Geloof jij in toeval?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Geloof jij in toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:06

Inderdaad,lijkt me een heel nare gedachte.
Waarom zou het dan ook vastliggen? Is er dan een soort hoger doel waar alles naartoe evolueert? Een hoger plan? Of ligt alles zomaar vast zonder reden?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:08

Nee want in die zijwegen doe jij wat jij wilt. Dus niet als een marionet.
Alleen kom je hoe dan ook weer op die hoofdweg uit.
Ik denk dus inderdaad dat bepaalde mensen op je pad komen (niet alle maar die bij die hoofdweg horen).
Bepaalde gebeurtenissen gebeuren, leuke en minder leuke.

Je bijvoorbeeld erg naar je zin hebt op je werk, deze failliet gaat en je moet stoppen. Eerst vervloek je alles want je gaat nooit meer zulke leuke baan krijgen. Je bent er helemaal naar van.
Vervolgens ga je ergens aan de slag, het is niet je droombaan maar je komt wel je toekomstige droom man/ vrouw tegen. Waar je verder je hele leven gelukkig mee samen bent.
Daarna vind je elders weer tof werk waar je ook nog eens mooie groeikansen krijgt.
Dus waar je eerder helemaal in de put zat en alles vervloekte daar zie je nu van in dat het zo had moeten zijn en je er uiteindelijk beter uit bent gekomen.
Geen toeval dus.

Anoniem

Re: Geloof jij in toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:12

Er zijn in mijn leven veel dingen gebeurd waardoor ik minder in toeval ben gaan geloven...

Zo heb ik periodes dat er echt veel vreemde toevallen gebeuren. Een keertje dacht ik aan mijn oude schilderdocente die ik al 10 jaar niet had gezien (ik kende haar geeneens), en een uhr later belde ze. En dan in die periodes meer van dat soort gekke dingen...


Daarbij denk ik dat eigenlijk alles wel met een reden gebeurt. Tenminste; alles veroorzaakt iets. Ik weet niet of dat allemaal zo is geregeld, maar dingen gebeuren niet zomaar.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:35

Interessant, en ook wel intrigerend, al die verschillende zienswijzen

Volgens mij zijn er wat dit betreft globaal drie categorieën mensen:
1. Je gelooft in voorzienigheid, dat alles voorbestemd is en dat je dus als mens geen invloed hebt op gebeurtenissen en ontwikkelingen. Die worden bepaald en gestuurd door een hogere macht, of dat nu de kosmos is, een god of een energie of wat dan ook.
2. Je gelooft in willekeur/toeval, in de zin dat de mens, net als het gehele universum, daaraan overgeleverd is, of hij nu wil of niet. Het leven bestaat vooral uit geluk en pech hebben en voltrekt zich volgens de wetten van de natuur. De individuele mens kan door de keuzes die hij maakt wel invloed uitoefenen op de gang van zaken, maar minder dan hij doorgaans denkt (en hoopt).
3. Je gelooft in de maakbaarheid van het leven, alles is mogelijk, als je maar wilt en eraan werkt, de mens bepaalt in grote mate zijn eigen lot.

Categorie 2 is voor velen geen aantrekkelijke optie, want geeft weinig houvast. Mensen hebben het nodig om ergens in te geloven. Dat verklaart dat er ook (juist!) In deze tijd nog zo veel religieus en magisch denken voorkomt.
Aan de andere kant, ook diegenen die het leven benaderen vanuit een wetenschappelijk perspectief, doen dat feitelijk omdat ze daarin geloven. Geloven is nu eenmaal de aard van het beestje mens. Wie nergens in gelooft, kan weinig met het leven aanvangen.
De wetenschap heeft echter als voordeel dat zij in essentie gebaseerd is op empirische bewijsvoering, op feiten, waardoor de invloed van het subjectieve (idealiter) zo veel mogelijk gereduceerd wordt.

Het lastige van dit onderwerp is dat het zodanig raakt aan de essentie van ons wezen dat er naar mijn idee niet echt over valt te discussiëren. Het is geen onderwerp waarin je elkaar gemakkelijk vindt, in de zin van: Jantje heeft goede argumenten, maar Marietje heeft ook een punt, dus laten we zeggen dat de waarheid in het midden ligt.

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:51

Je hebt natuurlijk wel degelijk invloed op je eigen leven. Geluk is nog altijd een keuze.

Maar in wat voor familie je geboren wordt, in welke patronen je terechtkomt en hoe je je daarbij voelt. Dat soort dingen ligt allemaal al vast op het moment dat je ziel kiest bij welk leven hij wil gaan horen. En daarmee je levensbestemming dus ook.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Geloof jij in toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:58

Interessante zienswijze. Jij bent dus niet je ziel volgens jou, maar een andere entiteit die een ziel kiest, en daarmee en lotsbestemming.
Moet zeggen dat er dan een boel mensen zijn met bizar masochistische keuzen wat dit betreft.....
Kan me totaal niet vinden in een dergelijke imo nogal bizarre levensvisie.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Geloof jij in toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:01

Als je ze maar respecteert :j
Maar zo lijken je berichten dan weer niet over te komen.
Let op: lijken :)

Ik kan me niet voorstellen dat mensen alles maar toeval vinden. Of dat alles gewoon maar zonder enige reden gebeurt.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:09

Waarom niet? Dat lijkt mij het meest logische. Soms denk ik ook wel eens van 'he toevallig!', maar ik vind de gedachte dat er 'iets' zou zijn dat dit allemaal vastlegt voor miljarden en miljarden van mensen en dieren, eigenlijk veel vreemder dan een bizarre samenloop van toevalligheden :+ .

En eerlijk, denk ik dat mensen vaak ook voelen wat ze willen voelen. Ik denk niet vaak van, dit is nu toch wel heeeeel toevallig. Eigenlijk bijna nooit. Gewoon omdat het niet in me opkomt dat het niet toevallig zou kunnen zijn. En dan denk ik dat mensen die daar wel in geloven, veel sneller overal een reden achter zoeken?
Net zoals dat men misschien een paar toevallige gebeurtenissen opmerkt (dit moet wel een reden hebben!) maar men vergeet dat er in die periode nog miljoenen andere toevallige gebeurtenissen hebben plaatsgevonden waar men gewoon niet bij stilstond.


Ik heb zoveel gedachtegangen en argumenten, maar ik vind heel moeilijk om ze allemaal duidelijk te verwoorden. Ik denk dat ik gewoon te rationeel denk om te kunnen meegaan in het gedacht dat er sommige dingen niet toevallig gebeuren of dat je hele levensweg of belangrijke dingen al vastliggen :+

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:13

Askja schreef:
Interessant, en ook wel intrigerend, al die verschillende zienswijzen

Volgens mij zijn er wat dit betreft globaal drie categorieën mensen:
1. Je gelooft in voorzienigheid, dat alles voorbestemd is en dat je dus als mens geen invloed hebt op gebeurtenissen en ontwikkelingen. Die worden bepaald en gestuurd door een hogere macht, of dat nu de kosmos is, een god of een energie of wat dan ook.
2. Je gelooft in willekeur/toeval, in de zin dat de mens, net als het gehele universum, daaraan overgeleverd is, of hij nu wil of niet. Het leven bestaat vooral uit geluk en pech hebben en voltrekt zich volgens de wetten van de natuur. De individuele mens kan door de keuzes die hij maakt wel invloed uitoefenen op de gang van zaken, maar minder dan hij doorgaans denkt (en hoopt).
3. Je gelooft in de maakbaarheid van het leven, alles is mogelijk, als je maar wilt en eraan werkt, de mens bepaalt in grote mate zijn eigen lot.

Categorie 2 is voor velen geen aantrekkelijke optie, want geeft weinig houvast. Mensen hebben het nodig om ergens in te geloven. Dat verklaart dat er ook (juist!) In deze tijd nog zo veel religieus en magisch denken voorkomt.
Aan de andere kant, ook diegenen die het leven benaderen vanuit een wetenschappelijk perspectief, doen dat feitelijk omdat ze daarin geloven. Geloven is nu eenmaal de aard van het beestje mens. Wie nergens in gelooft, kan weinig met het leven aanvangen.
De wetenschap heeft echter als voordeel dat zij in essentie gebaseerd is op empirische bewijsvoering, op feiten, waardoor de invloed van het subjectieve (idealiter) zo veel mogelijk gereduceerd wordt.

Het lastige van dit onderwerp is dat het zodanig raakt aan de essentie van ons wezen dat er naar mijn idee niet echt over valt te discussiëren. Het is geen onderwerp waarin je elkaar gemakkelijk vindt, in de zin van: Jantje heeft goede argumenten, maar Marietje heeft ook een punt, dus laten we zeggen dat de waarheid in het midden ligt.


Ik val onder geen van de 3 opties. Ik geloof alleen in geluk en toeval....maar niet dat alles maakbaar is.
Het individu heeft gewoon zijn grenzen.

Ik kan bijvoorbeeld wel heel graag de 100 meter hardlopen op de olympische spelen willen winnen maar daar heb ik het lijf nu eenmaal niet voor.
Dat komt niet omdat het voorbestemd is...dat is gewoon mijn genetische opmaak. En dat is gewoon toeval.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:01

bruintje123 schreef:
Als je ze maar respecteert :j
.

Waarom? Ik vind dat geen enkele mening/ geloof/ levensvisie intrinsiek en automatisch "respect" verdient. Let wel inclusief mijn eigen.
Is een beetje een bokt cultuur; wat voor waanzin je ook verbreidt ( hiermee bedoel ik natuurlijk niet specifieke deelnemers in dit topic ;) ) je moet er "respect" voor hebben, met name als betreffende mening als "geloof" naar voren wordt gebracht.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:08

Kuggur schreef:
bruintje123 schreef:
Als je ze maar respecteert :j
.

Waarom? Ik vind dat geen enkele mening/ geloof/ levensvisie intrinsiek en automatisch "respect" verdient. Let wel inclusief mijn eigen.
Is een beetje een bokt cultuur; wat voor waanzin je ook verbreidt ( hiermee bedoel ik natuurlijk niet specifieke deelnemers in dit topic ;) ) je moet er "respect" voor hebben, met name als betreffende mening als "geloof" naar voren wordt gebracht.

Waarom zou je dat niet respecteren?
Ik heb niets met het rk geloof of de islam of zo, maar als mensen dat aanhangen zonder mij tot last te zijn gaan ze hun gang maar. En zal ik er ook niet over oordelen. Dat vind ik respect hebben.
Anders dan uitspraken als "bizar masochistische keuzen"

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:13

Kijk dat is ook het vervelende van bokt discussie's; het uit zijn verband rukken van uitspraken.
Die opmerking hield geen waarde oordeel in over de betreffende levensvisie. Je begrijpt blijkbaar niets van de context die je gemakshalve weglaat.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:18

Er trek niets uit zijn verband. Dat maak jij er van. En wat ik wel en niet begrijp weet jij nog minder van.

Ik vind je uitspraak gewoon geen respect tonen. En ja ik vind ook al kan je je er niet in vinden je wel respect hoort te hebben voor hoe de ander er over denkt bij dit soort onderwerpen.
En dat geef je zelf ook al aan dat je dat niet hebt.
Dan niet gaan miepen dat je daar reactie op krijgt en je zogenaamd niet begrepen word.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:20

Koper schreef:
RoyceMack schreef:
Maar als het geen toeval is, wat is het dan wel?

Tekenen vanuit de kosmos dat er iets aan de hand is. Al zijn die tekenen niet altijd even makkelijk te herkennen en te begrijpen.

Dingen als ziektes of fobieën zijn bij voorbeeld ook van die tekenen.

Met kosmos bedoel ik overigens niet een god. God = religie. En de kosmos is er uiteraard ook voor mensen die niet religieus zijn.


oke, mijn vriend is recent gediagnosticeerd met teelbalkanker.
Terwijl hij zijn best doet op zijn werk, opgeklommen is met zijn opleiding van mbo niveau 2 naar niveau 4 en nu op hbo niveau werkt, woont samen met mij en is een goede vriend. is trouw aan zijn familie en vrienden (soms te).. waar zou hij dat dan aan te denken hebben??
Snap die niet zo goed.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:23

Ach weet je Bruintje, teveel typwerk je dat in detail te gaan uitleggen. Als je niet wil snappen wat ik bedoelde met die opmerking is dat jouw probleem. Lees het nog eens terug zou ik zeggen, inclusief Koper's post waar ik op reageerde.
Of niet natuurlijk, zelf weten.
Edit, zie dat Roycemack dezelfde problemen met Koper's visie heeft. Heeft haar vriend gekozen voor dat lot (sterkte trouwens). Ik denk van niet.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 20-12-17 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:25

Daag Kuggur, nu weet ik waarom ik je aan half jaar lang op foei heb gehad, sinds 2 weken er af en daar ga je nu weer op :evaw:
Het lijkt erop of jij alleen maar uit bent om te kl..ten op bokt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:26

Jammer zeg, het is zó fijn met je te discussieren....

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:28

Kuggur schreef:
Ach weet je Bruintje, teveel typwerk je dat in detail te gaan uitleggen. Als je niet wil snappen wat ik bedoelde met die opmerking is dat jouw probleem. Lees het nog eens terug zou ik zeggen, inclusief Koper's post waar ik op reageerde.
Of niet natuurlijk, zelf weten.
Edit, zie dat Roycemack dezelfde problemen met Koper's visie heeft. Heeft haar vriend gekozen voor dat lot (sterkte trouwens). Ik denk van niet.

dankje, het gaat gelukkig goed en alles is verwijderd. maar geloof me dat je maag in elkaar krimpt en je even niet meer weet hoe je heet enzo.
maar dat heeft hij ook aan niks te danken. En de ziekte zit ook niet in de familie dus genetica is ook geen argument.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:37

Kuggur schreef:
Cinnepin schreef:
Ik geloof dus idd dat dingen voorbestemt zijn. Maar ik geloof dan weer niet in een God, die dat doet.

Wie, of wat dan wel?



Geen idee, ik denk dat het al voorbestemd is als je geboren wordt. Dat je een reis aflegt en een taak moet vervullen en dingen moet leren, en als die gedaan zijn mag je doodgaan. Ik geloof dat je daarna weer reïncarneert.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Geloof jij in toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:43

Maar wordt het pas voorgestemd vanaf je geboorte (-> dus jouw levenswijze wordt ingepast tussen alle andere al levende mensen met hun bestemming)
Of is nu al de hele levensloop van het universum (of enkel de aarde?) vastgelegd, dus voor alle mensen die nog geboren moeten worden ook? Want indien niet, snap ik niet echt hoe het mogelijk is om alle bestemmingen mooi in elkaar te laten passen wanneer ze pas bedacht worden wanneer er een nieuwe baby geboren wordt?

Wat ik een beetje mis is dat er wel veel interessante ideeën zijn, maar nooit uitgewerkte theorieën. In het kort: hoe zou het nu precies en concreet werken volgens jou?

Kunga

Berichten: 325
Geregistreerd: 09-06-14

Re: Geloof jij in toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 18:13

Ik geloof dat iedereen een bestemming heeft in het leven, maar dat de weg ernaar toe niet vast ligt en of je op die bestemming terecht komt dus ook niet. Ik geloof dus wel in toeval, maar ook dat sommige dingen echt voor een reden gebeuren.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 18:59

Damned schreef:
Maar wordt het pas voorgestemd vanaf je geboorte (-> dus jouw levenswijze wordt ingepast tussen alle andere al levende mensen met hun bestemming)
Of is nu al de hele levensloop van het universum (of enkel de aarde?) vastgelegd, dus voor alle mensen die nog geboren moeten worden ook? Want indien niet, snap ik niet echt hoe het mogelijk is om alle bestemmingen mooi in elkaar te laten passen wanneer ze pas bedacht worden wanneer er een nieuwe baby geboren wordt?

Wat ik een beetje mis is dat er wel veel interessante ideeën zijn, maar nooit uitgewerkte theorieën. In het kort: hoe zou het nu precies en concreet werken volgens jou?



Nee voor je geboorte al, denk ik. Ik denk dat je als * geest * in een mama terecht komt met een doel...je bouwt zo je lichaam op in je groei...en als je geboren wordt begint je taak ( dat ik denk dat ie dus al vast staat ) Ben je klaar ga je weer naar de geestenwreld om vervolgens later met een nieuwe taak terug te komen....en zo leert je geest zeg maar...

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:30

De uitspraak "toeval is God's manier om anoniem te blijven" vind ik wel een aardige :j

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:44

NatasjavE mijn categorisering is ook een beetje kort door de bocht, dat snap ik wel. Gewoon een poging om er zelf wat overzicht over te krijgen.

Ik verbaas me er wel over hoe stellig sommigen zijn in hun ideeën over lotsbestemming, je eigen leven kiezen etc. Ook mensen die ik uit andere topics ken als doorgaans redelijk down to earth.
Hoe kun je het zien als lotsbestemming/keuze van ziel of geest als bijv. een klein kind doodgaat aan de een of andere rotziekte, of als je geliefde ineens bam weg is omdat een medeweggebruiker toch nog even meende te moeten inhalen. Of als je geboren wordt in een oorlogs- of hongergebied? Wat voor betekenis zou dat moeten hebben behalve pure, ellendige pech? Wat is daar leerzaam aan? Hoe past dat in het bestemmingsplan van de kosmos?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Geloof jij in toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:54

Ik geloof wel in voorbestemde situaties, maar ook dat er soms gewoon toeval is.

Mijn vader heeft met mij op 1 maart 2015 een rondje gereden door de polder om te kijken wat er allemaal aan kleine oudere boerderijtjes te koop stond, om me te motiveren voor mijn studie niets meer. Per toeval kwamen we langs een makelaar en voor de grap stopten we daar.

Op het bord stond een boerderij die voor mij te groot was, maar wel mijn interesse wekte, en die van mijn vader. Naderhand bleek dat we bij exact die boerderij al een paar keer geweest waren. Het kijken naar die boerderij is de druppel geweest dat ik 4 weken later te horen kreeg dat ik wel mocht gaan kijken voor een poedelpup (ouders hadden tot dan hun veto uitgesproken). Laat er precies die dag een nest middenslag poedelpups op marktplaats gezet zijn bleek later die middag, terwijl deze er eigenlijk nooit op stonden (ik hield marktplaats namelijk in de gaten).

We hebben gebeld en ik wilde graag 2 teefjes. Laat het nest nu net 3 teefjes bevatten en zij ging er 1 zelf houden, we waren de eerste die belden. Na een uitgebreid telefoongesprek heeft ze ze voor mij gereserveerd. Hun geboortedatum? 27 februari 2015, de vrijdag van het weekend dat we een rondje gingen rijden.

Het kan vast allemaal toeval zijn, maar het is wel een hoop toeval bij elkaar. En zo hebben we heel veel voorbeelden in ons gezin.