Als ik zeg dat ik autisme heb,

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 10:22

xyzutu2 schreef:
Het voelt ook heel gek om het in dit topic over 'een autist' te hebben, maar aangezien dat is hoe het hier gebruikt word ga ik daar ook maar in mee, maar het blijft gevoelige materie.


Haha. typisch. Hoe verschillend wat gevoelig ligt inderdaad is. Ik heb dus wel echt last van het praten over "labels opplakken" en dat het als ziekte gerefereerd wordt. Maar "een autist" heb ik daar weer geen moeite mee. Dat ben ik toch ook? Ik heb ook vrouwelijke geslachtsdelen. Dat maakt mij ook "een vrouw". Of ik heb bruin haar, dat maakt mij "een brunette".

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"



Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:50

@CRos95, dan liggen we inderdaad op dezelfde lijn. ;-)

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lestrange01

Berichten: 2788
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 11:43

Ik zou gelijk zeggen dat ik ook autisme heb, en vragen wat voor een vorm jij hebt, het zou ook niet in me opkomen dat het een vraag zou zijn die onbeschoft gevonden kan worden. Verder zou ik veel vragen stellen, puur om te vergelijken hoe het voor anderen is en hoe zij met bepaalde dingen omgaan. ("Heb jij ook zo'n hekel aan mensen aankijken??"). Ik zou dan ook niet meer de moeite doen om een toneelstukje te spelen en kan heerlijk asociaal uit het raam kijken en het hele gesprek dezelfde gezichtsuitdrukking hebben.

Ik vertel zelf mensen wel vaak dat ik autisme heb, als zelfbescherming- al doe ik erg mijn best om alle sociale regels na te leven zal het vast niet altijd goed gaan, dus om te voorkomen dat ik onbeschoft gevonden word, ook omdat ik heel gevoelig ben voor aanrakingen door mijn autisme. Als ik mensen leer kennen waarmee ik denk vrienden te gaan worden geef ik ze vaak een waarschuwing "ik hou er niet van om aangeraakt te worden, door mijn autisme". Aangezien ik een hele dag van mn padje af kan zijn als iemand op mijn schouder tikt bijvoorbeeld.

En iemand vroeg hier of het veel energie kostte om met mensen praten en een "toneelstukje" te voeren, en ik kan zeker zeggen dat het voor mij zo voelt. Bij mijn moeder of goede vrienden zal ik niet mijn best ervoor doen en kan ik gerust mezelf zijn, maar bij vreemde of bij mensen die ik graag als vrienden wil hebben moet ik constant op mezelf letten.

" Ik moet haar in haar ogen aankijken"
"Ugh, het is echt super ongemakkelijk, ik wil wegkijken"
"Hoe doen mensen dit?"
"Wacht hoelang kan je iemand in de ogen kijken voor het staren wordt?"
"... zouden ze het merken als ik net naast hun ogen kijk?"
"Wow haar ogen zijn echt groot."
"Als ze terug kijken is dat een vorm van intimidatie of beleefdheid
"Oh poedersuiker ik ben vergeten te glimlachen"
"Man hoe doen mensen dit, mijn wangen hebben nu al spierpijn
"Oké laat ik nu maar mijn wenkbrauw optrekken. Dadelijk denken ze nog dat ik ongeïnteresseerd ben".
"Misschien als ik veel met mijn handen beweeg tijdens het praten kom ik ermee weg dat mijn gezicht op compleet neutraal staat. Wacht, gebaren maken tijdens het praten is toch een signaal van interesse? Goed."
"Zouden ze doorhebben dat ik mezelf moet dwingen om te glimlachen? Ik ben echt super blij en vind dit gesprek leuk maar... het lukt gewoon niet"

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:06

Lestrange01 schreef:
Ik zou gelijk zeggen dat ik ook autisme heb, en vragen wat voor een vorm jij hebt, het zou ook niet in me opkomen dat het een vraag zou zijn die onbeschoft gevonden kan worden. Verder zou ik veel vragen stellen, puur om te vergelijken hoe het voor anderen is en hoe zij met bepaalde dingen omgaan. ("Heb jij ook zo'n hekel aan mensen aankijken??"). Ik zou dan ook niet meer de moeite doen om een toneelstukje te spelen en kan heerlijk asociaal uit het raam kijken en het hele gesprek dezelfde gezichtsuitdrukking hebben.

Ik vertel zelf mensen wel vaak dat ik autisme heb, als zelfbescherming- al doe ik erg mijn best om alle sociale regels na te leven zal het vast niet altijd goed gaan, dus om te voorkomen dat ik onbeschoft gevonden word, ook omdat ik heel gevoelig ben voor aanrakingen door mijn autisme. Als ik mensen leer kennen waarmee ik denk vrienden te gaan worden geef ik ze vaak een waarschuwing "ik hou er niet van om aangeraakt te worden, door mijn autisme". Aangezien ik een hele dag van mn padje af kan zijn als iemand op mijn schouder tikt bijvoorbeeld.

En iemand vroeg hier of het veel energie kostte om met mensen praten en een "toneelstukje" te voeren, en ik kan zeker zeggen dat het voor mij zo voelt. Bij mijn moeder of goede vrienden zal ik niet mijn best ervoor doen en kan ik gerust mezelf zijn, maar bij vreemde of bij mensen die ik graag als vrienden wil hebben moet ik constant op mezelf letten.

" Ik moet haar in haar ogen aankijken"
"Ugh, het is echt super ongemakkelijk, ik wil wegkijken"
"Hoe doen mensen dit?"
"Wacht hoelang kan je iemand in de ogen kijken voor het staren wordt?"
"... zouden ze het merken als ik net naast hun ogen kijk?"
"Wow haar ogen zijn echt groot."
"Als ze terug kijken is dat een vorm van intimidatie of beleefdheid
"Oh poedersuiker ik ben vergeten te glimlachen"
"Man hoe doen mensen dit, mijn wangen hebben nu al spierpijn
"Oké laat ik nu maar mijn wenkbrauw optrekken. Dadelijk denken ze nog dat ik ongeïnteresseerd ben".
"Misschien als ik veel met mijn handen beweeg tijdens het praten kom ik ermee weg dat mijn gezicht op compleet neutraal staat. Wacht, gebaren maken tijdens het praten is toch een signaal van interesse? Goed."
"Zouden ze doorhebben dat ik mezelf moet dwingen om te glimlachen? Ik ben echt super blij en vind dit gesprek leuk maar... het lukt gewoon niet"



Ik vind dit erg als ik dit zo lees, dat raakt mij echt.
Want omdat ooit iemand bedacht heeft wat als normaal of gangbaar of beleefd worst ervaren, moet iedereen daar maar mee kunnen dealen?
Natuurlijk heb ik mijn zoon geleerd om zo maatschappelijk verantwoord mogelijk om te gaan met mensen. Maar zoenen, handjes schudden en al dat soort ongemakkelijke toestanden hoefde hij nooit. Hand geven er wel voorzichtig ingebracht en dat gaat nu top. Maar binnen de familie heft hij zeker niet op zijn tenen te lopen van mij.
En als er een autistische vriend met zijn koptelefoon op zit op mijn zoon zijn verjaardag en dan ook nog zijn stoel midden in de kring zet, dan vind ik dat prima. Die jongen werd het teveel maar wil wel bij het feestje zijn, de doorzetter! Dan maar met oortjes en dan maar anders dan anderen. Maar hij was er wel

Normaal is zo een raar begrip. Zolang je niemand kwaad doet, is het wat mij betreft al gauw goed.

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:14

Herkenbaar Lestrange.. Maar ik dacht altijd dat iedereen deed. Dat overdenken.. kwam er pas paar jaar geleden achter dat dit niet zo was..

Indi_Vito

Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:23

Er zijn zoveel verschillende vormen van autisme en er zullen meer mensen zijn die het niet weten dat ze het hebben als wel, ik heb er geen vooroordeel over eigenlijk, het is gewoon heel vervelend voor die mensen zelf daarvoor hoeven wij het er toch niet vervelender om te maken door een oordeel klaar te hebben liggen?
iedereen is uniek op zijn eigen manier!

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:37

Ik zou het enorm waarderen wanneer je me zou toevertrouwen dat je bent gediagnosticeerd met ASS. Het geeft mij de kans om mijn verwachtingen tav jou bij te stellen zodat we een fijn contact kunnen hebben zonder misverstanden of escalaties.
Voor jou zal het contact met mij dus een stuk aangenamer zijn omdat ik rekening zal houden met jou.


Aan de andere kant zal ik voor mezelf emotioneel direct meer afstand van je nemen zodra ik merk dat ik een stukje emotionele wederkerigheid mis, of wanneer ik me emotioneel tekort gedaan voel door jou. Ik zal het je nooit verwijten. Maar ik zal ook direct gepaste afstand nemen van jou om te voorkomen dat ik zelf emotioneel gekwetst wordt. Mijn conclusie, is dat het niet mogelijk is een liefdevolle relatie op te bouwen met iemand met een ASS.

Ik heb heel erg veel ervaring met ASS. In mijn familie komt dit helaas veel voor. Ik weet als geen ander dat ASS een groot container begrip is en dat ieder individu anders is. Toch is er veel overeenkomst. Als doorgewinterd ervaringsdeskundige met de keerzijde van ASS heb ik misschien een iets andere opvatting dan veel mensen hier.

Als je benieuwd bent hoe andere mensen een intensieve omgang met mensen met ASS ervaren kun je eens kijken op de site van KAsper of Kindvanauti. Daar staan verhalen te lezen van mensen zonder ASS die zijn opgegroeid in gezinnen waarin ASS een grote rol speelde. Echt de moeite waard als je oprecht geinteresseerd bent in hoe het is om te leven met iemand met ASS.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 12:43

Abacab schreef:
Ik zou het enorm waarderen wanneer je me zou toevertrouwen dat je bent gediagnosticeerd met ASS. Het geeft mij de kans om mijn verwachtingen tav jou bij te stellen zodat we een fijn contact kunnen hebben zonder misverstanden of escalaties.
Voor jou zal het contact met mij dus een stuk aangenamer zijn omdat ik rekening zal houden met jou.


Aan de andere kant zal ik voor mezelf emotioneel direct meer afstand van je nemen zodra ik merk dat ik een stukje emotionele wederkerigheid mis, of wanneer ik me emotioneel tekort gedaan voel door jou. Ik zal het je nooit verwijten. Maar ik zal ook direct gepaste afstand nemen van jou om te voorkomen dat ik zelf emotioneel gekwetst wordt. Mijn conclusie, is dat het niet mogelijk is een liefdevolle relatie op te bouwen met iemand met een ASS.

Ik heb heel erg veel ervaring met ASS. In mijn familie komt dit helaas veel voor. Ik weet als geen ander dat ASS een groot container begrip is en dat ieder individu anders is. Toch is er veel overeenkomst. Als doorgewinterd ervaringsdeskundige met de keerzijde van ASS heb ik misschien een iets andere opvatting dan veel mensen hier.

Als je benieuwd bent hoe andere mensen een intensieve omgang met mensen met ASS ervaren kun je eens kijken op de site van KAsper of Kindvanauti. Daar staan verhalen te lezen van mensen zonder ASS die zijn opgegroeid in gezinnen waarin ASS een grote rol speelde. Echt de moeite waard als je oprecht geinteresseerd bent in hoe het is om te leven met iemand met ASS.



Maar dat is echt heel er afhankelijk van de persoon. Mijn vriend en ik hebben een hele liefdevolle relatie. We delen alle emoties en zijn echt heel liefdevol. En ik heb toch echt ASS, dus ook daar kan je niet over oordelen.
En met mij zijn er meer mensen met ASS die gewoon een liefdevolle relatie kunnen hebben. Doe goed kunnen luisteren en emoties kunnen delen.
Het is best hard dat je dat zo zegt omdat het jouw eigen ervaring is. Maar dat is niet per definitie waarheid.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

c_alsemgeest

Berichten: 20564
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:54

Als iemand mij verteld dat hij of zij ASS heeft doe ik helemaal niks anders.
Wel zou ik vragen hoe ik dat kan merken of dat er iets is waar ik rekening mee kan houden. Niemand met autisme is namelijk hetzelfde, ook niet als mensen hetzelfde "type" hebben.
En sommigen vinden het wle prettig als je ergens rekening mee houdt, en anderen hebben liever dat je gewoon "normaal" doet. Dus uit mezelf zou ik dus niet direct anders gaan doen tegen iemand die het aan geeft te hebben. Hooguit een vraag stellen dus...

Als voorbeeld.
Een kennis van me heeft ASS (syndroom van asperger).
Aan haar merk je eigenlijk niet zo veel omdat ze zichzelf veel aangeleerd heeft. Wel heeft zij bijvoorbeeld nog steeds echt gigantisch moeite met beeldspraak en denkt vrij letterlijk.
Ik gebruik daarom ook niet veel gezegdes bij haar... of ik moet het soms wat anders toelichten :+
Maar daar kunnen we ook altijd wel om lachen, tegenwoordig heeft ze wel wat gezegdes leren herkennen, maar nieuwe leveren nog weleens grappige reacties van haar op, zeker toen ze jonger was.
"ja maar waarom haalt niemand dan gewoon even die kat uit de boom, dan er naar te kijken? Echt onzin, volgens mij kan je daar prima de brandweer voor bellen als je die kat beneden wil hebben" :')
Op andere mensen komt ze soms wat afstandelijk of zelfs arrogant over, maar dat is ze niet. In ieder geval niet voor mensen waar ze interesse in heeft of die ze graag mag.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

musiqolog
Berichten: 3309
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:58

Zelf heb ik iets minder moeite met basale communicatie. Glimlachen 'ontdekte' ik pas rond mijn achttiende, maar na een paar jaar werd dat toch wel mijn tweede natuur. Voor 'gewone' mensen is het ook niet 100% instinctief, zoiets wordt cultureel bepaald. Vergelijk het maar met paardrijden: de ene ruiter heeft wat meer talent dan de andere, maar niemand gaat van nature lichtrijden en de galopshulp krijg je ook niet vanuit de baarmoeder mee.

Nee, het gaat bij mij pas fout bij fijnzinniger dingen. Netwerken, een eerste indruk maken, bij de groep horen (wat iets anders is dan "precies zo doen als alle anderen"; dat wil ik namelijk helemaal niet!), vriendschappen onderhouden en vooral die relaties. Ik heb het al duizend keer gezegd op Bokt (en nog vaker daarbuiten), maar als ik zelfs in dit topic mensen zie schrijven van "mijn vriend en ik dit-en-dit-en-dat", kan ik maar twee dingen denken: "hoe doen mensen dat toch?" en "als je een relatie kunt krijgen en houden, weet je niet hoe gelukkig je bent!"

Maar vooral dat eerste. Als je (naar eigen zeggen) niet normaal oogcontact kunt maken en wel in een relatie zit - ik vind dat zoiets als mank lopen en toch zeven meter verspringen.

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)

Laurora

Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:05

Abacab schreef:
Ik zou het enorm waarderen wanneer je me zou toevertrouwen dat je bent gediagnosticeerd met ASS. Het geeft mij de kans om mijn verwachtingen tav jou bij te stellen zodat we een fijn contact kunnen hebben zonder misverstanden of escalaties.
Voor jou zal het contact met mij dus een stuk aangenamer zijn omdat ik rekening zal houden met jou.Aan de andere kant zal ik voor mezelf emotioneel direct meer afstand van je nemen zodra ik merk dat ik een stukje emotionele wederkerigheid mis, of wanneer ik me emotioneel tekort gedaan voel door jou. Ik zal het je nooit verwijten. Maar ik zal ook direct gepaste afstand nemen van jou om te voorkomen dat ik zelf emotioneel gekwetst wordt. Mijn conclusie, is dat het niet mogelijk is een liefdevolle relatie op te bouwen met iemand met een ASS.

Ik heb heel erg veel ervaring met ASS. In mijn familie komt dit helaas veel voor. Ik weet als geen ander dat ASS een groot container begrip is en dat ieder individu anders is. Toch is er veel overeenkomst. Als doorgewinterd ervaringsdeskundige met de keerzijde van ASS heb ik misschien een iets andere opvatting dan veel mensen hier.

Als je benieuwd bent hoe andere mensen een intensieve omgang met mensen met ASS ervaren kun je eens kijken op de site van KAsper of Kindvanauti. Daar staan verhalen te lezen van mensen zonder ASS die zijn opgegroeid in gezinnen waarin ASS een grote rol speelde. Echt de moeite waard als je oprecht geinteresseerd bent in hoe het is om te leven met iemand met ASS.


Sorry, maar dit schiet mij echt even in het verkeerde keelgat.
Hoezo kun je geen liefdevolle relatie opbouwen met iemand met ASS? Wat een BS. Mijn vriend en ik hebben een zeer liefdevolle relatie. Ja tuurlijk lopen we tegen dingen aan waar andere stellen misschien niet of minder tegen aan lopen, maar dat betekent nog niet dat ik niet in staat ben lief te hebben, of mijn vriend mij niet lief kan hebben. Ik heb misschien autisme, maar ik ben geen ongevoelig persoon. Ik heb er wel moeite mee, maar ik voel echt wel empathie. Het is niet zo dat alles van zijn kant komt als het op begrip, troost en hulp aankomt. Ik ga vaak over mijn eigen grens heen voor onze relatie, waardoor ik ook nog eens meer leer.
Ik kan inderdaad ook niet goed in iemands ogen kijken, bij niemand. Maar wél bij mijn vriend. Ook mag hij me zomaar knuffelen of aanraken; ieder ander krijgt gewoon een mep, want dat kan ik écht niet handelen.
Overigens, mijn beide ouders zijn autistisch, en die zijn al ruim 30 jaar bij elkaar, in een liefdevolle relatie. Gek hé.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:08

Lau schreef:
Maar dat is echt heel er afhankelijk van de persoon. Mijn vriend en ik hebben een hele liefdevolle relatie. We delen alle emoties en zijn echt heel liefdevol. En ik heb toch echt ASS, dus ook daar kan je niet over oordelen.
En met mij zijn er meer mensen met ASS die gewoon een liefdevolle relatie kunnen hebben. Doe goed kunnen luisteren en emoties kunnen delen.
Het is best hard dat je dat zo zegt omdat het jouw eigen ervaring is. Maar dat is niet per definitie waarheid.


Ik vertel mijn verhaal als mens zonder ASS die hele nauwe contacten onderhoud met mensen met ASS. Als dit hierboven jouw persoonlijke ervaring is als met met ASS, dan kan het best zo zijn dat de waarheid er voor mensen zonder ASS heel anders uit ziet. Ik wil je alleen maar vragen om er over na te denken dat dit misschien waar kan zijn, zonder daar meteen een oordeel over te vellen. Ik schrijf over mijn persoonlijke ervaring in de relatie met mensen met ASS waar ik ook nog eens erg veel van hou. Kun je voorstellen wat voor een hartverscheurende dilemma's dit geeft voor mensen zonder ASS.

Ik wil je van harte uitnodigen om wat verhalen te lezen op de sites van KAsper en Kindvanauti. Als je daar de moeite voor neemt begrijp je wat ik bedoel.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

musiqolog
Berichten: 3309
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:13

Abacab schreef:
Ik vertel mijn verhaal als mens zonder ASS die hele nauwe contacten onderhoud met mensen met ASS. Als dit hierboven jouw persoonlijke ervaring is als met met ASS, dan kan het best zo zijn dat de waarheid er voor mensen zonder ASS heel anders uit ziet. Ik wil je alleen maar vragen om er over na te denken dat dit misschien waar kan zijn, zonder daar meteen een oordeel over te vellen. Ik schrijf over mijn persoonlijke ervaring in de relatie met mensen met ASS waar ik ook nog eens erg veel van hou. Kun je voorstellen wat voor een hartverscheurende dilemma's dit geeft voor mensen zonder ASS.

"Kun je nagaan hoe erg het is voor mensen zonder ASS." Och, wat hebben júllie het toch zwaar. Wij niet. Wij weten immers niet wat liefde is. Wij hebben er geen last van.

Je beledigt ons en iedereen die ooit een relatie met ons heeft opgebouwd.

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:22

Abacab schreef:
Mijn conclusie, is dat het niet mogelijk is een liefdevolle relatie op te bouwen met iemand met een ASS.


Mijn hemel, wat ben ik blij dat niet iedereen zo denkt. Wat een triest en eenzaam leven zou ik dan hebben.

Crisis wat een misvatting.

Autisme is niet synoniem aan emotieloos en liefdeloos. Wellicht moet je wel kijken naar alternatieve uitingen daarvan. Liefde is gelukkig op vele verschillende manieren te tonen!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:27

De bedoeling was om hier open en eerlijk een discussie aan te gaan. Dat doe ik door een andere kant te belichten en omdat ik die andere kant ook wil meenemen in deze dialoog. Als ervaringsdeskundige. En als mens die zielsveel houdt van alle mensen met ASS in zijn leven.

Als dit een topic is waarin we alleen maar mogen roepen dat het helemaal niet erg is dat je ASS hebt en dat je daardoor juist extra speciaal bent dan ontkennen we een deel van ASS. Daarom doe ik een poging om op een respectvolle manier de schaduwzijde naar voren te brengen.

Ik schrik van de heftigheid van een aantal reacties. Wat ik mis in de discussie is:
- begrip
- open minded voor een andere waarheid (Niet star vasthouden aan de eigen waarheid)
- empathie
- inlevingsvermogen
- nuancering
- Op zoek naar dialoog
- Oplossingsgericht

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:29

Begrip gaat twee kanten op Abacab. Je generaliseert en zegt in feite letterlijk dat het jou conclusie is dat mensen met ASS (Alle mensen met ASS dus), geen liefdevolle relatie mee te hebben is. Je zegt daarmee in feite dat alle relaties die wij hebben, per definitie niet liefdevol zijn. Heb je enig idee hoe onwaar en kwetsend dat is.

Dat jij geen liefdevolle relatie hebt met de ASS'ers in jou leven, is iets anders dan dat dat dus maar voor alle ASS'ers geld.

En dan nog verbaasd zijn dat het bij mensen in het verkeerde keelgat schiet?
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 13-12-17 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:30

Shiloh schreef:
Autisme is niet synoniem aan emotieloos en liefdeloos. Wellicht moet je wel kijken naar alternatieve uitingen daarvan. Liefde is gelukkig op vele verschillende manieren te tonen!


Dat vind ik wel een hele waardevolle inbreng Shiloh. Bedoel je dan bijvoorbeeld dat een ASS liefde kan tonen door te zorgen dat er voldoende wordt gefaciliteerd in materiele zin?

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

musiqolog
Berichten: 3309
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:32

Dus jij mist empathie in deze discussie.

Jij zegt het volgende: er valt geen liefdevolle relatie op te bouwen met autisten. Daarna zeg je: ik hou zielsveel van bepaalde mensen met ASS. Ergo: het probleem ligt bij hen. Volgens jou houden die autisten niet van jou en kunnen ze ook niet van een ander houden.

Dat noem ík nou gebrek aan empathie.

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:35

Ik heb niks tegen mensen met autisme (of andere psychische/geestelijke aandoeningen). Ik ken een hoop mensen met autisme, in meer of mindere vorm, waar je gewoon hele leuke gesprekken mee kan hebben en wie gewoon goede vrienden kunnen zijn!

Waar ik me wel kapot aan erger is dat 'medelijden-beleid'. Mensen hogere cijfers geven omdat ze een aandoening hebben en 'zielig' zijn. Of bijvoorbeeld groepsuitjes met school, en dat het 'zielige autistische meisje' bij mij en mijn vriendinnen werd geplaatst. Ik heb geen probleem met het 'autistische' aan die persoon, maar wel het feit dat ik die persoon amper ken ik met mijn vriendinnen privé dingen wil bespreken.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:38

Shiloh schreef:
Begrip gaat twee kanten op Abacab. Je generaliseert en zegt in feite letterlijk dat het jou conclusie is dat mensen met ASS (Alle mensen met ASS dus), geen liefdevolle relatie mee te hebben is. Je zegt daarmee in feite dat alle relaties die wij hebben, per definitie niet liefdevol zijn. Heb je enig idee hoe onwaar en kwetsend dat is.

Dat jij geen liefdevolle relatie hebt met de ASS'ers in jou leven, is iets anders dan dat dat dus maar voor alle ASS'ers geld.

En dan nog verbaasd zijn dat het bij mensen in het verkeerde keelgat schiet?

Ik generaliseer niet als ik zeg dat dat mijn persoonlijke conclusie is. Het is mijn conclusie n.a.v. mijn ervaringen en gesprekken die ik heb gevoerd met hulpverleners en mensen met vergelijkbare situaties.

Misschien zijn dat de meest schrijnende en zware gevallen, zou kunnen. (Al moet ik zeggen dat al mijn familieleden gewoon functioneren in de maatschappij inclusief, huisje boompje beestje. Je zou ze zeker niet direct bestempelen als mens met een ASS)

Ik zou dolgraag een liefdevolle relatie opbouwen met mensen met ASS, heb daar heel heel erg veel in geïnvesteerd, tevergeefs.

Ik heb inmiddels wel een andere manier gevonden om op een hele fijne respectvolle manier om te gaan met mensen met een ASS. Maar die manier van omgang heeft veel minder diepgang als ik zou wensen in een relatie. De mensen die het betreft zijn zich daar niet van bewust en dus denken zij dat wij een liefdevolle relatie hebben. Maar voor mij is een liefdevolle relatie iets anders dan voor hen.
Laatst bijgewerkt door Abacab op 13-12-17 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:39

Abacab schreef:
Shiloh schreef:
Autisme is niet synoniem aan emotieloos en liefdeloos. Wellicht moet je wel kijken naar alternatieve uitingen daarvan. Liefde is gelukkig op vele verschillende manieren te tonen!


Dat vind ik wel een hele waardevolle inbreng Shiloh. Bedoel je dan bijvoorbeeld dat een ASS liefde kan tonen door te zorgen dat er voldoende wordt gefaciliteerd in materiele zin?


Als ik naar mezelf kijk. Ik heb denk ik hooguit tegen een handjevol mensen gezegd dat ik van ze hou, en dan nog met ongemak. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat niet voel en ook niet dat ik dat niet uit.

Je kunt het ook zien in dingen als, belangeloos iets voor een ander doen, omdat je diegene belangrijk vind. Voor de ander door het vuur gaan en voor diegene opkomen, omdat je niet wilt dat degene van wie je houdt onrecht wordt aangedaan. Genieten van de dingen dat die persoon wel voor jou doet, maar niet zo zeer voor andere mensen. Ja, wellicht ook materieel, een keer een bosje bloemen. Of inderdaad een cadeautje, niet omdat je je liefde wilt "afkopen" , maar omdat je door de winkel liep, dat zag en gelijk aan die persoon moest denken.

Voor de gemiddelde niet ASS'er zijn dat wellicht dingen die heel normaal lijken, en "niet speciaal of belangrijk". Maar voor een ASS'er zouden dat júist dingen kunnen zijn waarmee je liefde toont. Als je dat erkent, kun je denk ik heel snel zien dat die persoon zonder dat je het door hebt, juist wél heel veel liefde toont.

Overigens in mijn persoonlijke geval. Ik geef ook prima kusjes, knuffel graag, en laat duidelijk blijken hoe blij ik ben om iemand te zien, of om ergens te zijn. Maar ik besef me ook dat er ook ASS'ers zijn die dat niet zo snel zullen doen.

Wellicht kun je het ook aan die persoon vragen. "goh, je laat het niet zo blijken, maar ik geef heel veel om jou, geef jij ook om mij? ja? oh, ja, ik merk dat niet zo. Misschien zijn er manieren dat je dat probeert te tonen die ik niet zie? etc etc.".

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 13:41

@abacab
Jij bent de persoon die ons gelijk als emotieloos en liefdeloos neerzet. Sorry hoor maar dat is echt niet waar. Jij hebt het zo ervaren poedersuiker voor je! Maar dat is niet dat iedereen zo is. Ja er zijn veel gevallen dat ze geen liefde tonen zoals jullie “normale mensen” het kennen. Maar als je echt luisterd en let op hoe “wij” communiceren zie je echt wel de liefde.
Natuurlijk hebben we wat moeite met emoties. Maar dat betekent niet dat we het niet snappen. We vinden uiten wat moeilijk en gaat soms wat moeizaam (bij mij dan weer totaal nief) maar dat betekent niet dat het er niet is.
Jullie normale mensen zouden eens verder moeten kijken als je hokje. En ga eens luisteren probeer je eens te verplaatsen in de ander.
Jij begint gelijk met verwijten te gooien. Hoe kan je dan een respectvolle discussie verwachten. Kom maar terug als je respect kan hebben. En ka wij hebben dit wel voor jou en alle mensen met vragen. Maar schijnbaar is het proberen begrijpen en simpel luisteren en snappen dat iedere ASS anders werkt een lastig begrip. Prima maar gooi dan ook niet met verwijten.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:42

Abacab schreef:
Voor jou zal het contact met mij dus een stuk aangenamer zijn omdat ik rekening zal houden met jou.

Aan de andere kant zal ik voor mezelf emotioneel direct meer afstand van je nemen zodra ik merk dat ik een stukje emotionele wederkerigheid mis, of wanneer ik me emotioneel tekort gedaan voel door jou.


Het is ongetwijfeld niet zo bedoeld, maar als combinatie komt dit haast over als dreigement.

Vertelt iemand jou niet over diens ASS, dan komt het nu over alsof je geen rekening zult houden met die ander, tenzij er tekst en uitleg bij gegeven wordt.

Van de andere kant: "doe ook maar iets fout, doe me ook maar ergens een keer emotioneel tekort, en ik neem afstand."

Dan creeer je niet echt een ruimte waarin je iemand veilig zichzelf mag zijn en af en toe eens een fout kan maken, zoals mensen (alle mensen) wel eens doen.


Je geeft later aan dat je een aantal dingen mist in de reacties op jou, dus wellicht kun je aangeven hoe jij bovenstaande precies ziet in relatie tot
- begrip
- open minded voor een andere waarheid (Niet star vasthouden aan de eigen waarheid)
- empathie
- inlevingsvermogen
- nuancering
- Op zoek naar dialoog
- Oplossingsgericht

Hoe toon jij bv openmindedheid en begrip voor een andere waarheid met een conclusie als "Mijn conclusie, is dat het niet mogelijk is een liefdevolle relatie op te bouwen met iemand met een ASS."

Hoe toon je empathie als je aangeeft dat je meteen afstand neemt en dus geen enkele ruimte biedt aan mensen met ASS om te leren en te groeien in het contact met jou? Als je dit op andere mensen zou toepassen die je in je leven tegenkomt: bij het eerste signaal van niet emotionele wederkerigheid, op welk moment dan ook, meteen afstand nemen, hoeveel contacten zou je dan werkelijk nog hebben?

Welke nuancering breng je aan? Welke dialoog wil je precies starten? (Want jouw mening is al gevormd dus welke ruimte voor dialoog zie je nog.) Wat wil je oplossen?

musiqolog
Berichten: 3309
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:43

Abacab schreef:
Ik generaliseer niet als ik zeg dat dat mijn persoonlijke conclusie is. Het is mijn conclusie n.a.v. mijn ervaringen en gesprekken die ik heb gevoerd met hulpverleners en mensen met vergelijkbare situaties.

Je generaliseert wel degelijk. Je zegt namelijk: "mijn conclusie is dat het niet mogelijk is om een liefdesvolle relatie op te bouwen met mensen met ASS." Dat het in het algemeen niet mogelijk is. Die conclusie gaat dus over alle gevallen. Met andere woorden: de band die ik met mijn ouders heb - geen liefde. De band met mijn andere naaste familie - geen liefde. De relaties die mensen in dit topic hebben - allemaal geen liefde, alleen seks en materieel voordeel.

Als je dat niet bedoelt, moet je zeggen: "Mijn conclusie is dat ik geen liefdevolle relatie kan opbouwen met autisten."

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:44

Ik vind het bizar dat je niet door hebt dat

Abacab schreef:
Maar ik zal ook direct gepaste afstand nemen van jou om te voorkomen dat ik zelf emotioneel gekwetst wordt. Mijn conclusie, is dat het niet mogelijk is een liefdevolle relatie op te bouwen met iemand met een ASS.


iets totaal anders is als

Citaat:
Mijn conclusie, is dat het niet mogelijk is een liefdevolle relatie op te bouwen met de mensen in mijn leven die ASS hebben, en zal daardoor bij nieuwe mensen met ASS die ik ontmoet wat voorzichtiger zijn.


In het eerste geval generaliseer je alle ASS'ers en geef je hen geen enkele kans.
In het tweede geval geef je aan in het verleden gekwetst te zijn, daardoor voorzichtig bent geworden, maar dat de deur niet per definitie dicht staat.

Voor mij persoon een GIGANTISCH verschil.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"