Trouwen, wat verandert er financieel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Trouwen, wat verandert er financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:46

Volgend jaar gaan we trouwen, en nu hoorde ik bij toeval dat er financieel het een en ander verandert. Zo wordt je elkaars toeslagpartner, maar kan het zijn dat je daardoor een groot deel van de zorgtoeslag terug moet betalen. Verandert er financieel nog meer?
Gemeenschap van goederen kan niet meer, maar dat willen we ook niet.

Renee1991

Berichten: 5979
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Trouwen, wat verandert er financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:48


nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:54

Je bent inderdaad na trouwen automatisch elkaars toeslagpartner.
Wij hadden dat hiervoor al aangegeven bij de belasting.
Wat je toeslag betreft kan je dat uitrekenen via de website van de belastingdienst.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Trouwen, wat verandert er financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:55

Je moet dan waarschijnlijk je hele zorgtoeslag van 2018 gaan terugbetalen. Dus zet dat op tijd stop. :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:57

MarlindeRooz schreef:
Je moet dan waarschijnlijk je hele zorgtoeslag van 2018 gaan terugbetalen. Dus zet dat op tijd stop. :+


Dat ja, bij ons werd eind 2016 de dochter van mijn vriend op ons adres ingesschreven. Hadden niet in de gaten gehad dat we dan terug moesten betalen, echt zuur.

Ik zou in Januari trouwen om die reden. :+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 00:02

Gypsy schreef:
MarlindeRooz schreef:
Je moet dan waarschijnlijk je hele zorgtoeslag van 2018 gaan terugbetalen. Dus zet dat op tijd stop. :+


Dat ja, bij ons werd eind 2016 de dochter van mijn vriend op ons adres ingesschreven. Hadden niet in de gaten gehad dat we dan terug moesten betalen, echt zuur.

Ik zou in Januari trouwen om die reden. :+

Ja had al zo'n horror verhaal gehoord van iemand. Weet niet meer wie, maar die kon opeens intens veel geld terug betalen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 00:07

Renee1991 schreef:
Ik vind wijzer in geldzaken altijd een fijne website voor dit soort vragen en ook over jouw vraag hebben ze diverse artikelen; https://www.wijzeringeldzaken.nl/samenwonen-of-trouwen/

Ah thanks, dat ziet er overzichtelijker uit. Zag door de bomen het bos niet meer.

Ja dat dus, zag het op fb voorbij komen. Zou best kunnen dat je dat via mij gezien hebt Marlinde :P

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 00:09

Joolien schreef:
Renee1991 schreef:
Ik vind wijzer in geldzaken altijd een fijne website voor dit soort vragen en ook over jouw vraag hebben ze diverse artikelen; https://www.wijzeringeldzaken.nl/samenwonen-of-trouwen/

Ah thanks, dat ziet er overzichtelijker uit. Zag door de bomen het bos niet meer.

Ja dat dus, zag het op fb voorbij komen. Zou best kunnen dat je dat via mij gezien hebt Marlinde :P

Dat weet ik niet, geloof dat ik het van iemand gehoord heb op het werk ofzo. :+

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Trouwen, wat verandert er financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 00:14

Tuurlijk kan je wel in gemeenschap van goederen trouwen. Je moet samen bedenken of je dat ook wilt.

Verder worden jullie ook verplicht fiscaal partner, voor zover je dat niet al was.

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Trouwen, wat verandert er financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 04:44

Vanaf 2018 trouw je automatisch in beperkt gemeenschap van goederen, alle zaken van voor het huwelijk blijven dan gescheiden en erfenissen ook. Als je wil zou je dat kunnen omzetten naar volledig gemeenschap van goederen of trouwen op huwelijkse voorwaarden waarbij je precies kunt regelen hoe jij het wil als je bv uitsluitingen wil, of alles gescheiden wil houden. Als je dit wil veranderen moet je hiervoor wel naar een notaris en dat kost je n paar honderd euro.

Wat toeslagen betreft; ze kijken naar de datum van trouwen, als je daarvoor al heel het jaar ingeschreven stond op hetzelfde adres dan word 1 januari aangehouden als datum voor het berekenen van toeslagen. Als je samen geen recht meer hebt op toeslagen kun je die dus het best stopzetten in januari zodat je niet alles hoeft terug te betalen.

Als je niet het hele jaar op hetzelfde adres ingeschreven stond word de inschrijvingsdatum op hetzelfde adres (of de trouwdatum, net welke eerder is) aangehouden voor het berekenen van toeslagen en dan kan het dus zo zijn dat je nog wel recht hebt op een aantal maanden toeslagen.

wiifke

Berichten: 1474
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Friesland

Re: Trouwen, wat verandert er financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 07:16

Wij moeten inderdaad van heel het jaar terug betalen omdat onze dochter in oktober geboren is. Bijna 1000 euro.. goed dat je je hier in verdiept, ons komt het namelijk rauw op ons dak.

Anoniem

Re: Trouwen, wat verandert er financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:27

Raadpleeg eventueel een notaris, Joolien.
Lijkt me het handigst.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:38

Joolien schreef:
Gemeenschap van goederen kan niet meer, maar dat willen we ook niet.


Dat kan zeker nog wel, sterker nog, je trouwt automatisch in beperkt gemeenschap van goederen. Zie ook antwoorden hierboven. Laat je goed informeren, en niet zozeer via een forum maar bij mensen die hiervoor opgeleid zijn :)

Anoniem

Re: Trouwen, wat verandert er financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:05

Ja notaris is de volgende stap. :j Maar was meer even het overzicht kwijt van hoe wat waar ik op moet letten.