Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Marjoow schreef:Ik zie het probleem eigenlijk niet...
Je koopt een horloge bij een juwelier. Dit horloge is niet door de juwelier zelf gemaakt, juwelier is slechts een dealer. Dat het horloge dus steeds kapot gaat kunnen zij in wezen niets aan doen. 3x is geprobeerd om je horloge te maken maar is blijkbaar niet gelukt.
Anoniem schreef:TS, daarom zeg ik; VOOR MIJ lijkt het nu meer een principe kwestie van jouw kant.
Giolli schreef:Ik heb het even voor je opgezocht via de consumenten wijzer.
Het is zo dat wanneer je een ondeugdelijk product hebt gekocht de verkoper een aantal plichten heeft.
Dit zijn:
- Recht op kosteloze reparatie.
- Recht op een nieuw product.
- Ontbinden van de koopovereenkomst. (Let op; dit mag alleen wanneer optie 1 niet aangeboden is.)
Zie hier de toelichting.Citaat:Waar hebt u recht op als uw product niet goed is?
Recht op kosteloze reparatie of een nieuw product:
U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan er dan bijvoorbeeld voor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. Dat mag.
U hoeft niet bij te betalen:
De verkoper kan u niet dwingen om bij te betalen voor een reparatie of een nieuw product. U kunt wel altijd andere afspraken met de verkoper maken. Bijvoorbeeld dat u een bepaald bedrag zelf betaalt. Dat is soms redelijk. Bijvoorbeeld als uw televisie na jaren kapot gaat en het gaat om een probleem dat u nog niet hoeft te verwachten. En u krijgt nu een nieuwe televisie. Of dat u een deel van de reparatiekosten betaalt als uw oudere koelkast na de reparatie dan toch zeker nog een extra aantal jaren meegaat. Maar of u bijbetaalt kunt u zelf beslissen. Zoals hierboven is uitgelegd bent u niet verplicht om daarmee akkoord te gaan.
Ontbinden van de koopovereenkomst:
Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt en de verkoper krijgt het product terug. U mag de koopovereenkomst ook ontbinden als de verkoper geen oplossing kan of wil geven in de vorm van een reparatie of een nieuw product.
Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken. Let op: Denkt u na over ontbinding van de koopovereenkomst? Dat kunt u alleen doen als de verkoper het product niet kan repareren of een nieuw product niet kan leveren. Of als dit niet van hem gevraagd kan worden. De basisregel is dat u recht hebt op levering van een goed product. En dat de verkoper daarvoor moet zorgen.
Dus ts... Ik vermoed dat zolang de juwelier blijft aanbieden voor kosteloze reparatie je niet zo veel meer kunt dan iedere week expres het bandje slopen en terug gaan, tot irritatie toe.