Vreemde wijze van collecteren aan de deur?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:41

SusanH schreef:
Ik vind het heel vervelend. Pas ook iemand aan de deur die donaties kwam vragen voor onderzoek tegen Alzheimer. Ik heb echt een hekel aan gladde verkooppraatjes, en ze beginnen eerst een heel verhaal waar je maar moeilijk tussen komt. Ik wil best iets in een collectebus doen en eenmalig doneren, maar zo iemand die met een heel verhaal komt ben ik meteen klaar mee. Helemaal als ik ook nog moet tekenen ergens. Nee bedankt.



Precies dit. Zwaar irritant. Bij iemand met een collectebus geef ik wel altijd geld.

bibstertje
Berichten: 417
Geregistreerd: 31-12-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:44

Liesje1611 schreef:
Ik doe dit werk zelf ook, tevens ook voor de Hartstichting gedaan, dus iedereen die zegt dat dit niet te vertrouwen is, je weet niet waar je t over hebt. _O-

Elk goed doel mag EEN week per jaar met de collectebus over straat. Van de hartstichting was dat inderdaad een aantal weken geleden, deze week is het uit mijn hoofd gezegd de week van de brandwondenstichting. Alle andere weken in het jaar worden er donateurs geworven met de formulieren op de tablets. Dit gaat om een bedrag van een x aantal euro's (bij de hartstichting is dat 7.50 of 8 euro, uit mn hoofd gezegd) en dit gaat inderdaad om een automatisch maandelijks incasso. Het abbonnement is maandelijks op te zeggen door middel van een telefoontje naar een gratis nummer.

Dit neemt niet weg dat de jongen bij jou aan de deur nogal een vreemd verhaal had, het klopt in grote lijnen maar dat van zijn leeftijd en studenten is onzin, smoesjes. Waarschijnlijk iemand die nog niet lang als werver aan het werk is := Je moet aan de deur gewoon duidelijk zijn waar het om gaat. Zo haal je ook het meeste op. En ik doe dit werk al 3.5 jaar, dus ik weet waar ik over praat.
Je hoeft in ieder geval hier niet de politie voor te bellen, dit kan je dus vaker met meerdere stichtingen overkomen!


Sluit me hierbij aan! Heb dit werk ook gedaan en het is gewoon een andere manier van donateurs werven dan met collectes. Aan deze donaties heeft een goed doel als de hartstichting namelijk veel meer dan eenmaal per jaar mensen rondsturen met collectes. De gegevens zijn wettelijk nodig en die worden niet voor andere doeleinden gebruikt en je kan ook na 1 maand al opzeggen je zit nergens aan vast. Er zijn verschillende bureaus in Nederland die jongeren aannemen om dit werk te doen.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:49

bibstertje schreef:
Liesje1611 schreef:
Ik doe dit werk zelf ook, tevens ook voor de Hartstichting gedaan, dus iedereen die zegt dat dit niet te vertrouwen is, je weet niet waar je t over hebt. _O-

Elk goed doel mag EEN week per jaar met de collectebus over straat. Van de hartstichting was dat inderdaad een aantal weken geleden, deze week is het uit mijn hoofd gezegd de week van de brandwondenstichting. Alle andere weken in het jaar worden er donateurs geworven met de formulieren op de tablets. Dit gaat om een bedrag van een x aantal euro's (bij de hartstichting is dat 7.50 of 8 euro, uit mn hoofd gezegd) en dit gaat inderdaad om een automatisch maandelijks incasso. Het abbonnement is maandelijks op te zeggen door middel van een telefoontje naar een gratis nummer.

Dit neemt niet weg dat de jongen bij jou aan de deur nogal een vreemd verhaal had, het klopt in grote lijnen maar dat van zijn leeftijd en studenten is onzin, smoesjes. Waarschijnlijk iemand die nog niet lang als werver aan het werk is := Je moet aan de deur gewoon duidelijk zijn waar het om gaat. Zo haal je ook het meeste op. En ik doe dit werk al 3.5 jaar, dus ik weet waar ik over praat.
Je hoeft in ieder geval hier niet de politie voor te bellen, dit kan je dus vaker met meerdere stichtingen overkomen!


Sluit me hierbij aan! Heb dit werk ook gedaan en het is gewoon een andere manier van donateurs werven dan met collectes. Aan deze donaties heeft een goed doel als de hartstichting namelijk veel meer dan eenmaal per jaar mensen rondsturen met collectes. De gegevens zijn wettelijk nodig en die worden niet voor andere doeleinden gebruikt en je kan ook na 1 maand al opzeggen je zit nergens aan vast. Er zijn verschillende bureaus in Nederland die jongeren aannemen om dit werk te doen.

Helaas voor de goede doelen doe ik er op deze manier niet aan mee. Mij een te grote kans op oplichters. Bovendien word ik sch**tziek van alle verkopers aan de deur. Is daar ook een spamfilter voor?

Eef_Bam

Berichten: 4094
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:51

Ik vind deze manier van donateurwerving echt verschrikkelijk, van mij mogen ze het verbieden. Bij mij komen ze niet aan de deur, maar kom ze vaak tegen op drukke plekken zoals op het station of op een plein, en dan het liefst bij een smalle doorgang zodat je er niet omheen kan. Nou ben ik niet op mijn mondje gevallen, dus weet ze vaak al snel af te poeieren door gewoon stug door te lopen en enkel "nee bedankt" te antwoorden, ongeacht hoe ze hun verhaal beginnen :') .

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: Vreemde wijze van collecteren aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:56

Wij hebben ooit zo'n collecte van het longfonds gehad, was ook voor een speciaal project. Meid bracht het leuk dus vriend is erop ingegaan, zij gaf ook aan dat je voor 3 maanden tekent maar dat je het direct op kon zeggen en daardoor maar 1 maand kwijt zou zijn.

Meteen bevestiging van het longfonds gekregen maar bleek dat we er wel voor 3 maanden aan vast zaten. Klacht ingediend (ze had nog meer foute info gegeven) en toen is het netjes afgehandeld en konden we het bij 1 maand houden.

Was wel zoveel gedoe (en vertrouw t zelf nooit zo) dat we dit soort dingen nu afkappen. We doen mee met de gewone collecte en that's it.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:03

Mocht je twijfelen dan kan je altijd vragen naar de legitimatie van degene aan de deur Esther, wervers moeten ten alle tijden een pas hebben waarop staat dat ze donateurs mogen werven. Als je niet wilt dat we aan de deur komen, plaats dan een sticker onder/boven een bel. Zo één met Nee, geen verkopers maar vooral Nee, geen collectes!
Wervers voor een goed doel zijn officieel gezien namelijk geen verkopers en zullen dan waarschijnlijk alsnog aanbellen, tenzij er staat "nee, geen collecte's."

En verder: ik heb in ons team van 27 wervers één vervelende jongen zitten, waarvan ik vind dat hij bijdehand aan de deur staat. Voor de rest vallen 90% van ons mee, echt waar. :D
Als iemand tegen mij zegt "joh, ik heb geen interesse, maar ik wens je verder veel succes" vind ik dit helemáál niet erg en wens ik je met een glimlach een fijne dag!
En ja, ik snap dat in sommige wijken veel gecollecteerd en aangebeld wordt en ja, ik snap dat dat vervelend kan zijn. Maar dat is geen reden om chaggarijnig te doen, me uit te schelden (ja, echt) of me onjuist te behandelen.
Dus wens ons gewoon succes, dan zijn we even goede vrienden en gaan we het bij je buren proberen. :j

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:06

Esther schreef:
Helaas voor de goede doelen doe ik er op deze manier niet aan mee. Mij een te grote kans op oplichters. Bovendien word ik sch**tziek van alle verkopers aan de deur. Is daar ook een spamfilter voor?

Voor mij gaat het ook te ver dergelijke persoonlijke gegevens aan de deur op een tablet van iemand anders in te vullen. Er lopen iets teveel gekken rond op de wereld.
Maar om je vraag te beantwoorden. Er zijn ook ja/nee en nee/nee stickers voor collectes en vertegenwoordigers.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:17

Shadow0 schreef:
SusanH: ik beschouw verkopers aan de deur inmiddels maar als assertiviteitstraining en oefening in het herkennen van de strategieen die ze gebruiken.


Kan me hier zo in vinden :') _/-\o_

Wij hebben ze enorm vaak voor de universiteit staan. Er wordt dan letterlijk al geappt in onze Whatsapp-groep 'ze staan er weer..'. Ik wens ze altijd veel succes, van een kale kip (ik als student) kun je niet plukken :').

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:18

Shadow0 schreef:
SusanH: ik beschouw verkopers aan de deur inmiddels maar als assertiviteitstraining en oefening in het herkennen van de strategieen die ze gebruiken.


Ik gooi eigenlijk het liefst meteen de deur weer dicht. Zit niet voor niks bij het bel-me-niet register. Krijg ik ze alsnog maar dan aan de deur :+ telefoon kan je er meteen weer op kwakken, maar de deur voor iemands neus dicht gooien vind ik niet netjes. Dus ik hoor het aan knik beleefd mee en wacht op een net moment om het gesprek te onderbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:27

Ik woon nu in ee nstraat waar ook om de haverklap colportage en collecte en zelfs de jehova's aan de deur komen. En dan vooral tussen 18:00 en 19:00 want dan zijn er lekker veel mensen thuis. Maar ze houden je zo lang bezig dat je eten intussen of verpieterd of koud is.. hier zijn het elke week meerderen.

Ik heb zelf nu zo'n sticker op de deur geplakt:
https://www.neesticker.com/product/nee- ... ertuigers/

Als ze nu nog bellen doe ik de deur open, wijs naar de sticker en doe zonder wat te zeggen de deur weer dicht. Stickertje niet lezen en mij dus toch storen = onbeleefd, dan ik ook onbeleefd.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:28

SusanH schreef:
Shadow0 schreef:
SusanH: ik beschouw verkopers aan de deur inmiddels maar als assertiviteitstraining en oefening in het herkennen van de strategieen die ze gebruiken.


Ik gooi eigenlijk het liefst meteen de deur weer dicht. Zit niet voor niks bij het bel-me-niet register. Krijg ik ze alsnog maar dan aan de deur :+ telefoon kan je er meteen weer op kwakken, maar de deur voor iemands neus dicht gooien vind ik niet netjes. Dus ik hoor het aan knik beleefd mee en wacht op een net moment om het gesprek te onderbreken.


Tip van een werver: we vinden het helemaal niet erg om onderbroken te worden! Kijk tuurlijk, "NEE" in mn gezicht schreeuwen met een hoop consumptie en de deur dichtsmijten word ik niet gelukkig van _O-, maar er zijn regelmatig mensen die zeggen "excuses dat ik je onderbreek.. Maar ik heb geen interesse, wens je nog veel succes!" en dat is echt helemaal prima. :j
Hoef jij niet mijn verhaal af te luisteren, sta ik mijn tijd niet te verdoen. :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:45

Die zin ga ik oefenen :j

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:45

Esther schreef:
Bovendien word ik sch**tziek van alle verkopers aan de deur. Is daar ook een spamfilter voor?

Jazeker, de niet aan de deur sticker. :j
http://www.nietaandedeur.nl verkoopt ze voor €2,50 à €3,- per sticker en je hebt een paar verschillende, zoals wel collectes, geen geloofsovertuigers en colporteurs.
Ik heb een nee-nee sticker ervan, daar staat iets op als NEE geen collectes, wij doneren op eigen wijze - NEE geen colporteurs en geloofsovertuigers.
De sticker plak je bij je deurbel en mochten ze toch aanbellen wijs je gewoon op de sticker, wenst ze evt een fijne dag verder en doet de deur dicht.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:48

Liesje1611 schreef:
Mocht je twijfelen dan kan je altijd vragen naar de legitimatie van degene aan de deur Esther, wervers moeten ten alle tijden een pas hebben waarop staat dat ze donateurs mogen werven. Als je niet wilt dat we aan de deur komen, plaats dan een sticker onder/boven een bel. Zo één met Nee, geen verkopers maar vooral Nee, geen collectes!
Wervers voor een goed doel zijn officieel gezien namelijk geen verkopers en zullen dan waarschijnlijk alsnog aanbellen, tenzij er staat "nee, geen collecte's."

En verder: ik heb in ons team van 27 wervers één vervelende jongen zitten, waarvan ik vind dat hij bijdehand aan de deur staat. Voor de rest vallen 90% van ons mee, echt waar. :D
Als iemand tegen mij zegt "joh, ik heb geen interesse, maar ik wens je verder veel succes" vind ik dit helemáál niet erg en wens ik je met een glimlach een fijne dag!
En ja, ik snap dat in sommige wijken veel gecollecteerd en aangebeld wordt en ja, ik snap dat dat vervelend kan zijn. Maar dat is geen reden om chaggarijnig te doen, me uit te schelden (ja, echt) of me onjuist te behandelen.
Dus wens ons gewoon succes, dan zijn we even goede vrienden en gaan we het bij je buren proberen. :j

Ik wens ze/jullie nooit succes, wel een prettige dag verder of een fijne avond.
Tenzij diegene heel vervelend/opdringerig deed, dan is een 'geen belangstelling' en een dichtvallende deur het enige wat diegene krijgt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:49

Simpel degene die dit uitschrijven hopen op vergeten af te melden ervoor en zo flink geld op te halen. Los daarvan waarom zou je al je persoonlijke gegevens aan een onbekend pubertje gaan geven. Werkelijk. Snap ook niet dat bedrijven hiermee verbonden willen zijn. Een voor mij schaamteloze manier van schooien. Collectanten met bus krijgen meestal wel wat. Dit soort dingen nooit. Geen maandelijke afschrijving voor wat dan ook

Ik zeg al geen interesse voor ze hun mond hebben opengetrokken, je ziet ze ademhalen om wat te zeggen en hop. Geen interesse en deur weer dicht. }>
zie ze vaak al van ver aankomen. Jonge te strakke gastjes. Met hun boekje, mapjes en foute kleding.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:53

Oh die stickers zijn geniaal! Die ga ik zeker halen. Word gek hier van de collectes en jehova getuigen. En energie direct, Nuon etc.,

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:53

Wat zijn we vreselijk veel onbeleefde mensen zeg! Deur in iemands gezicht gooien, niet uit laten praten... wat is er mis met zeggen 'hé hoi, bedankt voor je verhaal, maar ik heb geen interesse'. Kost echt geen extra tijd of moeite hoor om een beetje beleefd tegen je medemens te zijn.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Vreemde wijze van collecteren aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:55

Ik geef gelijk aan geen interesse te hebben, gaat zo'n werver/collectant dan drammen dan herhaal ik het en sluit de deur.
Niets onbeleefd aan hoor, is imo onbeleefder om te gaan drammen. :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:55

Een keer beleefd ja, twee keer beleefd ja heel vaak keren beleefd nee niet meer. Zijn steeds dezelfde te joviale guppem hier die voor ontelbare dingen aan de deur komen leuren. Als je ze keer op keer zegt ik koop niks aan de deur enz en ze blijven stug aanbellen. Of je komt ze tegen al eerder en zegt nee niet aanbellen bij dat huis ik wil niks en dan toch aanbellen. Tsja dan is mijn beleefheid klaar hoor

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:59

Anoeska schreef:
Wat zijn we vreselijk veel onbeleefde mensen zeg! Deur in iemands gezicht gooien, niet uit laten praten... wat is er mis met zeggen 'hé hoi, bedankt voor je verhaal, maar ik heb geen interesse'. Kost echt geen extra tijd of moeite hoor om een beetje beleefd tegen je medemens te zijn.


Als dat genegeerd wordt... Beleefdheid moet wel van twee kanten komen :j

Bovendien is het hele fenomeen om aan te bellen voor commerciele doelen nogal onbeleefd. En bij vrijwillige collectanten vind ik dat tot daaraan toe (en de Jehova's getuigen zijn altijd erg terughoudend) maar dit soort wervers zijn gewoon mensen die ervoor betaald worden.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:01

Ik heb bij een vorige woning dus gehad dat een collectant van een 'particulier' goed doel de sticker negeerde en toen ik vriendelijk op de sticker wees gaf ze aan dat ze de sticker niet zag want het was donker en haar goede doel was echt heul erg belangrijk enenen.
Nu stond er een straatlantaarn recht tegenover mijn huis op diezelfde stoep dus heb ik aangegeven dat ze dan mss haar ogen eens moest laten testen.
Vond ze niet zo leuk, toen heb ik nogmaals aangegeven dat die sticker er niet voor niets hangt en ik dus geen belangstelling had, vervolgens begon ze weer over hoe belangrijk haar goede doel wel niet was en toen heb ik gewoon de deur dichtgedaan.

Andere keren dat mensen al op de bel drukten en toen pas de sticker opmerkten werd er gewoon gezegd 'excuses mevrouw, ik had de sticker zo gauw niet opgemerkt, fijne middag/avond'.
Die persoon krijgt dan een vriendelijk 'geen probleem, fijne middag/avond' terug. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:11

De geen-licht smoes gaat bij ons niet op. Wij hebben led lampen bij de deur.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Vreemde wijze van collecteren aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:12

Ik heb gewoon geen bel. Makkelijkste oplossing.

Eef_Bam

Berichten: 4094
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:16

Goof schreef:
Ik heb gewoon geen bel. Makkelijkste oplossing.

:')

pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:22

ik zeg altijd: zolang jij er geld voor krijgt om geld op te halen doneer ik niet! ik vind het namelijk verschrikkelijk dat je er geld voor durft te vragen om geld op te halen voor goede doelen. Alle collecte bussen krijgen van mij altijd een briefje van 10. maar deze mensen doen dit vrijwillig.