Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:22

Zeer vervelend als je met de honden naast de fiets een hardloper/wandelaar tegen komt die tegen de richting in loopt
A ik moet uitwijken naar links en een heel stuk waarbij ik automobilisten hinder
B zeker met een hond kan die het idee hebben dat de ander in zijn ruimte komt

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 18:25

Marjoow schreef:
Ik vind het ook levensgevaarlijk. Zeker op slingerwegen in het donker. Ik vraag me echt af wat mensen bezielt om in het donker te gaan hardlopen. Je ziet het niet altijd snel genoeg als je een bocht door Komt, zeker niet in het donker.

Heb ook al eens meegemaakt dat zon hardloper boos werd op mij. Er kwam een auto van de andere kant aan en ik kon niet om hem heen dus ik ging stilstaan tot 1 van de 2 voorbij was. Hij keek toch een partij nijdig! Kon geen kant op. Ja hij moest door de berm maar ik kan niet zomaar verdwijnen ofzo :') .
Idioot...


Dit dus, ze gaan dus de berm niet in.


Biebz het is dus geen probleem, enkel onhandig als er geen tegenligger aankomt. Maar als er dus wel een tegenligger aankomt dan moet ik dus wel de hardloper blokkeren.

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:27

Als ik naar stal rijd, heb ik er ook vaak last van dat mensen links lopen. Het is een weg waar je 60 mag en waar veel mensen ook wel harder rijden. Ik erger me wel aan mensen die je dan dom aankijken als je stopt en ze vervolgens niet de berm in gaan. De weg hier loopt zo dat je niet alles ver van te voren kan zien. Tegelijkertijd kan ik mij ook wel verplaatsen in mensen die links van de weg lopen. Je bent dan toch veiliger, omdat je het verkeer aan ziet komen.

Als ik jou was en je komt weer hardlopers/wandelaars tegen en je hebt nog weinig afstand : stop gewoon en laat ze passeren. Helaas pindakaas dat ze dan iets door de berm moeten lopen. Als ze geen vieze voeten willen hebben, hadden ze maar door de woonwijk op de stoep moeten gaan wandelen/hardlopen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:32

Doe regelmatig rondje dijk en loop consequent aan de linkerkant. Gezien alle verkeershufters hier is dit geen overbodige luxe. Helemaal behangen met reflecterend geel en lampjes. Ja ook overdag -:(-

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:36

Ik woon in het buiten maar ik vind het erg verstandig van ze dat ze links lopen. Rechts worden ze ook van de sokken gereden.
Uiteraard moeten ze wel goed verlicht zijn. Anders zet ik groot licht op en dim ik ook niet. (of er moet een tegenligger zijn)
Maar je ziet zelf dat er wat aan komt en je moet zelf anticiperen hoeveel je moet afremmen voordat je weer vrijbaan hebt om in te halen.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:53

Wanneer je goed anticipeert als automobilist dan zou dit geen probleem moeten zijn. Je zegt dat je tegenligger niet aan de kant gaat(andere auto) dat doen ze hier ook niet en daarom ga ik gewoon langzamer rijden maar wel op mijn weghelft. Op het moment dat je zelf al de berm inschiet gaat die ander nooit meer aan de kant. En ik heb trimmers liever voor me dan dat ik ze achterop kom.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:53

Even een beetje offtopic, ik ben vorige week wezen shoppen voor een nieuwe winterjas. Ben bij zo'n 6 winkels geweest en had overal de keuze tussen zwart, donkerblauw en donkerbruin. Weten die ontwerpers niet dat het s'winters vroeg donker word?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:58

Een lichtgevend hesje kost bij de action een paar euro en bij elke jas te dragen. :)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 19:05

bigone schreef:
Wanneer je goed anticipeert als automobilist dan zou dit geen probleem moeten zijn. Je zegt dat je tegenligger niet aan de kant gaat(andere auto) dat doen ze hier ook niet en daarom ga ik gewoon langzamer rijden maar wel op mijn weghelft. Op het moment dat je zelf al de berm inschiet gaat die ander nooit meer aan de kant. En ik heb trimmers liever voor me dan dat ik ze achterop kom.


Nee de hardlopertegenligger gaat niet aan de kant.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:06

Polly schreef:
Je ziet ze aan komen toch? Eerder reageren dus ;)

Rechts lopen zou ik nooit doen, als je het verkeer tegemoet loopt en ze zien je niet kan je reageren door opzij te stappen, als ze van achter komen zie je ze niet aankomen aangezien we niet zijn uitgerust met ogen aan de achterzijde


Soms kun je niet goed inschatten hoe snel ze tegemoed komen.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:22

Ik snap je probleem ts, en tegelijk ben ik ook zo'n hardloper die links loopt. Ik ga echter wel altijd de berm in bij tegenliggers icm achteropkomend verkeer. Als het modderig is ga ik stilstaan naast een plas.

In de auto vind ik het lastig wat je doet. Ik kom ze ook wel tegen op een weg waar men gemiddeld 80 rijd. Stilstaan en wachten tot de hardloper voorbij is, vind ik daar ook gevaarlijk, niemand verwacht dat je op een 80-weg stil staat. Maar het is daar een dijkje en een hardloper kan dus ook lastig weg springen.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:31

Onali schreef:
bigone schreef:
Wanneer je goed anticipeert als automobilist dan zou dit geen probleem moeten zijn. Je zegt dat je tegenligger niet aan de kant gaat(andere auto) dat doen ze hier ook niet en daarom ga ik gewoon langzamer rijden maar wel op mijn weghelft. Op het moment dat je zelf al de berm inschiet gaat die ander nooit meer aan de kant. En ik heb trimmers liever voor me dan dat ik ze achterop kom.


Nee de hardlopertegenligger gaat niet aan de kant.

Dat bedoel ik dus met anticiperen, er van uit gaande dat ze verlichting/fluorhesjes dragen dan zie je ze al van ver, ondanks bochten. En ook tegenliggers zie je in het donker al van ver. Wanneer mijn dochter in het donker hard liep was ze heel goed verlicht maar die ging wel aan de rand lopen maar niet in de berm. Waarom niet? Je bent je ritme kwijt, je loopt in het donker grote kans je enkels te breken in de berm. Overdag zal het meevallen dan kun je als hardloper zien waar je loopt maar wanneer er geen stoep is dan hebben lopers net zo veel recht om op de weg te zijn als automobilisten of fietsers.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 19:37

Ik heb het over overdag.

Nogmaals het zijn wegen met veel bochten, niet al te breed, 60 km, veel fietsverkeer, huizen, boerderijen, hagen, maisvelden enz. Ben nog geen hardloper tegengekomen die verlichting/ hesje droeg.

Het is een buitengebied in het bos met boerderijen, dus er zijn geen lantaarnpalen. Ik ga 's avonds niet naar stal, dus dan kom ik er niet.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:45

Ik woon precies zo en inderdaad, het is lastig wanneer er hardlopers overdag in een keer voor je opdoemen maar er zit maar één ding op, zelf nog iets rustiger rijden en je niet druk maken. Na vijfendertig jaar ben je er(net zo als ik) wel aan gewend :D

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 19:51

Ik was allang blij dat het toeristenseizoen is afgelopen met fietsers en wadelaars overal, toen waren het de wielrenners met hun dagtouren. September was grijs, alle gepensioneerden die nog lekker even weg gingen. En nu komt het gewone volk weer te voorschijn en lopen ze links :')

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:55

Onali schreef:
Ik was allang blij dat het toeristenseizoen is afgelopen met fietsers en wadelaars overal, toen waren het de wielrenners met hun dagtouren. September was grijs, alle gepensioneerden die nog lekker even weg gingen. En nu komt het gewone volk weer te voorschijn en lopen ze links :')

Haha, vertel mij wat.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:09

Ik loop ook links, zodat ik kan anticiperen op het verkeer wat op mij afkomt. Echt een heel stuk veiliger dan van achteren belaagd te worden.

Als de tegenligger niet opzij kan vanwege ander verkeer en mij "blokkeert", dan hebben we gewoon allebei pech. Wachten tot we beide weer verder kunnen of de loper kiest voor de berm.
Meestal kies ik last-minute voor de berm en verlaag dan mijn tempo.

Bij voorbaat in de berm gaan hardlopen doe ik niet om meerdere redenen, dan heeft het tegemoetkomend verkeer geen reden om vaart te minderen en nemen gerust nog een bandje in de berm mee als er van de andere kant ook een auto aan komt.
En voor mij is het risico groter mij te verstappen of in iets te staan waar ik niet in wil staan :+

xAlice

Berichten: 2821
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:12

Ik snap het ook slecht moet ik zeggen. Voor mijn gevoel is het alleen veiliger als je dan als voetganger ook daadwerkelijk uitwijkt. Anders ben je nog steeds afhankelijk van het snel genoeg remmen van de auto alleen ben je nu nog sneller bij elkaar :+
Als je op een auto afrent moet die auto namelijk wel echt een stuk sneller reageren dan wanneer je er van weg rent.
Nee, eerlijk, ik snap het idee, maar ik loop altijd over de dijk om bij mijn moeder te komen en dan sta ik zo ver mogelijk in de berm als er een auto langskomt. Het is nou eenmaal niet altijd goed te zien, dus een beetje rekening houden en het makkelijker maken lijkt me geen overbodige luxe.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:21

Wandelend heb ik daar ook geen moeite mee, maar hardlopend en dan veelvuldig de berm in moeten duiken en zelfs stilstaan, dat werkt gewoon niet, dan ben je continue je ritme kwijt.

Als je de auto van voren ziet, kun je contact maken met de chauffeur en zie je wel of deze afremt/rekening met je houd of dat je alsnog de berm in moet duiken. Van achteren kun je dat niet inschatten.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 15:31

Onali schreef:
Neem nou niet alles zo letterlijk op.

Als ik ga stilstaan, dan komt de hardloper dus dichterbij en blokkeer ik daarmee zijn pad ;)

Je kunt toch uitwijken voor jullie bij elkaar zijn? En anders stoppen, ja. Dat moet je sowieso wanneer je een obstakel tegenkomt.
Ik denk dat jij meer moet anticiperen. ;)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 15:36

Ik denk dat ik dat wel zeker weet...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 15:36

Ik begrijp het probleem van de ts niet echt; wandelaars/hardlopers zijn zoveel langzamer dan een auto dat het toch geen fluit uitmaakt of ze je tegemoet komen of zich in dezelfde richting als de auto bewegen, als ze aan jouw kant van de weg zijn?

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 16:02

Ik herken het probleem van de TS wel. Hier is ook zo'n stuk weg dat echt smal is, maar wel redelijk druk met auto's, fietsers en joggers, beide kanten op. Aan de ene kant de spoorlijn, aan de andere kant water, dus echt veel uit te wijken valt er ook niet.

Daar heb ik veel liever dat de joggers gewoon met het verkeer meelopen, dan zijn ze in te halen zoals je ook met fietsers zou doen, of je blijft er even achter waar de hardloper dan dus geen last van heeft. Heel veel te anticiperen valt daar niet op - niet kunnen passeren is niet kunnen passeren. Geen idee wat je daar nog anders van kunt maken?

(Op zich zou ik niet eens zo'n moeite hebben met het stilstaan, en ook niet dat de jogger stil moet staan, behalve dan dat dat typisch van die situaties zijn die makkelijk aggressie uit kunnen lokken.)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 16:33

sflj schreef:
Onali schreef:
Neem nou niet alles zo letterlijk op.

Als ik ga stilstaan, dan komt de hardloper dus dichterbij en blokkeer ik daarmee zijn pad ;)

Je kunt toch uitwijken voor jullie bij elkaar zijn? En anders stoppen, ja. Dat moet je sowieso wanneer je een obstakel tegenkomt.
Ik denk dat jij meer moet anticiperen. ;)



Ik probeer het nog eens.

Ik stop en geef voorrang maar een STILSTAND obstakel gaat nergens naar toe. Een hardloper/ fietser die ik tegen de rug aankijk, geen probleem. Ik schaar erachter, wacht op overig verkeer en haal in.
Echter wanneer een hardloper (dus in beweging) met zijn neus mijn kant op komt, ik ga stilstaan, zowel auto als hardloper komen dichterbij, ja de auto rijdt sneller, maar de hardloper komt ook dichterbij op mijn weghelft, bovendien zal het niet de enige auto zijn die mij tegemoet komt, dus nog langer wachten. En tegen de tijd dat je dan wel weg kunt rijden zit je alsnog met de hardloper.

Het is gewoon niet handig wanneer je voor mij aan de verkeerde kant van de weg loopt.

Je leest het hier ook al; ja ik ga de berm niet in want dat verstoord mn (hardloop)ritme.

Het mag weliswaar een 60 km weg zijn, dat wil niet zeggen dat je er 60 km/h kan rijden. Vaak zat rijden er trekkers, of dagjesmensen die vele malen langzamer rijden.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 16:50

ik denk dat die hardloper dan ook gewoon op jou dient te wachten. Een chagrijnige blik van hem/haar zegt meer over die persoon dan over jou