Als ik zeg dat ik autisme heb,

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:22

Anoniem schreef:
Het enige probleem wat ik nu nog heb is het niet mezelf mogen zijn. Dus een rol spelen. Het feit dat ik al drie keer een burn-out hierdoor gehad heb geeft aan dat dat eigenlijk onmogelijk is.


je burn-out kan ook los staan van je autisme.
Er zijn heel veel mensen die geen ASS hebben en toch een burn-out krijgen omdat ze overprikkeld raken. Bijvoorbeeld omdat ze naast een baan ook nog de 'rol' ;) van mantelzorger op zich nemen.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.


Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:26

De glijdende schaal maakt het denk ik inderdaad sons moeilijk.
Ik ben sociaal rete-slecht, heb geen idee hoe ik moet small-talken en vraag daarom altijd maar wat iemand voor werk doet want professioneel kan ik wel zijn.
Tijdens een sociaal evenement ga ik regelmatig overprikkeld op de WC zitten met mijn handen op mijn oren, haal diep adem en ga dan weer verder in mijn rol.

Nee, ik heb geen autisme.

Mijn broer met een vorm van autisme vind sociale evenementen heerlijk en kan kletst echt met iedereen.

Je kan dus puur met de uitspraak: ik heb autisme gewoon niet weten wat de zwakke punten zijn.

Het lijkt me persoonlijk daarom zinvoller om niet met de diagnose te beginnen maar gewoon je zwakke punt te benoemen. Pas als mensen dan drammen of veeleissend blijven kun je dan toevoegen dat het echt niet beter gaat worden met oefening omdat het bij je aandoening hoort.

Maar misschien zie ik dat verkeerd hoor :)

(Ik heb trouwens ook een burn-out gehad, dat kan echt iedereen overkomen)

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:37

@Sizzle. Ik zeg het er meestal wel bij. Omdat bij sommige mensen er dan gelijk wat puzzelstukjes op hun plek vallen. Omdat ik daar later bij een andere valkuil dan weer aan terug kan refereren.

Ik heb eigenlijk zelden meegemaakt dat ik echt anders behandeld werd en bijna alleen nog maar positieve ervaringen gehad na het gewoon benoemen. Misschien juist ook omdat ik me er zo open en kwetsbaar bij opstel. Ik weet het eigenlijk niet zo goed.


Het is niet dat ik zomaar zeg "ik heb autisme" en dat je dan maar moet snappen wat er bij mij speelt. Vaak is er een aanleiding. Iets dat gebeurd is en waar ik dan voor mezelf op kom. bijvoorbeeld met dat grapjes voorbeeld dat ik eerder schreef. Maar ook op het werk. Toen ze bijvoorbeeld de plekken écht flexibel wilde maken. Toen heb ik toch wel gezegd dat mij dat zo een uur productiviteit per dag kan kosten. Toen is alsnog een vaste werkplek geregeld.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:44

Als je op onbegrip of problemen stuit lijjt me dat inderdaad wel zinvol :j

Ik bedoel meer de groep waar je zo eigenlijk niet echt iets van merkt maar gewoon 1-2 punten hebben waar ze soms over struikelen. Ik denk dat dan een diagnose gebruiken overkill is en juist voor overinterpretatie kan zorgen zodat mensen zich wellicht ineens ongemakkelijk gaan gedragen tegen je.

Het zal ook heel erg aan het soort werk liggen. Ik heb lang in een functie gezeten waar het aantal ‚gemiddelde‘ mensen waarschijnlijk lager lag dan mensen die ‚buiten de normaal‘ vallen.

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:58

Het is niet perse als ik op onbegrip stuit, dat ik het dan vertel. Het is eerder dat ik weet dat ik ergens tegenaan ga lopen en dat ik het den vertel om onbegrip/miscommunicaties te voorkomen.

Ik hang het echt niet aan de grote klok hoor. Mijn autisme is niet enorm opvallend. Maar mensen waar ik veel en intensief mee omga, daar ben ik heel open/ontvankelijk/en kwetsbaar tegen.

Waar ik het meest tegen dingen aanloop is vooral op de werkvloer. Omdat daar de eisen hoog zijn, veel prikkels, en ik moet optimaal presteren en de samenwerking is zeer intensief. Dan is het gewoon belangrijk dat de sfeer goed blijft. Ik weet dat er meerdere dingen zijn waar ik tegenaan loop en dan is de diagnose noemen gewoon makkelijker.

Ik schaam me niet voor mijn autisme. Ik maak er ook niet iets groots van. Het is allemaal niet zo belangrijk. Maar het speelt wel. En hier kijk, op dit puntje kan het ff mis gaan. Maar als we dit of dat doen, is dat ook weer opgelost.

Misschien komt het ook omdat ik inmiddels goed weet wanneer ik waar tegenaan kan lopen. Ik kan goed verwoorden wat ik wel en niet kan en wat ik nodig heb om optimaal te functioneren. 99% van de tijd vóór dat het mis gaat. Ik weet door mijn burn-out goed voor mezelf op te komen. Ik weet stress inmiddels veel beter te erkennen en grijp daar direct op in men de nodige maatregelen dat het niet uit de hand loopt.

Het is doodvermoeiend. Maar het werkt wel.

De meeste mensen waar ik minder intensief mee om ga weten van niks. Die zien alleen een leuke sociale meid. Die zien niet wat ik in mijn privé leven moet laten om voldoende energie te sparen voor mijn werk. Om de balans te houden en niet opnieuw in een burn-out te komen.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:02

Klinkt voor mij of je het goed geregeld hebt voor jezelf :)

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:08

xyzutu2 schreef:
Amy schrijft niet dat ze vindt dat mensen zich 'normaal' moeten gedragen, maar dat het vaak helemaal niet nodig is om jezelf steeds tegenover anderen te labelen met een bepaald etiketje. Iemand die autistisch/homo/diabeet is hoeft dat niet bij het betreden van een kamer te melden maar kan ook gewoon meedoen aan het gesprek over de Top Gear aflevering van gisteravond.

Dit idd. Dus als iemand mij zegt dat hij/zij een labeltje in de vorm van welke ziekte dan ook in dit geval dus Autisme; denk ik daar vrij weinig van aangezien elk mens en elke soort autisme weer anders is, kan ik daar niet voldoende mee en tast ik dat vanzelf wel af en merk je het snel genoeg als iets anders gaat.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:22

Ik ben wel nieuwsgierig of bepaalde vormen van autisme elkaar extreem afstoten of dat er juist eerder een klik is.

Zou me kunnen voorstellen dat iemand met overgevoeligheidsreacties totaal door kan draaien van iemand met ADHD bijvoorbeeld.
Of iemand die sociaal overgevoelig is totaal van slag raakt van iemand die geen inlevingsvermogen heeft.

Hoe ervaren jullie zulke ‚lotgenoten‘?

Anoniem

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:25

Ik weet wel dat mensen met Asperger/autisme soms problemen kunnen hebben met mensen met borderline aangezien de laatsten juist heel sterk vanuit hun emoties reageren en ook veel meer met non-verbale communicatie doen. Dat kan voor autisten een overkill aan moeilijk te interpreteren informatie zijn (en andersom kan het hameren op logica wat sommige autisten doen ook erg verkeerd vallen bij borderliners die juist willen dat hun emoties erkend worden ;) ).

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:44

Aan de ene kant is er vaak een klik. Je begrijpt elkaar makkelijker of zo, hoeft minder hard te werken. Aan de andere kant kan er ook net zo vaak niet een klik zijn.

Maar mijn zus heeft bijvoorbeeld best wel veel tics. Dan zit ze met haar been te wiebelen of zo. Dat kan mij dan ontzettend afleiden, want ik kan het niet wegfilteren. Of als mijn emmertje praktisch vol zit, is het soms heftig om haar te handelen als ze doordraaft in een verhaal en daarbij ook hard praat.

Maar ach. Als dat alles is.

Al denk ik eigenlijk eerder dat het een match is op het gebied van introvert/extravert is dan autisme. Want als ik kijk Maar met wie het klikte en met wie niet, dan zijn degene met wie het wel klikt doorgaans de introverte mensen. Net als ik.

Maar ja. Omgaan met iemand met overduidelijke adhd kan wel een stuk vermoeiender zijn. Maar ach. Ook dat is niet erg. Ik pak daarna dan wel weer mijn rust momentjes.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:51

Ik was een tijdje terug in een winkel waar een moeder met 2 kinderen was.
De ene heel duidelijk autistisch met spasmen en schreeuwen, de andere op het oog een ‚normaal‘ kind (dat zegt uiteraard niets).
Beide kinderen echt volledig over de zeik doordat ze elkaar versterkten en de moeder er met dikke wallen en uitgeblust bij die probeerde te sussen.
God wat had ik een medelijden met haar :(:)
Mijn eigen kind begon vervolgens ervan te huilen omdat ze de emoties van die jochies over nam %)

Jorex

Berichten: 9897
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:52

Ik kon echt niet opschieten met de jongen met Asperger bij mij op de middelbare, terwijl een andere autistische neef van mijn beste vriendin vroeger mijn speelmaatje was, we speelden toen Harry Potter op de klimtoren in de speeltuin van de camping. En dat terwijl die jongen toen heel gesloten was naar iedereen, behalve naar mij. Verder trek ik de niet zo sociale mensen aan. Maar mijn algemene diagnose is gewoon het woord 'autist' het precieze 'hokje' weet ik zelf nog niet eens. Ik ben nu overigens echt moe in mijn hoofd, ik heb net een kegelparcours gehad met mijn pony en dan ga ik in zo'n erge overfocus+ drukte dat ik zo heerlijk kan gaan slapen vannacht. Ik ben zelf heel sterk in mijn emoties uiten ook als ik niet wil janken om iets sta ik toch te janken, droom heel gemakkelijk weg, fantaseer een hele hoop maar weet wel echt en niet echt uit elkaar te halen, heb obsessies af en toe(op het moment met LoL en in het bijzonder Faker), kan er niet tegen als er op het laatste moment iets verandert in de planning, ben zeer slecht met mijn hoofd erbij houden in college, maar haal ondertussen wel cijfers variërend tussen 6 en 8. Ik ben wel een beetje een stuiterbal, maar kan ook de rust zelve zijn, als ik stil moet zitten werkt dat niet. Terwijl ik thuis op de bank rustig zit, maar in college lukt me dat dus totaal niet :')
Ik klik met zowel introverte als extraverte mensen, ik stuiter zelf immers heen en weer tussen die twee..

Alex en Jorie <3

Qerty
Berichten: 2007
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:59

Ja, ook in mijn sector meer ab-, dan normale persoonlijkheden en daar is het gewoon deel van wie ik ben.

Ik mag het niet als een excuus gebruiken, omdat het me net zo hard gebracht heeft naar waar ik ben.
Sommige collega's weten het. Ik werk in een heel informele omgeving en het is toch iets wat de laatste paar jaar best speelt in mijn leven. Ik heb het 1 keer als uitleg gebruikt. En in een ruimte waar iedereen het weet, of waar ik me veilig genoeg voel dat iedereen het mag weten, kan ik er ook wel een grap over maken als ik weer eens de excell nerd uithang, ga lopen mierenne*ken over drukwerk.

Of het nu autisme, adhd, borderline of gewoon mijn persoonlijkheid is.. ik kan heel snel heel intens met bepaalde mensen klikken en dat blijken vaak toch ook wel mensen met een etiketje. Maar dat geldt hetzelfde bij mensen die in mijn allergiezone geschoten zijn.

Ik vind het best een dilemma hoor.. wanneer houd je rekeningen met je valkuilen en wanneer wordt het schermen met een diagnose.
Want hoewel ik het niet zo vaak naar anderen benoem, zelf ben ik nog aan het leren hoe er mee om te gaan en mijn veeleisendheid/perfectionisme en ongedisciplineerdheid zijn aan elkaar gewaagd.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:20

Kennen jullie de serie 'The brigde" waarin Saga Noren een autistische hoofdrechercheur speelt? Gisteren werd er nog over gesproken bij Jinek. Daar werd verteld dat niet-ASS mensen gesprekken met elkaar aangaan en in zo'n gesprek elkaar steeds spiegelen en bevestigen. Dat doen ze dmv zorgvuldig gekozen bewoordingen en intonatie maar ook door non verbalen communicatie, oogcontact, handgebaren, mimiek. Er werd gesteld dat mensen met ASS daar geen goede radar voor hebben en daarom niet actief mee kunnen doen in die interactie.
Als je als niet-ASS een gesprek aangaat met iemand met ASS merk je al heel snel dat je niet wordt bevestigd in die interactie. Dat maakt dat niet-ASS mensen snel een vreemd gevoel krijgen bij iemand met ASS.

Ik vond het iig een mooi stukje en ik ben benieuwd of er hier mensen met ASS zij die zich daarin herkennen. Of heb jij je die non-verbale communicatie wel eigen gemaakt en hoe heb je dat gedaan?

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 19:31

Ik denk dat het heel erg afhangt van welk type ASS je hebt. Als je bijv klassiek autisme hebt kan je dat snel niet door hebben. Maar iemand met bijv borderline kan dat juist heel goed door hebben.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

Laurora

Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:43

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen specifieke non-verbale signalen, naast de 'vaste' signalen die de meeste mensen hebben. Vooral die specifieke 'eigen' signalen zijn wat lastiger, omdat ik die persoon en daarbij de eigen signalen moet leren kennen. Als ik die persoon eenmaal ken, en vaak genoeg met hem/haar gesproken heb begin ik ze langzaam maar zeker te herkennen en kan ik ook steeds makkelijker converseren zonder mezelf af te vragen of ik niet iets mis.
De 'vaste' non-verbale signalen die iedereen heeft heb ik nu wel een radartje voor ontwikkeld, de meesten gezichtsuitdrukking, intonaties, toonhoogtes en dergelijke heb ik wel uitgeplozen. Het is niet als vanzelf gekomen, ik heb er hard voor moeten observeren en uitproberen, maar inmiddels is het toch een soort intuïtie geworden.
Het word pas écht moeilijk als iemand een geintje maakt, mar het met een stalen gezicht verteld, of als iemand niet helemaal eerlijk is. Dan bespeur ik wel dat die persoon niet oprecht is, maar kan mn vinger er niet op leggen.

Overigens ken ik ook een autist die dit radartje wel gewoon heeft, en ook altijd heeft gehad, net zoals bij 'normale' mensen.
Het is dus echt wel per persoon verschillend.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:08

@Abacab
Mijn zoon en dochter (18 en 16) zijn continu aan het radaren hoe iemand wat zegt en wat ze ermee zullen bedoelen.
Daardoor reageren zij wel eens anders (bv heel serieus of juist grappig) als het niet de bedoeling is.
Zodra ze iemand langer kennen weten ze beter hun karakter en gaat het wat beter.
Maar het kost ze altijd veel energie om een "gewoon" gesprek te hebben met anderen.

Mijn man (bijna 50) heeft zich dat iets beter eigen gemaakt maar heeft weinig "small talk" met anderen.
Ook op zijn werk houdt hij het vaak bij werk gerelateerd (of hij moet de mensen wat beter kennen).
Thuis is mijn man veel spraakzamer en hebben we veel lol samen.

De "autisten" trekken wel meer naar hem toe qua problemen of praatje; terwijl mijn jongste meer zoals ik ben en zij juist naar mij trekt.
En nee ik voel mij geen verzorgende of therapeut.
Wel gaan er sommige dingen anders hier thuis dan in een gemiddeld gezin (helemaal toen ze nog een stuk jonger waren).
Maar dat heb ik nooit als last gezien.

Ik heb mij snel leren aanpassen aan hun manier van denken/doen.
Dat zegt niet dat wij geen problemen hebben gehad hoor; absoluut wel.
Het vervelende was juist dan dat mensen "goedbedoeld" advies gaven ipv behulpzaam of begripvol te zijn.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:18

Als je je als mens met ASS(trekjes) en zonder aangeboren radar goed staande kunt houden in deze maatschappij dan ben je echt een grote kampioen. Die energie die mensen met ASS hebben moeten steken in het ontwikkelen van die radar kost zo veel energie. Super dat dat nu zo goed gaat Laurora.

@Brainless, jouw kinderen zijn natuurlijk nog redelijk jong en zullen daar misschien veel meer tijd voor nodig hebben om dat te ontwikkelen.

Dat serieuze kantje van mensen met ASS ken ik ook. Als ze een beetje zelfspot hebben zit in dat stuk heel veel humor. Met een lieve vriend hadden we het ooit over kinderen nemen. Die kwam ff heel droog en super serieus uit de hoek: Pedo's,........ die nemen kinderen.
Lekker letterlijk en zo hilarisch. Zo heeft hij wel meer van die dingen. Zonder dat ie het doorheeft is hij soms zo briljant grappig. En omdat hij praat met weinig intonatie en weinig mimiek is dat nog grappiger.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Laurora

Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:58

@abacab me staande houden in de maatschappij lukt me dan weer niet helemaal goed, maar de communicatie en bijbehorende skilss gaan me gelukkig wel redelijk af. Ik kan je vertellen dat dat idd een heel stuk scheelt!

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

HopeMyDay

Berichten: 1278
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:32

Abacab schreef:
Kennen jullie de serie 'The brigde" waarin Saga Noren een autistische hoofdrechercheur speelt? Gisteren werd er nog over gesproken bij Jinek. Daar werd verteld dat niet-ASS mensen gesprekken met elkaar aangaan en in zo'n gesprek elkaar steeds spiegelen en bevestigen. Dat doen ze dmv zorgvuldig gekozen bewoordingen en intonatie maar ook door non verbalen communicatie, oogcontact, handgebaren, mimiek. Er werd gesteld dat mensen met ASS daar geen goede radar voor hebben en daarom niet actief mee kunnen doen in die interactie.
Als je als niet-ASS een gesprek aangaat met iemand met ASS merk je al heel snel dat je niet wordt bevestigd in die interactie. Dat maakt dat niet-ASS mensen snel een vreemd gevoel krijgen bij iemand met ASS.

Ik vond het iig een mooi stukje en ik ben benieuwd of er hier mensen met ASS zij die zich daarin herkennen. Of heb jij je die non-verbale communicatie wel eigen gemaakt en hoe heb je dat gedaan?


Dit heb ik heel erg inderdaad, of zoals mijn docent communicatie zegt "jij kan heel goed communiceren met iedereen, iedereen alleen niet met jou" :') dit bedoeld ze als grapje natuurlijk.
Nee ik heb heel erg moeite met het lezen van non verbale communicatie, ik was als kind "kijk mama dat kind heeft water op zn gezicht" hij scheen te huilen.. :')

LoveGlove

Berichten: 7903
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:38

Interessant dit.

Ik zit in een vriendengroep waarvan de helft autistisch is, en ik werk ergens waar mensen met een beperking ook werken. Waaronder mensen met (zware) autisme. Mij werd op dat werk verteld dat je mensen met autisme echt niet hetzelfde moet behandelen als gewone mensen. Daar ben ik het totaal niet mee eens.

Bij sommige vormen van autisme misschien wel. En het ligt er ook aan hoe erg het is. Iemand met een hele zware vorm van autisme is wat anders dan iemand met een lichtere vorm. Mijn vriendinnen behandel ik gewoon zoals elk persoon. Ik weet van hun waar de trekjes van autisme zitten. Één van mijn vriendinnen wordt bijvoorbeeld snel boos, en kan ook heel bot doen. En ze heeft van die rare bijgeloven. Als ze dan eens bot reageert, dan zeg ik er misschien iets van. Maar vaak heeft ze het zelf al in de gaten. Ze is ook zo’n schema persoon. Dat kan ook bij autisme horen. Mij boeit dat allemaal niet. Er zijn genoeg mensen die een schemapersoon zijn die geen autisme hebben.

Er is 1 iemand op mijn werk die wel een hele zware vorm van autisme heeft, en die kun je ook echt niet als een normaal persoon behandelen. Die heeft echt een bijsluiter. Hij is een lief persoon, zolang je hem maar in zijn waarde laat. En dat gebeurt niet veel helaas.

Ik moet zelf wel zeggen, als je zegt dat je autisme of iets anders hebt, ben ik er wel heel veel mee bezig in mijn hoofd. Die heeft autisme, die heeft autisme. Waarom, weet ik niet. Dus ik ben het wel aan het afleren.

Ik snap ook helemaal niet waarom je meteen een sticker opgeplakt krijgt als je zoiets zegt over jezelf. Dat hoeft helemaal niet. Het is gewoon een klein foutje in je hersenen, maar het maakt je helemaal niet zoveel anders. Behalve als het een zware vorm is natuurlijk. Maar dan alsnog. Je bent alsnog een persoon zoals iedereen van bloed enzo, met gevoelens etc.

Als iemand zegt dat die autisme heeft, behandel ik dat persoon gewoon normaal. Maar ik houd altijd in mijn achterhoofd dat ik soms met bepaalde dingetjes rekening kan houden, omdat dat eenmaal bij autisme hoort. Dus als ik een autisme trekje herken, dan houd ik er gewoon rekening mee dat het door de autisme kan komen, en verder niets. Mijn manier van reageren is meestal gewoon er iets van zeggen (als het bijvoorbeeld bot zijn is), of niks zeggen, of begeleiden. Ligt eraan wat toepasselijk is.

Ik ben een beetje anders gebouwd dan anderen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:03

Ik vind het zo apart dat normale mensen lyrisch zijn over hoe realistische autisme wordt weergegeven in boeken/films/series als The Rosie Project, The Bridge en Atypical, terwijl er autisme-technisch gewoon hele vreemde tot onrealistische dingen in gebeuren.

Kijk je bijvoorbeeld naar de serie Atypical, dan legt de moeder uit dat de autistische jonge de vorige keer dat hij naar de winkel ging nog helemaal flipte omdat hij compleet overprikkeld raakte. Vervolgens zegt zijn therapeut 'Ga je eigen boodschappen doen' en dan kan hij dat ineens zonder problemen.
In The Rosie Project vindt Rosie het leven van de autistische hoofdpersoon maar saai en dus stelt ze voor om naar New York te gaan en dan in plaats van het vaste schema van de hoofdpersoon te volgen dan drie dagen lang elke dag de hele dag allemaal nieuwe dingen te doen, nieuwe plaatsen te bezoeken en nieuwe dingen te eten. De hoofdpersoon doet dit allemaal braaf mee, heeft geen enkele problemen met overprikkeling, hoeft ook geen recuperatietijd in zijn eentje door te brengen om dit allemaal te kunnen handelen en komt tot de conclusie 'elke dag nieuwe dingen doen is veel leuker dan elke dag hetzelfde doen. Ik ga voortaan ook gewoon spontaan zijn'.

Beiden worden geprezen omdat ze zo realistisch zijn, maar gek genoeg laten ze allebei het beeld zien van autisme als een soort keuze: autisten zijn mensen die denken dat ze schema's/patronen moeten volgen en die denken dat ze snel overprikkeld zijn, maar als je ze laat zien dat ze dat helemaal niet hoeven te doen dan stoppen ze daarmee en worden ze gezond en kunnen ze alles gewoon. :+

The Bridge klopt beter als je kijkt naar hoe moeilijk Saga het vindt om zich aan te passen en dat dat vervolgens alsnog niet helemaal lukt, maar daar zit diagnosetechnisch ook wel iets aparts in.
The Bridge wordt gelauwerd omdat het zo realistisch zou zijn qua autisme, maar het gekke is dat de hoofdpersoon zich meer als een man met autisme gedraagt dan een vrouw met autisme. Vrouwen met autisme zijn in de meeste gevallen bijna onzichtbaar afwijkend omdat ze weten dat hun communicatie/lichaamstaal niet klopt met die van anderen en dat dus continu aan het compenseren zijn. De hoofdpersoon van The Bridge vertoont zeer onsociaal (bijna vijandig) gedrag terwijl ze al meer dan een decennia lang intensief samenwerkt met collega's (als straatagent heeft ze logischerwijs ook een vaste partner gehad waarmee ze zelfs hele dagen in de auto doorbracht). Daar heeft ze echter helemaal 0,0 niets van opgestoken qua verbale/nonverbale communicatie. Pas als ze al ergens in de dertig is en ze gekoppeld wordt aan haar nieuwe partner 'ontdekt' ze dat haar gedrag vreemd is en gaat ze nadenken over hoe ze dat dan kan normaliseren.
Waarom ontdekt Saga dan ineens dat haar gedrag niet klopt, terwijl ze dat al die jaren daarvoor niet doorhad? Zonder te willen stigmatiseren klinkt dat meer als mannelijk autisme (diagnose vaak in de kinder/tienerjaren al gegeven door sociaal afwijkend gedrag zoals dat van Saga) dan vrouwelijk autisme (diagnose vaak pas tussen de 25 en 50 jaar gegeven omdat vrouwelijke autisten niet als obsessie hebben om autootjes van dezelfde kleur achter elkaar te zetten maar juist als obsessie hebben om op te gaan in de groep door het juiste sociale gedrag van anderen na te bootsen).
Dit is dan geen echte fout, maar ik vind het wel opvallend dat een van de weinige vrouwelijke autisten in de tv/film/boekenwereld dan juist weer wordt neergezet als een mannelijke autist.

Hoe zien jullie dat?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:20

Lau schreef:
Ik denk dat het heel erg afhangt van welk type ASS je hebt. Als je bijv klassiek autisme hebt kan je dat snel niet door hebben. Maar iemand met bijv borderline kan dat juist heel goed door hebben.


Borderline is volgens mij een persoonlijkheidsstoornis in plaats van een autisme spectrum stoornis.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:21

De vrouwelijke autisten die ik ken (zowel mijn dochter als binnen familie) waren al op jonge leeftijd gediagnosticeerd en hadden duidelijk herkenbare "autistische" trekjes.
Het is wel zo dat de "mannen" vaker hadden dat alles op dezelfde plek moest liggen en veel bezig waren met ordenen.
Mijn dochter had ook al jong problemen met het sociale gedrag en was daardoor stiller en teruggetrokkener.
Mijn zoon uitte zich meer qua gedrag (ging bv hoofdbonken en fladderen) terwijl mijn dochter zich terug trok en meer ging wiegen/neuriën.

Toen ze eenmaal op het voortgezet zaten werden hun sociale problemen nog veel duidelijker dan op de lagere school (kleine school/kleine klassen/veel rustiger en overzichtelijker voor hun).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 22:22

Lante schreef:
Lau schreef:
Ik denk dat het heel erg afhangt van welk type ASS je hebt. Als je bijv klassiek autisme hebt kan je dat snel niet door hebben. Maar iemand met bijv borderline kan dat juist heel goed door hebben.


Borderline is volgens mij een persoonlijkheidsstoornis in plaats van een autisme spectrum stoornis.


Hij valt wel in het dsm, hij zit bijv ook in de stoornis mcdd. En die valt ook weer in het dsm.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast