Vreemde wijze van collecteren aan de deur?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:53

Dat van het minimaal 10euro heb ik ook al gehoord toen bedelaars op de trein geld kwamen vragen voor een zogezegde leukemiepatiënt.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:01

Ik doe regelmatig 50 cent in de collectebussen. Ze moeten al blij zijn dat ik wat geef en niet meteen de deur dichtdoe.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:08

Suzanne F. schreef:
Ik doe regelmatig 50 cent in de collectebussen. Ze moeten al blij zijn dat ik wat geef en niet meteen de deur dichtdoe.

Dat is ook precies het bezwaar wat ik heb tegen die 'wervers'. Een collectebus krijgt hier eigenlijk altijd wel een euro, maar dat soort bedragen blijken bij van die abonnementsverkopers niet mogelijk te zijn.
'Je moet bij ons minimaal bedrag x voor y maanden doneren'.
Nee, ik moet minimaal 0 euro doneren. Alles daarbovenop bepaal ik graag zelf. Goedenavond nog.

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Vreemde wijze van collecteren aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 08:15

Waar ik eigenlijk ook moeite mee heb is dat collecteren via deze manier niet (meer?) met vrijwilligers gebeurd. Ik doneer regelmatig aan zelfgekozen doelen, maar ik heb er moeite mee als er minimale bedragen gevraagd worden en dat een scala aan werknemers eerst hun loonstroken opstrijken voor het geld daadwerkelijk bij het doel terecht komt. Ik ben dan benieuwd hoe groot het percentage is van het bedrag dat daadwerkelijk gebruikt wordt voor het doel dat ze zo promoten?
Streeft dat het (goede) doel niet voorbij op deze manier?

Bordje vind ik leuk gevonden :D ik heb vorige week na dit incident ook meteen gezegd, er komt een sticker... aan de andere kant vind ik het wel vervelend voor de wel vrijwillige collectes die ik graag een of twee euro in de bus geef. Maar dit is wel het resultaat van de opdringerige deur aan deur verkopers..

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Vreemde wijze van collecteren aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:25

Ik heb ook wel eens collecte gelopen, dat was inderdaad vrijwillig.
Heb wel echt fantastische smoezen gehoord toen... alsof je niet gewoon even kan zeggen "joh, ik doneer niet". Er hoeft geen reden bij.. En je hoeft al helemaal niet te liegen tegen mij, dat is echt verspilling van onze beider tijd (ik heb een keer een heel verhaal gekregen waarom ze niet konden doneren... bleek later niks van waar).

Volgens mij is het nog lang niet overal met medewerkers trouwens hoor... Mijn vader heeft laatst ook collecte gelopen in ons dorp, en dat was ook nog steeds vrijwillig :)

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:26

Leo schreef:
Waar ik eigenlijk ook moeite mee heb is dat collecteren via deze manier niet (meer?) met vrijwilligers gebeurd. Ik doneer regelmatig aan zelfgekozen doelen, maar ik heb er moeite mee als er minimale bedragen gevraagd worden en dat een scala aan werknemers eerst hun loonstroken opstrijken voor het geld daadwerkelijk bij het doel terecht komt. Ik ben dan benieuwd hoe groot het percentage is van het bedrag dat daadwerkelijk gebruikt wordt voor het doel dat ze zo promoten?
Streeft dat het (goede) doel niet voorbij op deze manier?

Bordje vind ik leuk gevonden :D ik heb vorige week na dit incident ook meteen gezegd, er komt een sticker... aan de andere kant vind ik het wel vervelend voor de wel vrijwillige collectes die ik graag een of twee euro in de bus geef. Maar dit is wel het resultaat van de opdringerige deur aan deur verkopers..


https://www.ninefornews.nl/dit-zijn-de- ... -directie/
Ach, bij oa artsen zonder grenzen gaat jaarlijks een half miljoen op aan het salaris van hun directeuren.

Meerdere directeuren van goede doelen ontvangen een hoger salaris dan onze ministers. ;)

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Vreemde wijze van collecteren aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:36

Wij hebben ook zo'n sticker hangen, maar dat levert niets op. Ze bellen gewoon nog aan, en dan ben ik ook niet heel vriendelijk meer. Hij hangt verdorie recht boven de bel en is nog groot ook. :')

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:49

Leo schreef:
Waar ik eigenlijk ook moeite mee heb is dat collecteren via deze manier niet (meer?) met vrijwilligers gebeurd. Ik doneer regelmatig aan zelfgekozen doelen, maar ik heb er moeite mee als er minimale bedragen gevraagd worden en dat een scala aan werknemers eerst hun loonstroken opstrijken voor het geld daadwerkelijk bij het doel terecht komt. Ik ben dan benieuwd hoe groot het percentage is van het bedrag dat daadwerkelijk gebruikt wordt voor het doel dat ze zo promoten?
Streeft dat het (goede) doel niet voorbij op deze manier?

Bordje vind ik leuk gevonden :D ik heb vorige week na dit incident ook meteen gezegd, er komt een sticker... aan de andere kant vind ik het wel vervelend voor de wel vrijwillige collectes die ik graag een of twee euro in de bus geef. Maar dit is wel het resultaat van de opdringerige deur aan deur verkopers..

Paradoxaal is wel dat, zelfs als er op deze manier een veel groter deel van de donaties aan de strijkstok blijft hangen, dit de goede doelen onder de streep daadwerkelijk meer kan opleveren.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:56

cobiie schreef:
Ach, bij oa artsen zonder grenzen gaat jaarlijks een half miljoen op aan het salaris van hun directeuren.
Maar is dat verkeerd? Moreel voelt dat misschien zo, maar is dat ook terecht? Wanneer een directeur van een half miljoen er door zijn netwerk en ervaring voor kan zorgen dat hij meer dan driehonderdduizend euro meer oplevert (aan inkomsten, vrijstellingen, belastingvoordelen, toezeggingen, etc.) voor het goede doel dan dat een directeur van twee ton zou doen, dan is het misschien toch een goede keuze.
En ja, dat neemt niet weg dat hij ook een paar ton minder salaris zou kunnen vragen, maar dat is een ander verhaal.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Vreemde wijze van collecteren aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:06

Oomens, er is in Nederland vastgesteld dat wanneer je voor een goed doel werkt je niet meer mag verdienen dan het salaris van een minister (idem volgens mij voor mensen die voor publieke omroep organisaties werken). In 2015 waren er 4 directeuren die meer verdiende dan dit vastgestelde maximum salaris.

Dus of iemands naam of netwerk meer geld oplevert voor de organisatie of niet, is niet relevant.

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:45

Heb ze zo eens aan de deur gehad voor slachtoffer Kinder hulp in Syrië
Compleet met tablet
Heb geantwoord dat ik ook 2 monden te voeden heb
En geen behoefte aan maandelijkse geld weggeef akties
Ze waren zo vertrokken met hun tablet

Donaties gaan bij mijn weten nog ouderwets met een collecte bus of via tv
Of veel te dure kaarten verkoop

Jis_

Berichten: 11588
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 10:20

Nooit zomaar je gegevens en je bankrekeningnummer geven. Daar kan men dan ook bijvoorbeeld telefoon abonnementen mee afsluiten. Zij krijgen het spul en bij jou wordt het afgeschreven.

Jis_

Berichten: 11588
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 10:33

Liesje1611 schreef:
Mocht je twijfelen dan kan je altijd vragen naar de legitimatie van degene aan de deur Esther, wervers moeten ten alle tijden een pas hebben waarop staat dat ze donateurs mogen werven. Als je niet wilt dat we aan de deur komen, plaats dan een sticker onder/boven een bel. Zo één met Nee, geen verkopers maar vooral Nee, geen collectes!
Wervers voor een goed doel zijn officieel gezien namelijk geen verkopers en zullen dan waarschijnlijk alsnog aanbellen, tenzij er staat "nee, geen collecte's."

En verder: ik heb in ons team van 27 wervers één vervelende jongen zitten, waarvan ik vind dat hij bijdehand aan de deur staat. Voor de rest vallen 90% van ons mee, echt waar. :D
Als iemand tegen mij zegt "joh, ik heb geen interesse, maar ik wens je verder veel succes" vind ik dit helemáál niet erg en wens ik je met een glimlach een fijne dag!
En ja, ik snap dat in sommige wijken veel gecollecteerd en aangebeld wordt en ja, ik snap dat dat vervelend kan zijn. Maar dat is geen reden om chaggarijnig te doen, me uit te schelden (ja, echt) of me onjuist te behandelen.
Dus wens ons gewoon succes, dan zijn we even goede vrienden en gaan we het bij je buren proberen. :j


Zo'n pas is ook te vervalsen. Collecte prima, geef altijd, maar mijn gegevens aan de deur mee geven, nee dank je.
Wel jammer dat er mensen zijn onbeschoft worden. Lijkt mij geen leuk werk.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:11

Jis_ schreef:
Liesje1611 schreef:
Mocht je twijfelen dan kan je altijd vragen naar de legitimatie van degene aan de deur Esther, wervers moeten ten alle tijden een pas hebben waarop staat dat ze donateurs mogen werven. Als je niet wilt dat we aan de deur komen, plaats dan een sticker onder/boven een bel. Zo één met Nee, geen verkopers maar vooral Nee, geen collectes!
Wervers voor een goed doel zijn officieel gezien namelijk geen verkopers en zullen dan waarschijnlijk alsnog aanbellen, tenzij er staat "nee, geen collecte's."

En verder: ik heb in ons team van 27 wervers één vervelende jongen zitten, waarvan ik vind dat hij bijdehand aan de deur staat. Voor de rest vallen 90% van ons mee, echt waar. :D
Als iemand tegen mij zegt "joh, ik heb geen interesse, maar ik wens je verder veel succes" vind ik dit helemáál niet erg en wens ik je met een glimlach een fijne dag!
En ja, ik snap dat in sommige wijken veel gecollecteerd en aangebeld wordt en ja, ik snap dat dat vervelend kan zijn. Maar dat is geen reden om chaggarijnig te doen, me uit te schelden (ja, echt) of me onjuist te behandelen.
Dus wens ons gewoon succes, dan zijn we even goede vrienden en gaan we het bij je buren proberen. :j


Zo'n pas is ook te vervalsen. Collecte prima, geef altijd, maar mijn gegevens aan de deur mee geven, nee dank je.
Wel jammer dat er mensen zijn onbeschoft worden. Lijkt mij geen leuk werk.


Klopt zo'n pas is altijd te vervalsen, net als je jassen en weet ik het wat :j Maar juist collectebussen zijn helaas ontzettend fraudegevoelig dus de kans op oplichting bestaat áltijd..

En ja, sommige mensen zijn echt erg onbeschoft en daar schrik ik van. Er is meerdere malen met ziektes naar mijn hoofd gesmeten met als toppunt "ik hoop dat jij, je hele familie en vrienden sterven aan kanker, k*twijf." Tja. :')
Gelukkig heb ik gemiddeld maar één keer per shift iemand die echt onredelijk is, de deur dichtsmijt of ronduit onaardig is. Op een dag waarop ik 250/300 huizen afloop, valt dat dus echt mee.

Ik word zeker tien keer zo vaak ergens binnen gevraagd, "och meissie het is koud he, kom maar binnen krijg je een kop thee" :D, een koekje of wat dan ook. En nee, die mensen steunen écht niet allemaal maar zijn gewoon ontzettend vriendelijk, en dat maakt me blij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Vreemde wijze van collecteren aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:21

Ik heb voorheen altijd voor de Nierstichting gecollecteerd.
Bij voorkeur ging ik dan lopen wanneer het regende, waaide of (nog beter) een combinatie daarvan met onweer O:) Dan leek ik 'sielugh' en werd er spontaan meer gedoneerd }>

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:41

Liesje1611 schreef:
Klopt zo'n pas is altijd te vervalsen, net als je jassen en weet ik het wat :j Maar juist collectebussen zijn helaas ontzettend fraudegevoelig dus de kans op oplichting bestaat áltijd..


Zeker, maar bij een normale collectebus ben je dan een paar euro kwijt of wat je maar geeft, verder niets. Iemand die met je gegevens aan de haal gaat... dat kan heel veel gedoe geven en veel meer kosten.

Anoniem

Re: Vreemde wijze van collecteren aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:23

Wauw, ik wist niet dat dit in Nederland zo een probleem is. Serieus, wekelijks aan de deur? Ik mag er niet aan denken. Maar goed, wij hebben een bel die niet is aangekoppeld, dus hier hebben ze ook weinig succes.

Jis_

Berichten: 11588
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 17:08

Shadow0 schreef:
Liesje1611 schreef:
Klopt zo'n pas is altijd te vervalsen, net als je jassen en weet ik het wat :j Maar juist collectebussen zijn helaas ontzettend fraudegevoelig dus de kans op oplichting bestaat áltijd..


Zeker, maar bij een normale collectebus ben je dan een paar euro kwijt of wat je maar geeft, verder niets. Iemand die met je gegevens aan de haal gaat... dat kan heel veel gedoe geven en veel meer kosten.


Precies. Ik bedank vriendelijk...en in een bus doe ik 2 euro, zijn vaak dezelfde mensen ook met collecte.

Heb zelf ook wel eens gelopen voor Jantje Beton, klein kind mee op zijn 3 wieler en dan heb je ook wel leuke aanspraak. :D

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 19:09

Hier net weer eentje. Brandwondenstichting. Ik word er beetje moe van eigenlijk. Heb gewoon nee gezegd en toen draaide ze meteen om en was ze weg.

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Vreemde wijze van collecteren aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 19:41

Heel vervelend ja, dat gebedel aan de deur. En het verbaasd me nog meer dat er blijkbaar ook nog verwacht wordt dat je de bedelaar op een bepaalde manier afwijst? Terwijl ze ongevraagd aan mijn deur staan, erg apart.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Vreemde wijze van collecteren aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 19:49

Ik verwacht dat mensen normaal en vriendelijk met elkaar omgaan. :j

Ik vind de jongen bij het tankstation die vraagt "we hebben nu Stimorol Sportlife kauwgom in de aanbieding.. Echt niet? 2 voor de prijs van 1!" Ook irritant, maar hoe moeilijk is het om vriendelijk "neehoor, dankjewel, werkze!" Te zeggen en weg te lopen?

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Vreemde wijze van collecteren aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 19:50

Een tankstation loop ik zelf binnen, nogal wiedus dat men mij daar iets extra wil verkopen. Maar in mijn eigen huis hoef ik niet lastig gevallen te worden door bedelaars van wat voor doel/stichting dan ook. Als ik de behoefte voel iets te doneren weet ik zelf de weg wel.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Vreemde wijze van collecteren aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 19:53

Iets niet willen doneren en vriendelijk doen staat wat mij betreft los van elkaar, hoor. :')

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Vreemde wijze van collecteren aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 19:55

Ik vind het ook niet vriendelijk om een ander ongewenst thuis lastig te vallen met gebedel.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 20:01

Ik heb het 2 keer gedaan met automatische overschrijving. Een keer voor het Rode Kruis, aangesproken op straat. En 1 keer iemand van de Cliniclowns aan de deur gehad. Ik vond dat ik dat geld zeker kon missen daarvoor want ik vond het beide mooie initiatieven En het gebeurt hier ook niet alle dagen dat er iemand aan de deur staat. Het is heel netjes gegaan. Gaf mijn gegevens, beide keren aangeduid voor het minimumbedrag van 10 euro per maand en dat kon ik elke maand opzeggen. Ik kreeg van beide heel mooi mailtjes, van het Rode Kruis eens een foldertje met hun vorderingen (en uiteraard of ik niet ook wat extra voor andere projecten van hun wou doneren :+ ), Cliniclowns belde ook eens na of alles goed verlopen was na de inschrijving en of ik geen klachten oid ergens had.

Alleen na deze twee ervaringen heb ik wel besloten dat ik het niet meer als automatische opdract wil doen, en als ze niet eenmalig geld aannemen ze pech hebben. Want het nadeel was natuurlijk "oh ja, dat moet ik ook nog eens opzeggen..." en dan ben je weer vlug een maand verder, en nog eentje, als je denkt "moet ik toch eens dringend werk van maken". Daar rekenen ze natuurlijk ook een beetje op.

Uiteindelijk toch beide opgezegd. Rode Kruis ging direct perfect, kreeg een brief terug dat ze mijn opzegbrief ontvangen hadden, bedankte voor de steun en dat ze het vanaf de volgende maand zouden annuleren.
De cliniclowns bleken mijn aangetekende brief niet te hebben afgehaald. Maar die heb ik toen een gewoon mailtje gestuurd, en dat is ook toen direct in orde geraakt. Dus op dat gebied geen enkele klacht.

Later hoorde ik wel dat er ook oplichters rondgingen die zich voordeden als het Rode Kruis, in notabena dezelfde stad als waar ik aangesproken werd. Maar gelukkig was het van mij wel allemaal in orde.