Bewindvoerder wat zijn je rechten als familie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Bewindvoerder wat zijn je rechten als familie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 19:27

Ok in dit geval is er geen sprake van schulden overigens. Gelukkig niet, tenminste toen niet. Als het laatste het geval is is deze aangewezen door de behandelaars toen. De persoon was toen helemaal niet toerekeningsvatbaar en heeft ook niets zelf kunnen tekenen. Dat weet ik inmiddels wel.

Ik heb mijn huiswerk voor morgen weer opgeschreven.

deb_tink

Berichten: 329
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:57

Peerke_ schreef:
karuna schreef:
Een vraag nog, wat als blijkt dat het nooit officieel door een rechtbank is vastgelegd of uitgesproken. Verandert er dan iets in de aanpak?


Dan lijkt het erop dat ze zelf hulp hebben gezocht bij een bedrijf welke je weer op het goede pad gaat helpen. In de volksmond noemen ze dat ook bewindvoerders, maar dat zijn het officieel niet.

Die bedrijven geef je toegang tot alle rekeningen, en hun gaan met alle schuldeisers praten over een betalingsregeling of oplossing. Ondertussen betalen ze alle nieuwe rekeningen en geven jouw leefgeld. Uiteraard nemen ze zelf ook hun salaris.

Hier zijn vele eerlijke bedrijven tussen, maar ook een enkele wat vooral zichzelf betaald.


Je mag tot 3 cliënten bewindvoerder zijn zonder benoeming van de rechtbank. Daarboven niet meer. Bedrijfsmatig bewindvoerder zijn mag niet zonder toestemming van de rechtbank.

Maar het is wel raar dat een zorginstelling jullie geen antwoord kan geven op de vraag of er een onder bewindstelling is afgegeven en hoe of wat.
Misschien is het aanvragen van een curator of een mentor geen gek idee. Een curator is dan vaak ook bewindvoerder, een mentor houdt alleen overzicht op de client. En houdt dus ook de zorginstelling in de gaten.

Heb je zelf de bewindvoerder al een keer gebeld? En dan samen met de client een afspraak maken?

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Bewindvoerder wat zijn je rechten als familie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:08

Een officieel meerderjarigenbewind moet door de kantonrechter worden uitgesproken, daarvoor maakt het niet uit over hoeveel personen de bewindvoerder het bewind voert.

Ik zou de rechtbank eens bellen met je vragen als ik jou was, zoals altijd bij juridische vragen kloppen lang niet alle antwoorden die hier gegeven worden.

Moirin

Berichten: 1368
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:19

deb_tink schreef:
Je mag tot 3 cliënten bewindvoerder zijn zonder benoeming van de rechtbank. Daarboven niet meer. Bedrijfsmatig bewindvoerder zijn mag niet zonder toestemming van de rechtbank.


Ook particuliere bewindvoerders worden benoemd door de kantonrechter :) Het klopt dat een bewindvoerder vanaf 4 cliënten aan de kwaliteitseisen voor professionele bewindvoerders moet voldoen, maar elke bewindvoerder wordt benoemd door de rechtbank. Anders gaat het om een vorm van budgetbeheer.
Laatst bijgewerkt door Moirin op 16-11-17 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 20:23

Tiggs morgen ga ik idd even rondje bellen. Eerst morgen een bank hierheen halen en de oude afvoeren, middag is een mooi belmoment. :j

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Bewindvoerder wat zijn je rechten als familie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:51

Waarom moet jij dit doen? Kan er geen maatschappelijk werker van de instelling op die hier induikt? Die heeft er tenminste verstand van en ervoor gestudeerd om bij oa zulk soort problemen te ondersteunen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Bewindvoerder wat zijn je rechten als familie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 22:15

Simpel familie heeft om extra assistentie gevraagd bij een organisatie en ik ben er heengestuurd om te kijken of er iets gedaan kan worden dan wel om informatie bij elkaar te verzamelen, de instelling doet niets. Familie heeft dat al geprobeert, enige dat ik doe is alles op een rijtje zetten zoveel mogelijk informatie loskrijgen overal en dan samen met familie bekijken of zij het dan weer zelf kunnen terwijl ik er alleen bij ben als extra paar oren. Of doorsturen naar professionals wiens werk het is. Dat gebeurd vaker bij vrijwilligerswerk.

Urona447
Berichten: 2792
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Bewindvoerder wat zijn je rechten als familie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 09:42

Ik kan je helaas niet helpen Karuna maar ik vind het knap en lief dat je die mensen zo wilt helpen!

Anoniem

Re: Bewindvoerder wat zijn je rechten als familie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:09

Off-topic maar wat voor vrijwilligers werk doe je dat je hiermee te maken krijgt?

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Bewindvoerder wat zijn je rechten als familie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:26

Humanitas heeft bij ons vrijwilligers die helpen met administratie. Die zouden in zo'n situatie ook gevraagd kunnen worden.

Anoniem

Re: Bewindvoerder wat zijn je rechten als familie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:31

Ah oké. Was gewoon nieuwsgierig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 10:43

Oa ook gemeentes hebben vaak vacatures voor dit soort dingen. Meestal idd administratieve zooi ordenen of bv brieven van instanties uitleggen in jip en janneke taal. maar voor dit soort vragen kun je ook opgeroepen worden. Aan de vrijwilliger of hij het aandurft of niet.
Daarnaast merk ik dat mensen me zo ook wel via via weten te vinden trouwens. :j dat is langzaam aan de meerderheid aan het worden trouwens, krijg soms de meest aparte dingen onder ogen, maar doet me wel deugd dat ik kennelijk discreet genoeg ben. Ondanks dat ik altijd meld het kan zijn dat ik op anonieme basis moet gaan rondvragen over dingen. Nog nooit een probleem geweest overigens. Zolang ik het volstrekt anoniem houd. :j

Kan best als ik eindelijk ergens vast gesetteld ben ik er mijn werk van ga maken. Is echt leuk en dankbaar werk en je komt nog eens onder de mensen