Na een jaar alsnog factuur, moet ik betalen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Na een jaar alsnog factuur, moet ik betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 13:13

Dinsdag werd ik gebeld door de garage waar ik vorig jaar een schade heb laten beoordelen, er zat een deukje in mijn portier en voor de verzekering had ik een schaderapport nodig.
Schaderapport laten maken en doorgestuurd naar de verzekering. Heb het deukje uiteindelijk niet laten maken.

Nu zegt de beste man dat ik nog €95 expertisekosten verschuldigd ben omdat ik de auto niet heb laten maken en zij er wel werk aan hebben gehad. Maar kan hij dat een jaar later zomaar nog vragen? Datum van het schaderapport was 13 december 2016, dus echt bijna een vol jaar geleden. Heb toen ook niet te horen gekregen dat ik dat zou moeten betalen als ik de auto niet bij hun liet repareren.

Iemand een idee?

Renee1991

Berichten: 5979
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:15

Ik vind twee dingen een beetje raar.
1) Toen mijn auto een stuk blanke lak miste, heb ik bij het autoschadebedrijf hier gevraagd wat het zou kosten om dat over te laten spuiten. Hij gaf mij een indicatie en dat was het verder. Ok, ik heb het een tijdje later laten repareren maar ik heb niet hoeven betalen voor de offerte. Misschien is dat bij jou anders omdat je het uiteindelijk niet hebt laten verhelpen? Dan nog vind ik 95 euro best veel geld voor een schaderapport.

2) Waarom komt hij daar pas een jaar na dato mee?! Lijkt mij te laat.

Misschien word je hier iets wijzer uit; https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... t-verhalen

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:17

Er staat me bij dat er een verjaringstermijn is van 3 jr na dato. Zal eens kijken of ik er nog wat van kan vinden. Wij hebben na ruim 2 jaar wel eens een factuur gehad en die gewoon moeten betalen.

Edit: https://www.consuwijzer.nl/thema/verjaring

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:18

Je hebt te maken met een verjaringstermijn.
Uit mijn hoofd is dit voor producten 2 jaar, diensten dacht ik 4 of 5 jaar.

Nu ga ik er even vanuit dat dit een dienst(?) is.
Maar voor beide gevallen zou gelden, ja je zal deze factuur toch nog moeten betalen.

Ik neem aan dat er afspraken gemaakt zijn voordat er een schaderapport werd opgemaakt?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 13:19

Renee1991 schreef:
Ik vind twee dingen een beetje raar.
1) Toen mijn auto een stuk blanke lak miste, heb ik bij het autoschadebedrijf hier gevraagd wat het zou kosten om dat over te laten spuiten. Hij gaf mij een indicatie en dat was het verder. Ok, ik heb het een tijdje later laten repareren maar ik heb niet hoeven betalen voor de offerte. Misschien is dat bij jou anders omdat je het uiteindelijk niet hebt laten verhelpen? Dan nog vind ik 95 euro best veel geld voor een schaderapport.

2) Waarom komt hij daar pas een jaar na dato mee?! Lijkt mij te laat.

Misschien word je hier iets wijzer uit; https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... t-verhalen


Officieel schaderapport voor naar een verzekeraar zullen ze best een uur werk aan hebben gehad, maar 95 euro vind ik ook wel flink royaal ja.

Hij gaf aan dat het systeem nu bij het einde van het jaar de niet afgeronde werkorders naar voren liet komen. Maar dat is opzich wel apart, want dan had hij eind 2016 al afgesloten moeten worden lijkt mij

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:20

Hier ook een keer zo'n expertiserapport gevraagd en daar moesten wij ook gewoon voor betalen :j

Als je langs rijdt en vraagt om een schatting van de kosten voor reparatie dan is dat meestal een stukje service waar je niet voor hoeft te betalen. Maar laat je echt een rapport opmaken voor de verzekering dan is dat natuurlijk wat meer werk om dat netjes uit te werken en dan is het wel normaal dat je er wat voor moet betalen vind ik, er is immers iemand voor je echt aan het werk geweest :)

Ik kan me best voorstellen dat de garage aan het wachten is geweest tot je de auto kwam brengen voor de reparatie en nu ze geconstateerd hebben dat dat niet is gebeurd, dat ze dan alsnog de kosten voor het expertise-rapport aan je berekenen die vervallen zouden zijn bij reparatie.

Maar heb verder geen idee hoe gebruikelijk het is bij garages om het zo te doen :)

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:20

Ik lees even mee..ik ga mogelijk een vergelijkbare situatie tegenkomen. Heb ook een schade laten beoordelen (eerst indicatie en daarna schaderapport voor de verzekering) en mij is gezegd, toen ik vroeg of ik ervoor moest betalen, dat ik eerst maar eens moest kijken of ik het verhaald kon krijgen op de verzekering. Zou er persoonlijk niet heel blij mee zijn als ze over een jaar nog komen aankloppen..

Ben dus heel benieuwd wat erover gezegd wordt.

History_

Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:22

De verjaringstermijn is nog niet om, dus ze mogen op zich nog een factuur sturen. Of de 95 EUR correct is, is een andere vraag

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 13:22

pmarena schreef:
Hier ook een keer zo'n expertiserapport gevraagd en daar moesten wij ook gewoon voor betalen :j

Als je langs rijdt en vraagt om een schatting van de kosten voor reparatie dan is dat meestal een stukje service waar je niet voor hoeft te betalen. Maar laat je echt een rapport opmaken voor de verzekering dan is dat natuurlijk wat meer werk om dat netjes uit te werken en dan is het wel normaal dat je er wat voor moet betalen vind ik, er is immers iemand voor je echt aan het werk geweest :)

Ik kan me best voorstellen dat de garage aan het wachten is geweest tot je de auto kwam brengen voor de reparatie en nu ze geconstateerd hebben dat dat niet is gebeurd, dat ze dan alsnog de kosten voor het expertise-rapport aan je berekenen die vervallen zouden zijn bij reparatie.

Maar heb verder geen idee hoe gebruikelijk het is bij garages om het zo te doen :)



Oh maar dat ik de expertisekosten moest betalen vind ik ook niet gek hoor, maar dat ze er en jaar later nog mee komen wel :o

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:23

Ik lees ook even mee.. na 2,5 jaar gebeld door garage dat er nog rekening openstaat van mijn overleden vader..

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:25

Liselot schreef:
Hij gaf aan dat het systeem nu bij het einde van het jaar de niet afgeronde werkorders naar voren liet komen. Maar dat is opzich wel apart, want dan had hij eind 2016 al afgesloten moeten worden lijkt mij


Opzich niet raar als hij dit elk jaar in november doet. De datum van het schaderapport staat op 13 december.
Dus als zij eens per jaar alle niet afgeronde werkorders naar voren laten komen in november. Dan klopt het dat de werkorder van jullie toen niet naar voren is gekomen :)

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:26

Ik werk bij een verzekeraar en €95,- voor een taxatierapport is zeker niet ongebruikelijk.
Het is wel bijzonder dat ze er een jaar later nog mee komen.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:27

Ik denk ook dat het handiger is als ze mensen direct laten betalen voor een echt expertise-rapport, en dat dan later als korting geven op de daadwerkelijke reparatie.

Dan dat ze af gaan zitten wachten of je nog terugkomt en zo niet, dan pas gaan factureren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:27

Hier gehad met een advocaat. Die had het over het hoofd gezien en kwam er ook 7 of 8 maand na datum er mee over de brug. Ik had in mijn ogen moeite genoeg gedaan (meerdere keren gebeld en er achter gevraagd). En dan na 8 maand: Oh, ik ben het vergeten. Ja joh {:)-:(

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:28

Wij hebben van de dierenarts ooit heel laat nog een rekening gekregen.
Bij ons er tussendoor geglipt en blijkbaar bij de dierenarts ook.
Even nagekeken, verhip inderdaad niet betaald.
En dan twijfel ik ook niet dat alsnog te doen. Beetje hetzelfde idee. Je wilt weten wat er met je paard/auto aan de hand is.

Maar zo zat er ook een keer een auto tegen die van ons, eigenaar wilde het liefst zo betalen als het niet te duur zou zijn.
Prima, even globaal bij onze garage opgevraagd wat het kost, zonder rapport.
Maar die noemde zo al op (weet de prijzen niet meer) trekhaak x bedrag
bumper x bedrag, spuiten x bedrag = sowieso al xxx. En dan hebben we nog niet gekeken of er toch meer schade is gekomen, dus bijvoorbeeld scheef omdat de auto schuin op de trekhaak was geknald.
Dat bedrag was te hoog voor de man die er tegen had gezeten dus werd het verzekeringswerk.
Dat even globaal kijken koste niets, maar oke, daarna mocht hij hem wel helemaal maken.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Na een jaar alsnog factuur, moet ik betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 14:04

Verjaring op een vordering is in dit geval 2 jaar.

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 14:06

Voor diensten is de verjaringstermijn 5 jaar. Zelf heb ik dit geintje lopen van fysiotherapie rekening uit december 2013. Die klopte toen niet en dat zouden ze uitzoeken. Nu kreeg ik in augustus ineens een betalingsherinnering. Best zuur maar net aan binnen de 5 jaar.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Na een jaar alsnog factuur, moet ik betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 14:52

Inderdaad nog niet verjaard, ze kunnen dus gewoon een factuur sturen.
Maar zeker niet netjes. Voorstellen om er 65 euro van te maken :)

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:01

BartVB schreef:
Inderdaad nog niet verjaard, ze kunnen dus gewoon een factuur sturen.
Maar zeker niet netjes. Voorstellen om er 65 euro van te maken :)


Op basis waarvan een korting bedingen ?

Er is een dienst verleend door het bedrijf, dus moet dat betaald worden.
Ik neem aan dat zij ook gewoon haar geld van de verzekering heeft ontvangen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Na een jaar alsnog factuur, moet ik betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:04

Er is een dienst geleverd, dat weet je zelf ook én je weet dat je ervoor moest betalen én dat je dat nog niet gedaan had, plus de verjaringstermijn is nog lang niet verstreken. Gewoon betalen zou ik zeggen.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 16:12

GDG schreef:
Er is een dienst geleverd, dat weet je zelf ook én je weet dat je ervoor moest betalen én dat je dat nog niet gedaan had, plus de verjaringstermijn is nog lang niet verstreken. Gewoon betalen zou ik zeggen.


Hoho, er is mij nooit meegedeeld dat als ik de auto niet bij hun liet repareren ik expertisekosten moest betalen. Nu kan ik prima logisch nadenken en snap ik dat als er een dienst verleend is dit betaald moet worden, vind het alleen raar dat ik er niets van wist en ze er na een jaar mee komen. Daar mag ik dan mijn vraagtekens toch wel bij stellen :)

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Na een jaar alsnog factuur, moet ik betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:13

maar zoiets is toch logisch?
wat verwachtte je dan?dat mensen die hun brood hiermee verdienen,voor jou gratis een expertise uitvoeren?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Na een jaar alsnog factuur, moet ik betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 16:22

Ik heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat, voor hetzelfde geld krijgen zij het via de verzekeraar vergoed.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Na een jaar alsnog factuur, moet ik betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:23

een verzekeraar heeft jou als klant,niet een expertisecentrum.

zij factureren aan jou.indien jouw verzekering tussenkomt,betaalt deze aan jou uit.
hun hebben toch helemaal niets met jouw verzekering te maken?

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:25

Maar het is wel raar dat als je de auto ophaalt (ofwel als het direct is gedaan, je weer weg wilt rijden) dat niemand bedenkt 'moet mevrouw niet nog iets betalen'. Aan de andere kant kan jij je dat ook bedenken op dat moment (wat ben ik jullie verschuldigd?). Voor niks gaat vrijwel alleen de zon op... Al laat ik bij de fietsenmaker even een lastige-plek-moertje vastdraaien dan vraag ik dat ook. Je weet wellicht nog hoe het is gelopen toen, of niet?