'Notaris' partijdig

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

'Notaris' partijdig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 20:11

Om even een ingewikkeld verhaal zo goed mogelijk proberen te vertellen.

Er is een conflict ontstaan in de familie, nu is een aangetrouwd fam.lid werkzaam als notaris. Deze staat binnen de fam aan een kant, dus partijdig. Nu heeft deze persoon buiten werk tijd om (maar wel uit naam van het bedrijf) mailtjes gestuurd naar 1 van de personen die in conflict ligt, waarin informatie staat over de wetten etc.

Nu weet ik dat mails sturen waarin de regeltjes staan, buiten werk tijd om verder niet strafbaar is, maar mag dat wel via mail vanuit het bedrijf waar de persoon werkzaam is?
Verder... mocht de mails overgaan tot persoonlijke informatie kan de persoon dan wel strafbaar zijn?


nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:19

Of het mag zou ik niet durven zeggen wel zou ik als bedrijf zijnde niet blij worden van een medewerker die de naam van het bedrijf gebruikt voor een prive kwestie.

Het leven is als een kerstmuts

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:20

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Wat stond er in dat mailtje? Een verwijzing naar bepaalde wetsbepalingen?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:22

als die gewoon van zijn werkmail verstuurd waarom niet?
is dat kantoor partij in het conflict? dan zie ik het anders.... of het gelijk strafbaar is?

Vraag me dan alleen af wie dan info gaat lopen rond vertellen dat die persoon gemaild heeft van zijn werk adres ipv hetgeen gemaild heeft als kennis aan te nemen. maw wie klikt er?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:24

Waarom zou de ene persoon niet de andere persoon algemene informatie geven over wetten via een bedrijfs email? Wetten kan iedereen opzoeken, je moet alleen weten waar.

De notaris mag nooit persoonsgegevens doorgeven aan derden.

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 20:36

danzzz schreef:
Waarom zou de ene persoon niet de andere persoon algemene informatie geven over wetten via een bedrijfs email? Wetten kan iedereen opzoeken, je moet alleen weten waar.

De notaris mag nooit persoonsgegevens doorgeven aan derden.


Dankje, dan blijf ik daar alert op.

Alane, ik stuur jou even pb

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 20:44

nuscaniels schreef:
Of het mag zou ik niet durven zeggen wel zou ik als bedrijf zijnde niet blij worden van een medewerker die de naam van het bedrijf gebruikt voor een prive kwestie.

Dankjewel, zo dacht ik er ook over

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 04:41

Is het daadwerkelijk uit naam van het bedrijf of heeft ie na wat overwerk thuis ook gelijk dit mailtje maar verstuurd? Sorry hoor, ik vind het een beetje pietluttig. Uit welke naam het ook gestuurd wordt, de wetten worden er niet anders van.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 07:18

Als de werkgever het goed vindt dat bedrijfsmail ook voor privé wordt gebruikt, mag het. Daar is wettelijk verder niets over geregeld.
Verder mag (en dat is dan weer wel wettelijk geregeld) de werkgever de mails van een werknemer zonder dat hij daar gegronde redenen voor heeft, niet inzien. Maw, als de werkgever het níet goed vindt dat werkmail privé wordt gebruikt, kan de werkgever dat onder normale omstandigheden niet controleren :+

-Namiro-

Berichten: 1918
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 07:35

Je verhaal is niet heel erg duidelijk, maar als deze persoon werkzaam is als notaris is het vaak zo dat hij ook (mede-)eigenaar is van het bedrijf.. dus dan kan hij prima mailen vanuit het bedrijf..

Wetten zijn voor iedereen toegankelijk, dus als het enkel om die info gaat lijkt het me niet relevant van welk adres dit komt. Ik kan me voorstellen dat het makkelijker is om dit via een programma op het werk te doen dan dat je dit via overheid.nl doet.
Mocht het gaan om persoonsgegevens dan vind ik het een ander verhaal..

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 07:37

Snap eerlljk gezegd niet zo goed wat het probleem is? Gewoon een mail sturen met wat info hoe de regels zijn is toch geen probleem?

Denk ook eerlijk gezegd als je leeftijd uit je profiel klopt je niet met dit soort dingen moet bemoeien. Het meningsverschil is tussen volwassen en die horen dat op te lossen.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 07:58

genja schreef:
Snap eerlljk gezegd niet zo goed wat het probleem is? Gewoon een mail sturen met wat info hoe de regels zijn is toch geen probleem?

Denk ook eerlijk gezegd als je leeftijd uit je profiel klopt je niet met dit soort dingen moet bemoeien. Het meningsverschil is tussen volwassen en die horen dat op te lossen.


De leeftijd in het profiel van TS is 26? :+

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 07:58

genja schreef:
Snap eerlljk gezegd niet zo goed wat het probleem is? Gewoon een mail sturen met wat info hoe de regels zijn is toch geen probleem?

Denk ook eerlijk gezegd als je leeftijd uit je profiel klopt je niet met dit soort dingen moet bemoeien. Het meningsverschil is tussen volwassen en die horen dat op te lossen.

Ts is 26? Wat heeft haar leeftijd ermee te maken ?

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23371
Geregistreerd: 09-04-01

Re: 'Notaris' partijdig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 08:36

Ik zou als ik zelf notaris was en min of meer betrokken ben in een conflict dergelijke mails niet gaan versturen.
Eigenlijk vind ik dat gewoon een beetje dom, laat dat dan aan een collega over. Mail van een dergelijke instantie kan ook wat intimiderend overkomen en ik denk dat je dan in je conflict de gelijkwaardigheid kwijt bent.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 08:51

zo wat ik kan lezen heeft de aangetrouwde notaris wetteksten gestuurd vanuit zijn werkmail naar een ander familielid.

Zolang hij privemail mag versturen van zijn werkgever en de mail bevat alleen maar wetteksten is daar niets mis mee.

Zodra het persoonlijke gegevens bevat wel, maar ik vermoed dat hij op verzoek van de familie het eea wettelijk heeft uitgezocht en de betreffende wetsartikelen doorgestuurd vanuit zijn werk.

Daar hoef je helemaal niet geintimideerd door te raken.
Ik bedoel als je een vriend hebt die advocaat is en je hebt een juridische vraag ga je daar ook eerst vragen voor je iemand inschakeld die een geperperde rekening gaat sturen.

Dorus

Berichten: 13181
Geregistreerd: 06-04-04

Re: 'Notaris' partijdig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:13

Dat hij notaris is wil niet zeggen dat hij familie en bekenden dan niet mag helpen met het vinden en interpreteren van relevante wetteksten.
Als hij dat vanuit zijn werkmail doet is een zaak tussen hem en zijn baas.

Het wordt pas een probleem wanneer de betreffende zaak bij het notariskantoor ligt waar deze persoon werkzaam is.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: 'Notaris' partijdig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:32

Heeft de persoon die de mail heeft ontvangen zelf om uitleg gevraagd, dan is dat volgens mij ook geen probleem dat een notaris daar objectief (dus met de wettelijke uitleg) op antwoord. Een notaris heeft ook geen echte kantooruren, die kan ook gerust 's avonds nog verder werken.
Het kan volgens mij inderdaad niet de bedoeling zijn dat een notaris advies (dus dossiergebonden) geeft over een dossier dat in zijn kantoor loopt, want dan ken je zowiezo niet het volledige verhaal.
Heb jij een rechtstreeks belang in het conflict? Dan moet je je problemen aankaarten met de notaris die het dossier heeft. Vertrouw je deze persoon niet, dan kan je altijd je eigen notaris aanstellen. Dat kost niet meer aan de procedure, maar zorgt soms wel voor vertraging.

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 18:46

Dorus schreef:
Dat hij notaris is wil niet zeggen dat hij familie en bekenden dan niet mag helpen met het vinden en interpreteren van relevante wetteksten.
Als hij dat vanuit zijn werkmail doet is een zaak tussen hem en zijn baas.

Het wordt pas een probleem wanneer de betreffende zaak bij het notariskantoor ligt waar deze persoon werkzaam is.


Alle papieren ( testament etc ) liggen daar van beide partijen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 0laura0, _San87_, _Sun, _Utah_, Adrija, AhrefsBot, Anoukjuuuhh, BLEXBot, Buxy, Flux, Jadero, KimD, Kimddddd, lanouska, lenaa_tje, Lienboon, Malissaa1, marit34, ontherun, Priscilla27, Roadracer, rocky_1995, Roquen, Schuur_, soesie, Speirs, thequeensmum, verootjoo, wiifke en 80 bezoekers