'Me-time', hoe doen jullie dat?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

'Me-time', hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:10

Tjsa, omdat ik langzaamaan weer gillend gek word, maar voor iedereen klaar sta en weer te veel hooi op mn vork neem.

Ik heb best veel. Ik merk dat ik weinig aan mezelf toe kom en dat breekt me op. Er is altijd wel iets, en echte rust vind ik zelden (heel soms, als ik op mn paard zit en die ook ontspannen is...).
Ik vind het moeilijk rust te maken/vinden voor mezelf. Als ik savonds op mn kont zit is er imo altijd wel iets te doen. Afgelopen zaterdagavond stond ik om tien uur nog koeien te scheren...

Mijn normale werkweek is meestal +/- 60 uur.
Daarnaast doe ik een bbl opleiding wat betekent 1 dag in de week school van half 8 tot half 5, in totaal 2,5 uur reistijd plus huiswerk, leerwerk etc etc...

Ik kan weinig hebben momenteel en allerlei (kleine) dingen vreten energie. Mensen appen mij nog na 9en met de vraag of ik kan werken dan en dan, mn moeder appt me vragen toe en nog meer mensen die aan mij trekken.

Vanavond heb ik een zeldzaam avondje vrij, en wat ga ik doen? Juist, schoolwerk. Ik vraag me wel eens af wat ik 'verkeerd' doe. Plan ik slecht? Stel ik alles uit tot het laatste moment? Heb ik echt teveel om handen of maak ik dat zelf? Moet ik die telefoon na 9 uur aan de kant pleuren, ongeacht wie of wat?

Oftewel, ik ben heel benieuwd hoe jullie dit doen, werk en prive gescheiden houden. Accepteer je alles of heb je 'regels' voor jezelf gemaakt? En hoe vinden jullie rust en ontspanning?


Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: 'Me-time', hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:12

Wil je de dingen doen die je allemaal doet? Of doe je het meer voor de ander? Want dan misschien vaker nee zeggen..

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:15

Ik vind het ook pittig om alle ballen in de lucht te houden. Kind, huishouden, werk, partner, hobby's en een soort van sociaal leven dat op een laag pitje staat.

Kwestie van goed plannen en dus ook lege tijd plannen :)

[o]

femmy91

Berichten: 585
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Tynaarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:16

Ik maak altijd een planning voor alles :)) zelfs voor wanneer ik niets ga doen dan plan ik dat in mijn agenda en daar geniet ik dan ook gigantische van:) een aanrader. Ik ben zo chaotisch dat ik het plannen ook wel echt nodig heb en ik denk dat wat minder werken voor jou ook geen kwaad kan als ik dat lees. Belangrijk is het om niet over je eigen grenzen te gaan want dan ben je veel verder van huis!

Cirany Mijn beste paarden maatje :)

[BB-ITP] Moortje old englische bulldog x corgi. Moortje Corgi x Engelse bulldog

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18670
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:17

Ik plan gewoon metime in. momenten dat ik alleen dingen doe die ik leuk vind, of ruimte geven om te ontspannen. Komt ook niet iets anders voor in dde plek als ik het echt druk heb. Soms kun je gewoon neit werken. zet savonds je telefoon uit. je hoeft niet 24/7 bereikbaar zijn. En je mag zeker ook gewoon een keer nee zijn

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:18

Voor koeien scheren lukt het je om een half uur vrij te maken.

Doe dat ook voor jezelf. Die koei kan morgen ook nog.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Urona447
Berichten: 2775
Geregistreerd: 13-05-07

Re: 'Me-time', hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:34

Ik denk dat bij de meeste mensen de basis al heel anders is, ik ken tenminste weinig mensen die 60 uur per week werken en daarnaast nog een studie volgen. Is het niet mogelijk om minder te gaan werken zodat je meer tijd voor jezelf kan creëren?

Al zou het maar een halve dag zijn zodat je iets meer rust hebt. Ik zou ook proberen om op een bepaalde tijd je telefoon gewoon uit te doen, zo creëer je ook meer rust voor jezelf.

Rebel_Jits

Berichten: 5629
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:41

Urona447 schreef:
Ik denk dat bij de meeste mensen de basis al heel anders is, ik ken tenminste weinig mensen die 60 uur per week werken en daarnaast nog een studie volgen. Is het niet mogelijk om minder te gaan werken zodat je meer tijd voor jezelf kan creëren?

Al zou het maar een halve dag zijn zodat je iets meer rust hebt. Ik zou ook proberen om op een bepaalde tijd je telefoon gewoon uit te doen, zo creëer je ook meer rust voor jezelf.

Dit inderdaad.
Daarnaast denk ik regelmatig: dat kan morgen ook.
De koeien kunnen best een avondje wachten, je moeder kan morgenochtend ook een antwoord krijgen.

09/10/2023 <3

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:41

Sinds mijn burn-out bepaalt mijn lichaam wanneer we me-time houden. Ook als het totaal niet uitkomt.

Respect hebben voor jezelf en je lijf is zo belangrijk. Denk bij een verzoek eerst na of je wel WIL en daarna pas of je KAN. Wees hierin eerlijk naar jezelf!

Als mensen van je gewend zijn dat je altijd 'ja' zegt, vragen ze ook altijd jou. Dat is niet (alleen) omdat ze je zo aardig vinden, maar ook omdat de slagingskans bij jou groot is.

Trap af en toe op de rem voordat je straks 'total loss' bent. Je mag dan best iets doen, maar vooral niets dat 'moet'. Maak een lijstje van activiteiten waar jij van ontspant en kies daaruit. Uitgebreid douchen, een film kijken, wandelen... Alles wat energie gééft is goed! Dik kruis in je agenda, telefoon en even niets moeten.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:49

Mijn tijd bij mijn paard is me-time. Daar ben ik dan het liefst ook alleen bezig. Beetje kletsen met stalgenootjes in de winter is geen probleem maar ik ben op stal voor mijn paard en mijzelf, niet voor mijn stalgenoten. In de zomer heb ik mijn paard op een huurweide staan. Daar ben ik helemaal alleen.. heerlijk!
En verder plan ik eens in de zoveel tijd us-time met mijn beste vriendin. Samen ontbijten of samen uiteten gaan. Dat hebben we beiden nodig.

En inderdaad... luister naar je lichaam. Zoals vanavond was ik om 19 uur ook helemaal op. Om 6 uur opgestaan, pony's verzorgd, boterhammen gesmeerd en naar werk van 7:30-11:30. Toen zoonlief opgehaald van de Kindergarten om 12:30 en met hem naar paard op pensionstal gegaan. Paardlief daar gelongeerd terwijl mijn zoon aan het spelen was. Toen weer terug om mijn dochter van school op te halen om 15:00. Snel nieuwe schoenen gekocht voor dochter en om 15:45 thuis te komen om dan erachter te komen dat Sint Maarten lopen van de Kindergarten al om 16:30 begint i.p.v. 17:30 8)7 Snel pannenkoeken gebakken en naar binnen gepropt en hup de auto weer in terug naar de Kindergarten. Daar Sint Maarten gelopen van 16:30-18:30 en weer terug naar huis waar ik in tussen zo bekaf was dat mijn plannen van paddock uitmesten en waterbak verschonen maar opgeschoven heb naar een andere keer deze week.... gewoon geen puf meer :n

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23371
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:51

Sinds ik vorig jaar een half jaar thuis heb gezeten zet ik zodra ik van m'n werk vertrek m'n telefoon op "prioriteit" wat wil zeggen dat alleen door mij ingestelde nummers doorkomen (partner, school kind, vader, beste vriend). Ik kijk een paar keer per dag maar ik laat hem ook rustig thuis liggen.
Als m'n hoofd vol zit een mensen dingen vragen zeg ik eerlijk dat ik dat nu niet kan overzien, maak een aantekening en kom er op een later moment op terug.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Goof

Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:53

Ts vraag aan jou: hoe zou jij je leven willen leven? Nu en over een x-aantal jaar?
Wil je 60 uur werken? Of doe je dat maar gewoon?
Wil je iedereen altijd maar op zijn wenken bedienen?
Wil je genieten van je leven? Investeren in relaties? In je hobby's?

Voor nu zou ik je zeker adviseren je telefoon uit te zetten en vooral nee te leren zeggen tegen anderen.
En geef jezelf toestemming om eens niks te doen. Dat mag namelijk. Je hoeft niet altijd tot laat in de avond te werken. Ga eens lekker zitten, drink een wijntje en geniet met vriendinnen, of alleen, wat jij wil.
Hoe is het met je gezondheid? Daar opende je recent ook een topic over.
Heb je iets gedaan met tios die je in eerdere topics hebt gekregen?

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:57

Ik snap helemaal wat je bedoeld.

Maar je moet je ook afvragen: word je gelukkig van niks doen? Ik vind een svond bankhangen heerlijk, maar ik zit me al snel te vervelen en te zoeken naar dingen om te doen. Zoals vandaag plan ik een saunadagje in, maar ipv dan lekker te blijven hangen heb ik me kamer alweer opgeruimd en langs de winkels geweest :+ het zit niet in me, hoe graag ik en mijn lijf dat soms willen

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:57

Ik heb mede om het geleefd worden bewust geen app. Mensen sturen minder snel een sms of mail. Een sms behandel ik ook als mail: binnen een dag of 3 reageren is voldoende voor veel dingen.
Mijn e-mail bekijk ik enkel als ik daar zin in heb, misschien 1x per dag. Daarmee neem je al een hoop druk weg.

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:58

Met jouw tijdsindeling kun je geen me time erbij doen want je zit al vol.
De enige mogelijkheid is dingen niet meer doen en prioriteiten stellen.
60 uur werken en een studie dat lijkt me al onmogelijk dus laat staan dat er nog wat bij kan.
Minder werken en nee :n zeggen tegen anderen en ja :j zeggen tegen jezelf.
Anders kan het niet.

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:03

Jij hebt geen tijd voor me time, alleen als je slaapt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:03

Geluid van watts app uit zetten.. kan je ook per persoon doen..

Ik heb zelfs beste vriendin op stil die vond het handig om half zes in de ochtend te appen... Dan gaat ze naar der werk ik pas om half acht dan maar late reactie.. zelfde als ze vrij is een uur s nachts appen.

Nee zeggen kun je leren, zijn genoeg boeken over geschreven.. ik heb er wel wat maar nooit gelezen.

The end

lovelucydan

Berichten: 2062
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:04

Als ik vrij ben van werk en ik zie dat collega's of privé nummer belt of SMS op appt dan neem ik gewoon niet op. Mijn motto ik werk om te leven en niet andersom....

my haflinger horse lucydan!

Anoniem

Re: 'Me-time', hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:07

Wat voor heavy BBL opleiding doe je dan in hemelsnaam dat je 60 uur per week werkt?
Ik zou eerst eens beginnen met een lijst te gaan maken met hoeveel uur je daadwerkelijk móet werken om je vaste lasten te kunnen betalen en je studie te halen...

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:11

Tsja ik ben van mening dat je je eigen leven indeelt en je eigen agenda volschrijft. Er zijn áltijd keuzes.

Ik werk 6 dagen waarvan 4 hele dagen thuis en 2 halve dagen buitenshuis. Tijdens het thuis werken kan ik tussendoor al het huishouden doen en voor de paarden/de hond zorgen. De ponys trainen doe ik savonds of op zaterdag/zondag overdag. Ik spreek minstens 1x per week af met vriendinnen en rij wedstrijden 1 a 2x per maand.

Me time heb ik bijna altijd. Ik vind Mn werk superleuk, ik spreek alleen af als ik daar echt zin in heb en doe eigenlijk 90% van de tijd dingen die ik echt leuk vind. Heb er wel bewust voor gekozen en zo ingedeeld want voorheen was het zéker niet zo en was ik half niet zo gelukkig als nu.

assie

Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: 'Me-time', hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:17

Ik zou leren "nee" zeggen.

Mijn me-time plan ik in door middagen en avonden leeg te plannen. En dan geniet ik ook heel bewust van het doen waar ik zin in heb. Of dat nu op de bank is of bij mijn paard.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: 'Me-time', hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:20

Volgens mij heb je hier al heel veel topics over je moeilijke (soms zelfs problematische) leven geopend :=
Maar nu je naam veranderd. Schrijfstijl en levensstijl is nog net zo.

Wat heb je al geleerd en gedaan met eerdere goedbedoelde tips? :)

[o]

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:44

Amy schreef:
Tjsa, omdat ik langzaamaan weer gillend gek word, maar voor iedereen klaar sta en weer te veel hooi op mn vork neem.

Ik heb best veel. Ik merk dat ik weinig aan mezelf toe kom en dat breekt me op. Er is altijd wel iets, en echte rust vind ik zelden (heel soms, als ik op mn paard zit en die ook ontspannen is...).

Waarom?

Citaat:
Ik vind het moeilijk rust te maken/vinden voor mezelf. Als ik savonds op mn kont zit is er imo altijd wel iets te doen. Afgelopen zaterdagavond stond ik om tien uur nog koeien te scheren...

Waarom?


Citaat:
Mijn normale werkweek is meestal +/- 60 uur.
Daarnaast doe ik een bbl opleiding wat betekent 1 dag in de week school van half 8 tot half 5, in totaal 2,5 uur reistijd plus huiswerk, leerwerk etc etc...

Waarom?


Citaat:
Ik kan weinig hebben momenteel en allerlei (kleine) dingen vreten energie. Mensen appen mij nog na 9en met de vraag of ik kan werken dan en dan, mn moeder appt me vragen toe en nog meer mensen die aan mij trekken.

Je hóeft het niet te lezen.


Citaat:
Vanavond heb ik een zeldzaam avondje vrij, en wat ga ik doen? Juist, schoolwerk. Ik vraag me wel eens af wat ik 'verkeerd' doe. Plan ik slecht? Stel ik alles uit tot het laatste moment? Heb ik echt teveel om handen of maak ik dat zelf? Moet ik die telefoon na 9 uur aan de kant pleuren, ongeacht wie of wat?

Dat weet alleen jij.


Citaat:
Oftewel, ik ben heel benieuwd hoe jullie dit doen, werk en prive gescheiden houden. Accepteer je alles of heb je 'regels' voor jezelf gemaakt? En hoe vinden jullie rust en ontspanning?

De meesten maken nogal andere keuzes in het leven. Niet 60u werken icm school, twee paarden. Dan heb je al een heel ander plaatje.

koeien op de weg...

senna21

Berichten: 11748
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:45

Ik weet niet welke BBL opleiding je doet en hoe het komt dat je zoveel werkt, maar jij én je werkgever zijn er allebei bij gebaat dat je gezondheid goed blijft en jij je opleiding behaalt.
Alleen jij kunt dat doen. Het is wel verstandig om hulp te vragen, want ik vermoedt dat je dit nu niet alleen lukt.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Olympia

Berichten: 55600
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: 'Me-time', hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:08

Ik kruis bewust dagen in mijn agenda door om niks te plannen. Ik werk onregelmatig. En soms ook 6 dagen achter elkaar en dan vind ik het ook wel fijn om ff een dag niks te hebben.

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amsterdam10, BLEXBot, fransje23, Gaabje, GoogleAdsense, GrapeshotBot, Jenn_Mellow, Maaikevdk, Plonspony, XXInKA en 47 bezoekers