Hoeveel hou je achter de hand?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 15:16

Nu de rente historisch laag staat heeft het weinig zin om te veel geld op je spaarrekening te laten staan. Ik heb een eigen huis en ik los nu extra af op de hypotheek. Maar nu vroeg ik me af, hoeveel moet ik nu wel apart houden, hoe groot moet de buffer zijn voor just in case of?
Ik heb een huis, paard, auto, trailer. Wat is nu een realistisch bedrag om opzij te leggen in mijn situatie? Of kan ik maar beter helemaal niet sparen, alles aflossen op mijn hypotheek en in geval van calamiteiten gewoon een lening afsluiten?

Wat is jouw situatie en hoeveel hou jij achter de hand, of doe je het juist niet?

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.


IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:33

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je maar helemaal geen spaargeld zou moeten hebben omdat de rente zo laag staat, het is toch in eerste plaats een buffer voor onvoorziene (hogere) kosten? En in tweede plaats pas leuk dat het automatisch iets meer wordt dankzij de rente.. Of zie ik nu iets over het hoofd? :o?

Mijn vriend en ik zijn nu juist (allebei nieuwe baan) in de gelegenheid om goed te gaan sparen, en we laten ons echt niet tegenhouden door de lage spaarrente :)

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:37

IrisDH schreef:
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je maar helemaal geen spaargeld zou moeten hebben omdat de rente zo laag staat, het is toch in eerste plaats een buffer voor onvoorziene (hogere) kosten? En in tweede plaats pas leuk dat het automatisch iets meer wordt dankzij de rente.. Of zie ik nu iets over het hoofd? :o?

Mijn vriend en ik zijn nu juist (allebei nieuwe baan) in de gelegenheid om goed te gaan sparen, en we laten ons echt niet tegenhouden door de lage spaarrente :)



Het probleem is tegenwoordig dat de inflatie hoger is dan de rente, je spaargeld wordt dus elk jaar minder waard. Wil je dat je geld waarde behoud dan kan je beter investeren in vastgoed (zoals inderdaad je huis)

De buffer die ik achter de hand hou is zo groot dat ik niet direct iets moet lenen voor een kapotte wasmachine of een onvoorziene operatie voor paard en/of hond. Je zou de gok kunnen maken dat je bij grotere bedragen iets leent en van voor jezelf uitgaan hoe groot die kans is die lening daadwerkelijk moet afsluiten. Die hogere rente is dan gewoon helaas een tegenslag.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:37

Ik zou dan toch wel iets van 5000 euro achter de hand houden voor onvoorziene zaken.
Extra aflossen op je huis is veel voordeliger nu dan veel spaargeld hebben iris, scheelt je aanzienlijk in je maandelijkse kosten omdat je minder rente hoeft te betalen :)

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Seni

Berichten: 2729
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:38

Hmm interresant, ik volg even.

In ieder geval zou ik zeker wel een buffer achter de hand houden. Geld lenen kost geld, terwijl het je (bijna) niets kost om geld op de bank te hebben staan.
Ik betwijfel of alles aflossen op je hypotheek slim is, als deze namelijk is afgelost moet je nog steeds blijven betalen.

Je zou kunnen overwegen ook wat ergens in te investeren?

sʟáɪɴᴛᴇ ɪs ᴛáɪɴᴛᴇ
<3 • ꜱɪarah • <3 >> I N S T A G R A M
Brits korthaar Bailee volgen? Klik maar hier voor veel pluis!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:38

IrisDH schreef:
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je maar helemaal geen spaargeld zou moeten hebben omdat de rente zo laag staat, het is toch in eerste plaats een buffer voor onvoorziene (hogere) kosten? En in tweede plaats pas leuk dat het automatisch iets meer wordt dankzij de rente.. Of zie ik nu iets over het hoofd? :o?

Mijn vriend en ik zijn nu juist (allebei nieuwe baan) in de gelegenheid om goed te gaan sparen, en we laten ons echt niet tegenhouden door de lage spaarrente :)


Je moet idd zeker een buffer hebben voor onverwachte kosten, maar verder kost je spaargeld nu gewoon geld := het wordt nu zeker niet meer door de rente :+

Wij hebben max 15-20.000€ en de rest zetten we vast op de beleggingsrekening, dan levert het tenminste wat op :)

[o]

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:40

Seni schreef:
Hmm interresant, ik volg even.

In ieder geval zou ik zeker wel een buffer achter de hand houden. Geld lenen kost geld, terwijl het je (bijna) niets kost om geld op de bank te hebben staan.
Ik betwijfel of alles aflossen op je hypotheek slim is, als deze namelijk is afgelost moet je nog steeds blijven betalen.

Je zou kunnen overwegen ook wat ergens in te investeren?


Verdiep je even in Wet Hillen ;) wat betreft het volledig aflossen van je hypotheek. Staat nu onder druk door het nieuwe kabinet, maar het loont nog steeds om een zo laag mogelijke hypotheek te hebben. Volgens mij ben je zelfs verplicht hem afgelost te hebben dacht ik aan het einde van de looptijd.

Ik zou de max spaargrens aanhouden pp voordat je er belasting over moet betalen en de rest aflossen op je hypotheek :)

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:43

ik heb ook een auto, huis, paard en ik heb toen via een site die laat zien wat je buffer moet zijn, berekend dat je 11.000 apart moet houden voor onvoorziene zaken.
Helaas heb ik dat niet, maar ok

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:44

Ik zou voldoende aanhouden om grote uitgaven te kunnen opvangen. Ik woon in een oud huis en heb een auto en wat huisdieren. Dus dan wordt je niet blij als je op een paar duizend euro na alles in je huis stopt, en dan tegen 8% rente mag gaan lenen omdat je dak vervangen moet worden, auto/cv/etc het begeeft of er een flinke dierenartsrekening binnenkomt. Dan kan je het misschien nog beter in aandelen/obligaties stoppen, al is het daar tussentijds uithalen ook niet altijd zo verstandig.

Wat je standaard als spaarbedrag hebt staan, hangt ook heel erg af van wat je kan sparen per maand. Als je 100 euro kan sparen dan zou ik de buffer wat hoger houden dan als je 1000+ per maand kan sparen. Want stel dat alles dan een keer tegelijk komt, dan kan je met die dierenarts/autohandelaar/dakdekker vaak wel onderhandelen dat je het volgende maand betaalt, maar termijnen van 100 euro het komende jaar (of langer) gaan ze minder leuk vinden.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:55

Wij houden altijd 20.000 op de spaarrekening, is het meer wordt dit aan het einde van het jaar afgelost op hypotheek.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 18:17

IrisDH schreef:
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je maar helemaal geen spaargeld zou moeten hebben omdat de rente zo laag staat, het is toch in eerste plaats een buffer voor onvoorziene (hogere) kosten?

Door je geld te gaan sparen worden je zuur verdiende centjes steeds minder waard. Dus ik vraag me af wat verstandig is. Aflossen op je huis levert veel meer geld op dan sparen dus dat doe ik al. Maar ik vroeg me af hoeveel ik zal aflossen en hoeveel ik als noodpotje aan hou.

Geld lenen is duur, maar is het te verwachten dat de rente voor lenen ook omlaag zal gaan? De rente voor hypotheken is ook enorm gedaald.

@Keet, die max spaargrens ligt volgens mij op €25.000,- maar dat vind ik best veel geld om achter de hand te houden voor onvoorziene zaken.

Investeren zie ik echt niet zitten. Ik wil geen risico lopen met mijn geld, ik wil meer zekerheid.

@Silly, heb je een website voor me? ik ben wel benieuwd waar ik op uitkom. €11.000,- vind ik wel een redelijk bedrag.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:25

Nibud bufferberekenaar

Wij moeten 24.000 achter de hand houden :') dat wordt leuk als studenten zijnde :')

Oh zie al waarom. Door Mn vriend zijn auto. Dacht al wat een hoog bedrag.

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:18

Volgens mij was dat inderdaad de site, maar ik denk dat als je dat apart kan houden en de rest investeeerd en/of aflost dat je dan echt wel goed zit.
Ik ben wel alleenstaand, dus dat kan nog invloed hebben

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:46

IrisDH schreef:
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je maar helemaal geen spaargeld zou moeten hebben omdat de rente zo laag staat, het is toch in eerste plaats een buffer voor onvoorziene (hogere) kosten? En in tweede plaats pas leuk dat het automatisch iets meer wordt dankzij de rente.. Of zie ik nu iets over het hoofd? :o?


Dit weekend sprak ik iemand die eerst vertelde dat ie een huis wou kopen en even later zei dat hij niet spaarde omdat het toch niks opleverde.... Euh, hoe wil je dan een huis kopen en inrichten? :+ Beetje gekke redenatie idd :j

Altijd een buffer houden, hoe hoog kan je zelf het beste bepalen.

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:02

xxVon schreef:
IrisDH schreef:
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je maar helemaal geen spaargeld zou moeten hebben omdat de rente zo laag staat, het is toch in eerste plaats een buffer voor onvoorziene (hogere) kosten? En in tweede plaats pas leuk dat het automatisch iets meer wordt dankzij de rente.. Of zie ik nu iets over het hoofd? :o?

Mijn vriend en ik zijn nu juist (allebei nieuwe baan) in de gelegenheid om goed te gaan sparen, en we laten ons echt niet tegenhouden door de lage spaarrente :)



Het probleem is tegenwoordig dat de inflatie hoger is dan de rente, je spaargeld wordt dus elk jaar minder waard. Wil je dat je geld waarde behoud dan kan je beter investeren in vastgoed (zoals inderdaad je huis)

De buffer die ik achter de hand hou is zo groot dat ik niet direct iets moet lenen voor een kapotte wasmachine of een onvoorziene operatie voor paard en/of hond. Je zou de gok kunnen maken dat je bij grotere bedragen iets leent en van voor jezelf uitgaan hoe groot die kans is die lening daadwerkelijk moet afsluiten. Die hogere rente is dan gewoon helaas een tegenslag.


Ik snap je helemaal hoor Von, maar als jij per maand €500 spaart, dan spaar je toch dat bedrag en niet wat je als extra krijgt (rente) ofwel, waarom zou je nu opeens niet gaan sparen omdat de rente laag staat?

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:12

Omdat je je geld misschien ook in je huis kunt steken, waarmee je bijvoorbeeld een stukje hypotheek met 5% rente aflost. Dan is diezelfde 500 euro ineens heel wat meer waard.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:42

Hoeveel hangt een beetje af van jouw persoonlijke situatie denk ik. Heb je een eigen wagen of bedrijfswagen? Nieuwe wagen of al ouder? Heb je een nieuwbouw of een huis van de jaren 50? Kan je nu maandelijks 100€ opzij zetten, of is dat vlot 700/800€? ....

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:49

Lizzyy schreef:
Ik snap je helemaal hoor Von, maar als jij per maand €500 spaart, dan spaar je toch dat bedrag en niet wat je als extra krijgt (rente) ofwel, waarom zou je nu opeens niet gaan sparen omdat de rente laag staat?


Omdat oneindig doorsparen niet meer loont, maar geld kost.
Tuurlijk spaar je om een buffer te hebben, maar als je voldoende buffer hebt, heb je er niks aan om nog door te sparen omdat je er geen rente op krijgt, (je betaalt momenteel meer om te sparen dan je ervoor krijgt) en omdat de inflatie harder stijgt dan je spaargeld.

Dus als je met die €500 per maand sparen klaar bent omdat je genoeg buffer hebt, kun je dat geld beter ergens anders instoppen :) een oude sok levert zelfs al meer op, daar hoef je niet voor te betalen ;)

[o]

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:12

Ik zie het nut niet van altijd 20.000 achter de hand te houden, wanneer mag je het dan gebruiken of word het je erfenis? Ik heb altijd 1500 op de huis rekening, dan kan er altijd direct iets vervangen worden als het nodig is. Verder weet je in principe wanneer welke rekening komt.
Ik spaar echt met doelen dus de ene keer staat er heel veel op een de andere keer geef ik het weer uit aan het huis, de auto of reizen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:14

moonsparkle schreef:
Ik zie het nut niet van altijd 20.000 achter de hand te houden, wanneer mag je het dan gebruiken of word het je erfenis? Ik heb altijd 1500 op de huis rekening, dan kan er altijd direct iets vervangen worden als het nodig is. Verder weet je in principe wanneer welke rekening komt.
Ik spaar echt met doelen dus de ene keer staat er heel veel op een de andere keer geef ik het weer uit aan het huis, de auto of reizen.


Mijn auto vervang ik niet voor €1500. Daarom hier max €20.000. Zodat we altijd de auto kunnen vervangen.
En ook voor evt. verbouwing, onderhoud aan huis, vakanties, kinderen die gaan studeren etc.

[o]

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:21

Nee, maar ik spaar dus ook maar ik geef het ook uit. Heb toevallig net een nieuwe auto gekocht en ook op de auto rekening zorg ik dat ik na aanschaf minimaal 1500 over hou en dan spaar ik het weer aan evenals bij het huis. Na aanschaf heb je garantie en als je goed verzekerd bent is er voorlopig niks aan de hand. Ik ben ook wel goed in sparen(en heb er gelukkig de mogelijkheid toe), kan me voorstellen dat als je 30 per maand kunt sparen het ook wel een ander verhaal is.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:26

Nee als wij net een auto hebben gekocht staat er ook geen bedrag met 4nullen meer op de spaarrekening :+

We hebben dus niet altijd zoveel geld achter de hand. Maar iig maximaal dat, wordt het meer, gaat het ergens anders heen.

[o]

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:28

Oow sorry ik begreep het verkeerd ik dacht minimaal :')

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:30

Ik heb (voor mijn eigen gevoel van zekerheid) altijd een 5 tot 7500 apart staan. Heb een koophuis,2 katten, pony en auto. Ik spaar gemiddeld 500 per maand. Echter, mijn spaargeld gaat ook naar reizen/nieuwe bank/extra training pony/nieuw zadel etc. Onder de 5000 kom ik iig niet, en alles boven de 10 mag ik sowieso uitgeven :D

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:37

Ik vind het wel even interessant om mee te lezen. Ik ben 22 en woon nog bij mijn ouders (en spaar natuurlijk)
Ik heb verder van rentes geen verstand maar als ik het goed begrijp betaal je boven de €20.000 rente? Dan kost het je geld? Of bij elk bedrag?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GrapeshotBot, Peony en 104 bezoekers