Lucide dromen: dromen wat je wilt!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Lucide dromen: dromen wat je wilt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:43

Hhm ik heb me hier nooit mee bezig gehouden, maar ik heb wel altijd dromen die heel duidelijk aanwezig zijn of die ik onthou. Ik heb ook 1 signaal waardoor ik weet dat ik droom. Ik heb heel vaak in dromen dat mn tanden er uit vallen, en dan weet ik dat ik droom :')

Wat is precies het nut van die reality checks? want die doe je dus altijd als je wakker bent dus dan weet je toch al dat je wakker bent :+ of ga je die vanzelf ook in je dromen doen omdat je ze zo vaak overdag doet?

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Lucide dromen: dromen wat je wilt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:51

Paar jaar geleden ook veel lucide dromen gehad. Tot dat ik een paar keer wel wakker was in mijn hoofd maar mijn lichaam niet kon bewegen :+
Toen was het niet meer leuk, en me daarna er ook niet meer mee bezig gehouden.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 21:52

Chasingmood schreef:
Hhm ik heb me hier nooit mee bezig gehouden, maar ik heb wel altijd dromen die heel duidelijk aanwezig zijn of die ik onthou. Ik heb ook 1 signaal waardoor ik weet dat ik droom. Ik heb heel vaak in dromen dat mn tanden er uit vallen, en dan weet ik dat ik droom :')

Wat is precies het nut van die reality checks? want die doe je dus altijd als je wakker bent dus dan weet je toch al dat je wakker bent :+ of ga je die vanzelf ook in je dromen doen omdat je ze zo vaak overdag doet?


Yes dat laatste!! Omdat je er overdag over na gaat denken wordt je je er 's nachts veel bewuster van.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:01

Vroeger had ik dit vaak maar voornamelijk in nachtmerries. Dan had ik door dat ik droomde en wilde ik wakker worden. Ik had altijd een manier om in mijn droom wakker te kunnen worden zodat ik uit mijn nachtmerrie kwam. Als ik dan in mijn droom op de grond ging zitten met mijn hoofd in mijn handen en hardop zei Wakker worden wakker worden wakker worden, dan werd ik wakker.
En ook kon ik vroeger vliegen in mijn dromen. Eigenlijk droom ik nu veel saaier, lijkt wel alsof het met een soort jeugdige onbevangenheid te maken heeft.

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Lucide dromen: dromen wat je wilt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:06

ohja ik heb ook altijd (in ieder geval de laatste paar jaar) in nachtmerries dat ik probeer te gillen, en dan komt er geen geluid uit mn mond. En dan blijf ik proberen totdat het ineens wel lukt, en daar word ik dan wakker van want dan gil ik in real life :+

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:08

Ik zou ook graag lucide dromen willen hebben. Ik herinner mij 9/10x wat ik heb gedroomd en als er een vriend/vriendin in voor komt dan app ik diegene vrijwel altijd wat ik heb gedroomd. Zo droomde ik gisteren dat een vriendin van vroeger (zij is zo blank als wat, haar vriend ook) een surinaams kindje kreeg/had :))

Ik heb nu ook al twee keer gedroomd dat ik door mijn hoofd geschoten werd. De eerste keer is een aantal jaar geleden (zo'n 10 jaar geleden denk ik), die droom zal ik nooit vergeten. Mede door de rare kleine details die eerst nog nietszeggend leken te zijn, maar later IRL terug kwamen. De laatste keer was toevallig deze week, ik rende in mijn droom met wat jongens (ik was ineens volgens mij zelfs ook een jongen) om een groot aquarium heen (ben vorige week in Antwerpen Zoo geweest, dus vandaar dat ik dat droomde wss) en er werd flink geschoten. Om mij heen vielen vriendjes neer en uiteindelijk zag ik met mijn linkeroog dat mijn rechtergedeelte van het hoofd werd geraakt. Ik viel op de grond en iemand rende over mij heen, ik kreeg daardoor een mega klap in mijn rug en werd wakker. Echt niet prettig :+

Verder droom ik de afgelopen maand bizar veel over mijn paard. Deze heb ik in januari laten slapen en het lijkt serieus of ik nu pas in het verwerkingsproces zit. In een van mijn dromen wilde ik hem uit zijn stal halen en besefte ik ineens dat hij er helemaal niet meer was. In mijn droom van afgelopen week zag ik hem lekker gek doen in een bak en kwam hij naar mij toe gedraafd, we hadden elkaar lang niet meer gezien. Hij stond bij mij, ik sloeg mijn armen om zijn hals en zei tegen mijn vriend dat nu ik hem gevonden had.. ik hem nooit meer zou laten gaan. Om vervolgens huilend wakker te worden, want ik besefte me ineens dat het nooit meer een kwestie van vinden zou zijn..
Sinds ik hem kwijt ben, ben ik zo vaak huilend wakker geworden. Ook lachend, omdat hij ook wel eens gekke bekken kon trekken en ik daar dan over droom. Maar altijd als ik over hem droom, wordt ik iig zwaar emotioneel wakker.

Verder droom ik ook zeer regelmatig dat ik kan vliegen. Ik spring en ik moet wel echt wapperen, in tegenstelling tot een andere bokker hier :D Ik durf alleen niet gelijk heel hoog te gaan, maar ik sloof me aardig uit voor de mensen die het kunnen zien (die blijven ook gewoon lopen).

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:11

Ik had dan het gevoel dat ik wel kom vliegen maar dat het niet lukte. Dus druk rennen en wapperen maar ik kwam maar een stukje omhoog. En vaak zat iemand me dan achterna. Ineens kon ik dan maar heel langzaam rennen en kon ik niet omhoog vliegen.

Ik droom wel veel en raar en vaak weet ik het ook nog wel. Maar mijn dromen sturen lukt me niet meer zo als vroeger.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:13

Ik weet heel vaak dat ik droom, als het b.v een enge droom is zeg ik in mijn droom, het is maar een droom en zo kan ik het idd sturen.

Als ik wakker wordt weet ik gerust 3 dromen te herinneren. Ben er nooit bewust mee bezig geweest, ik heb dat gewoon :)

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:14

Ohja, ik herinner mij ook altijd dat ik iets in de droom heel graag wil doen en dat alles zooo langzaam gaat dat het niet lukt. Vroeger wilde ik bijvoorbeeld graag in een bepaalde les mee rijden (in mijn droom dus) en dan zadelde ik het paard op, maar dan kon ik het juiste dekje niet vinden en dan wilde dat riempje weer niet vast etc. En tegen de tijd dat ik klaar was, was de les al afgelopen. Zo wilde ik twee dagen terug een filmpje laten zien (ook in mijn droom dus), maar elke link die ik aanklikte bleek 'm niet te zijn. De mensen aan wie ik het laten zien, wilden niet meer wachten en liepen uiteindelijk dus weg. Zo frustrerend :+

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:16

Dreamy schreef:
Zo wilde ik twee dagen terug een filmpje laten zien (ook in mijn droom dus), maar elke link die ik aanklikte bleek 'm niet te zijn. De mensen aan wie ik het laten zien, wilden niet meer wachten en liepen uiteindelijk dus weg. Zo frustrerend :+


Dit heb ik IRL ook wel eens :')

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:24

Ik vraag me al heel lang af of ik lucide droom. Ik droom heel bewust en kan meestal ook details vertellen over wat ik heb gedroomd, ook het gevoel wat ik had is heel sterk terug te halen. Ik heb niet het idee dat mijn dromen automatisch gaan, maar ook niet dat ik er 100% controle over heb. Van realitychecks heb ik nog nooit gehoord, misschien eens proberen.

Laatst heb ik wel gedroomd dat ik iemand moest vermoorden en dat ik anders zelf vermoord zou worden. Ik was doodsbang, maar ineens had ik het gevoel van "dit is niet echt, ik kan ervoor kiezen om het niet te doen" en dit deed ik en toen was er niets aan de hand. Gaat dat in de richting van lucide of totaal niet? Ik heb echt geen flauw idee of ik nou wel of niet lucide droom.

Edit: Die vertragingen heb ik ook regelmatig. Ik moet de bus halen, maar moet nog snel even wat pakken. Wat dan vervolgens echt niet lukt en als ik het dan heb, is het 3 uur later en is de bus natuurlijk allang weg. En meer van dat soort dingen heb ik vaak.

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:27

Hier ook een wilde dromer.

Vroeger ook een paar dromen die iedere keer terug kwamen. Ik ben naar een hypnotherapie gegaan voor nachtmerries.. Dat heeft wel geholpen. Ook veel leuke dromen en echt super vage dingen. Droom veel over dingen die terug komen in dagelijks leven, of personen waar ik mee om ga.

Ik vind het fijn dat ik mijn dromen kan herinneren, heb ik overdag ook nog wat om aan te denken haha :p

Lijkt me wel gaaf als je je dromen echt kan beheersen.. Tot nu toe nog niet meegemaakt. Leuk die tips, ga eens op mijn handen letten tijdens het dromen

Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:30

Ik lees ook even mee.

Helaas hier ook nachtmerries.
Onderwerp is altijd hetzelfde maar de manier waarop alles gebeurd verschilt in mijn dromen.

Ik had er nog nooit van gehoord!

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Re: Lucide dromen: dromen wat je wilt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:35

Interessant topic! 'Vroeger' droomde ik vaak steeds hetzelfde. Ik droomde dan dat mijn haar bevroren raakte, en dat ik het ijs dan als het ware uit kon trekken.

Nu droom ik nog vaak dat ik in een gang sta met een deur aan het einde, maar als je naar de deur toeloopt schuift de deur steeds verder weg, en kan je hem dus nooit openen.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Lucide dromen: dromen wat je wilt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:42

Wat ik heel vaak heb dat ik in mijn droom moet bellen, maar mijn mobiel werkt niet mee....
Verder ook veel dingen die opgelost moeten worden. Komt denk ik van het type series dat ik graag op tv kijk zoals CSI.

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:49

Ik ben ook gefascineerd door dromen en kan er uren over praten :j
Vroeger had ik veel 'lucide' dromen, kon zelf bepalen en besturen wat ik deed. Veel dromen waren dat ik moest vluchten (niet in een persé negatieve manier), en dan ging ik altijd vliegen. Om te vliegen moest ik rennen en wapperen met mijn armen, maar grote slagen zegmaar. Soms lukte het niet en dan moest ik het een paar keer doen en lukte het uiteindelijk wel. Ik kon dan hoger en hoger en op dit soort momenten van 'omhoog wapperen' probeerden de mensen die voorkwamen in mijn dromen mijn benen pakken. Het 'opstarten' van het vliegen en omhoog komen kost mij trouwens wel echt moeite, volgens mij adem ik dan ook gewoon zwaar. :Y)

Ik heb er toen nooit zo over na gedacht, maar ik vond het altijd heel fijn. Zag het altijd als avontuur. Nu koppel ik het toch een beetje aan dat ik niet zo van mensen massa's houd, liever 'vlucht' en op mezelf ben en lekker rustig. (Desondanks hou ik wel van een goed feest hoor, maar wél met in elk geval een paar goede vrienden)

Wat mij vooral altijd fascineerde én frustreerde zijn vervolg dromen. Zo heb ik het maar genoemd. Dan droom je iets en stopt het vrij adrupt, alsof het niet af is. En maanden of zelfs jaren later, wanneer je er niet eens meer over nadenkt, droom je weer dezelfde droom mét een stuk droom verder! Het is mij nooit gelukt om zelf te bepalen wanneer ik weer verder droom. Ik weet ook niet of dit iets betekent, misschien met mijn eigen ontwikkelen welke reflecteert in de droom. Alsof ik bijvoorbeeld in RL iets moet overwinnen voordat mijn hersenen het vervolg kunnen verwerken of iets dergelijks.

Dan heb je nog terugkomende nachtmerries welke elke keer precies hetzelfde gaat, maar waar je elke keer nog rot van schrikt :Y) Mijn grootste nachtmerrie gaat zo: Midden in de nacht wordt er hard aangebeld waardoor ik wakker schrik. Het klinkt ook nog eens extra hard in de droom. Na wat twijfel loop ik de trap af, ik slaap op de eerste verdieping, en doe ik de deur open. Het is heel donker en er is niemand bij de deur. Ik heb zo'n soort vierkant overdekt achtig iets waar je aan de zijkant inloopt. Dan kijk ik in de hoek en staat er een enorm lange man in donkere jas/kleding. Zó groot dat hij gebogen staat tegen het plafond van het overdekte stukje voor mijn voordeur. Hij heeft ook lange benen en is dun. Ik heb nooit een goed beeld van hem, weet dan ook niet zeker of hij een stok en een hoed heeft. Dan lacht hij op zo'n vreselijk angstaanjagende manier en uit het niets rent hij langs mij, mijn huis in en de trappen op naar zolder. Vanaf dan ben ik hem kwijt en soms zoek ik nog voordat de droom stopt.

En de afgelopen tijd komt het wel eens voor dat er midden in de nacht (3 uur) hard wordt aangebeld dat iedereen in het huis wakker is. Wij doen natuurlijk niet open :') Mijn ouders kunnen vanuit hun slaapkamer ook naar de voordeur kijken en dan zien ze ook nooit iemand. Nou, ik blijf wel kalm maar de tranen staan in mijn ogen en ik ben inmiddels 19 :o

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Re: Lucide dromen: dromen wat je wilt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:12

Interessant! Nooit geweten dat dit zo te sturen was.

Ik droom al van kleins af aan vrij bewust. Vroeger werd ik moe wakker omdat mijn knuffel de hele nacht tegen me aan het praten was geweest. Of speelde ikzelf in een hoofdrol van een film die ik eerder had gezien (en ik voor ik ging slapen bewust uit had gekozen om te dromen)!

Een boek lezen of serie kijken voor het slapen gaan werkt vaak ook goed. Ik kan om die reden dus ook geen enge boeken/films kijken en lezen..
Een tijdje geleden had ik een boek over een meisje met een magische steen en een pony die woonde in een land waar oorlog uit brak. Ik werd zo moe wakker van het dromen dat ik het boek weer terug in de kast heb gezet. :')

Ook dingen die ik graag wil dat ze gebeuren droom ik vaak :j

Ik vind het vooral als ik uitslapen maar tussendoor wakker ben geworden wel lastig om IRL te komen. Het lijkt op tussen bewust en onderbewustzijn zitten :=

Anoniem

Re: Lucide dromen: dromen wat je wilt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:25

Ik kan ook mezelf ontwaken uit een nachtmerrie, dit doe ik dan door heel hard mijn ogen dicht te knijpen

Ik kan ook niet de enige zijn die ooit in zijn droom naar de wc ging om dus vervolgens in bed te plassen :+

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 23:31

spookyjim schreef:
Ik kan ook niet de enige zijn die ooit in zijn droom naar de wc ging om dus vervolgens in bed te plassen :+


Relatable.... :') :=

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:45

Al mijn dromen zijn al zo lang ik me kan herinneren min of meer lucide. Weet altijd dat ik droom en bijna altijd kan ik ook (bij)sturen. Terug naar een droom gaan nadat ik al wakker ben lukt meestal ook wel.
Droom echter ontzettend vaak dat er mensen uit mijn nabije omgeving dood gaan. Heel bizar blijft dat elke keer weer, iemand gaat dood met alles erop en eraan maar ik weet gewoon dat het niet echt is := kan mezelf dan ook wakker maken of weer sturen naar wat leukers maar ik word er toch altijd een beetje rottig wakker van na afloop. Daar moet nog even het een en ander aan sturing bijgeschaafd worden :=

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:46

Wat hierboven gezegd wordt met het voor het slapen gaan uitkiezen waarover je gaat dromen herken ik ook wel. Dan lig ik in bed en om in slaap te komen "bedenk" ik mn eigen droom en val daarmee in slaap, hij gaat daarna wel gewoon door.

Ik ga ook eens een app downloaden

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:50

Dit is interessant! Ik weet dat ik vaak droom, sommige onthoud ik, anderen niet. Vanaf ik besef dat ik droom kan ik alles zelf aansturen maar ik vind het gewoon leuk om te zien naar waar de droom naartoe gaat dus laat ik alles op zijn beloop.
Nachtmerries heb ik alleen als ik veel stress heb, vanaf ik door heb dat ik een nachtmerrie heb ben ik eigenlijk ook niet meer angstig maar eerder curieus naar waar deze droom gaat.

Als je graag hebt dat ik enkele dromen vertel die ik onthouden heb zeg het maar.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:51

Ik vind het zo heerlijk dat wanneer ik m'n dromen onthoud ik me soms realiseer dat ik in m'n droom gewoon kon vliegen en dat ik dat ook vet logisch en normaal vond. Echt gewoon van: Waarom doe ik dat normaal niet ook gewoon? :'). In de droom is er geen zwaartekracht haha, briljant.

Ik kan verder trouwens niet lucide dromen en wil dit ook ab-so-luut niet kunnen of leren want dan ben ik letterlijk nooit van m'n eigen geest verlost :').

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:54

Captain schreef:
spookyjim schreef:
Ik kan ook niet de enige zijn die ooit in zijn droom naar de wc ging om dus vervolgens in bed te plassen :+


Relatable.... :') :=


Dat probleem heb ik ook al eens gehad :=

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:58

Wat een interessant topic! Ik ben vrij zelfbewust, denk veel na over hoe je 'moet' reageren of waarom ik iets zo doe/voel. Denk dat ik daardoor ook vaak bewust weet dat ik droom. Kan ook wakker worden en weer verder gaan in dezelfde droom. En het sturen uiteraard.

Volgens mij heb in dit altijd wel gehad, alleen ben ik daar nu veel bewuster van. Als kind had ik veel dromen dat ik achterna gezeten werd en niet weg kon rennen.. of kon vliegen idd!

Machines doen idd altijd raar in dromen, handen heb ik nooit op gelet, dat wist ik niet, ga ik eens op letten..

Heb ook wel waarschuwende dromen gehad: dat mijn zoon in ons matras verdronk. Ik kon hem niet reanimeren want wist niet hoe: op dat moment wist ik dat ik droomde én dat ik hier iets mee moest doen: zorg dat je weet wat je moet doen. (En hij verdronk dus in water, op het matras. Op zo'n moment klopt het tot je gaat nadenken en weet dat het niet kan: ik droom dus)