Regels bestelde medicatie apotheek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 02:05

Percy schreef:
Niks grijs, zíj hebben een fout gemaakt, hun verantwoording. Als ze geen ervaring hebben met dat medicijn dan hadden ze advies kunnen inwinnen. Dat ze dat niet hebben gedaan is jou niet te verwijten.

Dorp of niet, zij zouden de kennis moeten hebben en ze mogen en kunnen ze niet op jou afschuiven.

Mee eens. Stel dat de toedieningsvorm niet gespecificeerd was, dan is het de keuze van de apotheek geweest om voor deze (voor de klant) dure oplossing te kiezen. Dat de klant niet akkoord gaat met die keuze is zijn/haar goed recht. Het is toch belachelijk als een apotheek die vrijheid neemt en je zo voor hoge kosten wil laten opdraaien?

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:30

Als ze de kennis niet hebben, dan hadden ze advies moeten vragen bij het ziekenhuis. Hoe vaak ik wel niet achter een recept aan gebeld heb of ik het wel juist snapte... Daar laat je toch geen patiënt voor op draaien? Je apotheek had direct wel het juiste moeten bestellen zodat je dat vandaag nog had gehad! Ik moest 135 aftikken gisteren, en dat werd mij netjes gevraagd, of ik wel wist dat ik een eigen bijdrage moest betalen.
Heel simpel: apotheek heeft de kennis niet? Apotheek wint advies in bij desbetreffende poli/arts. Het lijkt nu alsof ze je die kosten in de schoenen willen schuiven door hiermee te wachten, jij hebt je medicatie niet terwijl je die nodig hebt, en juist daar willen ze op inspelen. Dorp of niet, dit is gewoon echt niet netjes en al helemaal niet de juiste werkwijze, welke smoesjes en excuses ze ook telkens weer mee aankomen zetten!

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 12:18

Gelukkig heb ik de medicatie pas half januari nodig dus tot die tijd mogen ze ruzieen wat ze willen. En moet voor die tijd nog in het ziekenhuis zijn dus die hebben ook aangeboden het daar mee te nemen dan dus druk uitoefenen gaat ze niet lukken. Heb vandaag de medicatie opgehaald die ik wel al moet starten en gemeld dat ze de rest lekker mogen houden voorlopig. Zou vandaag horen wat de groothandel er over te zeggen heeft en heb inderdaad nav jullie opmerkingen besloten daarna ook zelf duidelijk te zijn. Ik wil best helpen zoeken naar een oplossing door contact te zoeken met het zkh, maar ik ga niet opdraaien voor hun fout.

Heb overigens ook meteen gemeld dat ik de medicatie pas half januari nodig heb, dus denk niet dat ze het doen om druk uit te oefenen. Eerder omdat zij van mening zijn dat ik die 200e moet betalen en ze niet willen dat ik dan ook nog eens de eigen bijdrage voor de juiste toediening moet betalen, mocht ik deze kunnen gebruiken (wat ik zelf overigens niet wil, ik wil gewoon de juiste medicijnen).

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:10

Dan zal dat inderdaad niet direct van toepassing zijn, maar dat vinden ze ook wel erg handig vaak om het zo te spelen. Die €200 is hun risico, niet dat van jou. Zou mooi wezen zeg.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 16:54

Dat het niet makkelijk is blijkt wel. Ik ben vandaag telefonisch rondgecrosst van nza tot rechtsbijstand en tot apothekers-vereniging. Er zijn bergen regels voor persoonlijke medicatie die je niet ophaalt, maar niet als die medicatie onjuist besteld is. Iedereen vind het heel erg stom voor mij maar de juiste werkwijze hiervoor is er niet.
Apotheek houdt vol dat ze de juiste medicatie hebben besteld volgens dit recept en dit nooit hadden kunnen weten en dat dus zij niet voor de kosten op willen draaien, van zkh heb ik nog niks gehoord, maar dat had ik ook nog niet verwacht.

En uiteindelijk heb ik de zorgverzekeraar maar terug gebeld op advies van de nza en daar kreeg ik nu een topdame aan de telefoon die me doorverwees naar de juiste mensen en die gaan aankomende week mijn apotheek bellen om een oplossing te zoeken voor dit probleem.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:11

Secricible: super dat je ook de nza en anderen hebt gebeld! +:)+ Ben heel benieuwd wat eruit komt.
(Wat zijn eigenlijk de regels voor niet ophalen van persoonlijke medicatie?)

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:20

Nouja. Het is ook niet jou fout, jij hebt dat recept niet geschreven, dus mogen ze het bij het ziekenhuis neerleggen als zij zeggen niet fout te zijn. Goed dat je verschillende partijen hebt gebeld en too van je verzekering!

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 17:25

Shadow0 schreef:
Secricible: super dat je ook de nza en anderen hebt gebeld! +:)+ Ben heel benieuwd wat eruit komt.
(Wat zijn eigenlijk de regels voor niet ophalen van persoonlijke medicatie?)


Daar betaal je een boete-bedrag overheen, in het geval van persoonlijke medicatie kan dat nog oplopen. Ik heb het niet precies uitgevraagd, maar die mag je dus niet kosteloos laten liggen. Maar omdat het in dit geval om foute medicatie gaat wordt het gewoon een stuk lastiger. Hetbwas ook nog ingewikkeld omdat het geen officiele apotheek is maar een apotheekhoudend huisarts. Normaal geldt die boete alleen voor magistraal (?) bereide medicatie, dus dingen die echt voor jou persoonlijk gemaakt zijn, maar in dit geval is terugboeken in de voorraad ook lastig, maar omdat de situatie niet volledig van toepassing was heeft nza daar niet verder naar gekeken voor mij.

Ik hoorde op de radio de reclame over de zorgverzekeraar van ministerie van vws dus ben daar eens begonnen en die stuurde me naar de nza, die me weer doorstuurde enz. Enz. Maar uiteindelijk dus wel iemand die wat kan betekenen.
Eventueel adviseerde zij nog een klacht te leggen bij het landelijk meldpunt zorg, maar dat vind ik zelf wel heel heftig.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:37

Je kan ook nog raad vragen bij de patienten federatie .

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:12

zou een mooie casus zijn om uit te procederen. Fijn dat je nu gehoord wordt, dat is al een hele stap bij een zorgverzekeraar :)

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 22:31

danzzz schreef:
zou een mooie casus zijn om uit te procederen. Fijn dat je nu gehoord wordt, dat is al een hele stap bij een zorgverzekeraar :)


Rechtsbijstand was ook meteen erg bereid voor actie haha, maar als het niet hoeft liever niet :D ik ben wel redelijk volhardend als dingen niet goed opgelost worden, maar heb liever dat de goede vrede bewaard wordt. Ben toch import in het dorp rus als het vriendelijk kan dan graag.
Apotheek was nu blij dat ik meedacht over een oplossing en dat de zorgverzekeraar wilde meedenken dus ik ben ook blij :+ hoop zij aan het einde nog steeds :o

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:47

secricible schreef:
danzzz schreef:
zou een mooie casus zijn om uit te procederen. Fijn dat je nu gehoord wordt, dat is al een hele stap bij een zorgverzekeraar :)


Rechtsbijstand was ook meteen erg bereid voor actie haha, maar als het niet hoeft liever niet :D ik ben wel redelijk volhardend als dingen niet goed opgelost worden, maar heb liever dat de goede vrede bewaard wordt. Ben toch import in het dorp rus als het vriendelijk kan dan graag.
Apotheek was nu blij dat ik meedacht over een oplossing en dat de zorgverzekeraar wilde meedenken dus ik ben ook blij :+ hoop zij aan het einde nog steeds :o

maar je kan ook in goed overleg uitprocederen. Misschien is de apotheker wel net zo nieuwsgierig als iedereen die er verstand van zou moeten hebben, gewoon om eens te kijken hoe de rechter daar naar kijkt. Bijvoorbeeld als jullie er onderling uitgekomen zijn. Een proefproces. Je hebt hier blijkbaar een heel uitzonderlijke situatie aan de hand, waar eigenlijk niemand een antwoord op heeft. Ik zou het ook echt niet weten en dan is het soms verstandig (dit wordt wel eens gedaan) om dit juridisch uit te diepen inclusief de mening van de rechter.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:08

Maar heb je nu zelf het originele recept ook gezien en zelf gezien dat de apotheek het goede besteld heeft en het ziekenhuis dus een verkeerd recept heeft doorgefaxt?

Als het onduidelijk was en de apotheek heeft ervoor gekozen de dure versie te bestellen, dan had je toch inderdaad mogen verwachten dat ze dat eerst met jou overlegd hadden!? Het gaat niet om enkele euro's verschil.

Ik zou voet bij stuk houden en niet betalen. Laat de apotheek zelf ook maar eens contact met het ziekenhuis opnemen. Het is geen persoonlijke medicatie die niet opgehaald is. Er is verkeerde medicatie voor jou klaargelegd en daar kun jij niets aan doen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 23:22

danzzz schreef:
maar je kan ook in goed overleg uitprocederen. Misschien is de apotheker wel net zo nieuwsgierig als iedereen die er verstand van zou moeten hebben, gewoon om eens te kijken hoe de rechter daar naar kijkt. Bijvoorbeeld als jullie er onderling uitgekomen zijn. Een proefproces. Je hebt hier blijkbaar een heel uitzonderlijke situatie aan de hand, waar eigenlijk niemand een antwoord op heeft. Ik zou het ook echt niet weten en dan is het soms verstandig (dit wordt wel eens gedaan) om dit juridisch uit te diepen inclusief de mening van de rechter.

Zal het onthouden maar ik denk niet dat ze daar op zitten te wachten.


Delphi schreef:
Maar heb je nu zelf het originele recept ook gezien en zelf gezien dat de apotheek het goede besteld heeft en het ziekenhuis dus een verkeerd recept heeft doorgefaxt?

Als het onduidelijk was en de apotheek heeft ervoor gekozen de dure versie te bestellen, dan had je toch inderdaad mogen verwachten dat ze dat eerst met jou overlegd hadden!? Het gaat niet om enkele euro's verschil.

Ik zou voet bij stuk houden en niet betalen. Laat de apotheek zelf ook maar eens contact met het ziekenhuis opnemen. Het is geen persoonlijke medicatie die niet opgehaald is. Er is verkeerde medicatie voor jou klaargelegd en daar kun jij niets aan doen.


Ik heb helemaal niks gezien. Ik hoorde van het zkh dat ik een recept toegestuurd zou krijgen en toen ik daar na een paar weken achteraan ging bellen bleek het direct naar de apotheek te zijn gegaan(zoals gezegd had ik de medicatie niet direct nodig dus ging er vanuit dat zkh ook geen haast had gemaakt. Pas toen mijn behandelplan zonder recept binnen kwam ben ik gaan bellen naar het zkh). Toen ik daarop de apotheek ging bellen bleek de medicatie daar al ruim een week klaar te staan, gestickert en wel.

Volgens de apotheek was het dus niet onduidelijk, zij zijn van mening dat zij obv dit recept het juiste hebben besteld. En zij leggen dus de schuld bij het zkh die een verkeerd recept hebben gestuurd.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:28

Je kan toch een kopie van dat recept vragen aan het ziekenhuis? Die hebben ze gewoon digitaal in je dossier zitten, druk op de knop en je hebt het. Het is ook JOUW recept, het is jouw papiertje, jouw dossier en als jij daar onderdelen van wilt hebben moet je die gewoon krijgen. Het is geen gekke vraag, echt :)

Zo een proefproces wordt meestal vergoed door de belangenverenigingen, dus patientenvereniging en apothekersvereniging zegmaar. Die gebruiken dan gewoon jouw casus om de juridische mening te krijgen in zulke situaties. Echt interessant. Jullie staan niet tegenover elkaar ruzie te maken bij de rechter, in het geheel niet :)

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 23:30

Zal het eens neerleggen bij de patientenvereniging, dat is altijd een goede denk ik.
En ik kan het recept wel opvragen, maar ik ben niet degene die gaat beoordelen of het duidelijk was of niet. Het is redelijk grijs. Ik stuur je even een pb.

MaTuMi

Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-05-10
Woonplaats: Gasselternijveen

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:35

Ik heb een tijdje stage gelopen in de apotheek. Het is zo dat het recept binnen komt via fax of mail oid. Dan komt dat recept bij een assistente terecht die het gaat aanschrijven.

Assistente zoekt jou op in de computer, tikt het medicijn of de begin letters daarvan in en krijgt dan een scherm voor zich waar allerlei verschillende merken zijn. Maar ook, stel je moet Oxycodon hebben, en ze hebben oxy in getypt dan komt alle medicijnen die beginnen met Oxy naar voren. Maar dus ook bijvoorbeeld oxycodon waar nog een ander medicijn bij in zit.

Uit die lijst kiest de assistente het middel en daarna typt ze de dosering in. En als het medicijn zoals jij aangeeft niet vaak uitgegeven wordt zal deze apart besteld moeten worden voor jou. En mijn ervaring is dat dat gedaan wordt dmv een pop up melding aan het einde van het aanschrijven. 'voorraad is 0, wil je bestellen?'

De fout ligt absoluut niet bij jou en het lijkt me ook niet dat ze jou er voor kunnen laten betalen.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:22

Dat zou toch helemaal fraai zijn. Iemand maakt ergens een fout, en dan ook nog iets waar jij helemaal niet mee van doen hebt, en dan kan jij opdraaien voor de kosten?
Recepten worden tegenwoordig niet meer met de hand geschreven toch? Dus een onleesbaar handschrift lijkt me onwaarschijnlijk

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 17:49

Het gaat ook niet om een onleesbaar handschrift, het is vrij complex om hier uit te leggen hoe het zit. Heb ook contacot gehad met paar apothekers die ook wel aangeven dat het lastig is. Als het zoiets simpels was was er ook geen discussie over geweest denk ik (hoop ik...)

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:52

Hoe ingewikkeld ook, het feit blijft dat het ziekenhuis de apotheek een recept heeft gestuurd. Apotheek heeft niet wat jij volgens het ziekenhuis moet krijgen (of dat nu dosering toediening merk of wat dan ook is. Jij hebt nergens tussen ziekenhuis en apotheek in je bemoeit met het recept of dat recept maar gezien of iets dergelijks. Dan mogen apotheek en ziekenhuis het onderling regelen......

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:43

precies, het maakt helemaal niets uit voor jou of het een simpel of complex recept is. Dat is hun werk en dat moeten apotheek en ziekenhuis maar uitvechten. Je moet echt heel duidelijk tegen ze zijn. En anders zet je ze maar voor het blok aan de balie: "heb ik die fout gemaakt?" Apotheker: 'nee'. Jij: 'dus er is geen enkele reden waarom ik voor die kosten op moet draaien, jullie regelen het onderling maar'.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:14

Ik vind het ook wel behoorlijk hufterig van je apotheek dat ze het probleem bij jou neerleggen eerlijk gezegd.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:59

Er zijn 2 opties.

Het ziekenhuis heeft A voorgeschreven en de apotheek heeft B besteld of het ziekenhuis wilde A doorgeven maar heeft B doorgegeven waardoor de apotheek B besteld heeft.

In beide gevallen is het sowieso niet jou schuld en moet de apotheek of het ziekenhuis zelf de kosten dragen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 00:00

Jullie hebben ook gelijk hoor, het verandert de situatie verder niet. Ik wacht voorlopig even geduldig wat de zorgverzekeraar kan doen hierin voor ik op de barricade ga :o

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 00:13

Maar als het zo grijs is dan lijkt me dat de apotheek het ziekenhuis had moeten bellen.