GebarenChallenge 2018

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_aaike_

Berichten: 367
Geregistreerd: 01-03-05

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:23

Hier ook een horende dochter van een dove vader en een (zwaar) slechthorende moeder. :)

Bij ons thuis hebben wij gebaren altijd alleen maar ondersteunend gebruikt. Mijn moeder heeft nog wel een tijd cursussen gegeven. Ik kan het zelf dus wel verstaan en me enigsinds verstaanbaar maken dmv gebaren.

Communiceren bij ons in huis ging echter altijd door middel van liplezen (iets wat ik ook kan en soms heel handig is haha). Mijn ouders komen beide uit het oude onderwijs waarbij heel veel gehamerd werd op spraak. Inmiddels zijn ze beide voorzien van een CI. Hun sociale leven speelt zich voor een groot deel af in de dovenwereld, maar door hun scholing en het liplezen kunnen ze zich super goed redden in de horende wereld.

Zelf ben ik dus zeker positief over gebaren als ondersteuning, maar zeker niet als hoofdtaal.

Gebarentaal was in mijn geval ook niet mijn eerste taal. Mijn ouders hebben mij als baby voor het journaal gezet als extraatje voor mijn taalontwikkeling. Daarnaast ben ik een jaartje eerder naar de peuterspeelzaal gegaan.

jojoleinee

Berichten: 2656
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:55

M_aaike_ schreef:
Hier ook een horende dochter van een dove vader en een (zwaar) slechthorende moeder. :)

Bij ons thuis hebben wij gebaren altijd alleen maar ondersteunend gebruikt. Mijn moeder heeft nog wel een tijd cursussen gegeven. Ik kan het zelf dus wel verstaan en me enigsinds verstaanbaar maken dmv gebaren.

Communiceren bij ons in huis ging echter altijd door middel van liplezen (iets wat ik ook kan en soms heel handig is haha). Mijn ouders komen beide uit het oude onderwijs waarbij heel veel gehamerd werd op spraak. Inmiddels zijn ze beide voorzien van een CI. Hun sociale leven speelt zich voor een groot deel af in de dovenwereld, maar door hun scholing en het liplezen kunnen ze zich super goed redden in de horende wereld.

Zelf ben ik dus zeker positief over gebaren als ondersteuning, maar zeker niet als hoofdtaal.

Gebarentaal was in mijn geval ook niet mijn eerste taal. Mijn ouders hebben mij als baby voor het journaal gezet als extraatje voor mijn taalontwikkeling. Daarnaast ben ik een jaartje eerder naar de peuterspeelzaal gegaan.


Goh, ik ben dan wel nieuwsgierig naar de ervaringen van jouw ouders over een CI. Wat mij altijd is geleerd, is dat volwassenen die een CI krijgen er niet veel baat meer bij hebben. Kun je daar wat over vertellen?

M_aaike_

Berichten: 367
Geregistreerd: 01-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:29

jojoleinee schreef:
M_aaike_ schreef:
Hier ook een horende dochter van een dove vader en een (zwaar) slechthorende moeder. :)

Bij ons thuis hebben wij gebaren altijd alleen maar ondersteunend gebruikt. Mijn moeder heeft nog wel een tijd cursussen gegeven. Ik kan het zelf dus wel verstaan en me enigsinds verstaanbaar maken dmv gebaren.

Communiceren bij ons in huis ging echter altijd door middel van liplezen (iets wat ik ook kan en soms heel handig is haha). Mijn ouders komen beide uit het oude onderwijs waarbij heel veel gehamerd werd op spraak. Inmiddels zijn ze beide voorzien van een CI. Hun sociale leven speelt zich voor een groot deel af in de dovenwereld, maar door hun scholing en het liplezen kunnen ze zich super goed redden in de horende wereld.

Zelf ben ik dus zeker positief over gebaren als ondersteuning, maar zeker niet als hoofdtaal.

Gebarentaal was in mijn geval ook niet mijn eerste taal. Mijn ouders hebben mij als baby voor het journaal gezet als extraatje voor mijn taalontwikkeling. Daarnaast ben ik een jaartje eerder naar de peuterspeelzaal gegaan.


Goh, ik ben dan wel nieuwsgierig naar de ervaringen van jouw ouders over een CI. Wat mij altijd is geleerd, is dat volwassenen die een CI krijgen er niet veel baat meer bij hebben. Kun je daar wat over vertellen?


Mijn moeder zit zelf ook op bokt. Zal eens vragen of zij er wat over kan vertellen. Mocht dit niet zo zijn krijg je zeker antwoord van me :)

Kaatje64
Berichten: 548
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Het mooiste durpie van N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:45

Hier de moeder van M_aaike_.
Ik zelf ben slechthorend geboren en was 2 jaar toen ik naar het speciaal onderwijs ging. Dit omdat ik bijna niet kon praten en mij verstaanbaar kon maken. Ik kreeg dagelijks logopedie om de klanken en woorden te leren uitspreken. Gebarentaal was toen echt verboden. Dit gold ook voor mijn man (de vader van M_aaike_ :D ). Hij is goed horend geboren, maar toen hij 1 jaar en 3 maanden was, kreeg hij een hersenvliesontsteking waardoor hij doof is geworden. Hij was 2 1/2 jaar toen hij naar het internaat ging. Ook hij kreeg dagelijks logopedie om de klanken en woorden te leren uitspreken en mocht ook absoluut geen gebarentaal doen. De jongens op het internaat, waar mijn man ook op zat, deden onderling wel gebarentaal buiten schooltijd en daar deden ze gelukkig niet moeilijk over.
Het voortgezet onderwijs hebben wij ook op een speciaal onderwijs gevolgd. Dit is natuurlijk erg prettig als je met soortgenoten bij elkaar in de klas zit en er wordt dan ook rekening gehouden met je beperking. Toen wij van school af kwamen, gingen wij beiden werken bij een gewoon bedrijf (dus geen sociaal werkplaats) en daar moesten wij ons wel bewijzen en de communicatie verliep ook niet altijd vlekkeloos, omdat er ook wel eens een misverstand was. Maar de collega's hebben gelukkig vrijwel allemaal begrip getoond bij ons. Wij droegen toen gewone hoorapparaten en daar hoorden wij echt niet veel mee. Laat staan telefoneren! Onze kinderen zijn hierin mee gegroeid en ze hebben heel weinig hinder ondervonden. Ze konden af en toe wel eens misbruik gaan maken als ze op dat moment wisten dat wij het toch niet hoorden :D :D . In 2004 hebben wij beiden een CI (cochleair implantaat) gekregen en daarmee horen wij wel beter. Het klinkt wel heel erg blikkerig, maar we zijn er onwijs blij mee. De revalidatie om weer opnieuw te leren horen was best wel zwaar. Toch zijn wij blij dat wij dit gedaan hebben, want de communicatie is hierdoor nu wel wat makkelijker geworden.
Sommige mensen denken dat je met een CI weer goed horend bent, maar dat is absoluut niet zo. Ik vraag dan wel eens aan mensen, waarom ze dat denken en dan vergelijken ze het met een bril.
Verder bestaat onze vriendengroep grotendeels uit doven en slechthorenden. Dit omdat de communicatie onderling ook makkelijker is. Wij communiceren dan gewoon met ondersteunend gebarentaal als dat nodig is.

Mochten er nog vragen zijn, stel die dan gerust!

jojoleinee

Berichten: 2656
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:38

Kaatje64 schreef:
Hier de moeder van M_aaike_.
Ik zelf ben slechthorend geboren en was 2 jaar toen ik naar het speciaal onderwijs ging. Dit omdat ik bijna niet kon praten en mij verstaanbaar kon maken. Ik kreeg dagelijks logopedie om de klanken en woorden te leren uitspreken. Gebarentaal was toen echt verboden. Dit gold ook voor mijn man (de vader van M_aaike_ :D ). Hij is goed horend geboren, maar toen hij 1 jaar en 3 maanden was, kreeg hij een hersenvliesontsteking waardoor hij doof is geworden. Hij was 2 1/2 jaar toen hij naar het internaat ging. Ook hij kreeg dagelijks logopedie om de klanken en woorden te leren uitspreken en mocht ook absoluut geen gebarentaal doen. De jongens op het internaat, waar mijn man ook op zat, deden onderling wel gebarentaal buiten schooltijd en daar deden ze gelukkig niet moeilijk over.
Het voortgezet onderwijs hebben wij ook op een speciaal onderwijs gevolgd. Dit is natuurlijk erg prettig als je met soortgenoten bij elkaar in de klas zit en er wordt dan ook rekening gehouden met je beperking. Toen wij van school af kwamen, gingen wij beiden werken bij een gewoon bedrijf (dus geen sociaal werkplaats) en daar moesten wij ons wel bewijzen en de communicatie verliep ook niet altijd vlekkeloos, omdat er ook wel eens een misverstand was. Maar de collega's hebben gelukkig vrijwel allemaal begrip getoond bij ons. Wij droegen toen gewone hoorapparaten en daar hoorden wij echt niet veel mee. Laat staan telefoneren! Onze kinderen zijn hierin mee gegroeid en ze hebben heel weinig hinder ondervonden. Ze konden af en toe wel eens misbruik gaan maken als ze op dat moment wisten dat wij het toch niet hoorden :D :D . In 2004 hebben wij beiden een CI (cochleair implantaat) gekregen en daarmee horen wij wel beter. Het klinkt wel heel erg blikkerig, maar we zijn er onwijs blij mee. De revalidatie om weer opnieuw te leren horen was best wel zwaar. Toch zijn wij blij dat wij dit gedaan hebben, want de communicatie is hierdoor nu wel wat makkelijker geworden.
Sommige mensen denken dat je met een CI weer goed horend bent, maar dat is absoluut niet zo. Ik vraag dan wel eens aan mensen, waarom ze dat denken en dan vergelijken ze het met een bril.
Verder bestaat onze vriendengroep grotendeels uit doven en slechthorenden. Dit omdat de communicatie onderling ook makkelijker is. Wij communiceren dan gewoon met ondersteunend gebarentaal als dat nodig is.

Mochten er nog vragen zijn, stel die dan gerust!


Bedankt voor de reactie, heel duidelijk!

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:47

Kaatje_64 bedankt voor de uitleg. Vind het als logopedist in opleiding enorm interessant om te lezen.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:11

Ik zie dit topic nu pas.. :o
Zijn er nog mensen die net zo gemotiveerd zijn als in het begin?

Ik ben zelf hieraan begonnen omdat ik na deze opleiding, de opleiding tot gebarentolk ga doen. Dus dit is een mooi instapje naast de gebaren die ik al kan :)

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:15

Wel minder gemotiveerd dan in het begin maar nog steeds bezig!

Shenavallie
Berichten: 11572
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:19

Ik vond het altijd leuk als ik voor mijn werk naar het Speciaal Onderwijs ging (één keer per maand één dag). Er hing in de wc elke keer weer een nieuw gebaar om te leren. Dan stond ik tijdens het handenwassen te oefenen, ha ha ha! Geweldig vond ik het. Helaas zou ik het momenteel niet bij kunnen houden om er handigheid in te houden, anders had ik het graag goed willen leren. :j

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:26

Gebarentaal heeft ook mijn interesse al langere tijd! Ik ben enorm talig aangelegd, maar normale talen leren lukt me gewoon weg niet. Daarom ben ik erg benieuwd naar de gebaren taal, misschien ondervind ik daar minder hinder.

Helaas te laat voor deze challenge, maar ik lees graag mee :)

EDIT: ik heb een keer met een doof meisje moeten werken voor mijn opleiding. Alleen, haar tolk had vertraging met de trein :') Ik wist niet hoe ik moest uitleggen wat ik van haar verwachte, daarom heb ik alles opgeschreven. Is dat heel vervelend voor dove mensen? Net zoals je bijv. iemand in een rolstoel random helpt duwen (even als voorbeeld)? Want mocht het ooit weer gebeuren, dan kan ik er rekening mee houden :P

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:58

zelf ben ik gewoon goed horend, maar denk niet dat dat vervelend is hoor!
Niet iedereen kan gebaren, dat snappen ze echt wel :)

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:03

Eclair98 ik denk dat hoe dan ook iets doen beter is als niets doen...
Maar bij twijfel kun je het natuurlijk altijd vragen. Dan schrijf je gewoon op: vind je het goed dat ik je schriftelijk de uitleg geef?!

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:47

Iemand interesse om via whatsapp /skype bijv gebarentaal te leren? :D Beginneling of iemand die nog niets kan? :) Ik kan net het abc, wat woordjes, tellen, de dagen etc maar daar blijft het bij. Volgend jaar misschien een cursus doen maar daar heb ik momenteel geen tijd voor :)

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:24

Ja leuk!!
Krijg ik ook weer wat meer motivatie!
Zal ik je een pb sturen? Weet niet of je vanaf een bepaalde leeftijd zoekt?

jojoleinee

Berichten: 2656
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:41

amado7 schreef:
Iemand interesse om via whatsapp /skype bijv gebarentaal te leren? :D Beginneling of iemand die nog niets kan? :) Ik kan net het abc, wat woordjes, tellen, de dagen etc maar daar blijft het bij. Volgend jaar misschien een cursus doen maar daar heb ik momenteel geen tijd voor :)


Dit zou ik ook wel willen, ken al wel meer gebaren maar vind het niet erg om mensen ook wat te leren. Hou ik mijn eigen vaardigheden ook op peil! Ik heb tot september ongeveer een account bij het gebarencentrum dus mocht iemand een gebaar van een woord niet weten kan ik dat gemakkelijk opzoeken.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: GebarenChallenge 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:37

Ja hoor iedereen die het zou willen mag mij pben :D

Wat is precies het verschil tussen de challenge en gewoon een cursus?

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:58

De GebarenChallenge 2019 is vandaag begonnen *\o/*