Als ik zeg dat ik autisme heb,

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:56

Shiloh schreef:
Jammer dat je niet een dagje in onze schoenen kunt lopen. Misschien zou je dan anders denken


Heb je het nu tegen mij? of tegen waxmeltsenzo?[/quote]

Sorry tegen waxemeltsenzo ben niet goed in quoten

BeFunny

Berichten: 10492
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:58

Begrijp mijn berichten niet verkeerd aub. Ik heb niks tegen diagnoses. Maar tegen de grote ouderwetse hoop.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:01

Siesjuh ik snap wel wat je bedoelt. Ik ben zelf ook zo'n iemand waarbij de diagnose toen niet gesteld kon worden. Ik zou graag weer eens me willen laten testen, maar dan moet ik weer naar de huisarts voor een briefje en vervolgens bij een andere psycholoog gaan en daar zie ik tegenop. Ik hou al niet zo van de huisarts en ook niet van het nieuwe mensen ontmoeten via die weg. Sowieso gaat het op het moment wel goed met me, dus ik heb er ook niet echt behoefte aan. Maar ik ben wel eens nieuwsgierig. Mijn broer is wel getest en daar hebben ze ook wat gevonden. Ik zit nog maar heel soms met mezelf in de knoop nu.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:01

Siesjuh schreef:
Zo bedoelde ik het niet :D . Ik bedoelde aan een aantal criteria voldoen, maar niet voldoende om een diagnose te krijgen. Trekjes zijn natuurlijk weer anders.
Maar ook mensen die geen complete diagnose hebben, kunnen het ook niet zomaar even uitzetten denk ik.
Ik word er volgens mij niet duidelijker op :D
Ik bedoel eigenlijk alleen maar te zeggen dat ik de grenzen vaag vind, maar dat is niet alleen bij ass, dat is bij heel veel dingen. Niet dat dat iets toevoegt hoor aan de discussie, maar ik kan snappen dat het voor een buitenstaander grijs gebied kan lijken. Maar de problematiek bij ass is natuurlijk ernstig genoeg


Ik snap wel wat je bedoeld. Ik was tijdens mijn diagnose traject als de dood dat ik niet "genoeg zou voldoen", want dan zou het toch aan mezelf liggen of zo. Slaat natuurlijk nergens op.

Het lijkt me heel lastig als je toch "ASS aanverwante" issues hebt, maar niet de erkenning (en dus ook hulp) krijgt die mensen die wel de volledige diagnose krijgen wel krijgen.

Ik zou eigenlijk alleen maar adviseren om wat je moeilijk vind dan toch te benoemen. "sorry!, ik doe het echt niet expres, maar ik vind dit gewoon heel moeilijk, ik herken dit soort dingen niet zo goed. Help me even/geef me feedback/maak dat soort grappen niet/etc/etc".

Wat dat betreft snap ik ook wel dat sommigen zeggen dat "benoemen dat het door autisme komt" eigenlijk niet zo relevant is en mensen die de diagnose niet krijgen in de weg kan zitten. Het enige wat je kan doen denk ik is zo open en eerlijk mogelijk blijven.

Uiteindelijk, met of zonder diagnose, waarderen mensen het heel erg als je je open en kwetsbaar opstelt, en krijg je daar vanzelf een stukje begrip bij mee.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 15-12-17 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:02

waxmeltsenzo schreef:
Moeten die maar allemaal thuis gaan zitten? Of moeten die gewoon de kans krijgen om te doen waar ze wel goed in zijn? Er zijn zelfs artsen met een stoornis binnen het spectrum.


Ik ken meer autisten die gewoon aan het werk zijn in fulltime banen, dan autisten die thuis zitten. Dus deze opmerking snap ik echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:04

waxmeltsenzo schreef:
Een diagnose kan ook heel veel dingen op zijn plaats zetten voor velen is de diagnose dan ook echt fijn. De ene vorm is de andere niet het is alleen zo jammer dat met het woord autisme alles op de grote hoop gegooid wordt. Er zijn echt heel veel mensen due iets hebben in het spectrum. Moeten die maar allemaal thuis gaan zitten? Of moeten die gewoon de kans krijgen om te doen waar ze wel goed in zijn? Er zijn zelfs artsen met een stoornis binnen het spectrum.


Ik kan alleen voor mezelf praten. Maar waarom thuis zitten ? Ik zit niet thuis al heb ik de zwaarste diagnose gekregen. Mijn iq kan in het openbaar mijn autisme verbergen. Werk al 29 jaar voor dezelfde baas, ben daarnaast ondernemer en doe vrijwilligerswerk. Heb een geweldig gezin waarvan we een zoon hebben waarvan we naast zijn diagnose te horen hebben gekregen dat hij nooit iets zou kunnen en niet zelfstandig zou kunnen wonen. Ondertussen heeft hij altijd regulier onderwijs gevolgd, regelt zijn eigen zaken, heeft een bijbaan naast zijn studie en heeft zelfs zijn eigen werkplek georganiseerd die hij voor zijn studie nodig had.
Dus nogmaals hoezo thuis gaan zitten.

Ik geloof niet dat dat een relevante opmerking is. De vraag is alleen, wat kost het iemand met autisme om dit te bereiken. Ikzelf heb al drie keer een burn-out gehad. Niet omdat ik mijn werk niet aankan, slechts van het niet mezelf mogen zijn en een rol te moeten spelen om sociaal maatschappelijk aanvaardbaar te zijn.
Want toen ik die rol niet speelde lag ik buiten de groep, werd iedere dag in mijn schooljaren in elkaar geslagen. Was het roddelobject op mijn werk.
Nu speel ik mijn rol en ben zelfs de populaire op mijn werk. Leuk voor de anderen maar helaas ik ben nog steeds mezelf laat het alleen niet meer zien

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:05

waxmeltsenzo schreef:
Begrijp mijn berichten niet verkeerd aub. Ik heb niks tegen diagnoses. Maar tegen de grote ouderwetse hoop.


Het onderscheid tussen verschillende vormen was juist ouderwets :+

En juist de nieuwe 'grote hoop' heeft volgens mij tot voornaamste doel om meer individueel maatwerk aan te moedigen en niet dat er - even gechargeerd - een soort standaard behandelprotocol wordt gevolgd dat het beste bij dat sublabel(bijv. PDD-NOS) zou passen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:07

Kahawa schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Begrijp mijn berichten niet verkeerd aub. Ik heb niks tegen diagnoses. Maar tegen de grote ouderwetse hoop.


Het onderscheid tussen verschillende vormen was juist ouderwets :+

En juist de nieuwe 'grote hoop' heeft volgens mij tot voornaamste doel om meer individueel maatwerk aan te moedigen en niet dat er - even gechargeerd - een soort standaard behandelprotocol wordt gevolgd dat het beste bij dat sublabel(bijv. PDD-NOS) zou passen.


Precies. Maar ik snap wel dat het daardoor voor "buitenstaanders" verwarrender is geworden.

Maar nogmaals, vraag het gewoon!
Als je weet wat grofweg de meeste voorkomende kenmerken zijn, en je twijfelt of je dat wel of niet herkent bij die persoon, vraag het.
Ik denk dat er geen enkele autist is die daar verkeerd op zou reageren.

BeFunny

Berichten: 10492
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:11

Shiloh schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Moeten die maar allemaal thuis gaan zitten? Of moeten die gewoon de kans krijgen om te doen waar ze wel goed in zijn? Er zijn zelfs artsen met een stoornis binnen het spectrum.


Ik ken meer autisten die gewoon aan het werk zijn in fulltime banen, dan autisten die thuis zitten. Dus deze opmerking snap ik echt niet.


Ik ken ook veel autisten die een fulltime baan hebben. Maar ook veel die door een stempel pdd no of asperger of gewoon autisme niet aan een baan konden komen. De mensen die werken zijn er vaak achter gekomen toen ze hun baan al hadden of sommigen doen iets specifieks waarvoor ze gestudeerd hebben. Wat helemaal fantastisch is.
Wat ik bedoel is dat ik vind dat autisten over het algemeen omdat er zoveel vormen zijn vaak gewoon mee kunnen draaien. En dat er te vaak moeilijk over gedaan wordt zowel door autisten omdat ze toch onzeker zijn wat heel begrijpelijk is als door de wereld waarin we leven niemand is perfect.

Hoe Shilo erin staat vind ik wel mooi trouwens.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:23

Shiloh schreef:
Kahawa schreef:
Het onderscheid tussen verschillende vormen was juist ouderwets :+

En juist de nieuwe 'grote hoop' heeft volgens mij tot voornaamste doel om meer individueel maatwerk aan te moedigen en niet dat er - even gechargeerd - een soort standaard behandelprotocol wordt gevolgd dat het beste bij dat sublabel(bijv. PDD-NOS) zou passen.


Precies. Maar ik snap wel dat het daardoor voor "buitenstaanders" verwarrender is geworden.

Maar nogmaals, vraag het gewoon!
Als je weet wat grofweg de meeste voorkomende kenmerken zijn, en je twijfelt of je dat wel of niet herkent bij die persoon, vraag het.
Ik denk dat er geen enkele autist is die daar verkeerd op zou reageren.


Tja pech voor de buitenwereld toch. ;) Die moeten dan ook maar uitgaan van het individu.

En niet zonder daadwerkelijke kennis een ongeïnformeerde mening te vormen over dat soort dingen. :+ Er vanwege interesse naar vragen staat ze uiteraard wel vrij.

BeFunny

Berichten: 10492
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:33

Ik praat volgens mij echt een andere taal hoor. De grote hoop zoals velen het zien. Dat alles onder één kam geschoren wordt. Een nichtje is zwaar autistisch en spastisch die heeft een speciale rolstoel. Ze denkt als een kind van 4 en dat is zoals ik vroeger autisten voor me zag. En dat is het beeld wat velen nog hebben. Dat autisten een denkvermogen hebben van een kind en zwakbegaafd zijn. Natuurlijk niet door iedereen maar dat is wat men afschrikt aan de naam autisme. Terwijl grofweg de meeste autisten wel iets hebben waar ze niet in mee kunnen komen maar verder gewoon kunnen functioneren. Juist de term add en asperger hebben er een ander licht op gebracht.

Anoniem

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:38

Ik ben het met je eens hoor. Ik vond het onderscheid tussen autisme en Asperger ook echt wel wat toevoegen, zeker ook in de communicatie met 'de buitenwereld'. Dat is nu allemaal weggegooid doordat alles en iedereen ineens in hetzelfde spectrum ingetekend moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:39

waxmeltsenzo schreef:
Ik praat volgens mij echt een andere taal hoor. De grote hoop zoals velen het zien. Dat alles onder één kam geschoren wordt. Een nichtje is zwaar autistisch en spastisch die heeft een speciale rolstoel. Ze denkt als een kind van 4 en dat is zoals ik vroeger autisten voor me zag. En dat is het beeld wat velen nog hebben. Dat autisten een denkvermogen hebben van een kind en zwakbegaafd zijn. Natuurlijk niet door iedereen maar dat is wat men afschrikt aan de naam autisme. Terwijl grofweg de meeste autisten wel iets hebben waar ze niet in mee kunnen komen maar verder gewoon kunnen functioneren. Juist de term add en asperger hebben er een ander licht op gebracht.


Het kan zijn dat de driedelig kernautisme asperger en Pdd nos een ander licht gebracht hebben. Helaas was de Pdd nos diagnose in Nederland het hoogste van allemaal. De zogenaamd lichte vorm van autisme. Maar Pdd nos was / is niets anders dan niet passen in de twee andere categorieën. Kenmerken van kernautisme hebben maar ook van asperger gaf een Pdd nos diagnose.
Men heeft dit vertaalt als een lichte vorm van autisme. Helaas is niets minder waar.
Vandaar dat autisme onderbrengen onder 1 noemer een betere positie geeft.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:40

waxmeltsenzo schreef:
Ik praat volgens mij echt een andere taal hoor. De grote hoop zoals velen het zien. Dat alles onder één kam geschoren wordt. Een nichtje is zwaar autistisch en spastisch die heeft een speciale rolstoel. Ze denkt als een kind van 4 en dat is zoals ik vroeger autisten voor me zag. En dat is het beeld wat velen nog hebben. Dat autisten een denkvermogen hebben van een kind en zwakbegaafd zijn. Natuurlijk niet door iedereen maar dat is wat men afschrikt aan de naam autisme. Terwijl grofweg de meeste autisten wel iets hebben waar ze niet in mee kunnen komen maar verder gewoon kunnen functioneren. Juist de term add en asperger hebben er een ander licht op gebracht.



Je praat geen andere taal .
Mensen pakken het te persoonlijk op waardoor een gezonde discussie over dit onderwerp heel moeilijk word.
Het is ook een gevoelig rot onderwerp maar dat komt ook heel erg doordat iedere autist anders is ( logisch iedereen is anders) en daarom iedere autist of mens anders behandeld dient te worden, ook dat is logisch want iedereen is anders.
Het probleem zit hem in de gehele samenleving en zie dat maar eens te veranderen.


Edit . We zouden allemaal meer naar elkaar moeten kijken zonder meteen te oordelen . Want dat is de grootste valkuil een ander direct te beoordelen .
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 15-12-17 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:41

xyzutu2 schreef:
Ik ben het met je eens hoor. Ik vond het onderscheid tussen autisme en Asperger ook echt wel wat toevoegen, zeker ook in de communicatie met 'de buitenwereld'. Dat is nu allemaal weggegooid doordat alles en iedereen ineens in hetzelfde spectrum ingetekend moet worden.


Asperger is een van de drie vormen autisme. en ook aspergers spreken niet de taal van een persoon zonder autisme.

BeFunny

Berichten: 10492
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:44

Anoniem schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik ben het met je eens hoor. Ik vond het onderscheid tussen autisme en Asperger ook echt wel wat toevoegen, zeker ook in de communicatie met 'de buitenwereld'. Dat is nu allemaal weggegooid doordat alles en iedereen ineens in hetzelfde spectrum ingetekend moet worden.


Asperger is een van de drie vormen autisme. en ook aspergers spreken niet de taal van een persoon zonder autisme.

.

Maar wat is die taal van iemand zonder autisme. Ik ken iemand die is bipolair valt niet onder autisme maar wel veel zelfde eigenschappen. Heel veeel mensen hebben iets.

Mijn ervaring is dat als je jezelf anders ziet en dat ook denkt van de wereld wat ze wel niet van je zullen denken. Dat je je ernaar gaat gedragen en dat men zich op die manier vervreemd. Terwijl als ze zichzelf accepteren en de lat zelf niet te hoog leggen dat veel mogelijk is. Ook voor autisten.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 15-12-17 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:47

Anoniem schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik ben het met je eens hoor. Ik vond het onderscheid tussen autisme en Asperger ook echt wel wat toevoegen, zeker ook in de communicatie met 'de buitenwereld'. Dat is nu allemaal weggegooid doordat alles en iedereen ineens in hetzelfde spectrum ingetekend moet worden.


Asperger is een van de drie vormen autisme. en ook aspergers spreken niet de taal van een persoon zonder autisme.


Klopt, daarom heb ik dat ook nergens beweerd. Wat ik schreef wat dat voor de buitenwereld (dus in de communicatie met de buitenwereld óver de stoornissen) de onderverdeling van autisme in specifiekere vormen wel degelijk voordelen voordelen had, en het beeld dat de buitenwereld bij die termen had kon weer positief zijn voor de mensen met Asperger/autisme pdd-nos.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:53

little_birdy schreef:
Je praat geen andere taal .
Mensen pakken het te persoonlijk op waardoor een gezonde discussie over dit onderwerp heel moeilijk word.


Ik vind de manier waarop waxmeltsenzo haar punt maakt gewoon niet zo sterk. Dat kan toch? Dat kwam blijkbaar doordat ik niet herken dat 'men' het als grote hoop ziet.

Ik heb ook geen traumatische autisme gerelateerde ervaringen of zo, dus op persoonlijk vlak sta ik er vrij ver vanaf.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:12

Het lijkt wel hip om autistisch te zijn. Als je het niet hebt hoor je er niet bij.
[/quote]

Was dat maar zo. Dan waren "wij" de "normalen"[/quote]

Daarom dat ik ook zet lijkt.
Omdat je het zo vaak hoort.
Vroeger werd er pas over autisme gesproken als iemand aardig beperkt was. Dan had je ook nog moeilijk opvoedbare daar zijn inmiddels ook al jaren andere termen als add en adhd etc voor. Voor alles is wel een naam en veel is weer een zusje of broertje van autisme en veel valt ook binnen dat spectrum. Maar het woord autisme wordt nog altijd gezien als iets raars. Terwijl als iemand zegt dat hij of zij add of borderline heeft of een andere vorm wordt er vaak al anders tegenaan gekeken. Autisme is zo ongelofelijk breed en er zijn echt veel mensen met iets in dat spectrum. Ook mensen die juist hoog opgeleid zijn en wel degelijk op hun werk goed presteren. We leven in een wereld waar kennelijk overal een label op moet.[/quote]

En die labels zijn zo waardevol!
Mijn zoon bereid zich voor op een hbo opleiding. Zonder label had hij nooit zover gekomen. Dan hij dat irritante drukke pestventje geweest die nooit wil luisteren. Want zo zagen ze vroeger die stuiterballen met een concentratie stoornis, een spanningsboog van een doperwt en een inlevingsvermogen van een wortel.
En nu noem je het ASS en krijgt je de juiste hulp en kun je uiteindelijk mee draaien in deze maatschappij. Waar helaas nog vele mensen met vooroordelen lopen en het allemaal onzin vinden. Prima, maar ik ben blij met die labels die ervoor zorgen dat kinderen een volwaardige toekomst tegemoet kunnen gaan. Met de hulp en ondersteuning die ze nodig hebben. Druk van buitenaf is eral genoeg in deze snelle maatschappij. Een beetje begrip voor elkaar zou het zoveel makkelijker maken.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:15

waxmeltsenzo schreef:
Shiloh schreef:

Ik ken meer autisten die gewoon aan het werk zijn in fulltime banen, dan autisten die thuis zitten. Dus deze opmerking snap ik echt niet.


Ik ken ook veel autisten die een fulltime baan hebben. Maar ook veel die door een stempel pdd no of asperger of gewoon autisme niet aan een baan konden komen. De mensen die werken zijn er vaak achter gekomen toen ze hun baan al hadden of sommigen doen iets specifieks waarvoor ze gestudeerd hebben. Wat helemaal fantastisch is.
Wat ik bedoel is dat ik vind dat autisten over het algemeen omdat er zoveel vormen zijn vaak gewoon mee kunnen draaien. En dat er te vaak moeilijk over gedaan wordt zowel door autisten omdat ze toch onzeker zijn wat heel begrijpelijk is als door de wereld waarin we leven niemand is perfect.

Hoe Shilo erin staat vind ik wel mooi trouwens.


Ik vind het vooral een teken dat in de bedrijfswereld te veel in starte processen gewerkt wordt en te weinig ruimte is voor wat voor de individu werkt en wat doen nodig heeft.

Die bedrijven die wél aanpassingen doen, krijgen daar hele fijne zeer productieve werknemers voor terug die zich goed voelen in hun werk.

Helaas zijn die werkgevers inderdaad nog wat sporadisch te vinden. Zij geloven niet dat de aanpassingen ze uiteindelijk meer op zal leveren.

Simpele dingen als een rustige prikkelvrije werkplek.


Daarnaast is het ook aan de persoon met ASS om werk te vinden waar die goed in is.

Ja. Ik ben ook in een burn-out gekomen, ik begrijp nu pas dat dat kwam omdat mijn baan veel te veel van mij eiste op gebieden doen ik moeilijk vind.

Ik heb nu een baan waar ik vooral gebruik kan maken van mijn kwaliteiten en ik ben ten eerste zelf ontzettende gelukkig en ten tweede krijg ik alleen maar te horen wat voor fantastisch werk ik lever. Kortom. Iedereen happy.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:22

Asperger is een van de drie vormen autisme. en ook aspergers spreken niet de taal van een persoon zonder autisme.[/quote]
.

Maar wat is die taal van iemand zonder autisme. Ik ken iemand die is bipolair valt niet onder autisme maar wel veel zelfde eigenschappen. Heel veeel mensen hebben iets.

Mijn ervaring is dat als je jezelf anders ziet en dat ook denkt van de wereld wat ze wel niet van je zullen denken. Dat je je ernaar gaat gedragen en dat men zich op die manier vervreemd. Terwijl als ze zichzelf accepteren en de lat zelf niet te hoog leggen dat veel mogelijk is. Ook voor autisten.[/quote]

En jezelf accepteren is nou net een lastig punt als je je zo vreselijk onbegrepen voelt. Een soort marsmannetje die zich staande probeert te houden tussen de neanderthalers. Probeer het je eens voor te stellen. Zo voelen sommige autisten zich in deze maatschappij vol onbegrip.
Ze gedragen zich niet anders omdat ze zich anders voelen, maar omdat ze anders zijn! En met de juiste hulp en ondersteuning kunnen veel autisten zich leren aan te passen door maatschappelijk verantwoord gedrag te gaan vertonen. Met als resultaat dat ze dan de opmerkingen krijgen dat ze vast niet echt autistisch zijn, want je merkt niets aan ze....
Nee, dat komt doordat ze zich hebben leren aanpassen. Kunnen wij niet-autisten dan alsjeblieft ook een beetje ons best doen om iets begripsvoller met elkaar om te gaan? Het hoeft tenslotte niet allemaal van 1 kant te komen.
Laatst bijgewerkt door Freggle_Edge op 15-12-17 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:22

xyzutu2 schreef:
Ik ben het met je eens hoor. Ik vond het onderscheid tussen autisme en Asperger ook echt wel wat toevoegen, zeker ook in de communicatie met 'de buitenwereld'. Dat is nu allemaal weggegooid doordat alles en iedereen ineens in hetzelfde spectrum ingetekend moet worden.



Ik vind het ook niet altijd makkelijker hoor. Het is inderdaad ingewikkeldere geworden om uit te leggen wat het inhoud voor jou.

Nu is het verschil tussen "klassiek" autisme en asperger vrij duidelijk, maar het verschil tussen pdd-nos en asperger helemaal niet zo duidelijk. Met als gevolg dat je letterlijk van twee verschillende psychologen twee verschillende diagnoses kan krijgen. Plus dat er dan nog een hele groep mensen hebt die er tussenin hangen en aan geen van allen echt voldoen omdat ze wel wat van alles hebben.

Er is 1 overkoepelend feit. Een pervasieve ontwikkelstoornis. Die leid tot problematiek in het verwerken van zintuig prikkels.

Nogmaals. Hoe het zich uit? Vraag het gewoon.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:41

Uiteindelijk is het in de DSM allemaal op een hoop gegooid.
Je kunt zelf toch nog gewoon de term asperger blijven gebruiken als je daar beter mee uit de voeten kunt?

Ik ben blij met de labels, maar vooral omdat ik mezelf hierdoor beter begrijp en het me 'recht' geeft op bepaalde ondersteuning.
Verder heeft de buitenwereld er in mijn geval niet zo veel mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:53

waxmeltsenzo schreef:
Anoniem schreef:
[quote="xyzutu2.

.

Maar wat is die taal van iemand zonder autisme. .


De taal van iemand zonder autisme zit vol omwegen en beeldspraak. Dat maakt de taal anders dan die van ons. Wij zijn direct en gebruiken geen beeldspraak

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:57

Anoniem schreef:
De taal van iemand zonder autisme zit vol omwegen en beeldspraak. Dat maakt de taal anders dan die van ons. Wij zijn direct en gebruiken geen beeldspraak


Hmmm, beetje kort door de bocht, maar zeer globaal wellicht enigsinds kloppend.

Ik gebruik bijvoorbeeld heel veel beeldspraak.

Ik zou het eerder willen omschrijven als dat de niet-autist van nature heel veel communiceert middels de taal van non-verbale communicatie. Een autist spreekt die taal niet (geheel) van nature en moet daar middels ervaring zelf een woordenboek voor aanleggen en zal niet zo snel iets snappen dat buiten hun eigen woordenboek valt.

Waarbij, zoals bij elke taal, begrijpen niet perse hetzelfde is als het ook zelf kunnen spreken en het een dus verder ontwikkeld kan zijn dan het ander.

En dan is het nog verre van alles omvattend.