Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 12:55

Net als vele anderen ben ik toen ik 18 werd begonnen met rijlessen en wilde ik mijn rijbewijs halen.
Maar doordat mijn moeder vrij kort daarna ernstig ziek werd en overleed ben ik gestopt met lessen. Daarna is het doordat ik ging samenwonen en kinderen kreeg er nooit meer van gekomen om weer te gaan lessen. Later kwam daar weer bij dat we er gewoon simpelweg geen geld voor hadden.
Veel schulden zorgden ervoor dat er gewoon geen geld voor was. Inmiddels ben ik zo goed als gescheiden en heeft mijn ex de schulden op zich genomen en ben ik dus schuldenvrij. Ook begin ik vanaf volgende week met mijn nieuwe baan en ga meer verdienen. Ik woon goedkoop en hou als het goed is een leuk bedrag per maand over. Tevens een mooi meevallertje omdat ik flink wat terug krijg na het opmaken van de eindnota van de energieleverancier. Nu zou ik graag mijn rijbewijs willen gaan halen om het zo wat makkelijker voor mezelf te hebben en mezelf makkelijker kan verplaatsen. Ik heb nu alleen een scooter waar ik mezelf al die jaren prima mee gered heb. Maar een auto is toch wel erg prettig.

Zijn er Bokkers die ook op latere leeftijd hun rijbewijs hebben gehaald?
Zo ja, hebben jullie hier lang over gedaan?
Ik denk er over om een snelle cursus te gaan doen, dus in een week of 5 tijd af te rijden.
Is dit raadzaam?

PS, ik ben 47.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:00

Mijn moeder heeft op haar 55ste haar rijbewijs gehaald. In 1 keer geslaagd. Haar zus heeft het ook geprobeerd en is tig keer gezakt tot ze het heeft opgeggeven. Ik denk dat je persoonlijke instelling belangrijk is.
Ik heb geen rijbewijs en ben 56, maar mocht ik ooit rijk worden ga ik het wellicht ook gewoon nog alsnog halen. Waarom niet?

Als je al een ondergrondje hebt, zullen een paar lessen en wat theorie studie wel genoeg zijn voordat je examen aan vraagt. Dus ja, niks tegen zo´n snelle cursus.

CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:01

Ik zelf niet, maar meerdere mensen in mijn omgeving hebben pas later (30+) hun rijbewijs gehaald.
Ging allemaal prima, relatief gezien denk ik minder last van zenuwen dan een gemiddelde 18-jarige, maar ze hebben allemaal wat meer lessen nodig gehad. Daar zou ik echt wel rekening mee houden, je schijnt het echt minder snel (weer) op te pakken.

Oh ja, houd ook wat extra geld achter de hand voor het geval je niet in een keer slaagt. Voor een herexamen moet je ook nog een aantal lessen nemen, dat tikt snel aan. Het is fijn als je een wel een budget hebt dat dat toestaat mocht het nodig zijn.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:07

raya00 schreef:
Daar zou ik echt wel rekening mee houden, je schijnt het echt minder snel (weer) op te pakken.

Volgens henzelf, of wil de instructeur ze gewoon zo lang mogelijk houden want=geld?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:08

Mijn oma was volgens mij een jaar of 60 toen ze haar rijbewijs haalde. Ze heeft daar toch nog 20 jaar lol van gehad, nu lukt het niet meer.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:09

Mijn oma heeft na haar vijftigste haar rijbewijs gehaald.
Dat ging prima en ze heeft er heel veel plezier van gehad.
Gewoon doen dus.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:09

Examen aanvragen bij het CBR duurt al langer dan 5 weken, nu volgens mij een week of 12. En ik denk dat een week of 12 al kort genoeg is. Dus ik zou een proefles nemen, klikt dit, dan gelijk examen aanvragen. En dan daar naartoe werken (misschien een les of 3 per week?)
Even doorzetten, maar het is het helemaal waard! (Zegt degene die 2 maanden terug haar rijbewijs heeft gehaald, maar wel nog jonger is dan jou)

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:13

Ik zelf niet, maar een vriendin van mijn moeder wel. Die was gewoon vreselijk slecht in autorijden en had het al keer op keer geprobeerd, en uiteindelijk via de instructeur waar ik ook les van kreeg, in een automaat, toch vrij snel het rijbewijs gehaald.
Er kwamen daar regelmatig oudere mensen. Vaak mensen uit het buitenland die nooit hadden leren rijden, en mensen die gewoon vroeger vaak waren gezakt en het hadden opgegeven, en in een automaat dan wel snel slaagden. Zelf heb ik in een automaat gelest omdat ik gewoon een hekel had aan autorijden en zo snel mogelijk dat rijbewijs wilde :+ Maar in ieder geval, bij de rijscholen die met automaat lessen kom je redelijk veel ouderen tegen :j

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 13:21

Ik zit er overigens wel sterk aan te denken om idd in een automaat te gaan lessen. Dit lijkt me toch een stuk makkelijker ivm alle handelingen die je bij een schakelauto moet doen. En het is tegenwoordig niet meer zo lastig om een leuk autootje met automaat te vinden.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:25

vilheide schreef:
Ik zit er overigens wel sterk aan te denken om idd in een automaat te gaan lessen. Dit lijkt me toch een stuk makkelijker ivm alle handelingen die je bij een schakelauto moet doen. En het is tegenwoordig niet meer zo lastig om een leuk autootje met automaat te vinden.

Dat schakelen is het makkelijkste van het auto leren rijden. Zou ik niet overslaan. Het is niet dat je daardoor het sneller onder de knie hebt.

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:30

Tuurlijk kan dat, ik ben zelf nu bezig (26) en vind het hartstikke leuk. Hoe snel je het leert is natuurlijk erg persoonlijk, leeftijd is een bewezen rol maar je hebt wel scooter ervaring en met automaat helpt mogelijk als je het snel wilt halen (regelmatig lessen helpt ook mee).

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:30

Als je met een automaat afrijdt, mag je niet in een schakelauto rijden. Andersom wel.
Dan kun je dus alleen in je eigen auto rijden. Dat lijkt mij onhandig.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 15-12-17 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:32

Ik was 36 toen ik mijn rijbewijs haalde. Nu 5 jaar later ben ik er super blij mee. Je hebt toch meer vrijheid en je bent niet meer afhankelijk van openbaar vervoer en andere mensen.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:41

vilheide schreef:
Ik zit er overigens wel sterk aan te denken om idd in een automaat te gaan lessen. Dit lijkt me toch een stuk makkelijker ivm alle handelingen die je bij een schakelauto moet doen. En het is tegenwoordig niet meer zo lastig om een leuk autootje met automaat te vinden.

Ik kan het aanraden :j In een automaat rijden is gewoon heerlijk relaxed. En niet moeilijker dan een botsauto :+
Automaten zijn inderdaad overal te vinden, niet of nauwelijks duurder dan schakelauto's en het wordt steeds meer de standaard. De nieuwe (semi) elektrische auto's worden zelfs alleen nog als automaat gemaakt.
Als je in een automaat lest dan krijg je ook extra info enzo mee over het rijden in een automaat wat je normaal niet leert. Het terugschakelen door het pedaal dieper in te trappen bijvoorbeeld, waarom je een automaat in de P stand moet parkeren en hoe je een automaat op de motor laat afremmen bij het bergaf gaan.. en meer.
Je mag daarna inderdaad niet in een schakelauto rijden met je automaat-rijbewijs, maar als je toch niet van plan bent om in vreemde auto's te gaan rijden dan is dat ook geen enkel probleem. Ik zou het zelf zo weer opnieuw doen. Heerlijk om gewoon altijd een hand vrij te hebben en niet met dat schakelen bezig te hoeven zijn :)
Als je handig bent dan scheelt het je hooguit een paar extra lessen, dat schakelen onder de knie krijgen, maar ik heb bij die rijschool ook al mensen meegemaakt die na 40 lessen nog steeds niet vloeiend konden schakelen en alsnog in een automaat verder gingen :+

NoTwixLeft
Berichten: 595
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:46

Ik zou een proefles aanvragen bij een rijschool die beide aanbiedt, dus schakel en automaat en daar je vraag neer leggen.
Automaat is makkelijker (want minder handelingen tijdens het rijden), geeft meer rust en de kans is vaak groter dat je sneller je rijbewijs hebt. Amerika is er niet voor niets gek op :+ Schakelen is een handeling wat (iets) lastiger aan te leren is naarmate je ouder wordt, dus begrijpelijk als je die dus achterwege laat tijdens je lessen. Na een jaar mag je dit "om laten zetten" als je dit wil, dan moet je alleen wel nog een keer examen doen in een schakelauto.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:15

Ik zou zeker starten in een schakelauto. Het is echt geen rocketsience, meestal heb je dat zo onder de knie. Lukt het niet kun je altijd nog terug naar een automaat. Ik zou mezelf erg beperkt voelen als ik alleen maar in een automaat zou mogen rijden. Veel geld kost het toch wel, dan zou ik het liefst wel overal in willen kunnen rijden.

En verder heb ik geen ervaring met op latere leeftijd leren autorijden. Wel met na je 40ste een HBO studie oppakken. Vanuit die ervaring zeg ik: gewoon gaan doen! Veel plezier. :)

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:42

Ik heb op mijn 40e mijn rijbewijs gehaald. Ook ooit begonnen en gestopt en daarna is het er nooit meer van gekomen. Deels omdat het een bak met geld kost en deels omdat ik me eigenlijk ook wel redde met de scooter en het OV.

Ik heb iets meer dan vijf weken nodig gehad. Ietsjes maar... :o Maar ik ben dan ook best onzeker in het verkeer. Ik zou zeker wel lessen en afrijden in een schakelauto. Schakelen valt best mee, je moet het even door hebben, dat is alles.

Zowel mijn theorie als het praktijkexamen heb ik in 1 x gehaald. Theorie door goed stampen, praktijk had ik best wel mazzel mee denk ik. De examinator gaf mee dat ik moest opletten dat ik bij het van rijstrook wisselen niet mee ging sturen bij het kijken. En voor de rest had ie volgens mij zoiets van 'die ouwe tut zal toch geen gekke dingen meer gaan doen' :D

Ik rij niet heel erg veel, maar ik ben achteraf wel blij dat ik dat rijbewijs heb. Geeft toch wat meer vrijheid, je bent wat minder afhankelijk.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:47

Ik ben 28, was vreselijk bang voor autorijden, maar heb net met 27 lessen mijn rijbewijs gehaald.

Of een snelcursus beter is of niet weet ik niet. Imo kan je iig beter niet bij een grote rijschool. Ik heb het idee dat de kleinere/zelfstandigen wat eerlijker zijn over het aantal lessen die je daadwerkelijk nodig hebt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:57

Lusitana schreef:
raya00 schreef:
Daar zou ik echt wel rekening mee houden, je schijnt het echt minder snel (weer) op te pakken.

Volgens henzelf, of wil de instructeur ze gewoon zo lang mogelijk houden want=geld?


K ben zelf instructeur en ik heb er echt geen belang bij om mensen lang vast te houden, groeit m'n wachtlijst alleen maar van.
Maar er zijn zeker rijscholen die dat wel doen.
Feit is wel dat je op latere leeftijd meestal meer uren nodig hebt en ik zou je dan ook zeker geen 10-daagse aanraden aangezien het examen dan al vast staat.

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:10

Ik zou zeker beginnen in een handgeschakelde auto. Als blijkt dat je inderdaad vindt dat het meer gedoe is kan je zo overstappen naar automaat toch? :)

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:29

Mijn buurvrouw was 60 toen mijn buurman onverwachts overleed. Zijzelf had geen rijbewijs maar ze hadden een heel actief buitenleven en haar man bracht haar overal naar toe. Daarna werd ze volledig afhankelijk van de goodwill van anderen. Dus is ze nog voor haar rijbewijs gegaan, wel automatisch en ze zal niet veel verder dan rond de kerk gaan, maar ze rijdt vrolijk rond.

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:58

Mijn moeder heeft op haar 63e haar rijbewijs gehaald :) Wel ook met automaat rijbewijs en flink wat lessen. Is begonnen in schakel, maar op advies overgestapt op automaat en dat maakte voor haar wel het verschil, toch een handeling minder. Ik zou het zeker doen, geeft je toch een stukje vrijheid :j

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:09

Een goede vriendin van was 52 jaar toen ze begon met auto rijlessen en slaagde de eerste keer gelijk.

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:19

Zeker kan je ook op latere leeftijd je rijbewijs halen! Mijn buurvrouw heeft het op haar 46ste gehaald, deed er wel lang over, maar dat verschilt per persoon. Het scheelt dat je al op de scooter veel ervaring hebt. Dan ken je alle verkeerssituatie al goed, dan hoef je eigenlijk alleen maar de auto onder de knie te krijgen. :D

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:25

Ik ben net als jij met 18 jaar begonnen, maar toen was ik te onzeker om het goed onder de knie te krijgen. Toen ik eenmaal 34 was en 1 van mijn paarden verkocht had heb ik een proefles gedaan bij een rijschool die hier in de omgeving goed bekend staat. En binnen 1 maand had ik mijn rijbewijs. Ik had meerdere keren per week rijles, en niet alleen in de buurt, maar ook bijv. door Groningen gereden.
Nu 10 jaar later ben ik nog steeds blij dat ik het toen wel doorgezet heb, het geeft je zo ontzettend veel vrijheid.