Je hebt je hele leven nog

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:20

Ook ik heb enorm veel bewondering voor mensen zoals jou!!!
Juist doordat ze vaak nog maar zo kort te leven hebben, ben je zo nauw bij ze betrokken, dat je daar wel echt goed tegen moet kunnen om steeds weer afscheidt te moeten nemen. Mijn moeder heeft thuis mogen sterven. Ruim 40 verschillende mensen van de thuiszorg/zorgteam heeft ze gehad. En stuk voor stuk fántastische mensen!!!
Zelf ben ik bijna niet ouder geworden dan 33 en hoeveel geluk ik heb gehad dat ik er zo uitgekomen ben als dat ik ben, ging het op m'n 41 weer bijna mis.
Ik snap werkelijk niet dat er mensen zijn die echt moeite hebben als ze een jaar ouder worden..... Ik ben blij met ieder jaar wat ik erbij krijg....

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:23

Wauw respect voor jouw, heel eerlijk ik zou dat werk niet kunnen.
Maar het drukt je wel weer met je neus op de feiten dat het belangrijk is dat er mensen zijn zoals jij.
Zwaar maar wel heel dankbaar werk.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:26

Wat een mooi aangrijpend bericht ts :(:)
En wat heb je dan een zwaar beroep en wat kun je nog veel betekenen voor iemand.
Ik denk ook dat dit een van de belangrijkste dingen in het leven is.
Dat je betekenis kunt geven aan je leven en dat van een ander, het doel is niet zoveel mogelijk geld vergaren of alleen voor jezelf zorgen of van iedere dag genieten alsof het je laatste is.

Ik snap van dat laatste wel de achterliggende gedachte maar niet alle dagen zijn mooi, sleur hoort erbij en verdriet en boosheid en teleurstelling ook, wanneer dat geen ruimte meer krijgt omdat je iedere dag moet leven alsof het je laatste is en dus mooi fantastisch moet zijn, dan leg je een enorme druk op jezelf.
Iedere dag even stil staan bij de mooie dingen die je meemaakt, dingen die goed zijn gegaan lijken mij al een enorme positieve boost in je leven.

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:33

Bedankt Onali, voor het wakker schudden en het besef.
Bedankt Onali, voor het werk dat je doet. Ik heb ongelooflijk veel respect voor wat jij en je collega's doen.
Mensen zoals jullie zouden er veel meer van moeten zijn.

Heel veel sterkte met alle mensen die je nog mag helpen.

Anoniem

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:41

Mooi geschreven TS.
Het is soms een moeilijke balans om je aan de ene kant te laten raken door zulke verhalen, omdat ze je wakker schudden om bewust te leven, terwijl je aan de andere kant ook niet zo geraakt wil worden dat je bang word.

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:48

Wat een mooi en sprekend bericht!
Ik werk als verpleegkundige in een ziekenhuis. Maar werken in een hospice of met terminale patienten lijkt mij het mooiste/dankbaarste wat er is. De patient op een waardige manier begeleiden naar het einde.

Uiteraard lijkt het me ook heel zwaar. En hoe jij het omschrijft is precies hoe ik het me voorstel.

Dus dank voor je bericht. Nu weet ik weer meer dat die kant zeker is waar ik heen wel.

Ook dank voor de mooie boodschap. We staan er mi te weinig bij stil dat het leven ook een einde kent en genieten dan ook te weinig van de kleine dinqen.

pluimpje

Berichten: 698
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Tussen de grassprietjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:52

Bedankt voor je bericht!

Ontzettend veel respect voor mensen zoals jij die anderen begeleiden in de laatste levensfase. Ongeacht de leeftijd van deze mensen.

Laat weer zien dat wij gezonde mensen dankbaar moeten zijn voor het feit dat we gezond zijn en een gezond leven niet vanzelfsprekend is...

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:52

Ik ben iets losser gaan leven. Was eerst een oppoter en alles was voor later. Ik probeer nu de dingen te doen die ik wil zonder de toekomst uit het oog te verliezen. Zeker toen ik 24 was kreeg mijn beste vriend kanker dan ga je anders tegen het leven kijken. Inmiddels ben ik mn jeugdvriendin eraan verloren en een paar jaar geleden iemand door een ongeluk. Het verandert je kijk op het leven. Ik probeer hierin een evenwicht te vinden.

En wat knap dat je dit werk kan doen. Ik ben ook alleen wonend en dacht ook van goh hoe zou dat bij mij moeten...?

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:06

Jij doet ontzettend mooi werk, ik heb het zelf ook gedaan. Hospice lijkt mij ook enorm mooi werk om te mogen doen. Nu word ik weinig met de dood geconfronteerd (SEH), maar blijf het erg boeiend vinden.
De gedachte dat ik inmiddels mijn leeftijd heb mogen bereiken maakt mij heel dankbaar. Vaak zeg ik tegen hoogbejaarde patiënten dat ik hun leeftijd nog moet zien te halen.
Maar een jong mens wat al het leven moet laten is en blijft natuurlijk dieptriest. Fijn dat jij ze daarin kan bijstaan TS!

Shivatjuh01

Berichten: 1912
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:36

Mijn opa heeft in een hospice gelegen. Wat zag ik er tegenop toen ik hoorde dat hij daarheen moest.

Maar eenmaal daar, zat hij aan z'n tafel, badjas aan, peukie erbij. Helemaal happy en op zijn plek.
Dat deed me zo goed om te zien. Hij heeft daar ongeveer twee maanden gelegen en ik heb daar enorm veel tijd doorgebracht. Nachten lang heb ik naast hem gezeten en 'gewaakt'. Alles mocht, alles kon, niets was teveel voor het personeel daar. Dat zal ik nooit vergeten. Het was een heerlijke plek met een helaas vreselijk gevolg. Maar ik ben zo blij dat hij daar heeft mogen liggen. Echt respect voor mensen zoals jij!

Je huidige situatie lijkt me inderdaad echt vreselijk. Mijn opa was 76 en natuurlijk wil je ze dan nog niet kwijt. Maar 21, jeetje.. Ik ben 27 en heb dus ook al meer 'leven' gehad dan dat de betreffende persoon. Heel veel sterkte en kracht gewenst!

En wat je zegt klopt. Leef! Geniet! Want zoals ze letterlijk zeggen, niemand heeft je morgen beloofd.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:40

TS wat een mooie post. Heel fijn dat jij zulk goed werk verricht.

Mijn opa had ook zulke lieve mensen om hem heen. De tijd in het hospice heeft niemand daardoor als naar ervaren.

Je hebt helemaal gelijk dat je meer van het "nu" moet genieten. Alleen soms door de drukte schiet dat er bij in. Ik ga er in ieder geval weer meer bij stilstaan.

Anoniem

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:48

Sterkte, weet dat het moeilijk werk kan zijn! Ik kan altijd goed afstand houden maar soms word het je teveel en dat is normaal want je bent mens :(:)

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:46

Bedankt voor deze post en het delen van wat je meemaakt. Het besef dat het elk moment afgelopen kan zijn is een heftige, maar o zo waar. Liefde is uiteindelijk alles wat een mens nodig heeft, dat blijkt wel. Veel sterkte

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:38

Heel mooi geschreven.
Onbetaalbaar zijn de mensen in jouw werk <3

luuntje

Berichten: 13971
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:20

Echt petje af voor mensen die in een hospice werken.
Sowieso voor mensen die in de zorg werken.
Ze kunnen een lichtpuntje zijn aan iemands bed.

Gezond oud worden is niet voor iedereen bereikbaar helaas.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:32

Enorm relativerend werk, lijkt me.

Moeilijk maar ook eervol.

Mijn tante werkt ook in een hospice, toen mijn moeder overleed hebben we zo enorm veel steun aan haar en mijn andere tante (verpleegster) gehad <3
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 11-10-17 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:34

Heel veel respect voor jou!!!

Ik zou dit werk echt niet aankunnen, daarom echt een petje af voor jou en jouw collega's.

Klopt, je moet in het nu leven en dat doe ik dan ook.

Helaas is gezond oud worden niet voor iedereen weggelegd en dat is verschrikkelijk.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 11-10-17 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:35

Bedankt voor het delen.
Je bericht is mooi en triest tegelijk...

Ik heb heel veel respect voor mensen met jou baan, wat moet dat heftig zijn.
Veel sterkte en kracht om je werk te blijven doen!

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 19:07

Oh wow, ik had zoveel reacties niet verwacht , wilde de situatie gewoon even van me af schrijven.

Het is zeker mooi werk, je krijgt er heel veel voor terug. Afgelopen nacht vroeg mn cliënt dus of ik binnenkort weer spareribs mee wilde nemen. (had dat vorige week spontaan gedaan omdat het 1 van de weinige dingen is die hij nog met smaak kan eten)

Ik zit trouwens bij mensen thuis en af en toe in de hospice hier in de buurt.


Ik ben zelf door mn werk over dingen anders gaan denken, het overlijden, de begrafenis, het laatste stukje, leeftijden, het verleden (WO 2) allerdaagse dingen. Ik praat er gemakkelijk over met mijn ouders en bij mijn paarden kan ik alles lekker loslaten. Vooral in het begin deed ik dat veel, inmiddels is die behoefte wat minder geworden.

Je kan ook hele interessante gesprekken voeren met de uitvaartondernemers, zijn vaak ontzettend leuke mensen ook met hele mooie en grappige verhalen, maar ook met de HAP maak je leuke dingen mee. En er zit soms echt wel wat eye candy bij :') Of het voorstellen van dr. Pannenkoekhuis .....arts. Duurde even voordat het kwartje viel. Familie stond al achter me te gniffelen :=

Vaak als de familie in de lach schiet omdat er een leuke herinnering boven komt schrikken ze gelijk. Oh jee lachen kan nu echt niet. Dan stel ik ze gerust dat er geen goed of fout is, huilen doe je toch wel en juist dat lachen is zo belangrijk, herinneringen ophalen.

In mijn eerste jaar overleed mijn eigen opa en ik was zo boos en teleurgesteld dat ik niet bij die laatste paar uur aanwezig mocht zijn. Mn moeder vertelde dat het heel mooi is geweest, ze hebben gelachen, gehuild. Ondanks dat mn opa het niet meer mee kreeg was hij centraal in al hun verhalen.
Nog geen half jaar later zat ik bij een familie en die deden inderdaad hetzelfde. Ik heb met ze mee zitten lachen en ja ik heb ook wat traantjes weg moeten pinken, maar wat een bijzondere verhalen kwamen er los.
Ik zei toen later tegen mn moeder, ik heb het dan niet mee mogen maken met opa, maar ik heb mijn eigen verdriet kunnen verwerken bij deze mensen. En daar ben ik ze erg dankbaar voor geweest.

Ja het is met tijden echt emotioneel heel zwaar, maar alles wat je ervoor terugkrijgt is net zo belangrijk. Ik mag deel uitmaken voor die laatste uren/ dagen van hele mooie families en dat maakt het voor mij zo ontzettend mooi.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:32

Ik heb toch altijd zo veel respect voor mensen zoals jij, die zulke banen dag in dag uit uit kunnen voeren en de client altijd op 1 zetten. echt knap!

Bedankt voor het delen, en me weer even een momentje te laten realiseren wat echt belangrijk is in het leven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:35

Volgens mij heb jij de meest prachtige verhalen. En mensen met jouw werk kunnen voor nabestaanden een ontzettend groot verschil maken in de beleving van de laatste tijd en verdere rouwverwerking.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:25

Heftig. helaas kom ik in mijn werk ook veel (te) jonge mensen tegen met heftige aandoeningen en verhalen die ze hebben meegemaakt wat eigenlijk niet zou moeten mogen op zon jonge leeftijd.

Ik ben dan zo blij dat mij zulke gruwelijke dingen bespaart zijn gebleven en ik doe altijd alles in mijn kunnen om het zulke mensen toch net even iets makkelijker te maken.
Ik vind het zo lastig om me in te leven in dergelijke situatie, omdat je simpelweg niet kunt weten heo zoiets voelt. hOe het voelt om iedere dag met hun pijn en trauma om te moeten gaan.

Ook denken we vaak 'ik weet dat het elk moment gebeurt kan zijn of er iets kan gebeuren...' maar toch is het een ver van je bed show tot er iets daadwerkelijk gebeurt. Ik denk dat je ook niet anders kunt.
je weet pas hoe iets is of voelt als je het zelf meemaakt.

Of je nu wilt of niet.
Helaas is voor sommigen het geluk niet altijd aanwezig.
hOe het komt kun je je afvragen.