Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:27

Dat kan inderdaad! Mijn oma (76) heeft ook een poging gedaan, maar heeft helaas op 1 punt na haar theorie niet gehaald. Maar ze wil het nog een keer proberen. Toen ik mijn rijbewijs haalde(17), kreeg ik voor de theorie groepsles waar er ook twee ouderen(ik schat rond de 40) bij me in de groep zaten. Misschien dat het iets langer zal duren dan op jongere leeftijd, maar gezien je al jaren een scooter rijdt en vrijwel alle regels kent, en het niet meer eng vind om op de weg te rijden denk ik dat het wel in 5 weken te halen is in jouw geval.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:45

Ik heb mijn rijbewijs op mijn 19e gehaald, maar heb op mijn 47e nog mijn vrachtwagen (+aanhanger) en bus gehaald. Dat ging redelijk gemakkelijk.

Automaat of schakelauto is een keuze. Het schakelen is inderdaad niet zo moeilijk en met een "schakelrijbewijs" mag je ook meteen in een automaat rijden. Als je veel in de stad en/of in files rijdt is een automaat veel comfortabeler (zegt een vervente schakelautorijder ;-)

Ik zou beginnen met een week of twee iedere (of bijna iedere dag) een les, dan leer je de basis behoorlijk intensief en daarna kun je blijven oefenen met één of twee lessen per week.
Doe, in overleg met je instructiemens (m/v) ook een slipcursus, dat zou eigenlijk standaard in het rijbewijs moeten zitten!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:59

Ik heb mijn rijbewijs ook niet (nooit gelest ook), vooral om mijn mede weggebruikers tegen mij te beschermen :')
Ik denk oprecht dat ik in paniek een dodelijk ongeluk zou kunnen veroorzaken.

Dorus

Berichten: 13204
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:08

absque_dubio schreef:
Examen aanvragen bij het CBR duurt al langer dan 5 weken, nu volgens mij een week of 12. En ik denk dat een week of 12 al kort genoeg is. Dus ik zou een proefles nemen, klikt dit, dan gelijk examen aanvragen. En dan daar naartoe werken (misschien een les of 3 per week?)
Even doorzetten, maar het is het helemaal waard! (Zegt degene die 2 maanden terug haar rijbewijs heeft gehaald, maar wel nog jonger is dan jou)

Zo'n organisatie die van die pakketten aanbied heeft vaak die examens al in voren aangevraagd. Zonder naam van examenkandidaat dus. Dat wordt pas ingevuld wanneer ze het pakket verkocht hebben.


Tulandro schreef:
vilheide schreef:
Ik zit er overigens wel sterk aan te denken om idd in een automaat te gaan lessen. Dit lijkt me toch een stuk makkelijker ivm alle handelingen die je bij een schakelauto moet doen. En het is tegenwoordig niet meer zo lastig om een leuk autootje met automaat te vinden.

Dat schakelen is het makkelijkste van het auto leren rijden. Zou ik niet overslaan. Het is niet dat je daardoor het sneller onder de knie hebt.

Of het moeilijkste, ligt maar net aan de persoon. Mijn oma heeft denk ik wel 10 keer examen gedaan met een schakel auto. Iedere keer zakte ze. Toen ze dat schakelen maar opgaf en voor een automaat ging was ze in 1 keer geslaagd. Voor haar was het schakelen echt een belemmering.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:16

absque_dubio schreef:
Examen aanvragen bij het CBR duurt al langer dan 5 weken, nu volgens mij een week of 12. En ik denk dat een week of 12 al kort genoeg is. Dus ik zou een proefles nemen, klikt dit, dan gelijk examen aanvragen. En dan daar naartoe werken (misschien een les of 3 per week?)
Even doorzetten, maar het is het helemaal waard! (Zegt degene die 2 maanden terug haar rijbewijs heeft gehaald, maar wel nog jonger is dan jou)


Ik denk dat je het moment van examen aanvragen beter aan de instructeur kan overlaten en de wachttijd is zeker geen 12 weken.
Ik heb vorige week nog examens voor leerlingen zitten plannen en die hadden binnen 2 weken examen kunnen doen als ik dat had gewild.

Edit : tiepvaut
Laatst bijgewerkt door Polly op 15-12-17 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:18

1212 weken zou wel heel veel zijn :+

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:19

M'n telefoon liep een beetje vast :+

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:11

Dat dacht ik ook altijd van mezelf Cayenne. Vooral omdat mijn moeder tig lessen lang als gevaar op de weg de omgeving onveilig heeft gemaakt (godzijdank nooit geslaagd) en ik het idee had dat ik ook zo zou zijn. Heb op mijn 38e mijn rijbewijs gehaald en ben daar nog steeds erg blij mee. Ik bleek gelukkig niet het evenbeeld van mijn moeder te zijn achter het stuur :-)

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:18

Mijn man heeft het gehaald toen ik zwanger was. Na al die jaren wel een keer tijd. Het was mijn eis en voor hem een stok achter de deur om het toch weer op te pakken. Hij heeft het nu 2 jaar en zo'n spijt dat hij het niet eerder gedaan heeft. Duurde denk ik ietsje langer wel, maar niet extreem.
Hij was toen 45.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 16:24

Inmiddels ben ik gestart met lessen, vandaag mijn derde rijles gehad en dinsdag hoop ik mijn theorie te halen. Ik ben gewoon gaan lessen in een schakelauto en het gaat volgens mijn instructeur erg goed. En heel belangrijk is dat ik het leuk vind om te doen.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:33

Mijn oma die heeft na de dood van m'n opa haar rijbewijs nog gehaald, ze was toen 64. :')

Het is dus zeker mogelijk om je rijbewijs op een latere leeftijd nog te halen.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:46

Top dat je bent begonnen met lessen!

Ik was 36 toen ik begon met lessen. Had tot dan toe alleen maar (32 jaar) gefietst en voor mij was het grootste leerpunt dan ook mijn nieuwe plek in het verkeer in te nemen. Ik heb ongeveer 60 lessen gehad en ben in 1x geslaagd voor de theorie en in 2x voor praktijk. Geleerd te rijden in een schakelauto en dat ging prima. Nu rijden we al jaren automaat, ook fijn.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:58

Goed dat je aan het lessen ben.
In een schakelauto is het handigste.

Als je je rijbewijs hebt gehaald in een automaat mag je niet rijden in een schakelauto.
Garage heeft niet altijd een automaat op voorraad.

Mijn zusje is 35+ en ook weer begonnen met autorijden.
Theorie heeft ze op zak en het lessen gaat goed.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 13:59

Vanmorgen geslaagd voor mijn theorie examen!

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:18

Geweldig, gefeliciteerd hoor! Op naar de volgende stap....

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:22

vilheide schreef:
Vanmorgen geslaagd voor mijn theorie examen!

Gefeliciteerd!!

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:28

:P :P :P Heel interessant topic.


ik ben 32 en heb ook nog geen rijbewijs.

de hoop is dus nog niet verloren gegaan

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:32

Gefeliciteerd.
Die heb je alvast binnen.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:30

Ikzelf ben op mijn 17e al begonnen met lessen, ben op mijn 18e afgereden en heb mijn rijbewijs inmiddels bijna een jaar. Schakelen heb je zo onder de knie, en is het makkelijkste van het hele autorijden. Misschien als je heel onhandig bent dat een automaat geschikter is, maar bij de meeste mensen is het schakelen écht geen probleem!
Er zijn veel mensen die hun rijbewijs behoorlijk makkelijk halen, maar je hebt ook echt wel mensen die het maar niet kunnen halen. Ik ken verschillende mensen waarbij het echt een ding is geworden. Ik heb nooit bij hun in hun lesauto gezeten maar in het dagelijks leven zijn deze mensen snel onzeker, zenuwachtig en gewoonweg een beetje onhandig. Dit geeft niet maar dan heb je waarschijnlijk meer tijd nodig om het onder de knie te krijgen en om gewoonweg zelfverzekerd in die auto te zitten. Het is dan ook handig om bezig te blijven met het lessen en een geschikte instructeur te vinden.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:38

TS troost je:
Mijn moeder heeft haar rijbewijs gehaald samen met mij toen ik 18 werd.
Zij vond een rijbewijs nooit nodig maar omdat iedereen altijd zei dat het nu toch te laat was er een te halen heeft ze het uit een soort van wraakactie samen met mij gehaald :+
Èn, net als mij in 2x gehaald... dus dat is best goed :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:40

Tulandro schreef:
vilheide schreef:
Ik zit er overigens wel sterk aan te denken om idd in een automaat te gaan lessen. Dit lijkt me toch een stuk makkelijker ivm alle handelingen die je bij een schakelauto moet doen. En het is tegenwoordig niet meer zo lastig om een leuk autootje met automaat te vinden.

Dat schakelen is het makkelijkste van het auto leren rijden. Zou ik niet overslaan. Het is niet dat je daardoor het sneller onder de knie hebt.

Dat is niet waar. Als oud-rijinsteructeur én oud-examinator kan ik je verzekeren dan afrijden in een automaat makkelijker is. De technische handeling is voor veel mensen die ouder zijn al lastig en juist de combinatie met anticiperen en handelen in een verkeerssituatie levert de meeste problemen op. Er zijn nu zoveel automaten dat je gerust een automaatrijbewijs kunt halen. Ik rij zelf al jaren niet anders.

Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:46

Hier wordt steeds gesproken over automaat -rijbewijs.
Maar alle rijbewijzen zijn toch hetzelfde? Er staat toch niet letterlijk op dat de bezitter enkel in een automaat mag rijden?
En wordt daar ooit op gecontroleerd?

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:48

Wolkje schreef:
Hier wordt steeds gesproken over automaat -rijbewijs.
Maar alle rijbewijzen zijn toch hetzelfde? Er staat toch niet letterlijk op dat de bezitter enkel in een automaat mag rijden?
En wordt daar ooit op gecontroleerd?



Jazeker is er verschil, en al zul je niet zo snel aangehouden worden, ik denk toch dat je beboet wordt als je met een automaat-rijbewijs in een schakelbak rijd.

FF gezocht op internet:

Let op!
Na het behalen van je rijbewijs in een auto met automaat, krijg je een aantekening op je rijbewijs. Je mag dan uitsluitend rijden in een auto met automaat. Wil je na het behalen van je automaat rijbewijs later toch in een handgeschakelde auto of in een auto met een half automaat rijden, dan moet je eerst een praktijkexamen in een handgeschakelde auto positief afronden. De theorie hoef je niet over te doen.

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:51

Bij een automaat staat er geloof ik A-B op het rijbewijs, waar bij geschakeld alleen een B komt te staan.

Gefeliciteerd met het behalen van je theorie-examen!
Nu rustig verder lessen :)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:59

Ik zal straks eens kijken wat er precies op mijn rijbewijs staat. Daar zal vast ergens staan dat ik alleen automaat mag rijden.

Met een automaat-rijbewijs mag je gewoon in een semi-automaat rijden, crazycactus :j Zo lang er maar geen koppelingspedaal in zit, en dat heeft een semi-automaat niet.
Ik kan met mijn fiat 500 handmatig schakelen, maar zonder koppeling, en dat mag gewoon :j