Als ik zeg dat ik autisme heb,

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 18:33

Wat is dan jouw eerste oordeel?

Zojuist had ik hier een gesprek over met een vriendin van mij. We hebben beide een vorm van autisme en worstelen er mee dat mensen er raar over denken.
Ze denken vooral stereo type gericht en totaal niet aan ons als eigen persoon.

Dus nu is mijn vraag:
Wat denk jij als je aan een persoon met autisme denkt?
Waarom denk je dat?
Zou je anders kunnen gaan denken door te gaan praten/om te gaan met mensen met autisme?

Natuurlijk staat vragen vrij, ik hoop vooral op een nette en beschaafde discussie. We gaan elkaar hier niet zwart maken ik ben gewoon heel benieuwd waarom er vooral in stereo type gedacht wordt.
Laatst bijgewerkt door Lau op 08-12-17 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast


Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:35

Heb zelf autisme en heb een cursus gevolgd dus ik heb er zelf totaal geen oordeel over. Je hebt zo veel verschillende soorten vormen van autisme, de mate erin is ook heel divers.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110637
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:36

Geen enkel (vooroordeel). Ik heb zelf 2 broers met autisme en ze zijn allebei totaal verschillend.
Mijn jongste broer heeft zelfs een PhD en is cum laude afgestudeerd aan de Universiteit.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:37

Ik denk dan altijd dat ik wat duidelijker tegen die persoon moet praten om dingen duidelijk te maken. Dat kwam van mijn buurjongen met autisme die je altijd meerdere malen dingen moest uitleggen. Verder denk ik er niet zo veel van, ik ken mensen die het hebben waarvan je het niet zo verwachten, en mensen waar je heel lastig een gesprek mee kan voeren omdat ze je gewoon niet zo goed begrijpen.

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 18:38

Cayenne schreef:
Geen enkel (vooroordeel). Ik heb zelf 2 broers met autisme en ze zijn allebei totaal verschillend.


Nayomie schreef:
Heb zelf autisme en heb een cursus gevolgd dus ik heb er zelf totaal geen oordeel over. Je hebt zo veel verschillende soorten vormen van autisme, de mate erin is ook heel divers.


Kijk super positief *\o/*
Helaas denkt niet iedereen zo!

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:39

Eerlijk?

Oké, en waarom moet ik dat weten?

Een oud klasgenootje deed dit ook altijd. Ja maar, ik heb autisme... Vind dat heel irritant. Waarom je daar achter verschuilen? Het irriteerde mij alleen maar dat ze dat telkens zei, zodat ze zich anders kon gedragen. Heeft ze totaal geen respect mee gewonnen.

Ik vind dat autisme niet ergens een vrijbrief voor is. Daarnaast maakt het me écht niet uit, als ik je mag dan mag ik je, of je nou autisme hebt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:40

Waarom zou ik daar een oordeel over moeten hebben?
Ik heb net zoveel oordeel over mensen die een verzwikte enkel hebben als mensen die autisme/asperger hebben. Hoe iemand functioneert weet je pas als je er meer mee in contact komt, dus heeft het geen zin om aannames te doen over hoe die verzwikte enkel iemands gedrag allemaal zou kunnen beinvloeden.
Ik zou dus ook niet precies weten waarom je mensen vooraf zou moeten 'waarschuwen' dat je autisme hebt. De autisten in mijn (zeer nabije :D ) omgeving doen dat ook niet en daar heb ik nog nooit last van gehad.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 18:41

Amy schreef:
Eerlijk?

Oké, en waarom moet ik dat weten?

Een oud klasgenootje deed dit ook altijd. Ja maar, ik heb autisme... Vind dat heel irritant. Waarom je daar achter verschuilen? Het irriteerde mij alleen maar dat ze dat telkens zei, zodat ze zich anders kon gedragen. Heeft ze totaal geen respect mee gewonnen.

Ik vind dat autisme niet ergens een vrijbrief voor is. Daarnaast maakt het me écht niet uit, als ik je mag dan mag ik je, of je nou autisme hebt of niet.



Kijk,
Dat werkt dus wel even heel anders. Mensen met autisme verschuilen zich er niet achter ze snappen het soms echt niet of het komt niet binnen op de manier dat jij denkt dat het binnen komt.
Soms komt het ter sprake en ka dan vertel ik het. Maar verder doe ik er niks mee. Soms moet het vertellen.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

xRaisin

Berichten: 1753
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:42

Niet veel. Bij veel mensen waarvan ik weet dat ze het hebben, wist ik het niet totdat ze het zeiden.

Overigens heb ik het idee dat iedereen wel wat autistische kenmerken heeft. De een meer dan de ander, maar wanneer krijg je dan precies de stempel?

Ik denk er in ieder geval niet veel van. Misschien weet ik er ook wel niet genoeg van, maar tot nu toe heb ik mensen met autisme niet als 'anders' ervaren. Maar misschien heb ik ook wel geen mensen ontmoet met een hele zware vorm er van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:43

Als je het dan een open, nette en beschaafde discussie wil maken, kun je denk ik zelf beter geen dingen zeggen als: helaas denkt niet iedereen zo, of dat werkt dus wel even heel anders....
Daarnaast is het geen feit dat mensen zich er niet achter zouden verschuilen. JIJ doet dat niet, dat kun je zeggen. Er zijn er meer dan genoeg die dat wel doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-12-17 18:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:44

Lau schreef:
Dat werkt dus wel even heel anders. Mensen met autisme verschuilen zich er niet achter ze snappen het soms echt niet of het komt niet binnen op de manier dat jij denkt dat het binnen komt.


Mensen met autisme zijn ook gewoon mensen en sommigen verschuilen zich daar wel degelijk achter. ;) Stomweg omdat er ook genoeg mensen zijn die zich verschuilen achter 'ja, maar ik heb last van mijn hart dus'. De meeste mensen/autisten/mensen met hartklachten doen dat echter niet. Het is alleen te kort door de bocht om te zeggen dat niemand dat doet.

Als iemand tegen mij zegt 'ik ben autist/heb asperger' dan denk ik 'oke, dan weet ik dus nog steeds niets want asperger/autisme is bij iedereen anders. Ik merk vanzelf wel wie/wat/hoe jij bent als we elkaar wat vaker/intensiever zien, net zoals andersom trouwens.'

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:45

Hele post getypt en nu is die weg (poedersuiker trein WiFi. Ik ben zelf zoals psychologe zei zo licht autistisch dat t niet merkbaar is, maar ik trek wel richting antisociale mensen qua vrienden. Op mijn beste vriendin na dan. Ik oordeel niet meteen, maar deel mensen na een aantal gesprekken in bij vrienden, neutraal of niet vriendelijk. Maar die eerste moet je wel echt verdienen. Ik functioneer inmiddels gelukkig goed genoeg dat ik in mijn eentje op en neer durf te reizen naar het westen zoals den Haag of Amsterdam.

Alex en Jorie <3

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:45

xRaisin schreef:
Niet veel. Bij veel mensen waarvan ik weet dat ze het hebben, wist ik het niet totdat ze het zeiden.

Overigens heb ik het idee dat iedereen wel wat autistische kenmerken heeft. De een meer dan de ander, maar wanneer krijg je dan precies de stempel?

Ik denk er in ieder geval niet veel van. Misschien weet ik er ook wel niet genoeg van, maar tot nu toe heb ik mensen met autisme niet als 'anders' ervaren. Maar misschien heb ik ook wel geen mensen ontmoet met een hele zware vorm er van...

Als je je laat testen kom je vaak met autisme naar buiten :')

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:45

Ik had een heel verkeerd idee over autisme. Ik dacht dat autisten moeilijk konden communiceren, niet gezellig waren in de omgang, heel monomaan waren. Ondertussen heb ik verschillende mensen leren kennen van wie ik later hoorde dat ze autistisch waren. Die had ik ervaren als gezellig en sociaal, dus mijn hele beeld kon op zijn kop. Sindsdien zegt die term me helemaal niks meer. Ieder mens is uniek en je hebt gezellige autisten en ongezellige niet-autisten.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:46

Ik kan het beste overweg met mensen met (lichte) autisme, voor mij is dat eigenlijk alleen maar een plus :P

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 18:47

xRaisin schreef:
Niet veel. Bij veel mensen waarvan ik weet dat ze het hebben, wist ik het niet totdat ze het zeiden.

Overigens heb ik het idee dat iedereen wel wat autistische kenmerken heeft. De een meer dan de ander, maar wanneer krijg je dan precies de stempel?

Ik denk er in ieder geval niet veel van. Misschien weet ik er ook wel niet genoeg van, maar tot nu toe heb ik mensen met autisme niet als 'anders' ervaren. Maar misschien heb ik ook wel geen mensen ontmoet met een hele zware vorm er van...


Sommige mensen krijgen die stempel al als ze bijv 6 zijn. En dan bij de psych komen voor afwijkend gedrag.
Een ander komt op latere leeftijd bij de psych voor bijv een angst. En kan dan eventueel ook getest gaan worden op autisme.
Je krijgt die stempel als je een x aantal symptomen hebt. Dan heb je een x% procent van de vastgestelde stoornis.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

pien_2010

Berichten: 43116
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:52

Dag Lau,
Zoals hierboven al is aangegeven heb je autisme in alle rangen en standen en vormen. Mijn zusje had een zeer ernstige vorm van autisme en zij functioneerde op het niveau van een twee jarige. Begreep de wereld totaal niet. Zo zielig. Nooit kon zij zelfstandig wonen, zij keek ons ook niet aan en zij heeft altijd vanaf haar vier jaar in een instelling gewoond waar zij goed verzorgd werd. Ze kende behoorlijk pittige driftbuien. Mijn zusje is inmiddels overleden en zij haalde bij haar ouders, broers en zussen het beste naar boven. Kwam aan haar en je kwam aan ons en een diep gevoel van liefde riep zij op en nog steeds als ik aan haar denk!

Toen ik jong was, ik ben inmiddels bijna 59 jaar, waren mensen die als autistisch gediagnosticeerd werden ook duidelijk voor derden autistisch en voor mij vaak al op afstand herkenbaar (manier van lopen, kijken, vaak hele mooie mensen die iets "onaards hebben") want naast mijn zusje heb ik meer mensen met een autistische handicapt ontmoet. Vaak was de term "autisme" een opluchting voor de familie of de persoon zelf, daar juiste aandacht, hulp c.q. zorg ingezet kon gaan worden.

Tegenwoordig is het begrip autisme veel moeilijker. Veel meer mensen worden als autistisch gediagnosticeerd en er zijn veel meer soorten autisme. Dat maakt het voor de buitenstaander wel eens lastig, waarbij ik me soms wel eens heb afgevraagd of het wel klopte dat iemand autistisch gediagnosticeerd werd :o .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:04

xyzutu2 schreef:
Lau schreef:
Dat werkt dus wel even heel anders. Mensen met autisme verschuilen zich er niet achter ze snappen het soms echt niet of het komt niet binnen op de manier dat jij denkt dat het binnen komt.


Mensen met autisme zijn ook gewoon mensen en sommigen verschuilen zich daar wel degelijk achter. ;) Stomweg omdat er ook genoeg mensen zijn die zich verschuilen achter 'ja, maar ik heb last van mijn hart dus'. De meeste mensen/autisten/mensen met hartklachten doen dat echter niet. Het is alleen te kort door de bocht om te zeggen dat niemand dat doet.

Als iemand tegen mij zegt 'ik ben autist/heb asperger' dan denk ik 'oke, dan weet ik dus nog steeds niets want asperger/autisme is bij iedereen anders. Ik merk vanzelf wel wie/wat/hoe jij bent als we elkaar wat vaker/intensiever zien, net zoals andersom trouwens.'



Dit dus. Simpeler voorbeeld misschien, maar stel je bent homo. En je wil graag geaccepteerd worden. Doe dan gewoon mee. Maar er zijn er ook die de hele tijd zeggen; 'ja ik ben homo, ja maar ik ben homo, je weet toch dat ik homo ben.'

Prima dat je homo bent, dat maakt mij echt niks uit. Ik ga iemand niet veroordelen op geslacht/tekortkomingen/afwijkingen/voorkeuren etc. Maar als jij de hele tijd blijft roepen ik ben homo, krijg je vanzelf een stempel. En dat werkt net zo met autisme.

En als je een aardige discussie wil, moet je er zelf niet gelijk vol tegen in gaan van zie nou wel...

Goof

Berichten: 28753
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:10

Maar amy, zo werkt hrt dus niet. Was het maar zo simpel :+
Mijn vriend heeft autisme. Hij gebruikt het nooit als vrijbrief maar het is een hele simpel vaststaand feit dat hij net even wat anders functioneert dan de gemiddelde mens. Kan jij vinden dat hij zich 'normaal' moet gedragen maar het hele punt van autisme is dat dat dus niet lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:14

Amy schrijft niet dat ze vindt dat mensen zich 'normaal' moeten gedragen, maar dat het vaak helemaal niet nodig is om jezelf steeds tegenover anderen te labelen met een bepaald etiketje. Iemand die autistisch/homo/diabeet is hoeft dat niet bij het betreden van een kamer te melden maar kan ook gewoon meedoen aan het gesprek over de Top Gear aflevering van gisteravond.

Goof

Berichten: 28753
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:15

Dat klopt. Het wel of niet benoemen is nergens voor nodig.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:16

Ik heb zelf ook autisme. En ik ben een vrij open over.

Niet om me erachter te verschuilen. Maar als een stukje verklaring van mijn gedrag, of van waarom ik iets niet begrijp. Een beetje begrip en de wens voor hulp daarbij.

Voorbeeldje.
Ik praatte vaak door mensen heen, ik had (soms nog steeds) dat oprecht niet door.
Op een gegeven moment heb ik uitgelegd dat dat ik dat niet door heb door mijn autisme. Met de vraag erbij of ze me willen helpen door me er op te wijzen als het gebeurd. Doordat veel mensen dat gedaan hebben, merk ik het steeds bakermat op als het gebeurd en kan ik mezelf daar steeds beter in corrigeren.

Ander voorbeeld is op mijn werk. Als mijn huidige opdracht ineens compleet veranderd kan ik daar behoorlijk van van de wap raken en shagarijnig van worden. En dan kan ik ook behoorlijk weerstand bieden. Doordat ik open ben over mijn autisme, weten mensen dat ik daar moeite mee heb. Als het gebeurd en raak er van van slag zeg ik wel eens "ik ben even van slag, komt door de plotselinge verandering, geef me even, het went wel". En dan weten ze dat ze me even met rust moeten laten en dat het even moet bezinken.

Ook kan ik fel worden in discussies. Dat heb ik ook niet altijd door. Ik stel me daar altijd kwetsbaar in op en druk iedereen op het hard het te zeggen als ik te ver ga. Gelukkig gebeurd dat niet vaak en doen mijn collega's dat ook. Door je kwetsbaar op te stellen en bij feedback het te erkennen ipv in de verdediging te schieten, komt het begrip vanzelf.

Het scheelt dat ik met de tijd vrij goed weet waar ik moeite mee heb en ook de situaties waarin ik tegen die dingen aan loop steeds beter herken en ook steeds beter weet wat ermee te doen. Ik kan dus vrij goed aangeven wat ik moeilijk vind en wat ik nodig heb om eraan voorbij te komen.

Dus niet een. "Ik kan dit niet want ik heb autisme". Maar een "ik vind het moeilijk (want ik heb autisme,) en als dit of dat, dan kom ik een wel, neem het me niet kwalijk, ik doe het niet expres".

Nou zeg ik er heus niet elke keer bij dat het door mijn autisme komt, maar die link leggen de meeste vanzelf doordat ik het in het begin wel verteld heb. Ik zeg dan gewoon "ik vind dit moeilijk", of "ik snap dit niet". Soms krijg ik daarop de vraag "komt dat door je autisme". En dan bevestig ik dat. Maar zoals ik zeg, meestal trekken ze die co cluster vanzelf wel.

En het is ook niet zo dat ik het tegen iedereen zeg. Maar tegen mensen waar ik dagelijks mee omga, ja meestal op een gegeven moment vertel ik het wel.

Over het algemeen merk ik dat er goed op gereageerd wordt als ik het vertel. Juist omdat ik overal zo duidelijk in ben en ze wel zien dat ik niet opgeef, maar gewoon vraag om net dag beetje geduld of begrip.

En ook omdat ik er zelf niet een groot moeilijk ding van maak.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 08-12-17 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:19

Precies dat dus xyzutu2. Ik kon het niet zo goed verwoorden zoals jij het doet.

Goof, dat je vriend zich anders gedraagt of dingen niet goed begrijpt vind ik helemaal niet erg, maar het etiketje autisme vind ik gewoon onnodig.

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:25

Ik heb ook een vorm van autisme, maar ik viel altijd al uit de toon. Dus toen ik daarachter kwam - mijn ouders wisten dat al jaren, maar er zijn dingen die je een kind van zes niet vertelt - veranderde er niet zo gek veel. Mensen die dat van mij horen denken vaak: o ja, natuurlijk.

Mijn strategie in groepen is meestal geweest: wachten tot je een beetje je draai hebt gevonden en dan populair worden door gek te doen. Of in ieder geval door op te vallen. Als je autist bent, ben je van nature anders dan de rest; voeg daar extravert gedrag aan toe en je krijgt dit als resultaat. :)

Etiketjes zijn helemaal niet zinloos. Ze worden gemaakt om de wereld beter te begrijpen. Of het nou 'paard', 'groenteboer' of 'autisme' is, we hebben begrippen nodig om vorm te geven aan de wereld zoals die zich aan ons aandient. Dat het dan weleens als scheldwoord wordt gebruikt: boeiend.

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:29

Eigenlijk denk ik dan niks. Ik ben geinteresseerd in wie iemand is, niet in welke stempels ze door de maatschappij opgespeld hebben gekregen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Iris, BarbaraNova, IASCrawler, Joy_Mennings, Kabayo, Lau07, ManonGrr, Marcella, Marocje, Molly1230, Muronia, Saskiaa_, spookyskippy, SusanH, zonnebloem18 en 197 bezoekers