Stoppen met studie? Of toch afmaken?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Stoppen met studie? Of toch afmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 19:29

Ik zit met een beetje en probleem:

Ik zit nu in het eerste jaar van een HBO toerisme (HBO Nederland in Arnhem), maar vind er echt niks aan. Ik heb heel erg veel van die management/marketing-achtige vakken (ik noem Management & Organisatie, Marketing-Oriëntatie, Marketing PRA, Communicatie) en die liggen mij dus echt niet. Hierbij moet ik heel veel rekenen en allerlei bedrijfsvormen uit mijn hoofd gaan leren, wat me dus echt niet interesseert, en rekenen kan ik niet...
de studie vind ik dus niks aan, de naam hebben ze inmiddels al heel sneaky veranderd in Toeristisch management... Scheve mond

De school zelf spreekt ook op geen enkel punt aan: Lelijk gebouw (2e en 3e verdieping van een kantoorgebouw), de verf bladdert van de muren, voor een particuliere HBO hebben ze niet de beste leraren (sommigen zijn eigenlijk gewoon slecht) en je wordt niet echt met respect behandeld, ze laten je overal voor betalen, echt voor de meest zinloze dingen. Ook zijn de computerfasciliteiten slecht (er is één computerlokaal, maar dat zit of vol, of er wordt lesgegeven).

Nu zit ik er dus over te twijfelen om te stoppen, omdat ik het echt niet leuk vindt. Aan de ene kant heb ik zoiets van: het is maar 3 jaartjes, hierna dus nog maar 2 jaar, waarvan 1 heel jaar stage, dus ik ben er zo mee klaar.
Aan de andere kant: Ik wil er later niet echt iets mee gaan doen, er is tenminste niet iets wat me echt geweldig leuk lijkt, ik bedoel de meest leuke banen in het toerisme liggen toch in het buitenland, maar dan moet ik paardrijden opgeven, en dat wil ik niet.

Er is ook wel een andere school die ik leuk vindt, dat is het Nimeto, in Utrecht, maar dat is dus een MBO, vind ik ook weer een beetje zonde, maar het lijkt me echt leuk...
Op het moment zeg ik: lekker dat MBO gaan doen, aangezien ik toch meer een doener ben, en niet echt zin heb later in een managementfunctie terecht te komen.

Wat vinden jullie??


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:45

Tja, je kunt het uiteindelijk toch echt alleen maar zelf bepalen. Maar als je zeker weet dat je dit niets vindt en er later ook niets mee wilt, zou ik zeggen stoppen.....
Toen ik vorig jaar vanwege mijn verhuizing naar Rotterdam (voor mijn studie) met mijn werk in Amersfoort stopte, zei de bedrijfsleider "ik wil je een ding meegeven, als je het niets vindt moet je stoppen. Dat heb ik namelijk niet gedaan en daar heb ik nog steeds spijt van" Ik heb daar zelf verder geen ervaring mee, dus kan je alleen zijn advies meegeven.
Succes met je keuze!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:49

Als je het echt niet leuk vindt en het niet ziet zitten, dan zou ik maar snel stoppen, wanneer je stopt voor februari krijg je als het goed is je studiegeld terug (mits in 1x betaald)

Het is sowieso zonde van het geld als je doorgaat zonder enige motivatie, misschien kun je wat cursussen volgen in de tijd dat je niet op school zit? Of nog instromen op een andere opleiding? Lachen

Het leven is een gebakje!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 20:04

Mijn ouders willen dat ik nog in elk geval dit jaar afmaak, zodat ik dan in elk geval mijn P heb. Dus voor februari stoppen doe ik waarschijnlijk niet..

Ik ben inderdaad ook bang dat ik er spijt van krijg als ik toch doorga..

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:18

Als je het inderdaad niet leuk vindt, zo ik er een heel goed over nadenken, en misschien dan iets anders gaan zoeken wat je leuk lijkt. succes

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:59

ik zou er heel goed over nadenken... alleen stoppen als je al wat anders weet om te gaan doen. Anders kom je echt niet meer aan de gang (had mijn neef ook).
Als je helemaal niet meer gemotiveerd bent is het heel moeilijk om je studie af te maken.

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:07

In ieder geval je P halen! Kan je nog altijd doorstromen naar een andere HBO of Uni.
Daarna kan je nog altijd zien, misschien tussentijds eens wat gaan werken en jezelf orienteren wat je nu echt wil.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Chita

Berichten: 664
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:44

Ik zit ook op die school, maar dan financieel management en in Rotterdam! Als je stopt krijg je volgens mij geen collegegeld meer terug....
Ik zat vorig jaar ook te twijfelen en ik vind er nog steeds niet zoveel aan, maar ja heb straks (hopelijk) wel een leuk papiertje.
Management en organisatie is idd saai, maar gewoon een keer doornemen en je weet het meeste al, haal je makkelijk een voldoende voor... Heb je nog meer van die vakken?? etv en marketing? Dat zijn vakken waar je lekker makkelijk studiepunten mee haalt!
Maar ja als je het echt niet leuk vind.... jij bent de enige die die leus kan maken
(en wees blij dat je in Arnhem zit, ik moet voor mijn herkansingen helemaal daar naartoe, is echt een end met de trein!!!)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:51

Inderdaad wel je P proberen te halen en als ik in jouw schoenen stond stopte ik er na dit jaar mee. Heb zelf ook 1 jaar een HBO opleiding gevolgd waar ik niet met plezier heenging. Wel had ik een andere opleiding in gedachten waar ik graag heenwilde, dus ik had wel wat achter de hand.
Maar wat raar dat deze HBO opleiding maar 3 jaar duurt, ik dacht dat alle HBO-opleidingen 4 jaar waren?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:04

HBO Nederland is toch een privé school, raar dat ze slechte leraren hebben. Maar dan heb je nog recht op 5jr van Groningen, als je geen voldoende studiepunten hebt. Hoe dat met MBO zit weet ik niet.

Als je zeker weet dat je hierna NIKS met die tak of branche te maken wilt hebben, dan kun je natuurlijk stoppen. Zonde van je geld, maar als je er echt geen bal aan vind. Paardrijden hoef je niet op te geven, er zijn ook wel banen in nederland te vinden maar je zult wel redelijk vaak onderweg zijn.

Maar je moet wel proberen dóór de vakken heen te kijken, hoe rot het ook klinkt het eerste jaar van een opleiding is het moeilijkst! Ze proberen zoveel mogelijk mensen weg te krijgen, zodat alleen de betere over blijven. Klinkt raar maar het is wel zo. De meeste mensen stoppen op een hbo in 't eerste jaar, want het valt tegen, moeilijker dan gedacht, stomme opleiding, niet wat de verwachting was ect. De scholen krijgen wel het geld binnen en daarna gaan de betere door. Kijk dus door 't jaar heen, als je twijfelt vanwege de vakken die je niet liggen. Tja die zul je op elke opleiding hebben. Die had ik ook, elk vak wat ik had vond ik ook maar stom en moeilijk. Totdat ik me er echt in ging verdiepen en voorbeeld uit de praktijk zag, had ik wel zo iets van: hé dat kan ik uitleggen (aan andere mensen) en hé ik weet hoe zo iets kan gebeuren, enz. En ik heb de eerste algemene 2 jr doorbracht en zit nu op een afstudeerrichting waar ik 't voor deed. Wat ik ook echt superleuk vind. De basis wordt in 't eerste jaar gebracht, je krijgt zoveel mogelijk ván zoveel mogelijk wat met je opleiding te maken heeft. In de jaren erna ga je daar dieper op in en ook wat breeder. maw je zal daarna weinig nieuws nog krijgen.
Denk eens terug naar het moment dat je voor deze opleiding koos, wat was de 'trigger', datgene wat je overhaalde. Dat je veel zou gaan reizen met deze opleiding kon je ook eerder bedenken. Denk nog eens aan deze punten.

Verder is elke school een beetje hetzelfde. Frisdrank en eetautomaten is duur, computers altijd bezet of kapot. Betalen voor kopietjes. Te weinig stoelen in de kantine, de kantine is duur, ze zijn traag met informatie en cijfers. Ik heb een leraar gehad wat een pure alcoholist was, die met een dubbele tong wiskunde stond uit te leggen en een fleswisky in z'n tas had.
Dus verkijk je niet op de school, want elke school heeft z'n problemen

Het verschil tussen mbo en hbo daar moet je ook niet te veel naar kijken. Je kunt daarna altijd nog naar een aansluitende hbo gaan. Ik ga ervan uit dat 't een andere richting is, zo niet dan moet je nog maar eens goed na denken, want dan vind ik 't wel een beetje zonde.

Kortom: Vind je er echt niks aan, lijkt het beroep je niks, lijken de (toekomst)mogelijkheden van je opleiding niks, stop er dan mee. Maar laat je wel goed informeren over je nieuwe opleiding en verwacht dat je ook daar vakken zult krijgen die je niet 1,2,3 liggen. Stop er niet zomaar mee, want dat is ook zonde. Denk er nog maar eens goed overna, praat eventueel met een leraar die je kent en die daar voor aangesteld is. Succes!

- Offline -

Chita

Berichten: 664
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:40

Deesdebest: Het eerste jaar is echt niet het moeilijkst (bij mijn opleiding op deze school!). Het is al helemaal niet zo dat ze het moeilijk maken zodat er weinig mensen overblijven, want hoe meer mensen hoe meer geld... Je kan bij deze school al naar de tweede als je 1 studiepunt hebt, moet je allemaal lekker zelf weten, je betaalt en verder maakt het ze echt niks uit hoor!
Laatst bijgewerkt door Chita op 23-01-04 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:44

Nou erg rare school dan! Wat is dat er voor een? mbo,hbo uni? Laat ik het zo stellen de meeste hbo scholen zijn zo, iig de mijne Haha! En ik blijf wel bij dat 't eerste jaar 't moeilijks is, misschien vind jij de vakken gewoon supermakkelijk en ligt het je echt.

Citaat:
Deesdebeest:
Watch it hé! Knipoog

edit: smilie toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 23-01-04 23:51, in het totaal 2 keer bewerkt

- Offline -

Chita

Berichten: 664
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:49

het is een hbo, maar een particuliere, dus ze doen alles om zoveel mogelijk geld binnen te krijgen.....

sorry, klein foutje!!Heb het al verbeterd.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 14:18

Ik heb ook op hbo-nederland gezeten in arnhem.
Ik heb de opleiding makelaardij gedaan in twee jaar. Het derde jaar was toen nog facultatief.

Ik heb ervoor gekozen om met twee jaar mijn diploma te halen. Hiervoor moest je 84 studiepunten hebben behaald en ik had er 118.

Dat het gebouw niet veel soeps is klopt!
Maar ik had hele goede leraren hoor!
Ik had voor bouwkunde een architect die ons regelmatig meenam naar een project waar hij mee bezig was. Dan gingen we eerst de bouwtekening bekijken enz en dan gingen we naar de bouwplaats. Zo kon je dus ook direct de praktijk zien.

Voor assurantie b hadden we ook iemand die zelf tussenpersoon was met een eigen kantoor dus heel veel praktijkvoorbeelden.

Ik heb geen slechte leraren gehad hoor!
En dat je overal voor moet betalen vond ik wel meevallen. Voor examens en herkansingen op school zelf hoefde je niet eens te betalen. De externe examens zijn je eigen keuze dus daar betaal je uiteraard voor.
Ik ben met mijn 2 jaar hbo-nederland niet duurder uitgekomen dan vriendinnen met een reguliere hbo-opleiding. Zij moesten voor elk examen inschrijfgeld betalen en voor herkansingen ook enz. Ook het boekengeld viel mee omdat je aan het begin van het jaar gewoon alles ineen kocht en niet elk blok weer een aantal nieuwe boeken moest aanschaffen. Het eerste jaar makelaardij was geloof ik het duurste boekenpakket. Een vriendin van mij heeft officemanagement gedaan en die was veel minder kwijt.

Ik vond wel dat het niveau vrij laag lag op de opleiding (maar dat kan ook aan mij liggen hoor). Alle examens waren zo'n beetje meerkeuze en de helft goed betekende een voldoende.
Voor de vakken als makelaardijleer/privaat- en publiekrecht/assurantie/bouwkunde was het wel noodzakelijk om goed te leren aangezien dit hele ordners vol waren. Voor de andere vakken als: marketing orientatie, internationale marketing management en organisatie etc heb ik vrij weinig gedaan en toch allemaal gehaald.
Internationale marketing was overigens een keuzevak van mij en voor het laatste examen heb ik niet eens het boek open gehad (kwam er 1 dag van tevoren pas achter dat ik nog een boek had voor dat vak...) toch haalde ik voor dat examen een 7,5

Heb je je van tevoren wel goed laten informeren over die opleiding dan?
want veel van wat je noemt had je toch van tevoren kunnen weten (vakkenpakket enzo) bij de open dag werd bij ons ook duidelijk verteld dat je veel betaalde voor de opleiding en dat je ook veel docenten uit het bedrijfsleven kreeg enz enz. Wat heel duidelijk werd gesteld: je betaald voor de lessen, of je komt dat moet je helemaal zelf weten!

Dus de ongemotiveerde mensen stopten vanzelf.
Ik heb mijn papiertje daar wel op mijn sloffen gehaald. De leraren had ik echt niet over te klagen en verder heb ik eigenlijk ook niet veel aan te merken. Tja hoe het met de andere richtingen is weet ik niet. Als ik jouw verhaal zo hoor is er veel veranderd of is het het verschil in opleiding.
Ik zat er in 1999/2000 t/m 2000/2001

Chita

Berichten: 664
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:03

Ik vind het niveau ook vrij laag. De vragen die ik op een examen krijg kan ik dan wel maken, maar meestal doordat je de antwoorden krijgt. Meestal kan je er sowieso al 1 of 2 wegstrepen en dan heb je nog maar 2 mogelijkheden. Ik heb vorig jaar gewoon tentamens gehaald door bijna alles te gokken......Ik doe ook 2 jaar, 3e jaar doe ik niet (stage), maar ben benieuwd hoe het er in de praktijk aan toe gaat en of ik dan voldoende kennis heb.

Ik heb ook wel slechte leraren hoor... Hebben er echt geen kaas van gegeten. Ik heb een leraar die alleen de aantekeningen voorleest en als je het niet snapt leest hij het nog een keer voor en nog een keer en dat is het??!!! Ook iemand die calculatie geeft en niet eens weet dat je dat allemaal heel makkelijk met de rekenmachine kan doen.....Hij ging echt hele antwoorden van meer als 1 a4tje vol schrijven waar we niks van begrepen. Wij hoorden van een andere leraar dat dat allemaal op de rekenmachine kon en dat moesten we allemaal maar zelf uitzoeken dan.

Ik heb wel een goede leraar, maar ze zijn lang niet allemaal goed...

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:18

ik heb dat ook.
Ik doe verpleging maar ik vind het echt niks aan.
Ik maak zowieso dit jaar af.
Daarna zie ik wel verder

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:36

Als ik je verhaal zo lees, kan ik niet meer dan volmondig zeggen dat je moet stoppen.

Ik ben vorig jaar gestopt met mijn opleiding. Ik studeerde accountancy, maar wilde al heel lang werken. Daarbij vond ik het totaal niets voor mij. Ik ging met tegenzin naar school, ik raakte meer en meer in de stress door die rottige tentamens, ik wilde gewoon echt niet meer. Heb toen veel met mensen in de trein gepraat. Ouderen mensen die een praatje aanknoopten en vroegen wat ik deed. Wonderbaarlijk genoeg heb ik toen 6 (afzonderlijke) mensen gesproken die in de economie zaten. Ik ben uiteindelijk gestopt, en dat is echt de beste keus geweest die ik ooit heb gemaakt. Tevens de eerste keer in mijn hele leven dat ik mijn hart volgde, ipv mijn verstand.

Ik heb toen een dag nodig gehad om uit te vinden wat ik wel wilde: accountancy Bloos! Ik ben toen meteen een hele hoop open sollicitaties gaan versturen en heb me aangemeld voor een LOI-studie.

Inmiddels ben ik bijna klaar met de LOI en volg ik via mijn werk, een accountantskantoor waar ik 10 maart 2003 begonnen ben, een SPD-opleiding. En het bevalt super! Alleen het sfeertje op kantoor al, zoveel fijner dan school. Ik wordt als volwassen aangezien, ik wordt gewaardeert (dat gevoel krijg ik iig Knipoog), ze zijn gewoon serieus bezig. Heerlijk! OK dan!

Bettine schreef:
Mijn ouders willen dat ik nog in elk geval dit jaar afmaak, zodat ik dan in elk geval mijn P heb. Dus voor februari stoppen doe ik waarschijnlijk niet..

Ik ben inderdaad ook bang dat ik er spijt van krijg als ik toch doorga..


Hou er wel rekening mee dat je dan vrij waarschijnlijk een schuld hebt bij de IB... Als je je per 31 januari uit laat schrijven bij de IB schelden ze je je schuld kwijt. Ik kreeg van de week een overzicht van de IB, waarin ook stond dat mijn schuld, zoals algemeen geregeld, kwijtgescholden was. Ik heb echter in dat halve jaartje al een schuld van bijna 700 euro opgebouwd! OV en thuiswonende stufi...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:59

Pervinco schreef:
en heb me aangemeld voor een LOI-studie.



Het grappige is dat ik voor deze opleiding vrijwel alleen maar LOI materiaal heb gehad Haha!

Maw je krijgt het loi lesmateriaal met daarnaast de mogelijkheid om colleges te volgen!

Dus stoppen om daarna dezelfde opleiding via de loi te doen lijkt me geen verstandige zet in dit geval!! Tong uitsteken

Maar goed misschien dat het bij deze richting anders is, maar de opleiding makelaardij bestond uit het volledige loi lespakket en daarnaast dan nog wat extra vakken.
Heb hele loi-ordners vol staan hier.

Ik kan me het systeem nog goed herinneren: na elk hoofdstuk een samenvatting/oefenopgaven en parate kennis vragen (waarbij in het hoofdstuk zelf al het vraagnummer stond zodat je wist waar de oplossing te vinden was)

Vond het erg grappig toen ik de eerste dag mijn boeken moest ophalen en ik zag dat ik dus eigenlijk een loi-cursus had gekocht!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:06

kaj schreef:
Maw je krijgt het loi lesmateriaal met daarnaast de mogelijkheid om colleges te volgen!


Dat is idd standaard... Ik kan ook bij de Fontys extra lessen volgen, maar daar heb ik geen behoefte aan. Doe het lekker in mijn eigen tempo.

Citaat:
Dus stoppen om daarna dezelfde opleiding via de loi te doen lijkt me geen verstandige zet in dit geval!! Tong uitsteken


Sja, ik ben gestopt omdat ik meende dat het niets voor me was. Ben ook niet geheel vrijwillig aan accountancy begonnen. Ik heb nadat ik gestopt ben er gewoon echt voor gekozen, en dat scheelt al aardig wat. Maar Bettine wilt stoppen met deze opleiding en iets anders gaan doen. Wellicht is het verstandig om uit te zoeken wat je wilt en daar evt. een LOI aan vast te plakken...

Overigens, ik gaf enkel mijn verhaal even weer Knipoog

Citaat:
Ik kan me het systeem nog goed herinneren: na elk hoofdstuk een samenvatting/oefenopgaven en parate kennis vragen (waarbij in het hoofdstuk zelf al het vraagnummer stond zodat je wist waar de oplossing te vinden was)


Klopt. Alleen staan die nummertjes er niet om het antwoord op te zoeken, maar om je antwoord na te kijken... Dat is een stukje discipline die je moet hebben: vragen beantwoorden zonder het antwoord op te zoeken.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 09:47

Je hebt nog maar recht op 4 jaar studiefinanciering in totaal als je niet genoeg studiepunten had. Ik heb het eerste jaar HEAO gedaan, maar heb wel het jaar afgemaakt. Had echter niet genoeg studiepunten. Daarna heb ik voor de PABO nog 3 jaar studiefinanciering gehad. Het laatste jaar moest dus zelf betaald worden.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:37

Pervinco, ik bedoelde ook niet dat het in jouw geval onverstandig was hoor. Maar als je nu al een opleiding volgt waarbij je al een loi-cursus volgt als het ware en je vindt de vakken niets, dan is het niet handig om over te stappen op de loi.

Gewoon omdat je dan waarschijnlijk exact hetzelfde krijg bedoel ik.

En natuurlijk snap ik ook wel dat het niet de bedoeling is om de antwoorden van tevoren op te zoeken maar om achteraf te controleren. Ik gaf alleen aan dat je in de tekst nummertjes kon vinden die aangaven waar de oplossing stond. Niet dat je dat van tevoren moest opzoeken. Maar goed ik heb het ook niet op de loi manier gedaan want die vragen heb ik nooit gemaakt. Ik volgde gewoon de lessen waarin we de stof bespraken en de opgaven heb ik daarbij nooit gedaan. Dit mocht je uiteraard allemaal zelf weten maar ik had meer aan de aantekeningen die ik tijdens de les maakte.

Maar ja dat is dan ook je eigen keuze als je deze opleiding volgt via een hogeschool. Je kunt op een hele andere manier met de lesstof omspringen!

Ik kon er goed mee werken in ieder geval!
Zo'n dikke ordner met wel honderden pagina's was de stof voor 1 examen. Nou meestal begon ik 1 of 2 dagen van tevoren met het doornemen van mijn aantekeningen en las ik in grote lijnen de hoofdstukken door (hier was ik dan helaas zeker acht uur mee bezig)
Dat was voor mij voldoende omdat ik door mijn aanwezigheid bij de lessen voldoende had opgestoken.

Voor mij was deze manier echt prima!
Het kan zijn dat de opleiding erg veranderd is sinds ik er op zat maar ik heb er geen moeilijkheden ondervonden. Natuurlijk zijn er altijd vakken waar je minder interesse in hebt maar ja dat hoort er meestal gewoon bij.
De leraren waren bij mij echt heel goed dus daar was ik blij mee!
Voor topicstarter is dit blijkbaar anders dus tja dan is het erg moeilijk.
Bettine weet je wel zeker dat je je propedeuse krijgt na een jaar? Want wij kregen geen propedeuse omdat het toch anders gaat dan op een reguliere hbo.
Net zoals dat je de bachelortitel alleen kon halen met het derde jaar stage erbij. Ik had punten genoeg voor 2 jaar (teveel zelfs) maar doordat ik het derde stagejaar niet deed kreeg ik niet de titel bachelor. Nou ja vond ik verder niet erg maar toch...

Chita

Berichten: 664
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:50

Je krijgt je propedeuse als je alle verplichte vakken het eerste jaar gehaald hebt, bij mij zijn dat iuets van 44 studiepunten. Je kan als je het gehaald hebt je papiertje ophalen bij de vestigingsmanager.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:01

Volgens mij 42, 21 per half jaar. Anywayz, ik zou maar eens heel goed informeren bij IB hoe het dan met je stufi staat... Ivm schuld en evt. andere opleiding!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Chita

Berichten: 664
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:30

ja normaal 42 voor je propedeuse, maar bij hbo nederland is dat niet zo. Ik moet er 44 halen voor mijn propedeuse!

unique

Berichten: 212
Geregistreerd: 04-10-01
Woonplaats: Lienden (gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:47

balen joh bettine! ik wist dat je het niet zo heel leuk vond, maar dat het zo erg was! Als je weet dat je er later toch helemaal niets mee wilt doen, kun je net zo goed stoppen!
Ik zou alleen wel je P proberen te halen ja, dan heb je toch in ieder geval wat! En anders gewoon lekker naar NIMETO gaan, echt iets voor jou!! Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _kimm, Barb, Britta31, charrr91, Condor, fro, Indy_Mouse_9, Meliaforever, nonosb, S_Figo, Seventeen, sollair310, Wpaard, xSalina, xSCWx, xxxmh en 63 bezoekers