Bewindvoerder wat zijn je rechten als familie?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Bewindvoerder wat zijn je rechten als familie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 16:48

Ik weet niet zeker waar dit hoort te staan maar ik zit met een vraag waar ik zelf niet uitkom. Moet weer eens bijspringen in een voor mij wat onbekend gebied wat betreft rechten van familie en onder curatele/onder bewind stelling van een familielid.

Ik ben gevraagd om er eens in te duiken door familie van iemand die door geestelijke problemen niet meer in staat is zelf eigen geld te beheren en woont ook beschermd noodgedwongen in een open inrichting. Alleen is de familie nooit duidelijk geworden of er alleen maar een bewindvoerder is aangesteld of de persoon onder curatele in gezet.

En zij hebben ook nooit enig inzicht gehad in de kosten die de bewindvoerder maakt of hoe de financiele situatie is. Met familielid valt er niet over te praten deze wordt meteen kwaad en is ook niet meer toerekeningsvatbaar daarin. Maar de begeleiders of hulpverleners van waar er nu verbleven wordt weigeren enige medewerking en sturen de familie weer terug met de mededeling dat ze maar moeten praten met hun opgenomen familielid voor contact met de bewindvoerder.

Na deze melding hebben ze contact gezocht met mij of ik eens kan zien of ik ergens een opening zie. Omdat er mogelijk een nare situatie kan ontstaan mbt een woning die nog in bezit is van dit familielid. Dus enige gepaste spoed is wel gewenst. Nu heb ik alvast naam van bewindvoerder en tot mijn grote schrik is het een berucht bedrijf dat al flink wat keren in rechtszaken is verwikkeld door fraude, sjoemelen, steken laten vallen enz. Een telefoontje van een familielid waar ik bij was heeft behalve een hoop gemompel aan de kant van de bewindvoerder niks opgeleverd aan inzicht of wat ook.

Mijn vraag aan jullie is dan ook, wat zijn de rechten van een familie in inzage in de werkzaamheden en uitgiften van de bewindvoerder en hebben zij het recht om de financiele situatie van hun opgenomen familielid in te zien? Wat is een handige weg om legaal de juiste inzichten te krijgen?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Kayleigh__

Berichten: 1071
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Soesterberg

Re: Bewindvoerder wat zijn je rechten als familie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:50

Ik dacht dat een bewindvoerder aangesteld werd door gemeente of rechtbank. Je zou daar misschien navraag kunnen doen?

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Bewindvoerder wat zijn je rechten als familie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:56

Om wat voor bewindvoerder gaat het?
Is de bewindvoerder door de persoon zelf aangenomen op opgelegd?

De persoon in kwestie heeft dr bewindvoerder gemachtigd om inzage te krijgen in privacy gevoelige financiële informatie, daar mag niemamd inzage in krijgen zonder machtiging.

Wesco

Berichten: 5059
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:58

Als iemand ouder is dan 18 jaar mag een instelling zonder toestemming van de client geen informatie geven aan familie.
Je zult het met de client moeten bespreken.

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Bewindvoerder wat zijn je rechten als familie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:02

Bewind is altijd via een rechtbank uitgesproken. Als dit niet gedaan is, is het geen bewind.

En inderdaad, als de cliënt 18+ is, mogen de hulpverleners gewoon geen informatie verstrekken als die persoon dat niet wilt. Je zult denk ik toch echt bij dat familielid moeten zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 17:05

Probleem is ik weet dus niet in welke omstandigheden dit bewind is aangegaan. Ook is er geen brief (meer) van een rechtbank. Opgelegd of zelf toestemming gegeven weet ik dus niet. Het betreft hier iemand die in die tijd zwaar psychotisch was en er hals over kop iets gedaan moest worden omdat er sprake was van een tweede persoon en een woning. Om geld veilig te stellen is er een acute beslissing genomen.

Alleen hoe kom je aan een machtiging of toestemming als de persoon waar het omgaat deze niet kan geven. -O- omdat deze te ver heen is door de enorme hoeveelheid medicatie en het meteen doordraaien en risico op zelfbeschadiging als deze kwestie aangekaart wordt ;( zodat ook de begeleiding dit onderwerp steeds vermijd om escalatie te voorkomen

En zonder deze machtiging kan deze bewindvoerder dus van alles uithalen zonder dat iemand daar controle over heeft? De kwestie wordt door de familie nu al zeker 1,5 jaar aangekaart en er is nog helemaal niets gebeurd.

Edit

Inney ik moet dus achterhalen of het door de rechtbank is vastgesteld of dat er alleen maar sprake is van mentorschap?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Bewindvoerder wat zijn je rechten als familie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:14

Hoe dat met acuut gevaar zit weet ik niet precies, maar het proces van bewind aanvragen en de uitspraak van de rechtbank kan zeker wel 2-3 maanden duren. In normale omstandigheden dan.

Er bestaan wel bedrijven die een soort van bewind doen zonder uitspraak van de rechter. Echter kost dit (veel) geld en zit je er vaak een lange periode aan vast, of moet je het afkopen met een boete. Het kan ook zijn dat er hulp is gezocht bij zo'n bedrijf. Als dit het geval is, is dat denk ik moeilijk te achterhalen.

Kan deze persoon bij zijn/haar rekening? Hoe is jouw contact met die persoon? Want een rechtbank gaat ook niks aan een ander loslaten ben ik bang.
Het is inderdaad van belang dus om erachter te komen of dit via de rechtbank is gegaan of via dus een andere weg.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:15

Klopt en dat kan de instelling je wel vertellen en die kan ook vertellen wie de bewindvoerder is.
Een bewindvoerder aangesteld door de rechtbank moet ook jaarlijks een overzicht aan de rechtbank sturen van gemaakte kosten en inkomend en uitgaand geld en als dat niet klopt word het ook niet goedgekeurd.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 17:16

Persoon krijgt alleen zakgeld minimaal. Persoon wel gezien nu even maar meer tussen neus en lippen door. Ben er als vrijwilliger bijgehaald. Kan niet zeggen wat er precies gaande is waardoor het echt duidelijk moet worden ivm privacy. Maar kort gezegd als er nu iets niet wordt geregeld is de kans op meegesleept worden in een faillissement van een ander erg groot.

Ik weet wie de bewindvoerder is, en word daar echt niet blijvan een korte inspectie op internet levert een spoor van ellende op. %) dit buro is een notaire sjoemelaar met bewindsgeld, dingen niet doen waardoor er mensen op straat komen te staan enz. Maar is daar ook heel lang mee weggekomen kennelijk bij overzichten. Maar al zouden ze financieel wel correct zijn. De kwestie die nu dringend wordt doen ze helemaal niks aan. Wat slap oh en maar verder niks.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:21

Sorry, maar iemand die jou dat gevraagd heeft.........die vraagt nogal wat zeg van jou.

Ik zou er mijn handen vanaf gaan trekken en de verantwoording terug gaan leggen bij de ouders.

Je kan evengoed ze helpen en ondersteunen maar echt niet de problemen en de zorg op je gaan nemen en het gaan proberen op te gaan lossen. Straks wordt je meegesleept in de dikke ellende en problemen.

Ik weet natuurlijk niet of die familielid van jou nog ouders heeft en wie deze precies is van jou.
Is het jouw zus, is het een nicht, of een tante.........dus dat hangt er ook zeer sterk vanaf van hoe intensief jij erbij betrokken moet zijn en of dit wel echt verstandig is.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 16-11-17 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:22

Maar als je weet wie de bewindvoerder is kun je denk ik ook terugvinden of hun via de rechter uitgesproken worden zeg maar, of dat het een ander initiatief is.

Als dit grote gevolgen gaat hebben voor de financiële situatie van hun klant moeten ze daar wel iets aan doen, want dit beïnvloedt natuurlijk ook hun salaris, even heel bot gezegd.

Als het via de rechter gaat kun je wel een aanvraag indienen om het te laten ontbinden, maar dat is wel erg lastig en een lang proces. Dus ik betwijfel of je acuut iets kunt doen.
Mijn tip is dan ook om de informatie die je nu hebt te verzamelen en zo snel mogelijk en afspraak te maken bij het juridisch loket. Zij kunnen hier naar kijken en jou het beste adviseren wat je het beste hierin kunt doen.

Achterom
Berichten: 22994
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:24

Je schrijft dat je de naam van de bewindvoerder kent. Dat is dus een kwestie van contact opnemen. Mocht dat niet lukken, dan kan de familie hun twijfels over de bewindvoerder (of curator?) kenbaar maken bij de rechtbank.

Citaat:
Een klacht indienen tegen een bewindvoerder

Als een bewindvoerder in iemands ogen in zijn of haar taak tekort schiet, kan die persoon een klacht indienen. Dat moet als volgt gebeuren:

degene die de klacht indient moet 18 jaar of ouder zijn;
de klacht moet schriftelijk ingediend worden;
de klacht moet ingediend worden bij de kantonrechter van de rechtbank in het rechtsgebied (arrondissement) waar de persoon woont voor wie de maatregel is getroffen;
de kritiek op de taakuitoefening van de bewindvoerder moet duidelijk beschreven worden en onderbouwd worden met beschrijving van situaties waarin de huidige bewindvoerder niet (voldoende) of niet op correcte wijze de belangen van de cliënt behartigt;
er moet gevraagd worden of de rechter wil nagaan of er een gewichtige reden aanwezig is om de bewindvoerder te berispen of te vervangen.


https://www.goedvertegenwoordigd.nl/maa ... ndvoering/
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/ ... pen/Bewind

Oh ja, een aantal mensen geeft hier aan dat instellingen geen inlichtingen mogen geven over personen van 18 jaar of ouder. Dat klopt niet, dat is al vanaf 16 jaar...

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:24

Kijk eens in de registers van de rechtbank of je de persoon kunt vinden:
https://www.rechtspraak.nl/Registers

Hier staat bij vermeld wie de bewindvoerder is, maar ook of er andere zijn gemachtigd.
De familie kan overigens aan de rechter-commissaris vragen om zich te machtigen tot inzage als er overduidelijk bewijs is dat de schuldenaar niet meer in staat is aan de verplichtingen naar de bewindvoerder toe na te komen.
De bewindvoerder moet deze aanvraag doen bij de RC.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:25

Ik vind het inderdaad ook veel gevraagd voor iemand die dit vrijwillig doet. Waar komt de verantwoording te liggen als het je niet lukt? Lijkt mij een zware last om te dragen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 17:30

Ah kijk dit is al meer info. Ik ga me even in die link hierboven storten.

En nee het is geen familie maar als vrijwilliger wordt je soms bij dit soort dingen gezet om er even met een frisse buitenstaander blik naar te kijken of er een insteek of oplossing mogelijk is. Of simpelweg wat advies of er gewoon bijzitten bij een gesprek of telefoontje als extra steun.

Ik doe het graag heb de tijd en doorzettingsvermogen ook en ben mondig genoeg om soms net wel ergens doorheen te komen. Ik word nergens in meegesleept maar kan wel de weg wijzen naar professionals als dat nodig is. Soort van secretaresse spelen en de juiste dingen ordenen, informatie verzamelen dat soort dingen. Vaak dingen die alleen tijdens kantoortijden gedaan kunnen worden en mensen soms domweg vanwege hun werk niet de mogelijkheid hebben.

Heel nuttig werk. Soms erg intensief soms een tussendoor klusje en soms tref je dingen waar je geen enkele ervaring mee hebt. Zoals nu. Dan is een extra paar meedenkers altijd wel handig en ook toegestaan, ik geef geen juridische adviesen of neem beslissingen. Dat is niet aan mij om te doen. Daar zijn professionals voor uitgevonden wiens vak het is.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Tenshi

Berichten: 1480
Geregistreerd: 23-11-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:31

Wat een vervelende situatie. Hoe is de samenwerking met de instelling waar het familielid verblijft?
Ook al mag de instelling jou geen informatie geven als hun cliënt (het familielid) hiervoor geen toestemming geeft, kun jij (of familie) wel je zorgen uitspreken over de betreffende bewindvoerder.

Hoogstwaarschijnlijk is bewindvoering ook door een behandelaar aangevraagd, dat zou betekenen dat van daaruit ook een verzoek ingediend kan worden om van bewindvoerder te veranderen:

http://stichtingdoemeer.nl/bewindvoerin ... ndvoerder/

Zelf een klacht indienen/verzoek om wijzigen is misschien lastiger, omdat je geen bewijsvoering hebt dat er daadwerkelijk fouten gemaakt worden of niet eerlijk gehandeld wordt in het geval van het familielid, slechts een vermoeden door informatie die je online gevonden hebt.

Kortom; mijn advies is echt om de samenwerking van de instelling te zoeken en alle zorgen uit te spreken.

Tazzey
Berichten: 9480
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:33

Zoek een goede jurist, die kan je hierin beter bijstaan dan mensen op Bokt die de zaak niet van buiten kennen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 17:36

Jurist is niet nodig. Ik ben nu info aan het verzamelen over het hoe en wat. Wat de familie wel en niet kan doen. De weg via de instelling is kansloos, die heeft de familie zelf al gevolgt. Die doen gewoon niks. :+ ondanks de erg duidelijke mail die ze gestuurd hebben. Heb ook gespreks verslag gelezen ook die is duidelijk maar instelling werkt dus niet mee

Het is uiteindelijk aan de familie wat ze ermee willen en of ze toch soort van toestemming kunnen krijgen van hun familielid

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:39

Sorry dat ik het opmerk, maar hoe is de verhouding tussen de persoon in kwestie en de familie anderzijds. Lijkt mij niet erg close.

De zon schijnt voor iedereen!!

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:47

karuna schreef:
Ah kijk dit is al meer info. Ik ga me even in die link hierboven storten.

En nee het is geen familie maar als vrijwilliger wordt je soms bij dit soort dingen gezet om er even met een frisse buitenstaander blik naar te kijken of er een insteek of oplossing mogelijk is. Of simpelweg wat advies of er gewoon bijzitten bij een gesprek of telefoontje als extra steun.

Ik doe het graag heb de tijd en doorzettingsvermogen ook en ben mondig genoeg om soms net wel ergens doorheen te komen. Ik word nergens in meegesleept maar kan wel de weg wijzen naar professionals als dat nodig is. Soort van secretaresse spelen en de juiste dingen ordenen, informatie verzamelen dat soort dingen. Vaak dingen die alleen tijdens kantoortijden gedaan kunnen worden en mensen soms domweg vanwege hun werk niet de mogelijkheid hebben.

Heel nuttig werk. Soms erg intensief soms een tussendoor klusje en soms tref je dingen waar je geen enkele ervaring mee hebt. Zoals nu. Dan is een extra paar meedenkers altijd wel handig en ook toegestaan, ik geef geen juridische adviesen of neem beslissingen. Dat is niet aan mij om te doen. Daar zijn professionals voor uitgevonden wiens vak het is.



Dan klinkt dat al heel anders.

Ik zou me er niet teveel mee gaan bemoeien, alleen ze doorgeven waar ze terecht kunnen zodat ze om hulp kunnen vragen en of advies te kunnen vragen en in te winnen. Verder kun je beter niet teveel in gaan mengen en meer kun je ook niet doen, volgens mij en dat is ook beter van niet. Daar zijn de professionals voor, precies zoals wat je ook zelf zegt.

Laura1982

Berichten: 4057
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:59

Bewindvoerder wordt via rechtbank aangesteld. Daar moet ieder jaar een rekening van verantwoording worden afgelegd met betrekking tot gelden op rekeningen en betalingen maar ook welke kosten zijzelf in rekening mogen brengen. Eigenlijk een financieel jaar verslag. Ik zou de rechtbank of bewindvoerder benaderen. Ik vraag me af of de persoon die onder bewind staat blij word van jou bemoeienis in zijn/haar zaken.

Douwe z1+5 sportpredicaat.
Ilias B+10 pr 200.5 L1+7

deb_tink

Berichten: 329
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:01

Een bewindvoerder wordt aangesteld door de rechtbank (kantonrechter)
Tegenwoordig moet elke bewindvoerder aan allemaal eisen voldoen
De bewindvoerder legt elk jaar verantoording af aan de rechtbank. En aan de client. Deze heeft inzage in zijn of haar financien. De bewindvoerder krijgt een door de overheid vastgesteld tarief.

Het maakt niet uit of iemand onder bewindvoering is gezet of dat het vrijwillig is. Het is door de rechtbank uit gesproken en wanneer je ervan wilt , of bv naar een ander wil overstappen wordt dit ook door de rechtbank "uitgesproken"

Wat vindt de persoon die nu onder bewindvoering staat zelf??
Misschien is dan overstappen naar een andere bewindvoerder een goed idee. Pb me als je daarover meer info wilt

Tenshi

Berichten: 1480
Geregistreerd: 23-11-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:07

Er zitten natuurlijk altijd twee kanten aan een verhaal.

Weinig personen met bewindvoering zijn hier tevreden mee of hebben hier zelf voor gekozen. Een groot deel is ook niet in staat om zich te realiseren waarom bewindvoering nodig bevonden wordt, en waarom bepaalde keuzes gemaakt worden door de bewindvoerder. Dit zou een verklaring kunnen zijn voor de informatie die online gevonden is.

Als de instelling ervoor kiest om familie niet te informeren, kan het goed zijn dat het familielid in bescherming wordt genomen.
De instelling is ongetwijfeld goed op de hoogte van de situatie en verstandhouding tussen betreffende persoon en familie/bewindvoering.

Vanuit professioneel oogpunt kan ik in ieder geval vertellen dat, wanneer getwijfeld wordt aan de intenties van derden (familie en/of bewindvoering in dit geval) hier passend naar gehandeld wordt door de hulpverleners waar deze persoon mee te maken heeft.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 18:09

De persoon weet van niets. Ben ook door familie benadert die zich terecht zorgen maken over wat hun rechten zijn en wat ze eventueel kunnen doen. Band is hecht maar omdat de persoon zwaar onder medicatie zit is echt meer dan mooi weer en lekker eten en dat soort oppervlakkige gesprekken gaan maar dieper dan dat is niet mogelijk helaas. Dat levert gegarandeert een zware uitbarsting op met alle gevolgen van dien. Vandaar ook dat toestemming zo lastig is. De bescherming is te voorkomen dat er uitbarstingen zijn normaal vandaar ook de verbazing dat nu begeleiding familie terugstuurt naar familielid.

Wat betreft de meewerking van de instelling, deze was goed maar na verhuizing loopt dat steeds spaak. De familie contactpersoon wordt niet meer op de hoogte gehouden moet overal zelf achteraan bellen enz. Ze zijn ook op de hoogte van de kwestie die er speelt maar weten duidelijk niet alles. Omdat gemeld wordt dat iets niet meer aan de orde is wat nog wel speelt aantoonbaar. Duidelijker kan ik niet worden helaas.

Ik weet in ieder geval weer iets meer, heb mijn huiswerk weer te doen, uitvissen over het al dan niet door rechtbank uitgesproken bewind.

Een vraag nog, wat als blijkt dat het nooit officieel door een rechtbank is vastgelegd of uitgesproken. Verandert er dan iets in de aanpak?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:24

karuna schreef:
Een vraag nog, wat als blijkt dat het nooit officieel door een rechtbank is vastgelegd of uitgesproken. Verandert er dan iets in de aanpak?


Dan lijkt het erop dat ze zelf hulp hebben gezocht bij een bedrijf welke je weer op het goede pad gaat helpen. In de volksmond noemen ze dat ook bewindvoerders, maar dat zijn het officieel niet.

Die bedrijven geef je toegang tot alle rekeningen, en hun gaan met alle schuldeisers praten over een betalingsregeling of oplossing. Ondertussen betalen ze alle nieuwe rekeningen en geven jouw leefgeld. Uiteraard nemen ze zelf ook hun salaris.

Hier zijn vele eerlijke bedrijven tussen, maar ook een enkele wat vooral zichzelf betaald.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _kimm, Ann, DDD3, Ginny135, Kimberley_, Kimmej, leintje_, meggiemeg, MizzMontana, Sintara, wendyh en 31 bezoekers