GebarenChallenge 2018

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:34

Morgen weer een nieuw filmpje. De Facebook-pagina is ook leuk maar wel heel veel mensen die zich voorstellen tegelijk :D .
Ik word er wel helemaal enthousiast van.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 23:44

Het enthousiasme stroomt wel echt van de FB-pagina af. Aanstekelijk.

Hoe is jouw cursus opgebouwd JustMe?
Ik vraag thuis regelmatig aan mezelf wat ik wil drinken in gebaren. :P

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:50

superlotje schreef:
Was jouw gebarentaal anders dan NGT? En ga je dan ook in gebaren denken ipv in woorden? Of is dat een hele stomme gedachte?

Heb ook wel eens gehoord van ouders die hun baby al gebaren leren, omdat kinderen vaak eerder kunnen gebaren dan kunnen praten. Dat zou gefrustreerde kinderen moeten voorkomen.

Morgen weer 10 nieuwe gebaren leren. Ik kijk ernaar uit. :)


Gebarentaal veranderd enorm vaak, gebarentaal die mijn ouders kennen word nu niet meer geleerd op een gebaren cursus, nog veel overeenkomsten maar ook veel verandetd. Ik heb het van hun geleerd dus mijn gebarentaal zal ook niet up to date zijn.

Ik denk niet echt in gebaren, gewoon in woorden. Tegenwoordig wordt er inderdaad vaak gebarentaal geleerd aan kinderen, meestal kleine dingen als ik heb honger bijvoorbeeld, inderdaad om frustratie tegen te gaan als ze het moeilijk vinden om te praten.

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:11

Ik doe mee! Ik start volgende week op mijn werk met een cursus ondersteunende gebaren en vind dit een mooie aanvulling.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:21

wat leuk, ik had er nog niet van gehoord.
Ik volg wel al zeker een jaar of drie: gebaar van de dag op facebook. Daar wordt elke dag een nieuwe gebaar voor gedaan en het kost niks.

Silver_Bolly
Berichten: 958
Geregistreerd: 14-03-08

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:13

Ik heb geen Facebook meer dus kan daar niet kijken, maar ik gebruik ook gebaren. Op de woongroep waar ik werk heb ik een cliënt met het syndroom van Down die zo goed als niet praat. Hij gebruikte wel wat simpele gebaren maar we zijn hem nu meer gebaren aan het bij leren zodat we elkaar beter kunnen begrijpen. Ook begeleid ik een kindje van 8 die veel gebaren gebruikt en kent, maar steeds meer praat inmiddels.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 22:57

Wat grappig dat gebarentaal nog meer aan tijd onderhevig is xTiffani. Maar dat betekent dus ook dat je nooit klaar bent met leren..

Leuk dat je meedoet Utixo! Heb je al meer collega's die gebaren kennen? En op wat voor manier wil je het gebruiken?

Daar heb je gelijk in BridgetF. Ik denkt dat de challenge voor mij beter werkt qua volhouden. Ik ken die facebookpagina nog niet, naar vind het bij deze cursus leuk dat je ook gelijk kleine zinnetjes krijgt. En degene die de cursus geeft doet het ook enorm leuk. Gun het haar zeker.

Voor deze cursus heb je niet perse FB nodig hoor Silver_Bolly. Kun je zelf al veel gebaren? Of leer je met je 'klanten' mee? Mooi om op een andere manier te communiceren als gesproken taal niet lukt of kan.

Silver_Bolly
Berichten: 958
Geregistreerd: 14-03-08

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:37

Ik heb zelf een half jaar geleden een cursus gevolgd, dus ik ken er al heel wat. Moet zeggen dat een groot deel alweer een beetje naar de achtergrond geschoven is. Mijn cliënt op de woongroep gebruikt door zijn niveau vooral gebaren die hem echt interesseren en in zijn ogen nuttig zijn. We leren hem nu elke week een gebaar bij en hij kent inmiddels al zo'n 10/15 gebaren meer als voorheen. Er leuk om te zien, ook hoe andere cliënten die wel spreken hierin mee gaan.

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:45

Hoi superlotje, we gebruiken hier gebaren als ondersteuning van totale communicatie bij verstandelijk beperkten. Dit gaat dus bijvoorbeeld per gebaren, maar ook via spraakcomputer, picto's of schrift. Het is een grote organisatie, veel collega's hebben de cursus al gevolgd, of hebben - net zoals ik - de gebaren tijdens het werk opgepikt. Ik ken dus wel al flink wat gebaren, maar mijn ultieme droom is om ooit volledig gebarentaal te kunnen spreken. Dit is een mooie opstap om mijn handen niet in de knoop te laten raken bij een zin...

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:01

Is gebarentaal iets universeels eigenlijk? :)
[/quote]
Nee, elke taal heeft een eigen gebarentaal,hoewel er wel overeenkomsten zijn. In de bijbehorende FB-groep zitten bijvoorbeeld ook Engelstaligen die NmG willen leren.[/quote]
Jammer! Woonachtig in spanje en met gasten uit heel europa heeft dit voor mij dan helaas niet veel zin, denk ik :)

Overeenkomsten zijn er in de gesproken taal ook, zat spaanse woorden die met een kleine accentverbuiging engels zijn. Maar ik weet niet hoe ik me dat voor moet stellen met gebarentaal?[/quote]

Er is wel ook International Sign, dit is voor 90% ASL (American Sign Language) en 10% komt uit andere talen. Dit is dus wel wereldwijd bekend maar is geen echte taal. Waarom niet weet ik ook niet precies.

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:02

Wat een interessante cursus! Ik heb afgelopen half jaar een minor gebarentaal gedaan en merk dat meer mensen het interessant vinden om te leren. Gaat dit ieder jaar opnieuw in? Is anders een leuk cadeau voor de hele familie met kerst :)

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:59

xTiffani schreef:
superlotje schreef:
Was jouw gebarentaal anders dan NGT? En ga je dan ook in gebaren denken ipv in woorden? Of is dat een hele stomme gedachte?

Heb ook wel eens gehoord van ouders die hun baby al gebaren leren, omdat kinderen vaak eerder kunnen gebaren dan kunnen praten. Dat zou gefrustreerde kinderen moeten voorkomen.

Morgen weer 10 nieuwe gebaren leren. Ik kijk ernaar uit. :)


Gebarentaal veranderd enorm vaak, gebarentaal die mijn ouders kennen word nu niet meer geleerd op een gebaren cursus, nog veel overeenkomsten maar ook veel verandetd. Ik heb het van hun geleerd dus mijn gebarentaal zal ook niet up to date zijn.

Ik denk niet echt in gebaren, gewoon in woorden. Tegenwoordig wordt er inderdaad vaak gebarentaal geleerd aan kinderen, meestal kleine dingen als ik heb honger bijvoorbeeld, inderdaad om frustratie tegen te gaan als ze het moeilijk vinden om te praten.




Dat gebarentaal nog steeds veranderd komt omdat in 1880 besloten is dat gebaren verboden werd in het dovenonderwijs. Leerlingen moesten leren praten en liplezen.
Stiekem werden er toch gebaren gebruikt onderling en daardoor ontstonden allemaal verschillende dialecten.

Pas sinds 1980 keerde de gebarentaal weer langzaam terug in het dovenonderwijs. In de loop der jaren zijn er dus uit al die dialecten keuzes gemaakt welk gebaar het algemeen nederlandse gebaar werd, wat vanaf dan dus ook op scholen en cursussen wordt aangeleerd. Soms houdt dit in dat er nog steeds meerdere gebaren juist zijn voor hetzelfde woord.

Hierdoor kan het ook zijn dat je een gebaar hebt geleerd, waar later een andere keuze voor is gemaakt en waar je dus weer een nieuw gebaar voor moet leren.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:01


jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:41

loulou schreef:
Hier vind je ook hele mooie filmpjes daarover: http://www.dewereldvankentalis.nl/


Duidelijk uitgelegd. Deels vind ik het een goed filmpje. Toch, sinds ik de minor heb gedaan, denk ik via twee kanten over bijvoorbeeld de CI. Je ziet vaak filmpjes die het helemaal de hemel in prijzen maar hoe zit het met de nadelen.. daar hoor je in informatiefilmpjes niks over.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 18:59

Wat leuk!
Mijn zoontje zit op een school waar ze heel veel gebarentaal gebruiken.
Zovaak dat hij dan thuis komt, en iets in gebarentaal verteld en ik het niet snap.
waar kun je deze cursus volgen? Of lees ik er overheen?

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 01:15

Dank voor de uitleg over de veranderende gebarentaal! Heb eerder ook in docu's gehoord over het niet mogen gebaren vroeger. Zo bizar.

De keuze voor een CI lijkt mij ook erg lastig. In welke wereld hoor je nog thuis als je die hebt? In de dovenwereld of in de horende wereld? Dat blijkt echt veel verschil te maken. Was het niet de Hokjesman die daar ingedoken is?


Angeliquee18 schreef:
Wat leuk!
Mijn zoontje zit op een school waar ze heel veel gebarentaal gebruiken.
Zovaak dat hij dan thuis komt, en iets in gebarentaal verteld en ik het niet snap.
waar kun je deze cursus volgen? Of lees ik er overheen?

Hoi Angelique, tot 1 maart kun je je nog bij de cursus voegen. Informatie vind je hier: https://biancavdhorst.wordpress.com/gebarenchallenge-2018-2/

Deze week gaan de gebaren over reizen en vervoer. Heb ik meer mee dan met het thema van vorige week. ;)

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:32

Weet je welke thema's er allemaal komen? Misschien leren jullie nog wel meer gebaren dan in mijn minor! Ben benieuwd, reizen en vervoer heb ik wel gehad.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 20:59

Dat weten we niet van tevoren. Elke donderdag is weer een verrassing.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:03

Lijkt me heel leuk! Jammer dat het geld kost anders had ik zeker meegedaan ! Ken al best wat woordjes maar heb momenteel even geen geld over om alle dingen te doen die ik leuk vind :D

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:01

superlotje schreef:
Dat weten we niet van tevoren. Elke donderdag is weer een verrassing.


Leuk! Welke thema's heb je al gehad?

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 22:08

amado7 schreef:
Lijkt me heel leuk! Jammer dat het geld kost anders had ik zeker meegedaan ! Ken al best wat woordjes maar heb momenteel even geen geld over om alle dingen te doen die ik leuk vind :D

Dat kan gebeuren.. Eerder in dit topic noemde iemand het 'gebaar van de dag' op Facebook. Misschien is dat wat voor je? Ook heb je een duidelijk gebaren-woordenboek online: https://www.lerengebaren.nl/gebarenwoordenboek/ en een gratis gebarenapp iSign. (Al is die vrij groot en staat er meer in het online woordenboek.)
Er zijn meer wegen naar Rome. ;)


jojoleinee schreef:
superlotje schreef:
Dat weten we niet van tevoren. Elke donderdag is weer een verrassing.


Leuk! Welke thema's heb je al gehad?

Het begon met winter en begroeten, vorige week van alles rondom liefde en nu dus reizen/vervoer.

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:26

Klinkt leuk! Denk dat er uiteindelijk misschien wel meer gebaren worden geleerd dan ik in een half jaar bij de minor heb geleerd

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 13:37

Nu word ik ook wel erg benieuwd naar je minor. Vanuit welke studie heb je deze gevolgd? En wat was de duur en de inhoud?

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:43

Minor Taal en Cultuur van de Nederlandse Gebarentaal aan de Hogeschool Utrecht. :) Kan volgens mij met bijna elke HBO studie wel! Zij geven ook de volledige opleiding (tolk of docent). Tijdens de minor leer je bijna 1800 gebaren in een halfjaar dus dat is wel wat meer dan 500! :D

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 14:44

superlotje schreef:
Nu word ik ook wel erg benieuwd naar je minor. Vanuit welke studie heb je deze gevolgd? En wat was de duur en de inhoud?


Ik heb de minor gevolgd vanuit logopedie maar had ook iemand in de klas die makelaardij studeerde, kan dus vanuit alle richtingen zolang je het kunt verantwoorden.
Wij hebben eerst de basis geleerd, dus eerst de dagen van de week, de maanden, tellen, begroeten. Later werd het lastiger en kwam er eten en drinken bij, verkeer, dieren, platteland, de stad en nog van alles.