Alleenstaande mama's en papa's

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XFiemoX
Berichten: 4555
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:15

Samen met mijn ex hebben we de regeling.
Om het weekend en dan van vanaf vrijdagmiddag (ex haalt ze dan van school) tot aan maandagavond voor het avondeten ie ze weer bij mij brengt of na het avondeten ie ze bij mij terug brengt, net wat onze kinderen willen.

Ik vind ook heel belangrijk dat de kinderen even veel rechten met hun vader hebben, niet zozeer dat ik ze alleen meer voor mijzelf zou willen dat absoluut niet. Want zij hebben ook inderdaad nergens om gevraagd. Communicatie tussen mij en mijn ex is en gaat uitstekend we houden elkaar goed en genoeg op de hoogte omtrent onze kinderen.

Heel veel complimenten dat we hebben gekregen en nog steeds wel, doordat we al uit elkaar waren maar nog wel onder een dak leefden maar zoals al zei der was nooit een ruzie of wat dan ook.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:09

Dannon schreef:
Sees schreef:
Jeetje dames en heer, petje af voor jullie. Ik zou het retezwaar vinden alleen.


Bedankt!!! Maar je moet ook gewoon genieten van de leuke momenten... :D Zometeen even dochterlief naar haar kickboxles brengen... en dan uurtje pokemon spelen met mijn zoontje terwijl wij wachten, fijn wat 1 op 1 tijd :D


Dat is ook zo maar dan nog... Poeh hé. Echt hoor ik vind het heel knap van jullie. Ik vind het met z'n 2-en soms al zwaar :D.

Storm schreef:
Sees schreef:
Jeetje dames en heer, petje af voor jullie. Ik zou het retezwaar vinden alleen.


Soms is het met partner zwaarder dan zonder.

Ja en dan is het misschien beter alleen inderdaad. Dat voelt dan wellicht wel als een bevrijding, rustiger ofzo? Ik heb die ervaring alleen niet dus voor mij lijkt het alleen maar heel erg zwaar haha.

DebGizmo

Berichten: 1952
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:38

Ik heb gelukkig ook heel goed contact. Eten regelmatig met de kinderen, gaan nog met z'n allen op stap. Co ouderschap is alleen niet mogelijk. Ex partner werkt fulltime en kan niets regelen. Maar komt regelmatig tussendoor even langs

XFiemoX
Berichten: 4555
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:17

Co- ouderschap voor ons ook niet mogelijk daar mijn ex ook fulltime werkt en ook nog een eigen bedrijfje heeft.

TinkerTreas

Berichten: 3669
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:57

Hier hetzelfde. Mijn ex begint 's ochtends om 5 uur of om 6 uur met werken. Dus dat wordt lastig. Hij ziet ze wel vrijwel ieder weekend. En hij komt doordeweeks ook vaak nog 1 of 2x langs.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:13

Wel fijn dat er heel wat "ex-en" zijn die veel inspanningen doen om hun kids te zien ondanks onregelmatige werkuren enzo.

Mijn ventje wordt elke zaterdag opgehaald maar als de papa ergens een pijntje heeft, zegt hij af. Onlangs met een blokkade in de rug, ok dat is pijnlijk heb ik de voorbije weken ondervonden aangezien ik er zelf mee zat. Maar, mijn paarden hebben alsnog elke dag hun hooi gehad en de mest heb ik zo goed en zo kwaad als ik kon proberen te blijven opruimen :D

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:29

Hoi! Mag ik me hier ook melden :) alleenstaande mama van 2 zoontjes van 4 & 2 jaar. Ik ben nu een jaar uit elkaar met hun vader en moet zeggen dat dit het meest leerzame jaar is wat ik tot nu toe heb ervaren :D

XFiemoX
Berichten: 4555
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:55

Hoi! Welkom, op den duur zullen we als moeder zijnde bevestigd krijgen dat we geen man in ons leven nodig hebben om gelukkig te zijn. Alhoewel ik met mijn ex- partner (vader van mijn 2 jongens) beslist geen problemen mee heb, maar met de jongen die ik vorig jaar ontmoet had alleen maar een brok met ellende. Blij dat die nu bijna een maand echt ver uit mijn leven is.

Volgens mij heb jij ook wel eens in dat andere topic mee gekletst waar ik ook in mee gekletst had, toen waren we nog samen met de ex- partners, vader van de kinderen.

T3mptati0n

Berichten: 2864
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Best place on earth :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:38

Mallow schreef:
Hoi! Mag ik me hier ook melden :) alleenstaande mama van 2 zoontjes van 4 & 2 jaar. Ik ben nu een jaar uit elkaar met hun vader en moet zeggen dat dit het meest leerzame jaar is wat ik tot nu toe heb ervaren :D


Hey jij hier :D

Ex en ik kunnen redelijk goed afspraken maken. De ene keer gaat beter als de andere keer. Hij wil alleen, naar mijn idee, te veel van mijn leven weten. Gaat hem in mijn ogen geen zak meer aan. Als ik zie hoe gelukkig de kindjes nu zijn, had ik echt véél eerder bij hem weg moeten gaan!

Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 16:19

Welkom allemaal,

Fijn om zoveel positieve verhalen te horen wat betreft co ouderschap en communicatie met de andere ouder.

Pff, hier een behoorlijk heftig weekje/ weekend achter de rug. Afgelopen donderdag de sleutel gekregen van mijn nieuwe woning en afgelopen vrijdag de overdracht gehad van ons koophuis. Ik geloof dat mijn tranen voor de rest van het jaar wel op zijn. Maar ik ben blij dat dit achter de rug is. Nu kan ik voor mijn gevoel weer verder, mijn zinnen op iets anders zetten.

Vond het wel rete spannend toen mijn dochtertje kwam. Maar zij lijkt te denken: zolang mama er is zal het wel goed zijn. Mevrouwtje heeft heerlijk gespeeld in haar nieuwe grondbox en heerlijk geslapen in haar nieuwe kamertje. En als zij tevreden is dan ben ik dat ook.

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:05

Thuis is niet een stapel stenen voor kinderen; thuis is waar papa en/of mama is :) Als jij er bent, en er voor haar bent, is de wereld goed, en is elk huis thuis :)

Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 09:18

Dannon schreef:
Thuis is niet een stapel stenen voor kinderen; thuis is waar papa en/of mama is :) Als jij er bent, en er voor haar bent, is de wereld goed, en is elk huis thuis :)


Mooi gezegd, dat is het precies.
Ben sinds de scheiding soms wat te bezorgt wat haar betreft. Zou het graag wat meer los willen laten, maar dat is nog moeilijk. Komt wel weer.

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:06

Heel herkenbaar hoor... Ik merk dat ik ook wel meer aan de beschermende kant ben gaan zitten sinds de scheiding.

Nu komt dat hier ook een beetje door de vrees dat alles wat er mis gaat (een schrammetje door te vallen bijvoorbeeld) gelijk onder een vergrootglas ligt van of je wel een goede vader bent.

Ik weet dat meer vaders daar last van hebben... Maar hebben jullie ook wel eens dat gevoel als moeders, van daarom extra voorzichtig denken te moeten zijn?

Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 12:37

Dannon schreef:
Heel herkenbaar hoor... Ik merk dat ik ook wel meer aan de beschermende kant ben gaan zitten sinds de scheiding.

Nu komt dat hier ook een beetje door de vrees dat alles wat er mis gaat (een schrammetje door te vallen bijvoorbeeld) gelijk onder een vergrootglas ligt van of je wel een goede vader bent.

Ik weet dat meer vaders daar last van hebben... Maar hebben jullie ook wel eens dat gevoel als moeders, van daarom extra voorzichtig denken te moeten zijn?


Dat gevoel heb ik ook heel erg. Mijn dochtertje zit nu in de 'ik wil zelf staan'-fase.. Heel leuk, maar gaat ook gepaard met vallen. Ik heb constant het idee dat ik het perfect moet doen, bang dat andere mensen er iets van zullen zeggen. En dat is natuurlijk onzin. Ik ben een goede mama en dat weet ik ook wel, maar toch.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:16

Dat gevoel herken ik dan weer niet. Kind valt nou eenmaal en t is altijd maar hopen dat t niet keihard tegen de tafelpunt aan is. Professionals herkennen hopelijk wel het verschil tussen mishandeling en vallen...
Hier moet ik wel m’n kind ‘beschermen’, omdat vader een kort lontje heeft en geen vaste thuissituatie. Ik zorg er dus voor dat hij alleen hier z’n kind kan zien. Natuurlijk ga ik dan ook wel de deur uit, omdat hij ook alleen moet kunnen zijn met z’n kind. Hij vertelt wel eerlijk of ie boos heeft moeten zijn of niet. Tis dan niet zo dat hij zoonlief pijn doet, maar hij schreeuwt wel makkelijk tegen z’n kind op die momenten en dat vind ik echt vreselijk verdrietig...

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:32

Dieselpaard schreef:
Dat gevoel herken ik dan weer niet. Kind valt nou eenmaal en t is altijd maar hopen dat t niet keihard tegen de tafelpunt aan is. Professionals herkennen hopelijk wel het verschil tussen mishandeling en vallen...
Hier moet ik wel m’n kind ‘beschermen’, omdat vader een kort lontje heeft en geen vaste thuissituatie. Ik zorg er dus voor dat hij alleen hier z’n kind kan zien. Natuurlijk ga ik dan ook wel de deur uit, omdat hij ook alleen moet kunnen zijn met z’n kind. Hij vertelt wel eerlijk of ie boos heeft moeten zijn of niet. Tis dan niet zo dat hij zoonlief pijn doet, maar hij schreeuwt wel makkelijk tegen z’n kind op die momenten en dat vind ik echt vreselijk verdrietig...


Dus hij schreeuwt tegen het kind en heeft een kort lontje en jij laat hem toch met hem alleen? Dat snap ik dan weer niet zo goed.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:34

Ik ken dat gevoel ook helemaal niet bij vallen ect. Alles leer je door vallen en opstaan, ben zelf ook totaal niet kleinzerig.
Mijn zoontje huilt of zegt au doet pijn kusje erop? Kusje erop en klaar :D

TinkerTreas

Berichten: 3669
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:15

Ik voelde me gisteren nog een enorme slechte moeder ;)
Mn dochter zei 's ochtends dat ze zich niet zo lekker voelde. Maar dat zegt ze wel vaker. En ze was een beetje boos dat mijn zoontje thuis mocht blijven omdat hij ziek was, dat vond ze niet eerlijk. Dus ik heb haar gewoon naar school gestuurd.
Ik had een afspraak en toen ik thuiskwam zag ik dat school gebeld had. Ik zat toen net op de fiets, dus hoorde mn telefoon niet.
Dus terug gebeld, was mn dochter dus ziek, of ik haar op kon halen.
Toen kwam ik daar, dochter een spierwit bekkie en helemaal klappertanden en serieus koorts.
Toen voelde ik me wel schuldig dat ik haar gewoon naar school had gestuurd. Ze ligt nog steeds als een dood vogeltje op de bank.

Ik zal nog wel even een keer doorgeven op school dat ze in dit soort situaties mn ouders kunnen bellen. Want mn moeder was op mn zoontje aan het passen, dus die had mn dochter ook op kunnen halen. En ze hebben het nummer van mn ouders.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:44

Tink89 schreef:
Dieselpaard schreef:
Dat gevoel herken ik dan weer niet. Kind valt nou eenmaal en t is altijd maar hopen dat t niet keihard tegen de tafelpunt aan is. Professionals herkennen hopelijk wel het verschil tussen mishandeling en vallen...
Hier moet ik wel m’n kind ‘beschermen’, omdat vader een kort lontje heeft en geen vaste thuissituatie. Ik zorg er dus voor dat hij alleen hier z’n kind kan zien. Natuurlijk ga ik dan ook wel de deur uit, omdat hij ook alleen moet kunnen zijn met z’n kind. Hij vertelt wel eerlijk of ie boos heeft moeten zijn of niet. Tis dan niet zo dat hij zoonlief pijn doet, maar hij schreeuwt wel makkelijk tegen z’n kind op die momenten en dat vind ik echt vreselijk verdrietig...


Dus hij schreeuwt tegen het kind en heeft een kort lontje en jij laat hem toch met hem alleen? Dat snap ik dan weer niet zo goed.


Nou, aangezien hij net zoveel zeggenschap heeft over ons kind en ik al blij ben dat hij hem bij mij wil bezoeken, mag ik al in m’n handjes knijpen. Ik kan niet zo goed met ex door een deur, dus kan ik soms beter even weggaan. Ruzie in huis is ook schadelijk voor een kind.
Natuurlijk kan ik zover gaan dat we bij de rechter belanden en dat ik dan volledige voogdij krijg, maar dat geven ze ook niet zomaar meer. De band met vader is net zo belangrijk als die met de moeder. Zelfs moeders die zelf mishandeld zijn en kinderen die mishandeld zijn, moeten nog steeds hun vader onder ogen zien. Vroegah ging standaard de voogdij naar de moeder, maar dat is niet meer.
Het is echt niet zo erg als jij nu denkt. 9 van de 10x hebben ze lekker gespeeld of samen evenntv gekeken. Als onze zoon pijn heeft of verdrietig is, troost z’n vader hem ook gewoon. Niet gelijk zo zwart denken hoor.

Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 09:49

Mag ik jullie wat vragen wat Financien en alimentatie betreft?

Voor de co ouders onder ons met een gelijkwaardige verdeling, hoe hebben jullie de financien geregeld? Is er bij co ouderschap ook recht op alimentatie of niet? Hebben jullie dit samen afgesproken of niet?

Ik zit nog middenin dit proces en weet even niet meer wat ik nu wel een niet moet doen.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:00

Hier geen allimentatie, wegens 50/50 verblijf bij beide ouders en dus gelijke aan de kinderen verbonden kosten. School, kleren, hobby's, ... worden van een gemeenschappelijke rekening betaald, waar het kindergeld wordt op gestort. Fiscaal hebben we elk 50% voordeel, dit is schriftelijk vastgelegd bij de belastingdienst. Verder is er niks op papier behalve de bilocatie, waarbij ook niet gespecifieerd is welke dagen de kinderen bij wie zijn. Er wordt ook al eens onderling verwisselend op vraag van één van ons.
Ik heb 3 kindjes, 8-10-12 dit jaar. Vanaf zaterdag 18 u tot woensdagochtend zijn ze bij mij (ik breng hen naar school, de mama haalt hen daar op).
Laatst bijgewerkt door Callisto04 op 07-02-18 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Alleenstaande mama's en papa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:34

Ik meld mij hier ook. Ga vandaag de papieren tekenen voor de scheiding en volgende week krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huisje. kan niet wachten om te verhuizen.
Wij hebben 2 kindjes van 6 en 8 jaar. De kinderen zullen meer bij mij zijn dan bij mijn ex maar we wonen maar 500m uit elkaar straks dus de kinderen kunnen zo langs gaan als ze willen.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:36

Tinkertreas: nou dat maakt je niet gelijk een slechte moeder hoor! Kinderen zijn soms moeilijk te peilen, en nu had je het gewoon verkeerd. Kan gebeuren! :7

Welkom nimbletje succes oin je nieuwe huisje!

Kan je niet helpen Regallie, onze zoon woont bij mij en gaat alleen in het weekend naar zijn vader. Ik krijg dan ook de toeslagen ect omdat ik alles betaal.

Dieselpaard: knap dat je het zo doet! Denk dat er maar weinig moeders zijn die dat zo kunnen/willen. En zoals je zegt vaders hebben even veel recht.

Ik vertrouw zijn vader volledig met hem, alleen de rest er omheen niet dat is soms wel heel erg lastig. Maar gelukkig heeft dat verder weinig met onze zoon te maken en kunnen we omtrent hem normaal communiceren.

Deze week op het werk van alles aan het regelen. In Juni wordt Luuk 4 dus dat betekend naar school. Dus ik wou iets veranderen met mijn rooster. Mijn collega haar zoon wordt volgend jaar 4 en die wou ook al wat schuiven. Zoals het nu lijkt ga ik straks 3 dagen werken waarvan 1 lange en dan 2 dagen vrij :D Dan houd ik dezelfde uren en dan hoeft hij maar 1 dag naar de BSO, de andere dagen naar opa en oma en/of zijn vader. Als je alleen bent is dat wel een geregel hoor, ik begin ook al om 8 uur smorgens.

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:40

Ook bij coouderschap kan er recht zijn op alimentatie; maar dat is afhankelijk van hoe je de kosten regelt.

Technisch gezien moet de ontvanger van de alimentatie ook alle kosten vam de kinderen betalen.

In ons geval hebben we twee kinderen, waarvan eentje bij mij ingeschreven en eentje bij hun moeder. Op basis van inkomens kan je dan een alimentatieberekening doen per kind. Krijg je kort door de bocht dat moeder mij moet betalen voor dochterlief, en ik haar voor mijn zoon.

Verdien je evenveel, komt dat gelijk uit, en kan je het wegstrepen. Verdient de een meer dan de ander, dan loopt er alsnog een alimentatiebedrag.

Maar... dan heb je ook de discussie van wie wat betaalt.

Intussen heeft hun moeder ook een baan, en ga ik juist minder verdienen. We zijn nu overgestapt op de andere optie: de kosten verdelen. Scheelt weer een hoop rekenwerk. Dan looot er geen alimentatie meer; maar als de een meer verdient, kan die ook meer van de hobbys oppakken bijvoorbeeld.

To be honest: geen alimentatie geeft toch een stuk rust, geen discussies over wat eerlijk is voor de ouders, wie er meer of minder verdient, wie wat betaalt, of het wel of niet uitgegeven wordt aan de kinderen...

Bij ieder thuis besluiten we zelf wat we uitgeven aan kleding en speelgoed. Speelgoed mag gewoon heen en weer. Hobby in overleg, wil je dat je kind paard gaat rijden, overweeg dan ook zelf de kosten te betalen :P

XFiemoX
Berichten: 4555
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:42

Dieselpaard:
Jou ex heeft dus geen stabiliteit, geen vaste woon-/verblijfplaats?! Dit heeft mijn ja ja nu ex- vriend nu ook niet meer, hij die 2 dochters samen met zijn ex heeft maar beide dochters die op jonge leeftijd al uit huis geplaatst zijn. Wonder boven wonder dat ik even met hem ging ie tegen mijn kinderen normaal deed gelukkig. Maar tegenwoordig is het nog steeds zo hoor dat de moeder meer rechten heeft dan de vader, die ex- vriend van me had dus niks te zeggen over zijn oudste heeft hij het gezag, maar van zijn jongste weigerde zijn ex telkens.
En schreeuwen naar een kind is een no go! Hoe vervelend, hoe kind bloed onder je nagels vandaan haalt ook de man hoort dan normaal te communiceren, echt ik zelf ben blij dat mijn kinderen van de beste vader zijn mijn ex- man en niet van die gozer waar ik mee ging korte tijd. Ik heb een heleboel geleerd in die korte tijd en wat ben ik blij dat zo' n gozer ver weg uit mijn leven en dat van mijn kinderen is nu!



Alimentatie, mijn ex- man hoeft dit voorlopig nog niet te doen van mij als aan de rechter ligt wel maar heb met hem onderling afgesproken nee hoeft nog niet want hij doet nog zoveel voor mij maar helemaal voor onze kinderen.


Nimbletje. Welkom! ;)