezig met de GebarenChallenge 2018?

Het lijkt me leuk om hier van anderen te lezen waarom je bezig bent met gebarentaal, hoe het gaat en of je al leuke andere gebaren hebt ontdekt.

Voor wie de GebarenChallenge niet kent:
In een jaar leer je 500 gebaren (Nederlands met gebaren). Iedere week krijg je in een filmpje 10 gebaren uitgelegd en kun je aan het oefenen.
Het kost wel iets, maar dat is het wat mij betreft nu (na 1 week) al waard. Aansluiten kan nog tot 1 maart.

Ikzelf ben 'aangestoken' door een vriendin. Ik heb geen dove of slechthorende mensen in mijn omgeving, maar wie weet komt het nog eens van pas in werk of elders. Ik doe het vooral omdat ik gebarentaal al langer fascinerend vind en het blijkt nu ook nog eens heel leuk te zijn.



Nu hopen op medestanders....


RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:22

Jaaa, ik doe er ook aan mee. De eerste tien zitten er al goed in.

Voer geen oorlog, voer de eendjes.

Anoniem

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:26

Uit nieuwsgierigheid, wat kost dat dan?

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:27

Ongeveer 30 euro voor een heel jaar.

Voer geen oorlog, voer de eendjes.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 00:28

Wat leuk! Ik heb stiekem al wat meer gebaren geleerd met hulp van een app en de site lerengebaren.nl. Kan zo al wat meer zinnetjes vormen.

Heb je een bepaald doel of bepaalde reden om te leren gebaren?


Andersom schreef:
Uit nieuwsgierigheid, wat kost dat dan?

Een kleine 30 euro. Valt mee toch voor een heel jaar?

Anoniem

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:31

Het klinkt wel heel leuk. Lijkt me ook best handig voor mn werk.

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:42

Is gebarentaal iets universeels eigenlijk? :)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 00:45

Tja, als je iemand zoekt om het uit je hoofd te praten moet je niet bij mij zijn. ;)
Het is namelijk echt heel leuk. De eerste les gaat over winterse gebaren, dus ook gelijk erg toepasbaar in zo'n koude week als deze. Heb continue trek in warme chocolademelk.

Daarnaast ook mooi om op deze manier de wereld toegankelijker te maken voor mensen die niet/slecht kunnen horen.


Palmera schreef:
Is gebarentaal iets universeels eigenlijk? :)

Nee, elke taal heeft een eigen gebarentaal,hoewel er wel overeenkomsten zijn. In de bijbehorende FB-groep zitten bijvoorbeeld ook Engelstaligen die NmG willen leren.

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:48

Het gaat dus over Nederlands met Gebaren en niet "echte" Nederlandse gebarentaal? Het klinkt heel interessant!
Ik studeer aan de hogeschool en heb afgelopen periode een keuzevak gebarentaal gedaan, maar dat was 'echt' gebarentaal en niet Nederlands met Gebaren.
Ik studeer om logopedist te worden en denk dat het in mijn toekomstig vakgebied erg handig kan zijn

Leer je de gebaren snel? Ik heb zelf bij mijn keuzevak gemerkt dat ik me vaak vergis en het moeilijk vind om gebaren aan woorden te koppelen. Heb sowieso al geen talenknobbel :')
Maar aan de andere kant leek het me wel gemakkelijker gaan dan bijvoorbeeld Frans op de middelbare school :)

&if=1

[o]

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 00:50

Voor mijn gevoel zijn de gebaren die geleerd worden hetzelfde, maar ik ben geen expert. Alleen blijf je bij NmG de gebaren ondersteunen met spraak.

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:52

superlotje schreef:
Voor mijn gevoel zijn de gebaren die geleerd worden hetzelfde, maar ik ben geen expert. Alleen blijf je bij NmG de gebaren ondersteunen met spraak.

Ja precies, maar je had het net over zinnetjes vormen dus vandaar mijn vraag :)
Want bij NmG gebruik je Nederlandse gesproken zinnen, toch?

&if=1

[o]

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 00:58

Nooor_ schreef:
superlotje schreef:
Voor mijn gevoel zijn de gebaren die geleerd worden hetzelfde, maar ik ben geen expert. Alleen blijf je bij NmG de gebaren ondersteunen met spraak.

Ja precies, maar je had het net over zinnetjes vormen dus vandaar mijn vraag :)
Want bij NmG gebruik je Nederlandse gesproken zinnen, toch?


Voor bijvoorbeeld 'Goedenavond gezellige collega' ken ik alle gebaren nu, dus dan is er weinig verschil. Maar langere zinnen gaan mij nog niet lukken met alleen gebaren. Je bent na deze cursus ook geen tolk, daarvoor is de taal te complex. Het is echt een introductie op het echte werk.

Shadow0

Berichten: 43467
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 01:02

Lijkt me ook leuk om te doen, ik zou het ook graag willen leren, uiteindelijk zou ik NGT ook erg interessant vinden, inclusief de eigen grammatica.

Nog even kijken of ik budget heb.

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 01:52

superlotje schreef:
Palmera schreef:
Is gebarentaal iets universeels eigenlijk? :)

Nee, elke taal heeft een eigen gebarentaal,hoewel er wel overeenkomsten zijn. In de bijbehorende FB-groep zitten bijvoorbeeld ook Engelstaligen die NmG willen leren.

Jammer! Woonachtig in spanje en met gasten uit heel europa heeft dit voor mij dan helaas niet veel zin, denk ik :)

Overeenkomsten zijn er in de gesproken taal ook, zat spaanse woorden die met een kleine accentverbuiging engels zijn. Maar ik weet niet hoe ik me dat voor moet stellen met gebarentaal?

Noeps
Berichten: 16927
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:31

Nooor_ schreef:
superlotje schreef:
Voor mijn gevoel zijn de gebaren die geleerd worden hetzelfde, maar ik ben geen expert. Alleen blijf je bij NmG de gebaren ondersteunen met spraak.

Ja precies, maar je had het net over zinnetjes vormen dus vandaar mijn vraag :)
Want bij NmG gebruik je Nederlandse gesproken zinnen, toch?

Ja, met de grammatica zoals we in het Nederlands kennen. Feitelijk is het ook dan net het omgekeerde van wat superlotje zegt. Je ondersteunt de auditieve input visueel door middel van een gebaar.

❤️

Anoniem

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:38

Het is dus niet de NGT maar NmG?

Jammer, als het echt NGT was had ik het heel leuk gevonden. Ik heb nog wel een boek staan met American sign language, ik ga dat maar weer 's oppakken dan :+

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:45

Oh, ik vind dit heel interessant klinken! Heb je meer informatie voor me wat de challenge betreft (waar en hoe kan ik me inschrijven, bijvoorbeeld)? :D

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:44

Hé wat leuk, ik heb een tijdlang samengewerkt met Bianca (degene achter de challenge). Wat tof om te zien dat steeds meer mensen meedoen!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 15:25

Wat ik lees op de site van het Nederlandse Gebarencentrum is dat er niet één NmG is. Afhankelijk van de vaardigheden van de zender en de wensen van de ontvanger kan deze dichter tegen de Nederlandse taal aanliggen of dichter tegen NGT.
De gebaren van begrippen zijn hetzelfde bij NmG en NGT, alleen de grammatica en het gebruik van spraak verschilt.
Je kunt NmG dus ook gebruiken om woordenschat op te bouwen en later aan NGT te beginnen.

Meer info en een voorbeeldvideo van de challenge vind je hier: https://biancavdhorst.wordpress.com/gebarenchallenge-2018-2/


Many schreef:
Hé wat leuk, ik heb een tijdlang samengewerkt met Bianca (degene achter de challenge). Wat tof om te zien dat steeds meer mensen meedoen!

Wat leuk! Kun je ook gebarentaal?

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:52

Palmera schreef:
Jammer! Woonachtig in spanje en met gasten uit heel europa heeft dit voor mij dan helaas niet veel zin, denk ik :)

Overeenkomsten zijn er in de gesproken taal ook, zat spaanse woorden die met een kleine accentverbuiging engels zijn. Maar ik weet niet hoe ik me dat voor moet stellen met gebarentaal?


Mijn ouders zijn doof en kunnen beiden geen andere taal spreken dan Nederlands, maar ze kunnen wel communiceren met mensen uit andere landen. Het is wat lastiger en een beetje improviseren maar het lukt wel, ondanks dat de gebarentaal niet hetzelfde is verstaan ze elkaar.

Maar goed, voor mij, horend, is het nog lastiger al kan ik het wel een beetje volgen. Verder kan ik ook gebarentaal.

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:08

superlotje schreef:
Many schreef:
Hé wat leuk, ik heb een tijdlang samengewerkt met Bianca (degene achter de challenge). Wat tof om te zien dat steeds meer mensen meedoen!

Wat leuk! Kun je ook gebarentaal?

Nee, helaas niet. We werkten samen in een project over inclusie, het had verder niks met gebaren of doofheid te maken. Maar ik had toen al enorm veel bewondering voor haar doorzettingsvermogen en positiviteit. Razend knap wat zij allemaal doet!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 16:29

Kon jij dan niet eerder gebarentaal dan gesproken taal xTiffani, met twee dove ouders?

Dat is nu precies de indruk die ik van haar heb Many, terwijl ik haar nog nooit heb ontmoet.

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:53

superlotje schreef:
Kon jij dan niet eerder gebarentaal dan gesproken taal xTiffani, met twee dove ouders?

Dat is nu precies de indruk die ik van haar heb Many, terwijl ik haar nog nooit heb ontmoet.


Dat klopt, als kind had ik een soort eigen gebarentaal die mijn ouders wel snapten. Pas toen ik naar school ging begon ik wat meer te praten maar gebarentaal had voorkeur.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 23:14

Was jouw gebarentaal anders dan NGT? En ga je dan ook in gebaren denken ipv in woorden? Of is dat een hele stomme gedachte?

Heb ook wel eens gehoord van ouders die hun baby al gebaren leren, omdat kinderen vaak eerder kunnen gebaren dan kunnen praten. Dat zou gefrustreerde kinderen moeten voorkomen.

Morgen weer 10 nieuwe gebaren leren. Ik kijk ernaar uit. :)

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:33

Ik zag het voorbij komen maar die niet mee. Ik volg zelf nml al een cursus NmG.
Ik studeer ook logopedie en wil het daar in later gebruiken.
Het is echt super leuk en ik vind het heel makkelijk.
Het voordeel van NmG is dat je de gesproken taal ondersteund. Dus ook als je nog niet veel kent kun je het al gebruiken.
Daarnaast is het niet alleen geschikt voor doven en slechthorende maar ook voor bv mensen met down. Maakt het visueler.
Mijn kinderen van 2 en 4 vinden het ook erg leuk en we houden soms hele gesprekken met gebaren erbij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cowboy55, IASCrawler en 31 bezoekers