Kunnen mensen zonder mensen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Kunnen mensen zonder mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 11:24

Ik wil er geen zielig verhaal van maken, misschien meer een eye opener, maar geen discussie topic. Misschien iets waar over nagedacht kan worden zonder dat er wat gezegd hoeft te worden, maar uiteraard het is een forum dus reageren mag.

Vroeger heb ik niet echt een leuke jeugd gekend, ik werd erg gepest en kan ongeveer wel zeggen dat ik blij ben dat ik het heb overleefd ook omdat ik mede daardoor heel erg met mezelf in de knoop kwam te zitten. Dankzij het pesten heb ik een lange tijd gehad dat ik dacht dat mensen aardig tegen me deden terwijl ze me eigenlijk niet zouden mogen. Altijd bang om iets verkeerd te doen of te zeggen.

Nu achteraf denk ik vaak wat laten mensen zich toch erg beïnvloeden door anderen. De meeste beginnen volgens mij met roken omdat ze worden overgehaald, veel mensen zeggen dat ze drinken omdat ze anders niet hun zelf kunnen zijn, maar juist als je niet drinkt ben je toch jezelf? Mensen kleineren elkaar zonder te beseffen wat het met iemand kan doen. Ik hoop oprecht dat de jeugd met zelfmoordgedachtes het vol houden, dat het op tijd gezien word en ze op tijd de juiste hulp kunnen krijgen, want ze hebben nog zoveel jaar en daarmee zoveel kans om later misschien nog te leren genieten van het leven.

Als ik op bokt lees, op mijn werk of op feestjes meeluister valt het me vaak op hoeveel mensen andere mensen in een slecht daglicht zetten. Je hoort soms dingen over iemand die je niet kent waardoor je bijna automatisch een negatief beeld over iemand krijgt. Mensen luisteren te weinig en proberen elkaar te overstemmen. Als er iemand schreeuwt wilt er niemand luisteren, als iemand fluistert probeer je juist te concentreren op wat iemand zegt.

Ik ben alles behalve perfect, maar ik kan nu wel zeggen dat ik kan genieten van de kleine dingen om mij heen. Ik vraag me weleens af of mensen zonder mensen om hun heen zouden kunnen leven? Ik denk dat het wel kan maar dat het op lange termijn niemand gelukkig zal maken, want wat is er nou mooier dan je geluk met iemand kunnen delen?

Het leven is naar mijn mening veel te kort voor erge ruzies en haat. Bezorg elkaar is een compliment. Als je een vreemde tegenkomt en je denkt wat zie je er goed uit of iets anders positiefs, spreek het dan ook is uit. Het laat jezelf beter voelen omdat je een ander beter laat voelen. Zeg elkaar gedag, geef elkaar een glimlach. Natuurlijk het kan niet altijd rozengeur en manenschijn zijn maar een klein beetje meer denken aan wat iets met een ander doet kan iets groots betekenen voor een ander.

Mensen willen vaak meer, groter en zeggen weet je wat ik heb? Nou weet je wat ik heb? Dat wat iedereen heeft maar niet iedereen ziet. Ik heb de wereld om mij heen, gratis dingen en dan vooral door wat de natuur te bieden heeft. Een zonsopgang of ondergang, een vlinder, een heldere sterrenhemel, de geur van het bos.

Ik krijg misschien spijt door dit te plaatsen. Ik twijfelde lang over de te versturen knop, want op bokt is er naar 1 reactie geen weg terug. En wat als positief topic bedoeld wordt kan soms uitdraaien op heftige discussies met harde reacties. Misschien heb ik zelf sommige dingen wel mis qua wat ik heb beschreven, maar waardeer elkaar en geniet van het leven.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Kunnen mensen zonder mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:36

Nee ik denk niet dat je zonder mensen kan. Ik dacht altijd dat ik het wel kon maar heb het laatste jaar geleerd dat ik socialer ben dat dat ik gedacht had.
Heb dit jaar wel een keus gemaakt door uit het westen weg te gaan en naar het rustigere oosten. Heerlijk en hier heb je de kans om weer te genieten van het kleine.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:45

De mens is een door en door sociaal diersoort die van oudsher in sociale groepen leeft en overleeft door samen te werken. Er is zelfs onderzocht dat kinderen zonder sociaal contact wegkwijnen.
Dus nee, een mens (evt misschien mensen met sociale stoornissen daargelaten) kan niet volledig zonder andere mensen naar mijn mening.
De hoeveelheid contact die een mens nodig heeft kan denk ik wel tussen personen sterk verschillen. En helaas hoort minder leuk sociaal gedrag zoals jij beschrijft ook tot sociaal gedrag wat in groepsdynamiek voorkomt, en overigens ook zo zijn functie kan hebben (roddelen en buitensluiten kan bijvoorbeeld als een tactiek gezien worden om de roddelpartner te binden).
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 19-11-17 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:49

Er is een 'tv-serie' (mijn vriend kijkt het wel eens via internet) uit Amerika/Canada waarbij mensen in de wildernis worden gedropt. In Alaska ofzo.
Ze mogen daarbij een maximaal aantal spullen meenemen en moeten zien te overleven, in hun eentje. Degene die het langst in de wildernis blijft, wint een grote som geld. (Ik geloof dat de show 'Alone' heet)

Sommige geven op omdat ze geen vuur kunnen maken, maar de meeste die meedoen zijn pro in survivallen. Toch geven ze een voor een op. Niemand hebben om mee/tegen te praten maakt ze stuk voor stuk heel eenzaam en zorgt ervoor dat ze terug willen naar hun familie.

Voor mij is dat de ultieme test of men alleen kan leven, en het antwoord is dus dat een mens daar niet gelukkig van wordt.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:56

Ik denk dat mensen te sociaal zijn om alleen te kunnen zijn. Al verschilt het heel erg oer persoonlijkheid hoeveel behoeftee je eraan hebt.

Ik begrijp echter wel wat je denk ik probeert te zeggen.soms zijn de ubersociale mensen, de feestbeesten zeg maar, heel goed in dingen doen omdat anderen het doen (roken, overmatig drinken) maar vooral ook heel fel in dit zijn mijn vrienden en die mag ik en als je niet binnen twee tellen door de keuring komt lig je buiten de boot..misschien kun je eens wat lezen over extravertr en introverte mensen. Dat kan veel duidelijk maken over waarom jij kunt genieten van die zonsopkomts en denkt: waarom zou ik iets doen omdat een ander iets doet? Terwjjl een extravert iemand andersom denkt.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:05

Mooi stuk heb je geschreven moonsparkle :)
De kunst is om jezelf te kennen, te durven zijn en mensen te vinden die daarbij passen.
Er zijn heel situaties met mensen waar je niet gelukkig van wordt, roddelen, buitensluiten, kleineren... Het is een vorm van sociaal gedrag, maar de andere kant bestaat ook, elkaar helpen, steunen sterker maken en delen met elkaar. Vooral op de werkvloer/scholen komen beide vormen voor en ik denk zelfs in families.
De meesten voelen zich het fijnste bij de tweede vorm.
Wanneer je in zo'n situatie zit waarbij gevoel van onveiligheid door roddelen kleineren buitensluiten etc voorkomen dan kun je beter alleen zijn.
Maar in alle andere gevallen zijn andere mensen gewoon fijn, en dan heeft de een het liefst altijd mensen om zich heen en voor de ander is af en toe contact ook prima.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 15:16

Nee, ik denk niet dat mensen helemaal zonder mensen kunnen. Die worden op den duur gek. Heb weleens iets gezien over iemand die strandt op een onbewoond eiland en daar jaren alleen leeft. Die gaat praten tegen een aangespoelde voetbal en hem beschouwt als een 'vriend'.
Mensen zijn sociale wezens.
Maar ik snap jouw punt wel, ik denk dat jouw vraag eerder is: kan iemand gelukkig zijn zonder relatie en veel vrienden? En daar is het antwoord Ja op. Je hebt geen relatie of veel vrienden nodig om gelukkig te zijn. Daar ben ik zelf het beste voorbeeld van. Heb maar 2 vriendinnen waarvan ik er eentje 2 x per jaar zie. Geen relatie en ik ben hartstikke gelukkig. Maar vind de contacten die ik op mijn werk heb wel fijn. Als ik geen werk zou hebben zou mijn wereld al veel kleiner zijn.

odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

Re: Kunnen mensen zonder mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 18:33

Een goed discussie punt!
Dit is voor mij wel dubbel. Ik ben altijd het buitenbeentje geweest, deed en wou nooit mee met de 'normale' stroom. Dus nooit echt vrienden gehad.
Ik woon nu in Hongarije, en momenteel een app relatie met mijn vriend die voor deze winter in Spanje is. Ik kies er zelf voor om nu alleen te zijn, heb wel een aantal mensen waarop ik terug kan vallen in nood maar elke dag contact met andere mensen heb ik niet.
Dus op zich kan je zeggen dat ik nu wel 'alleen' ben en het bevalt me super! Ik vermaak me goed met mijn beesjes en de dagelijkse werkzaamheden in/om het huis. Het moet wel heel ver komen voordat ik mensen echt op ga zoeken omdat ik me eenzaam voel...

anjali
Berichten: 15047
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kunnen mensen zonder mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 18:48

De mens is een groepsdier en heeft anderen nodig,maar natuurlijk wel leuke anderen,want vervelende kun je missen als kiespijn.Voor mij tellen contacten met mijn dieren ook mee,die kunnen even belangrijk zijn als mensen.soms zijn ze zelfs liever.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 18:54

Nee, dan zou er geen mensen meer bestaan.

Om als mens te kunnen bestaan moet er toch eerst 2 mensen nodig zijn :D :+

Zelf kan ik niet zonder andere mensen, zoveel gezelligheid en leuke vriendschappen.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Kunnen mensen zonder mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:02

Afbeelding

Al is het alleen maar iemand aan wie je kunt vertellen hoe je dag was

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:11

Qimm schreef:
[ Afbeelding ]

Al is het alleen maar iemand aan wie je kunt vertellen hoe je dag was

Hierop inhakend, hier in de omgeving loopt een man die echt exact lijkt op de man op deze foto. Deze man heeft totaal geen contacten, loopt er precies zo bij als op deze foto. Loopt constant rond. Ik vraag me dan af, hoe hij dat volhoudt.

Zelf ben ik ook niet heel sociaal dus vrij weinig contacten. Op vele dagen is het alleen mijn wederhelft die ik spreek. Maar ik merk, als ik me helemaal isoleer van alle contacten, dat ik me enorm alleen ga voelen. Hoewel ik soms wel eens alleen wil zijn, is het voor een mens eigenlijk niet mogelijk om dit ook zo uit te voeren.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:25

Ken je dit lied van Zjef Vanuytsel? Volgens mij heeft hij gelijk:

als je soms denkt aan de pijn en het leed
die jou vrienden jou deden
die gisteren nog zegden alles voor je te doen
of je denkt aan de woorden van haat die je nog dient te vergeten
dan heb je geen zin
om verder te doen
en dan krijg je de lust om terug in je schelp te kruipen
om alleen te gaan leven en je voeten te vegen aan de rest
en dan zweer je voortaan voor niemand je wil nog te buigen
je maakt je eigen wereld
je eigen nest

maar denk niet ik ga mijn eigen gang
denk niet ik ga het veranderen
want alleen ben je te klein en te bang
je kunt niet zonder de anderen

maar als j'op straat even rondloopt
en je kijkt naar al die koude gezichten
waarop je ziet wat de een voor de ander overheeft
of je luistert naar de wereld met haar moord en oorlogsberichten
dan vraag je je af
waarom je nu leeft
en dan krijg je de lust om je eigen eiland te kopen
weg van de mensen en weg van hun hartloos gedoe
om naar eigen maat je eigen pad op te lopen
weg van je vrienden
want je bent het moe

maar denk niet ik ga mijn eigen gang
denk niet ik ga het veranderen
want alleen ben je te klein en te bang
je kunt niet zonder de anderen

maar dan zie je misschien toevallig
een paar fijne dingen
twee mensen die elkaar zomaar een pleziertje doen
of twee andere die gewoon proberen elkaar te beminnen
en dan krijg je weer zin
verder te doen
en dan krijg je de lust om terug uit je hokje te kruipen
omdat j'alleen geen haat maar ook geen vriendschap verkrijgt
en dan zweer je voortaan voor iedereen je wil te gaan buigen
om de mensen te geven
wat je van hen niet krijgt

maar denk niet ik ga mijn eigen gang
denk nooit ik ga het veranderen
want alleen ben je te klein en te bang
je kunt niet zonder de anderen

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:30

Ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn die dat prima kunnen. Het zijn er niet veel, maar ze zijn er zeker :j Maar voor veruit de meeste mensen zijn andere mensen een voorwaarde voor een gelukkig leven.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:30

Nayomie schreef:
Qimm schreef:
[ Afbeelding ]

Al is het alleen maar iemand aan wie je kunt vertellen hoe je dag was

Hierop inhakend, hier in de omgeving loopt een man die echt exact lijkt op de man op deze foto. Deze man heeft totaal geen contacten, loopt er precies zo bij als op deze foto. Loopt constant rond. Ik vraag me dan af, hoe hij dat volhoudt.


Misschien heeft hij ook een Wilson!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Kunnen mensen zonder mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:36

Ik denk dat mensen best zonder veel mensen kunnen maar helemaal zonder. Denk dat dat toch op termijn lastig wordt. Heb helaas in de situatie gezeten dat echt contact maar met twee mensen had, ivm scheiding en knie in de kreukels daarna waardoor ik letterlijk geen kant op kon. Ik wel gemerkt heb dat al is het maar op afstand met bv bokt of messenger wel nodig is.

Ben geen sociaal mens, een redelijke einzelganger maar zelfs ik heb kennelijk soms toch menselijk contact nodig blijkt wel. Sterker nog voor mijn doen nu een druk sociaal leven. Oeps soms wel te druk. Dit weekend dus heerlijk een weekend geen mensen in mijn buurt. Alleen via messenger. Dat is genoeg

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:32

Helemaal zonder betekent in mijn ogen ook dat je niemand nodig hebt voor eten, onderdak, levensonderhoud.. Dat zullen maar bar weinig mensen kunnen (en willen).

Zonder mensen als in, zonder sociale contacten, is al sneller mogelijk. Maar dan vaak wel voor de "outcasts", de einzelgangers. Mensen die vanuit huis werken (of niet werken), niemand aankijken als ze naar de winkel gaan.. Maar dan vind ik wel dat je niet zo hypocriet moet zijn om wel het nieuws te volgen of op fora te neuzen, want dat is in zekere zin ook sociaal contact (hetzij eenzijdig).

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:38

Wat mij opvalt aan de op is dat er vooral nadruk wordt gelegd op de negatieve kanten.
Ik denk dat je al een heel stuk opschiet als je gesprekken richting andere onderwerpen brengt en je meer gaat focussen op positieve kanten.
Dan trek je ook de mensen aan die daar ook binding mee hebben.
Your vibe attracts your tribe
Buiten dat, je hebt hermits. Maar zelfs die hebben gatheringen of een vorm van sociale achterban.