Alleenstaande mama's en papa's

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 09:55

@Bon_Chaumeur wat een nare situatie zeg. Ik sluit me aan bij de reactie van Dannon. Doe wat voor jezelf goed voelt, maar doe het niet voor anderen en probeer vooral niet in te vullen wat een ander zal doen of denkt.

Succes met je keuze.

Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 09:58

Lieve mensen, nog even een ander vraagje met betrekking tot aansprakelijkheidsverzekering.

Hoe hebben jullie dit geregeld. Mijn dochter valt onder mijn WA verzekering. Maar stel dat ze nu per ongeluk iets stuk maakt bij haar vader (op de dagen dat ze bij hem is) kan hij dat dan op mijn WA verzekering verhalen of valt ze op dat moment onder zijn WA?

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:29

Hmm... Ik dacht, dat is een makkelijk antwoord! Maar lijkt toch complexer te zijn :)

Praktisch gezien: als beide ouders gezag hebben, zijn beide ouders verantwoordelijk. Je kan er afspraken over maken in je ouderschapsplan. Concreet in ons geval staat er in dat wij beide zorg dragen voor een AVP. Dus: niets te verhalen bij de ander.

Je *kan* ook afspreken dat er maar 1 iemand de AVP heeft. Die moet dan de afhandeling regelen bij schade... maar ik lees dat dat wel eens problemen kan geven voor de dekking wanneer je kind "uitwonend" is... volgens mij is dit ook de redenatie waarom wij gewoon beide een AVP hebben hier voor.

Maar goed! Heeft hij gezag; dan vallen de kids normaal gesproken ook gewoon onder zijn eigen AVP. Hij *kan* proberen om jou aansprakelijk te stellen... maar ik verwacht 99% zeker dat je verzekering die bal gewoon terugkaatst naar hem, aangezien hij zelf ook aansprakelijk is, en kind gewoon bij hem is dan ;)

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:31

Ik heb gewoon een AVP op alleenstaand met kinderen. Wil niet afhankelijk zijn van zijn verzekering.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:00

Goeie vraag...want op het moment dat het kind schade veroorzaakt, komt dat natuurlijk op naam van de ouder, omdat die verantwoordelijk zijn. Het zou behoorlijk vreemd zijn dat de ene ouder (en dan in dit geval de avp) opdraait voor schade 'veroorzaakt' door de andere ouder, dan wel niet onder verantwoordelijkheid van de andere ouder.
Maar nu ik daar verder over nadenk... Hoe zit dat als je kind bij een vriendje gaat spelen? En hij sloopt iets? Of met iemand anders op pad is? Want een kind is nooit zelf verantwoordelijk en bijvoorbeeld een opvang is daar zelf voor verzekerd. Bijvoorbeeld persoon A gaat met jouw kind fietsen, kind rijdt vol een auto in, dikke deuk. Wie draait er dan voor op? Persoon A, ouder 1 of ouder 2?

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:18

De ouders. Zij zijn verantwoordelijk voor hun kinderen en daar is de AVP ook voor.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:29

Regallie schreef:
Lieve mensen, nog even een ander vraagje met betrekking tot aansprakelijkheidsverzekering.

Hoe hebben jullie dit geregeld. Mijn dochter valt onder mijn WA verzekering. Maar stel dat ze nu per ongeluk iets stuk maakt bij haar vader (op de dagen dat ze bij hem is) kan hij dat dan op mijn WA verzekering verhalen of valt ze op dat moment onder zijn WA?


Mijn verzekerinh gaf aan dat ik een aparte WA voor mijn zoontje af moest sluiten, ook omdat hij zowel bij papa als bij mij naar een opvang gaat

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:02

Regallie schreef:
Lieve mensen, nog even een ander vraagje met betrekking tot aansprakelijkheidsverzekering.

Hoe hebben jullie dit geregeld. Mijn dochter valt onder mijn WA verzekering. Maar stel dat ze nu per ongeluk iets stuk maakt bij haar vader (op de dagen dat ze bij hem is) kan hij dat dan op mijn WA verzekering verhalen of valt ze op dat moment onder zijn WA?


Toevallig vandaag met mijn advocaat over gehad. Je moet op je polis kijken hoe dit bij jouw verzekering gedekt is.

XFiemoX
Berichten: 4555
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 07:44

Goedemorgen!

Zowel ik als mijn ex- partner hebben allebei een verzekering afgesloten, dit is ook zo tegen ons verteld door de scheidingsexpert.

TinkerTreas

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:15

Hier ook allebei een wa verzekering waarbij de kinderen ook meeverzekerd zijn.

Vandaag even een rustig dagje. De oudste is op school en de jongste 2 zijn lekker aan het spelen. Vanmiddag nog even naar de speeltuin en verder helemaal niets.
En vanaf vanavond ben ik weer lekker een weekend vrij, want dan zijn ze bij hun vader.

Mn jongste twee, allebei met hun loopfiets.
Afbeelding

XFiemoX
Berichten: 4555
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 16:40

Wat een lieverds <3

Vraag?! Zodra de kinderen bij de vader zijn hebben jullie dan niet zoiets van je ze erg mist?!
Dit weekend zijn ze lekker bij mij, volgend weekend bij en met hun vader.

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 17:12

Andersom hier... maar ze zijn gisteren weer gewisseld naar hun moeder voor een week (week op week af rooster hier), en yep... mis ze vreselijk!

Maar gewoon leuke dingen doen voor jezelf (in mijn geval: aan de thuisstudie!) en dan vliegen de dagen voorbij hoor O:)

DebGizmo

Berichten: 1952
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 17:22

Hier zijn ze 1x in de 2 weken op zaterdag en zondag weg en ik vind het eigenlijk wel heel erg lekker om even alleen te zijn en mn eigen ding te kunnen doen

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:00

Hier is hij dit weekend ook bij zijn vader en vindt dat eigenlijk wel erg lekker. Doen waar je zin in hebt, je eigen dingen even geen mama zijn maar jezelf. Heerlijk toch :)
Maar ben altijd wel weer blij dat hij zondagavond weer thuis is hoor :o

TinkerTreas

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:32

Ik mis ze wel, maar stiekem vind ik het ook wel lekker om even uit te slapen en dingen voor mezelf te doen. Het weekend vliegt altijd voorbij :D

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:45

Sprekend uit ervaring; een weekend is een stuk makkelijker te overzien dan een hele week...

... wat mij meteen doet afvragen: hoe doen jullie het met de vakanties? En dan vooral de zomervakantie?

Bij ons nieuwe rooster loopt het rooster normaal gesproken gewoon door, behalve bij de zomervakantie... dan zijn ze eerst drie weken bij de een, daarna drie weken bij de ander. Deze zomer voor het eerst, en ik zie er nog een beetje tegenop...

Hoe hebben jullie de (zomer)vakanties verdeeld?

TinkerTreas

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:25

Hier gaan ze in principe ook 3 weken naar hun vader. Maar ik weet alleen nog niet of mijn ex dat al trekt komende zomer. Aangezien hij flinke psychische klachten heeft.
Het lijkt mij in ieder geval vreselijk om ze 3 weken niet bij me te hebben :(

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:36

Hier ook ongeveer op die manier, maar als ze tussendoor graag een keertje bij 1 van beide langsgaan is dat geen probleem. De drie weken met hen zijn we ongeveer 2 weken op vakantie, de weken dat ze bij hun mama zijn mis ik hen, maar dan probeer ik zoveel mogelijk te werken, dingen te doen met vrienden, sporten. En via social media laten ze toch altijd wel van zich horen of ze bellen een keer. Scheelt tov andere mensen die ik ken ook wel dat ik weet dat ze het ondertussen goed hebben bij hun mama, dat ze daar ook een leuke tijd hebben en dat de manier van opvoeden ook op 1 lijn ligt. Dus geen zorgen om hoe het hen vergaat, ik mis hen dan wel, maar dat zij het goed hebben is en blijft het belangrijkste. En wat is nu 3 weken op een mensenleven? Ik ben door het jaar de helft van de tijd bij hen en kan dan ook tijd maken om met hen bezig te zijn, hen vlak voor school brengen en vlak na school ophalen. In de vakanties zijn ze ook de helft van de tijd hier en kan dan ook 100% van de tijd er zijn. Er zijn veel ouders in een 2-oudergezin die veel minder tijd (kunnen) doorbrengen met hun kinderen.
Wij hebben tot vorig jaar de doordeweekse regeling doorgetrokken in de vakanties, halve week/halve week. Vorig jaar eerste keer 2 weken/2 weken en de tijd vliegt zo snel en het geeft gewoon ook meer mentale rust om niet constant te wisselen tussen de 2 "levens". Het is denk ik zoals met een partner, structuur is belangrijk en ook dat je leven niet puur op iemand (zij het kinderen of partner) gericht is.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:08

Hier nooit langer dan een week weg geweest en dat was al te lang, ze had erg heimwee en heeft gehuild. Daarna nog eens 3 dagen weg maar eigenlijk gaf ze al snel aan dat ze niet langer dan 1 nacht wilde slapen en inmiddels is ze 11 en wil ze helemaal niet meer slapen. Ze gaat nu 1 dag daarheen en eind vd middag weer terug. In de vakantie zullen dat meerdere aparte dagen worden denk ik aankomende zomer.

XFiemoX
Berichten: 4555
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:32

Zomervakantie 2017 was dat de kinderen eerste 2 weken bij mij waren en daarna 2 weken waren zij met hun vader op vakantie geweest, laatste week waren ze weer bij mij.

Hoe we deze zomervakantie zullen invullen geen idee, vanaf a.s vrijdag hebben ze ook een week vakantie de voorjaarsvakantie en zullen ze als het goed is bij mij zijn. Van vrij t/m maandag bij hun vader dan erna bij mij de vakantie plus weekend.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:52

Die van mij is nog maar 2, maar hier loopt het gewoon door zoals de regeling normaliter loopt. Alleen ga ik 8 dagen met meneertje op vakantie en zijn vader ook. Dan is hij 11 dagen bij mij en 11 dagen bij papa. Zie nu al op tegen die 11 dagen, zo lang is hij nog nooit bij mij weg geweest. Scheelt wel dat ik dan zelf op vakantie ga en dus genoeg afleiding heb

nimbletje
Berichten: 783
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:10

Voor ons gaat het nu ook beginnen. Hoop eind van de week naar mijn eigen huisje met de kinderen te vertrekken.
Voor de zomervakantie afgesproken 3 weken bij hem en 3 weken bij mij. De andere vakanties moeten we nog even bekijken. Lijkt me vreselijk om ze zolang te moeten missen. Ik doe het al 8 jaar allemaal zelf omdat mijn ex-partner nauwelijks tijd maakt voor de kinderen en heel veel aan het werk is.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:33

Vorig jaar waren het maar 4 a 5 dagen dat hij aaneengesloten was bij zijn vader. Dit jaar waarschijnlijk 2 weken. Zou voor mij wel even moeilijk zijn, denk dat ik die 2 weken heel vol plan :+
Gelukkig is het dan zomer en hoop ik op mooi weer, dat zou een boel schelen.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:25

De contactmomenten hier vinden in ieder geval voorlopig nog bij mij thuis plaats (afstand is bijna 300km). Ik zou hem wel verschrikkelijk missen als hij er niet zou zijn en andersom ook denk ik :'). Maar hier hebben we ook nooit een gezin gevormd en doe ik het vanaf de positieve test al alleen.

Even een ander vraagje, dat schiet me eigenlijk zo even te binnen. Maar hoe zit dat met hobby's van de kinderen die elke 14 dagen een weekend naar de andere ouder gaan of van ouders met co ouderschap? Moet dat in principe gewoon doorgaan, dus dat beide ouders zorgen dat er aan de 'verplichtingen' voldaan wordt of moet een kind dan bijvoorbeeld een wedstrijd/training/zwemles/etc. missen?

Edit: ik snap dat dit bij echt co-ouderschap toch anders is dan met een 'weekend' regeling, omdat zeker leerplichtige kinderen ook naar school moeten :D

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:40

hey siesjuh :)
Hier lopen de hobby's door, we hebben halve week, dus elk zorgt op de dagen dat de kinderen bij haar/hem zijn dat ze de hobby kunnen doen. Op zaterdag zijn ze bij de mama, maar spring ik ook wel bij omdat er dan vaak hobby's samenvallen en iemand nooit op drie plaatsen gelijk kan zijn natuurlijk. Is ook omdat we zo dicht bij elkaar wonen, met verdere afstand zou dat moeilijker zijn natuurlijk, maar dat is net zo met de school. In elk geval, uitgangspunt blijft denk ik wel het kind, dus zoveel als mogelijk zorgen dat hun keuzes/hobby's/... gewoon kunnen doorgaan.