Hoeveel hou je achter de hand?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:42

verootjoo schreef:
ElCamino schreef:
ik lees dit en ben echt verbaasd wat sommigen kunnen sparen !!!!
Ik werk 40 uur, heb 1 paard op pension, een eigen huis en auto + trailer.
Ik hou amper geld over in de maand !!!! Ik heb mijn vakantiegeld en mijn eindejaars bonus voor extraatjes of noodgevalletjes maar verder kom ik helaas niet...


Dat noemen ze nou prioriteiten stellen :+

Wij hebben echt geen wereldsalaris maar sparen een hoop. :) is maar net wat je wilt met je geld en je leven ;)



Nou mijn excuses, maar ik heb hetzelfde als elCamino en ik kan ook niet sparen.
Als je 2 verdiener bent heb je al een hoop meer voordelen dan een alleenstaande
Ik ben alleen en ik geef 300 euro pm uit aan eten/kleding en brandstof, meer niet.
Mijn prioriteit ligt bij mijn paard, ja zonder zou ik wel kunnen sparen, maar zonder is het niet leuk.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:11

Tierania_ schreef:
Wij zijn 25 en 28 jaar.
Werken beide fulltime en sparen elke maand een heel maandloon + wat nog over is van het andere loon.
Dit is denk ik z'n € 2000/€2500 per maand.
Maken elk jaar 1 verre uitgestippelde reis, maar doen verder niet zo veel. Hebben in augustus een boerderijtje gekocht zodat het paard ook thuis kan staan. Maar hebben niets van ons spaargeld hoeven gebruiken.


Dan vraag ik me serieus af wat je dan verdient.. Hoef je uiteraard geen antwoord op te geven en wil ook niet oordelen :+ Maar wij zijn ook allebei rond 30, beiden (volgens mij..)best goed inkomen, maar wij kunnen sparen rond de 1000 euro als we echt goed ons best doen. Verder geen extreme kosten, ja een paard die idd best wat geld kan kosten. Geen stalling, dus dat scheelt weer.. Maar geen dure hypotheek of dure vakanties, dus ben met ons spaar bedrag tevreden. Hoeveel je achter de hand houdt lijkt mij ook afhankelijk van hoeveel je kan sparen.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:19

Ik vind dat ook wel heel veel :o dan hebben jullie goede banen gok ik zo

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:25

Dat is absoluut boven gemiddelde aangezien ik gewoon gemiddeld verdien en dit niet kan doen haha

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:39

Naath86 schreef:
Tierania_ schreef:
Wij zijn 25 en 28 jaar.
Werken beide fulltime en sparen elke maand een heel maandloon + wat nog over is van het andere loon.
Dit is denk ik z'n € 2000/€2500 per maand.
Maken elk jaar 1 verre uitgestippelde reis, maar doen verder niet zo veel. Hebben in augustus een boerderijtje gekocht zodat het paard ook thuis kan staan. Maar hebben niets van ons spaargeld hoeven gebruiken.


Dan vraag ik me serieus af wat je dan verdient.. Hoef je uiteraard geen antwoord op te geven en wil ook niet oordelen :+ Maar wij zijn ook allebei rond 30, beiden (volgens mij..)best goed inkomen, maar wij kunnen sparen rond de 1000 euro als we echt goed ons best doen. Verder geen extreme kosten, ja een paard die idd best wat geld kan kosten. Geen stalling, dus dat scheelt weer.. Maar geen dure hypotheek of dure vakanties, dus ben met ons spaar bedrag tevreden. Hoeveel je achter de hand houdt lijkt mij ook afhankelijk van hoeveel je kan sparen.


Dat staat er toch hoeveel ze verdienen? :+ ze sparen een maandloon, €2000/2500 per maand. Dus dat is het maandloon.
Geen bizar hoog salaris lijkt me :P

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:10

Naath86 schreef:
Tierania_ schreef:
Wij zijn 25 en 28 jaar.
Werken beide fulltime en sparen elke maand een heel maandloon + wat nog over is van het andere loon.
Dit is denk ik z'n € 2000/€2500 per maand.
Maken elk jaar 1 verre uitgestippelde reis, maar doen verder niet zo veel. Hebben in augustus een boerderijtje gekocht zodat het paard ook thuis kan staan. Maar hebben niets van ons spaargeld hoeven gebruiken.


Dan vraag ik me serieus af wat je dan verdient.. Hoef je uiteraard geen antwoord op te geven en wil ook niet oordelen :+ Maar wij zijn ook allebei rond 30, beiden (volgens mij..)best goed inkomen, maar wij kunnen sparen rond de 1000 euro als we echt goed ons best doen. Verder geen extreme kosten, ja een paard die idd best wat geld kan kosten. Geen stalling, dus dat scheelt weer.. Maar geen dure hypotheek of dure vakanties, dus ben met ons spaar bedrag tevreden. Hoeveel je achter de hand houdt lijkt mij ook afhankelijk van hoeveel je kan sparen.



Ik ga er voor het gemak even vanuit dat het een netto-maandloon is, dan is het brutoloon ongeveer 2700 tot 3000 euro per maand, modaal dus. Als je hoogopgeleid ben is dat niet heel hoog, maar voor een laagopgeleide wel, bijna het dubbele van het minimumloon.
Vind het wel knap om zoveel te sparen, en samen van zo'n 2000/2500 euro per maand te leven. Niet omdat dat niet te doen is, maar omdat de meeste mensen toch wel meer gaan leven naar hun inkomen.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:12

Verkeerd verwoord denk ik..
Ik verdien per 4 weken € 1900 netto voor 35 uur, dat loon sparen we. Mijn man is visserman en is alleen in het weekend thuis en verdiend op dit moment heel goed dus kun je inderdaad ook zoveel sparen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:26

Tierania_ schreef:
Verkeerd verwoord denk ik..
Ik verdien per 4 weken € 1900 netto voor 35 uur, dat loon sparen we. Mijn man is visserman en is alleen in het weekend thuis en verdiend op dit moment heel goed dus kun je inderdaad ook zoveel sparen


Ja kijk, met zo'n baan als hij dan heb je het netto ook wel over flinke bedragen :j

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:36

Hij verdient bruto dus ik moet wel structureel elke week een deel van zijn loon apart zetten voor de belasting :)

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:37

Sinds wanneer is 2000/2500€ netto niet zo veel ?????????

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:49

Dat is een modaal inkomen, dus niet overdreven veel

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:53

Nee dat is bruto 2800€
netto 2500€ zit je al gauw rond de 3500-3800€ bruto

En modaal is gemiddeld maar verdienen meer mensen eronder dan daar boven.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:56

Modaal betekent niet gemiddeld maar dat de meesten dat verdienen.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:58

Het is een referentiepunt.

Zit heel groot verschil tussen modaal inkomen en gemiddeld inkomen.
Maar ga niet doen alsof 2500€ netto standaard loontje is, want dat is het niet

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 23:02

tita schreef:
Nee dat is bruto 2800€
netto 2500€ zit je al gauw rond de 3500-3800€ bruto

En modaal is gemiddeld maar verdienen meer mensen eronder dan daar boven.


Er wordt gesproken over 2000/2500€. Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen zit het modaal inkomen in 2017 op netto om en bij de 2000€. Klopt dus wel (met het onderste deel van de schaal alleszins).

Modaal is trouwens niet het gemiddelde, wel de mediaan.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 23:18

Wij sparen elke maand ook een vast bedrag voor het onderhoud van huis en inboedel en apart voor het onderhoud van de auto's.
Helaas afgelopen jaar ongeveer 6000 euro aan 1 van de twee auto's moeten uitgeven dus dat staat nu niet meer op de rekening.
Als ik sommige bedragen hier voorbij zie komen vraag ik mij echt af wat voor vaste lasten deze mensen hebben. Want 25.000 euro heb je niet 1,2,3 bij elkaar gespaard, althans wij niet. :+ Als je heel goedkoop woont kan ik het mij wel voorstellen. Maar als ik dan lees dat er ook een paard aan huis is dan is je hypotheek niet heel laag lijkt mij.

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht en moeten nog steeds aardig wat meubels kopen dus een deel van wat wij sparen gaat daar heen. Daarnaast hebben we 2 auto's waarvan 1 trekauto voor de trailer (dus duurder segment auto). Stalling van paard, kosten voor hond en dan natuurlijk alle andere dingen nog zoals eten, verzekeringen en internet.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 08:55

Ik begrijp heel goed dat sparen gewoon vaak niet gaat. Ik ben alleenstaand, heb geen slechte baan, maar wel een eigen woning, auto en 1 paard en wil ook gewoon op vakantie kunnen. Op het moment dat er 2 mensen in mijn huis zouden wonen zouden de kosten voor de woning zo ongeveer gelijk blijven, die van het paard ook. Je wilt dan wel een 2e auto, maar dan kun je zeggen 1 grote en 1 kleinere auto (ik heb een grote auto nodig wegens paard en trailer en duiken). Dus dan is sparen ineens wel mogelijk. Mijn huis is bijna geheel aflossingsvrij gekocht, maar een andere hypotheek met een lage rente kan niet uit. Aflossen doe ik dan ook niet.

Als je tegenwoordig een huis met land voor paarden kunt kopen zonder eigen inbreng, dan heb je echt wel een goed inkomen, dat lukt mij absoluut niet.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:14

2008-2009 hadden we de bankencrisis en dat kwam omdat iedereen (teveel) geld leende en niemand spaarde. En nu levert sparen niets op, kost zelfs veel geld met die 4% fictieve rendement....
Beleggen heeft tegenwoordig niets meer te maken met de intrinsieke waarde van een bedrijf maar meer op sentiment (uitspraken van Trump of Poetin danwel terreuraanslagen) dus dat durf ik niet meer zo goed.

Dus, dan maar je huis vol leggen met zonnepanelen om zo je netto kosten te verlagen en verder hypotheek aflossen.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:26

Hier ook geen grootverdieners, maar toch genoeg...1x juf en 1x politie. Ambtenaren dus. Geen vette salarissen maar wel goede secundaire arbeidsvoorwaarden en baanzekerheid. Alles bij elkaar genoeg om, ondanks koophuis, 1 auto, 1 trailer en 1 paard in pension, ook nog te sparen en hypotheek af te lossen.