Bizar hoge factuur TNT Express, wat te doen?

Moderators: Dani, Leo, Muurp, Berdien, Hanmar, Murthul, Warboel

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Courses

Bizar hoge factuur TNT Express, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-18 22:29

Hi!

Omdat hier zoveel mensen op zitten die genoeg weten van allerlei uiteenlopende zaken dus wellicht hier ook wel over. Momenteel ben ik voor een werkgever de opties aan het bekijken voor een bizar hoge (enkele duizenden euros) factuur van TNT Express voor een internationale zending van goederen die in Mei 2017 is aangenomen in Nederland. Het betrof een doos met samples van zaken als tableware wat voor een expositie gebruikt is. Nu hebben ze afgelopen week (januari 2018) hier een factuur van gehad, wat dus 7 maanden na datum van ontvangst is. Mijn werkgevers spreken beide geen Nederlands en hebben hierdoor mij gevraagd om hiernaar te kijken wat ik met liefde doe, echter loop ik een beetje tegen het wel bekende 'kastje naar de muur' verhaal aan.

Zover ik het begrepen heb gaat het nu om BTW en invoerrechten. Dit is voor elke buitenlandse verzending normaal en hier ben ik ook op de hoogte van. TNT Express heeft het factuur bedrag voorgeschoten en factureren dit nu dus naar mijn werkgevers door, maar het aangegeven bedrag klopt dus niet waardoor het een idioot hoge factuur is geworden. TNT stuurde mij naar de douane, de douane heeft mij weer terug gestuurd naar de TNT en nu vragen ze mij dus om een claim te maken, maar ik ben niet helemaal zeker van de rechten van mijn werkgevers hierin. De factuur is 7 maanden na datum pas verstuurd (blijkbaar was er iets met het systeem, hebben mijn werkgevers nooit wat van gehoord en wisten hier ook niks van) waardoor alle aangegeven data waarin je normaal bezwaar kan maken en dergelijke al verstreken is. De douane gaf aan de telefoon aan in dergelijke omstandigheden te adviseren het pakket te weigeren, maar dit wordt natuurlijk vrij lastig omdat we praten over een verzending van meer dan een half jaar geleden.

Mag TNT zomaar een factuur zo laat versturen en wat zijn eventuele rechten die mijn werkgevers hierin hebben? Heeft iemand dit soort zendingen of situaties wel eens meegemaakt en enig idee hoe dit verloopt? Ik ben tot op zekere hoogte bekend met alle zaken omtrend invoeren maar voor bedrijven ligt dit toch wat anders. Ik heb ontzettend veel documentatie moeten doornemen en op de documentatie van het pakket staan ook andere prijzen en 'non commercial goods' gespecificeerd maar ik weet niet of dat een verschil gaat maken.

Thanks voor de input!

| Fashion & Beauty fotografe |
Find my photography here! - http://on.fb.me/1ztmsmW
| http://www.thirsanijwening.com |

Heb jij tijd om mee te doen aan een onderzoek van de HAS Hogeschool?
Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 23:17

Pfoe ik weet dat wij op het werk dit enkele maanden geleden ook hebben meegemaakt. Mijn collega is er in gedoken en ik heb er niet genoeg van mee gekregen. Maar uiteindelijk ging het inderdaad om btw. Hoe dit is opgelost kan ik je niet vertellen.

09-04-2018 <3

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 23:27

Citaat:
U maakt zélf bezwaar tegen de invoerkosten

U schrijft dan een brief naar de Douane. Daarin zet u:

waarom u het niet eens bent met het belastingbedrag
Stuur bewijsstukken mee, in ieder geval een kopie van de internetorder en een kopie van het bewijs van betaling.
het nummer van de invoeraangifte
Dit nummer staat in de machtiging die u van het post- of koeriersbedrijf hebt ontvangen.
uw naam, adres en handtekening
Dit moet u ook meesturen:

een schriftelijke machtiging van het post- of koeriersbedrijf
een kopie van de rekening van het post- of koeriersbedrijf
En u stuurt de brief naar:

Belastingdienst/Douane
Postbus 3070
6401 DN Heerlen

Of via TNT zelf, zij bemiddelen dan voor, kan tot 4 maanden duren voor je bericht hebt (na paar dagen krijg je ontvangstbevestiging, zij sturen door naar de douane, en dan mag je afwachten)

TNT bekend wel vaker verkeerd, wij hebben ook ooit eens een factuur gehad met een btw die neer kwam op zo'n 40 % (even uit mijn hoofd)
douane waarde was: 94 euro
betaalde BTW: 39 euro

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

robert45

Re: Bizar hoge factuur TNT Express, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:03

Als het goed is heeft er een factuur op de zending gezeten of er is in elk geval aangegeven door de afzender wat het bedrag is.

Ik begrijp dat tnt een totaal verkeerde prijs gebruikt, anders dan aangegeven op de doos? Ik neem aan dat jullie iets betaald hebben voor de zending en dat daar dus ook een factuur van is geweest?

Zelf zou ik dan aangeven aan tnt dat het bedrag niet klopt en hun de bewijsstukken overhandigen. Mochten ze daar niets mee doen dan d.m.v een aangetekend stuk alle bewijsstukken opsturen en vragen om een correctie van het bedrag.

Mochten ze daar niet mee akkoord gaan dan konden ze van mij de paasei krijgen. Ze zullen hem dan gaan aanmanen en vervolgens doorzetten naar een incasso bureau. Daar geef je dezelfde zaken nogmaals aan. De vordering klopt niet en je voegt weer de bewijsstukken toe.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:30

robert45 schreef:
Als het goed is heeft er een factuur op de zending gezeten of er is in elk geval aangegeven door de afzender wat het bedrag is.

Ik begrijp dat tnt een totaal verkeerde prijs gebruikt, anders dan aangegeven op de doos? Ik neem aan dat jullie iets betaald hebben voor de zending en dat daar dus ook een factuur van is geweest?

Zelf zou ik dan aangeven aan tnt dat het bedrag niet klopt en hun de bewijsstukken overhandigen. Mochten ze daar niets mee doen dan d.m.v een aangetekend stuk alle bewijsstukken opsturen en vragen om een correctie van het bedrag.

Mochten ze daar niet mee akkoord gaan dan konden ze van mij de paasei krijgen. Ze zullen hem dan gaan aanmanen en vervolgens doorzetten naar een incasso bureau. Daar geef je dezelfde zaken nogmaals aan. De vordering klopt niet en je voegt weer de bewijsstukken toe.

Als je de originele factuur nog hebt win je dat ook wel. Mijn ervaring is dat incassobureau’s dan aan de opdrachtgever adviseren om de claim te laten vallen want ze weten dat ze in de rechtbank bakzeil halen.

http://www.hplt.nl Curing with the power of light!

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 01:12

Ik zou even het juridisch loket bellen. Zij kunnen je het beste adviseren.

***Mijn rollercoaster met Halo: Hoop doet Leven!'***
"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 07:10

Ik zou zeggen dat de bezwaartermijn pas ingaat op het moment dat je de factuur hebt ontvangen, dus daar zou ik mijn pijlen op richten :)

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 07:28

Voor TNT wel maar niet voor de invoerrechten en BTW. Deze worden direct aan TNT belast en heeft die waarschijnlijk ook al voldaan.
Nu moet je bezwaar maken en niet vergeten de juiste commercial invoice mee te sturen met verzoek tot teruggaaf.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 07:52

Ook een keer meegemaakt. De leverancier had de komma 2 plaatsen verschoven, waardoor de waarde 100x zo hoog was opgegeven.

Ik moest de originele factuur van de transporteur (BTW, invoerrechten en inklaringskosten) gewoon betalen, want de transporteur maakt dat direct bij inklaring over. Zij kunnen niet zien dat de meegeleverde factuur niet klopt.

Advies van de Belastingdienst daar ik kreeg:
BTW kun je gewoon weer aftrekken, dus dat is niet interessant hoe hoog dat bedrag is.
Invoerrechten kun je vervolgens terug krijgen van de douane.
Het teveel aan extra kosten, die ik niet terug kreeg, heeft mijn leverancier vervolgens vergoed, omdat het hun fout was.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 07:56

Cayenne schreef:
Ik zou even het juridisch loket bellen. Zij kunnen je het beste adviseren.

Het juridisch loket is alleen voor particulieren.

Op vakantie met je paard?
Stichting Hippisch Toerisme Nederland helpt je aan alle benodigde informatie: http://www.hippisch-toerisme.nl/

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:26

Zo laat een factuur zenden mag gewoon,dat is een feit.

Wat hier ontbreekt is de waarde van de zending,en zat daar ook een correcte factuur van bij de zending?

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:35

callippo schreef:
Ook een keer meegemaakt. De leverancier had de komma 2 plaatsen verschoven, waardoor de waarde 100x zo hoog was opgegeven.

Ik moest de originele factuur van de transporteur (BTW, invoerrechten en inklaringskosten) gewoon betalen, want de transporteur maakt dat direct bij inklaring over. Zij kunnen niet zien dat de meegeleverde factuur niet klopt.

Advies van de Belastingdienst daar ik kreeg:
BTW kun je gewoon weer aftrekken, dus dat is niet interessant hoe hoog dat bedrag is.
Invoerrechten kun je vervolgens terug krijgen van de douane.
Het teveel aan extra kosten, die ik niet terug kreeg, heeft mijn leverancier vervolgens vergoed, omdat het hun fout was.

Oftewel, een hele berg werk door de fout van een ander.. Bekend verhaal idd, hadden wij ook nogal eens last van :n

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:22

Citaat:
Het betrof een doos met samples van zaken als tableware wat voor een expositie gebruikt is.

De idioot hoge factuur bestaat uit invoerrechten, btw en bemiddelingskosten.
Omdat het zaken voor een expositie betreft gaan deze items terug naar het buitenland?????

Voor invoerrechten zoals er al is gezegd naar de douane,
Als de items weer uit nederland weg zijn behoor je het complete bedrag teug te krijgen, let op daar zijn wel termijnen voor. (in- en uitvoer)

2e is een aktie / klacht naar TNT voor een verkeerde factuur en bv ook bemiddelingskosten,

Ik zou hulp van de accountant vragen, die mis ik totaal in dit verhaal.

Om TNT niet gelijk tot een incasso procedure te dwingen zou ik een deel van de rekening betalen.
vaak is dat het deel wat niet is betwist. ofwel het bedrag dat het volgens jullie had moeten zijn.
ook dit loopt vaak het best via een accountant/boekhouder

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:57

Ik kan je niet echt helpen, maar ik weet wel dat TNT nog steeds wat achterloopt na die hackersaanval vorig jaar.
Wij kregen ook allemaal facturen die niet klopten.
12 uur expres zendingen bijvoorbeeld terwijl wij dat eigenlijk nooit gebruiken hier op het werk.
We hebben gezegd dat we niet betalen tot we de juiste factuur hebben.
Een aantal facturen liggen hierdoor al een paar maanden en daar hebben ze nog niks over gezegd.
Dus ze lopen gewoon nog steeds achter, waardoor fouten niet snel gecorrigeerd worden.

Gebruikersnaam verandert van Ginger18 naar KimL86

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie