Geven jullie fooi?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:58

Es_ther schreef:
Wij hadden een aantal jaar terug schilders rondom het huis. Woonde nog thuis een man had vakantie. Dus de schilders (2 man) mochten bij mam naar t toilet een kerk ze koffie.
Toen zei er iemand dat ze bij best veel mensen met 30+ gewassen niet eens een glas water kregen als ze in de zon stonden..



O jeetje.
Ik zet hier zelf koffie en koek klaar voor als ze komen en ik niet thuis ben :+
(Dit is dan wel bij een aannemer die ik in mijn huis vertrouw :P )
En ik vraag inderdaad altijd of ze iets willen drinken of een koekje als ze pauze hebben.
Dat doe ik bij alle werklui (zal maar zeggen) die bij mij over de vloer komen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:17

Mijn man geeft iedereen bier; de bouwvakkers in de straat, de loodgieter, de schilder. De pakketjesbezorger geeft ie een blikje cola :+
Wel aardig van hem, wordt altijd gewaardeerd.
Ik doe het alleen bij mensen die ik zelf ingehuurd heb.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:54

Mijn buurman gaat rond kerst om 05.00 al klaar zitten om de ochtend krant bezorger een fooi te geven!

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:07

verootjoo schreef:
Mijn man geeft iedereen bier; de bouwvakkers in de straat, de loodgieter, de schilder. De pakketjesbezorger geeft ie een blikje cola :+
Wel aardig van hem, wordt altijd gewaardeerd.
Ik doe het alleen bij mensen die ik zelf ingehuurd heb.


Wat lief, biertje voor iedereen :')
Maar oprecht vind ik deze spontane acties echt fijn, zeker omdat ze het bij niet iedereen krijgen. Dan maak je met zo iets echt iemand zijn dag.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:50

verootjoo schreef:
Mijn man geeft iedereen bier; de bouwvakkers in de straat, de loodgieter, de schilder. De pakketjesbezorger geeft ie een blikje cola :+
Wel aardig van hem, wordt altijd gewaardeerd.
Ik doe het alleen bij mensen die ik zelf ingehuurd heb.


Dat gebeurt tegenwoordig echt niet vaak meer.
Toen wij ons huis hadden gekocht waren we ook met diverse mensen aan het klussen, bouwlui, stucadoor, stratenmaker, tuinman en op zaterdag als we hier nog liepen was het ipv brood haalde ik patat e.d., bij elke pauze natuurlijk koffie of fris net wat ze wilden met wat lekkers erbij en tussen de middag melk en karnemelk er extra bij. En aan het einde van de zaterdagmiddag een biertje om het weekend in te luiden.
Dat is zo gewaardeerd geweest, hoorde het toen ook al dat het niet meer zo gaat tegenwoordig.
De schilder 2 jaar terug ook, mocht vaak niet eens binnen komen en moest maar in zijn auto gaan zitten om te eten en de koffiepauze te houden vertelde hij. Nou bij ons niet, het was toen warm dus zorgde voor een plek in de schaduw en in de koelkast in de schuur konden ze fris en flesjes water pakken en hun eigen brood koel neerzetten.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:03

eclair98 schreef:
Mijn buurman gaat rond kerst om 05.00 al klaar zitten om de ochtend krant bezorger een fooi te geven!

<3 smelt. Superlief!

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:08

eclair98 schreef:
Mijn buurman gaat rond kerst om 05.00 al klaar zitten om de ochtend krant bezorger een fooi te geven!


Dat is echt super lief!! <3 <3
Die buurman moet je opgeven voor zo'n kerstpakket van 538 ofzo! :D

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:25

Haha nouuuuuuu dit is lief wat ie doet maar zo is hij lang niet altijd :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:36

eclair98 schreef:
Mijn buurman gaat rond kerst om 05.00 al klaar zitten om de ochtend krant bezorger een fooi te geven!

Wij gaven onze krantenbezorger ook altijd een flink bedrag met de feestdagen, rond de 20 euro geloof ik. Was een ongelofelijk lieve jongen die echt elke ochtend de krant kwam bezorgen, jarenlang. Hij is uiteindelijk in de zomer gestopt en toen hebben we hem ook nog een klein bedrag gegeven als bedankje. Had ook heel lief een briefje in de krant gestopt dat hij ging stoppen en dat hij het zo jammer vond.

Koffie geven aan mensen die komen werken in/rondom het huis doe ik ook altijd. Alle monteurs die even langskomen bied ik standaard een kopje koffie aan, vind dat wel zo netjes.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:37

Ik geef zelfs limonade aan de Amerikaanse mormonen die me willen overtuigen. Maar ik vind het gewoon zo zielig voor ze, en mormoons en een driedelig pak aan. Awww.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:44

Ik wil nog wel eens op een hele euro naar boven afronden, maar fooi in Nederland is niet gebruikelijk. Ik lees hier dat mensen 61.75 naar 70 euro afronden, dat zou ik dus nooit doen, dat wordt dan 62 of 63. Dat is dan ook netjes.
In Amerika wel, daar staat op de bon wat je kunt geven en meestal hou ik me daar dan aan. 10% is waar ik dan voor kies.
Als ik iemand heb voor cv onderhoud o.i.d. dan krijgt ie natuurlijk koffie met een koekje en kan gewoon naar de wc.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:54

germie schreef:
Ik wil nog wel eens op een hele euro naar boven afronden, maar fooi in Nederland is niet gebruikelijk. Ik lees hier dat mensen 61.75 naar 70 euro afronden, dat zou ik dus nooit doen, dat wordt dan 62 of 63. Dat is dan ook netjes.
In Amerika wel, daar staat op de bon wat je kunt geven en meestal hou ik me daar dan aan. 10% is waar ik dan voor kies.
Als ik iemand heb voor cv onderhoud o.i.d. dan krijgt ie natuurlijk koffie met een koekje en kan gewoon naar de wc.


Fooi geven is in Nederland gebruikelijk als je zo bent opgevoed. Ik ben zo dus opgevoed en ik geef dus fooi. Geen 25 cent, ik zou me doodschamen als het zo moest.

Shivatjuh01

Berichten: 1912
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:02

luffwinny schreef:
Zorg in de fooi is echt niet gewoon, bij sommige krijg je wel wat bij andere niet, ligt ook aan hoe breed de mensen het zelf hebben, maar het is niet standaard zoals bij de horeca, al vinden steeds meer mensen dat ook 'onzin'. Als je in de horeca moet leven van het fooi doe je iets niet goed ( leven boven wat je kunt uitgeven), iedereen heeft gewoon het maxiumloon.


Ik heb mijn praktijkondersteunster wel eens iets cadeau gedaan.
Niet in de vorm van geld, maar wel als bedankje voor al dat ze voor me gedaan heeft.
Dat mag je dan ook onder het kopje 'fooi' gooien of niet ?

Shivatjuh01

Berichten: 1912
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:05

Memories schreef:
Tja, 'ze zorgen voor een gezellige avond'... de fysio zorgt ervoor dat ik weer een tijdje pijnvrij kan bewegen, de cassiere ervoor dat ik m'n dagelijkse boodschappen netjes meekrijg, de opticien dat ik de wereld weer een tijdje helder kan aanschouwen... Mensen die allemaal iets doen wat imo veel belangrijker is maar die geef ik ook geen cent fooi :=

Ik zorg met m'n reacties ook voor een deel van de benodigde portie boktentertainment, kan toch ook wel een paar euro vanaf voor mij? O:)

Met andere woorden: ik vind dat een vreselijke dooddoener. Eigenlijk best ouderwets ook.


Hahaha geweldig, zal ik je even een euro overmaken dan? :+

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:07

Het ligt ook echt aan de service die geboden wordt. Ergens waar niet klantvriendelijk wordt omgegaan met mij, ons, zullen geen fooi ontvangen, waarschijnlijk bestellen we dan ook geen tweede drankje.

Waar er netjes, spontaan en correct gehandeld wordt geef ik echt met liefde fooi.

Horeca verdiend over het algemeen geen vetpot. Maar door de fooi krijg je een leuk zakcentje extra.

Mijn vriend krijgt twee à drie keer per jaar de fooi, die wordt verdeeld naar het aantal uur dat je werkt. Bij hem is dat toch altijd tussen de €350,- & €650,- euro extra. Maar daar werken ze ook voor. Ik bedoel, vaak dagen van 10u en meer, honderden mensen, waarvan vaak een gedeelte héél vervelend etc. Dus die extra waardering hebben ze ook gewoon verdiend! :j

De pakketbezorger zet ik ook wel eens wat lekkers klaar, vaak hang ik een briefje op de deur of hij het pakketje Ergens wilt neerleggen als ik niet thuis ben. Tot nu toe doen ze dat allemaal graag, dus dan zet ik graag een blikje of appeltje of iets dergelijks voor hem klaar. :j

Mensen die in en om huis werken hetzelfde, koffie, koekje, WC. Allemaal geen probleem.

Shivatjuh01

Berichten: 1912
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:10

bruintje123 schreef:
Ik woon op een grensstreek en ik hoor vaak dat ze in de ene provincie wel koffie (water) krijgen en de andere niet.

Schilders of wat ook krijgen hier ook te drinken en mogen uiteraard ook naar het toilet.
Binnenkort sanering asbest en dan zorgen wij dat er iemand thuis is.


Dat hoor ik hier ook veel, dat er op bepaalde plekken in het land nooit een bakje koffie eraf kan.
Ik werk in een dierenspeciaalzaak en de chauffeurs die onze leveringen brengen bied ik altijd koffie aan.
Dat is voor mij dan weer meer dan gewoon. Maar kan me voorstellen dat anderen niet beter weten dan het niet te doen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:40

lieveli schreef:
germie schreef:
Ik wil nog wel eens op een hele euro naar boven afronden, maar fooi in Nederland is niet gebruikelijk. Ik lees hier dat mensen 61.75 naar 70 euro afronden, dat zou ik dus nooit doen, dat wordt dan 62 of 63. Dat is dan ook netjes.
In Amerika wel, daar staat op de bon wat je kunt geven en meestal hou ik me daar dan aan. 10% is waar ik dan voor kies.
Als ik iemand heb voor cv onderhoud o.i.d. dan krijgt ie natuurlijk koffie met een koekje en kan gewoon naar de wc.


Fooi geven is in Nederland gebruikelijk als je zo bent opgevoed. Ik ben zo dus opgevoed en ik geef dus fooi. Geen 25 cent, ik zou me doodschamen als het zo moest.

Als mijn portefeuille op springen staat van de muntjes zeg ik voor koper wel regelmatig "laat maar zitten" maar da's dan niet bedoelt als fooi. :') Meer om het ons allebei gemakkelijk te maken (zij moeten niet gaan zitten zoeken naar 25ct in koper en ik kan gewoon door. _O- )
En ik denk dat bovenstaande voor de meesten geldt die 25 of 20ct laten vallen. :') Is helemaal niet bedoelt als fooi. :')

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:56

germie schreef:
Ik wil nog wel eens op een hele euro naar boven afronden, maar fooi in Nederland is niet gebruikelijk. Ik lees hier dat mensen 61.75 naar 70 euro afronden, dat zou ik dus nooit doen, dat wordt dan 62 of 63. Dat is dan ook netjes.
In Amerika wel, daar staat op de bon wat je kunt geven en meestal hou ik me daar dan aan. 10% is waar ik dan voor kies.
Als ik iemand heb voor cv onderhoud o.i.d. dan krijgt ie natuurlijk koffie met een koekje en kan gewoon naar de wc.


10 % fooi in de USA staat echt niet op je bon. Het begint tegenwoordig minimaal bij 15 % en dan ben je al een schriep. Ik heb hier zelfs bonnen liggen met de keuze tussen 18, 20 en 22 %.

En ook ben ik het niet met je eens dat fooi in Nl niet gebruikelijk is. Ik weet niet beter.
Ik schrik er zelfs van dat in dit topic zoveel mensen zijn die helemaal geen fooi geven. Het komt niet eens in me op.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:20

Ik ben er ook gewoon niet mee opgegroeid... ging als kind met m'n ouders misschien 1 of 2 keer per jaar buiten de deur eten en dat was al veel :')

Mensen die in/om huis werken werden en worden wel altijd uitermate goed verzorgd, altijd drinken aanbieden en als het lange werkdagen waren aten ze gewoon mee bij lunch of avondeten. Sta er meer van versteld dat er blijkbaar mensen zijn die het fatsoen nog niet hebben om die mensen een kopje koffie aan te bieden...

Ben wel van het principe of een fatsoenlijke fooi, of geen fooi. Ga geen dingen op 10/20/25 cent afronden of iets dergelijks. Zou me daar echt kapot voor schamen zeg, dan liever geen fooi hoor :o volgens mij lacht de bediening je dan ook gewoon vierkant uit zodra je de deur uit bent :=

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:33

Áls ik betaal(mijn vriend is een lieverd :+ ) dan geef ik fooi als ik vind dat de service daarnaar was. Ik rond wel altijd af naar een mooi getal. Uit eten gaan is voor ons een leuke belevenis en als het eten dan lekker is, de bediening vriendelijk en wij er blij mee zijn, dan willen wij gerust wat fooi bij geven.
Wb loodgieters e.d., die krijgen bij ons thuis een lekker kopje koffie, een koekje en mogen gerust naar het toilet. Mijn broer is hovenier en ook hij maakt rare dingen mee wb mensen. Mensen waarbij er geen slokje water af kan(ook niet uit het kraantje buiten :x ) en mensen die taart geven en er helemaal voor thuis blijven. Ook mensen die hen naderhand hartelijk danken en mensen die hun mond sparen.
Het blijft lastig..

Toen wij 2 jaar geleden in Amerika waren rekenden we uiteraard wel uit wat 15-20% of hoger was, zodat we niet te weinig gaven.(niet omdat we knierterig zijn) Wij hebben maar 1 maal een laag percentage gegeven omdat we service barslecht vonden en het was niet lekker.

Ik moet hierbij nog wel even zeggen dat ik 18 ben, en rond moet komen van een stagevergoeding, later zal het echt wel anders zijn wb mijn fooi geven.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:48

Memories schreef:
Ik ben er ook gewoon niet mee opgegroeid... ging als kind met m'n ouders misschien 1 of 2 keer per jaar buiten de deur eten en dat was al veel :')

Mensen die in/om huis werken werden en worden wel altijd uitermate goed verzorgd, altijd drinken aanbieden en als het lange werkdagen waren aten ze gewoon mee bij lunch of avondeten. Sta er meer van versteld dat er blijkbaar mensen zijn die het fatsoen nog niet hebben om die mensen een kopje koffie aan te bieden...

Ben wel van het principe of een fatsoenlijke fooi, of geen fooi. Ga geen dingen op 10/20/25 cent afronden of iets dergelijks. Zou me daar echt kapot voor schamen zeg, dan liever geen fooi hoor :o volgens mij lacht de bediening je dan ook gewoon vierkant uit zodra je de deur uit bent :=


Ik denk dat je die centen ook niet zo zeer als fooi moet zien. Maar gewoon gemak vanuit de mens om af te ronden. En het is toch mooi meegenomen. Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Heb dat ook weleens in de winkel laat die 5 centen maar zitten. Echt fooi is dat niet maar acht alle kleine beetjes helpen.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:49

Ik geef nooit fooi
Kan het zelf wel gebruiken

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:13

Fitzroy schreef:
En ook ben ik het niet met je eens dat fooi in Nl niet gebruikelijk is. Ik weet niet beter.
Ik schrik er zelfs van dat in dit topic zoveel mensen zijn die helemaal geen fooi geven. Het komt niet eens in me op.


Vraagje: wat bezorgd jou de schrik? Het onfatsoen, het feit dat andere mensen alleen de prijs van het gerecht betalen (en dus goedkoper uit zijn), of iets anders? Gewoon nieuwsgierig hoor. Meerdere mensen hebben in dit topic al deze uitspraak gedaan, en aangezien ik ben opgegroeid zonder fooi, vroeg ik me dit af.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:27

Bij ons thuis krijgen de mensen die komen klussen oid ook altijd koffie, mijn vader haalt vaak lekkere koeken, kunnen naar t toilet ed. Vind ik eigenlijk niet meer dan normaal. Weet nog goed als kind toen onze tuin werd aangelegd, dat we met alle werknemers enzo loempias gingen eten!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:34

@mirriez: ik vind het idd onfatsoenlijk. In mijn beleving is het doodnormaal om fooi te geven. Ik geneer me soms al voor anderen die ook minimaal afronden en dan ook nog denken dat ze gul zijn. Wij ronden af rond de 10 % als het goed is.