kinderen overleden vriend verwerpen de erfenis,wat nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
colunder

Berichten: 3545
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

kinderen overleden vriend verwerpen de erfenis,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 01:28

Ik hoop dat jullie me iets wijzer kunnen maken want ik zie het even niet meer zitten.

Mijn vriend is vorige maand(12-12-2017) overleden.
zijn 2 erfgenamen zijn zijn zoon en dochter.
de dochter had geen contact met haar vader en zij heeeft de erfenis verworpen.
nu heeft zijn zoon,waarmee hij wel contact had gezegd dat ook te zullen doen omdat hij bang is met veel onkosten te blijven zitten.

Als hij dat doet,hoe moet dat dan verder?
Moet ik dan de flat leegmaken edg?
Ik weet het gewoon even niet meer,het is allemaal nog zo vers,en dan nu deze zorgen erbij.

We hadden een lat relatie,dus we woonden niet samen.

Help!


JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: kinderen overleden vriend verwerpen de erfenis,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 01:31

Volgens mij hoef je niks te doen omdat jullie niet samenwoonden.
Gecondoleerd en heel veel sterkte!

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

xPabloBokt

Berichten: 9376
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 01:32

Ik kan je geen advies geven maar ik wil wel mijn oprechte deelneming betuigen en je heel erg veel kracht toewensen. Y;(

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 01:37

Behalve gewoon accepteren zijn er 2 mogelijkheden

verwerpen - dan is het voor de eerst volgend bloedlijn bijvoorbeeld neefjes ed
benificair accepteren (sorry geen idee hoe je het schrijft) - Alles wat hij aan bezittingen had wordt verkocht en alle rekeningen worden betaald. Blijft er dan een bedrag over dan krijgt hij dat. Blijven er schulden over dan zit hij er niet aan vast. Dit houdt in dat je dan ook NIKS mag verwijderen uit de woning.

Hopelijk kun je hier iets mee. Sterkte in deze moeilijke tijd.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Dorus

Berichten: 13202
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 02:33

Neem even contact op met een notaris. Die kan je precies vertellen wat je rechten en plichten zijn.
Als jullie niet samen woonden en er geen samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap was dan sta jij hier waarschijnlijk helemaal buiten. Ongeacht wat zijn kinderen doen hoef jij helemaal niets te doen met betrekking tot de nalatenschap. Ik vraag me eerlijk gezegd af of jij wel iets mag doen gezien de aard van jullie relatie, maar daar kan de notaris je perfect over adviseren.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: kinderen overleden vriend verwerpen de erfenis,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 02:58

Bij beneficiair aanvaarden wordt inderdaad gekeken wat iemand heeft aan bezittingen, vermogen en schulden en dat wordt tegen elkaar weggestreept. Als er schulden over blijven kun je alles alsnog verwerpen. Als er iets overblijft kun je dat erven. Je betaald daar een klein beetje belasting over (natuurlijk naar rato). Echter is het vaak zo dat familie zelf alle bezittingen verkoopt. Want dat scheelt geld en blijft dus onder aan de streep meer over. Weet niet of ie een koophuis had, maar dat moet getaxeerd worden, incl alle bezittingen. Die moeten allemaal verkocht of weggegeven worden en vaak doet familie dat zelf. Geloof me, je bent er heel veel tijd mee kwijt, maar als er onderaan de streel daadwerkelijk iets overblijft is het vaak wel de moeite waard. Bovendien ben je er alleen tijd mee kwijt en geen geld want alles gaat van het eindresultaat van de verrekening af. Dus notariskosten/makelaar etc. Tis veel werk maar vaak loont het. Je mag nu nog niks uit de woning halen, zelfs geen papieren. Als iemand eracgter komt dat t wel is gedaan heb je de erfenis aanvaart dus is alles vor jou, ook de schulden (in dit geval de zoon).

Succes en heel veel sterkte.

colunder

Berichten: 3545
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: kinderen overleden vriend verwerpen de erfenis,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 04:05

Ik zal het morgen met die zoon nog eens overleggen over dat benificair aanvaarden.
ik geloof dat hij dat niet wilde omdat er dan nog meer kosten bij komen(of zoiets)

ik heb inderdaad niks uit zijn flat meegenomen,ook mijn eigen spullen niet.
In princype staat er niks van waarde in zijn (huur)flat,dus zelf spullen verkopen heeft weinig zin.
Maar,er zijn wel spullen met een hoge emotionele waarde,en die ga ik nu waarschijnlijk kwijtraken en dat vind ik heel erg.

We woonden niet samen en hadden geen geregistreerd partnerschap,dus volgens mij heb ik geen rechten en plichten,wel heb ik beloofd om die zoon te helpen waar ik kan.

Bedankt voor jullie steun!
(En nou kijken of ik kan slapen)

Anoniem

Re: kinderen overleden vriend verwerpen de erfenis,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:12

Maar als het contact met de zoon goed is, kun je het dan niet ook gaan hebben over de voor jou waardevolle spullen?

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:38

Allereerst gecondoleerd.
Ik denk ook dat je in principe niets uit de flat mag halen. Ik zou de notaris vragen hoe het zit met je eigen spullen.
En mocht de zoon de erfenis niet aanvaren, dan proberen de emotionele spullen zelf terug te kopen. Als dit geen waarde heeft, alleen wel emotioneel, zal dit ook niet duur zijn. Nieuw ideaal, maar dan heb je het wel.
Succes in ieder geval.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

colunder

Berichten: 3545
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: kinderen overleden vriend verwerpen de erfenis,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 22:30

Morgen afgesproken met de zoon bij de flat van mijn vriend.
we gaan bekijken wat het gaat kosten om de flat leeg te krijgen en het afval afgevoerd.
zo krijgt hij een beter beeld van wat de onkosten zullen worden.

Ook mijn eigen spullen mag ik niet meenemen.
ik ben inderdaad van plan,mocht die zoon ook verwerpen,dat ik probeer om dat kacheltje(was voor mijn vriend heel belangrijk dat ik dat zou krijgen,zit een verhaal aan)terug kan kopen.
voor een ander heeft het geen waarde,voor mij des te meer.
de andere spullen zijn vervangbaar.

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: kinderen overleden vriend verwerpen de erfenis,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:44

Gecondoleerd!

Wacht morgen dan nog maar af, maar ik denk niet dat jij iets hoef te doen omdat je geen erfgenaam bent. Begrijp wel dat je je er wel bij betrokken voelt.

En bij twijfel even contact opnemen met een notaris.

Succes morgen en sterkte

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: kinderen overleden vriend verwerpen de erfenis,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:56

Och toch, wat erg dat je op die manier iets wat emotioneel veel waard is moet terug kopen misschien.

Heb hier totaal geen verstand van dus kan je niet adviseren.

Maar wil je wel condoleren met het verlies van je partner en heel veel sterkte wensen :(:).

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Wolken

Berichten: 765
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:10

Hou wel in de gaten dat zijn zoon nog geen spullen meeneemt uit de woning, anders rekenen ze het onder het aanvaarden van de erfenis, ook al hebben die spullen geen financiƫle waarde.

Heel veel succes en sterkte, beneficiair aanvaarden zou in dit geval het beste zijn mochten jullie niet weten of er een positief of negatief saldo overblijft.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: kinderen overleden vriend verwerpen de erfenis,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:26

Wat triest zeg, ik hoop echt dat je je kacheltje hoe dan ook terug krijgt.

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: kinderen overleden vriend verwerpen de erfenis,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:49

Als de zoon de erfenis verwerpt mag je wel gewoon de woning in om jouw bezittingen op te halen. Het is niet zo dat de woning een crime scene wordt. Alleen mag niemamd nu iets meenemen omdat anders de dure dingen weggeroofd kunnen worden zodat deze niet verkocht worden en dus niet bij de inkomsten geteld worden en er ook geen belasting over betaald wordt. Maar als hij het niet de moeite waard vind, dan moet je inderdaad gewoon even overleggen met hem dat je graag je eigen spullen wilt hebben en bv graag het kacheltje wilt hebben

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re: kinderen overleden vriend verwerpen de erfenis,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:31

Wat een nare situatie, ik ga voor je duimen dat er wat geregeld kan worden wb spullen met emotionele waarde.

Your stairway lies on the whispering wind


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, aniek_joefy, Animal, Axxy, Dimphyl, EmptyWords, Facebook, GoogleAdsense, Lalidan, Mogamba1997, Sintara, Valentinotje, Westhof, xPearl, xRaisin en 151 bezoekers