Jongen met psychische problemen opgevangen, maar wat nu?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:16

Ik zou idd heel snel een afspraak bij een psych gaan regelen :j En dan met de Psych erbij duidelijke afspraken maken over hoe verder en een eind datum dat hij bij jou woont. Ook maatschappelijk werk en de gemeente kun je een contacteren :j

Het is een rare situatie waar je bent ingerold, want ik kan me best voorstellen hoe zoiets dan onstaat... Je wilt iemand ook niet keihard laten vallen in zijn dieptepunt. Ik hoop dat jullie snel een goede oplossing vinden voor hem!

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!


BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Jongen met psychische problemen opgevangen, maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:49

Misschien hard maar geef hem een week om vervangend onderdak te vinden en anders schop je hem op straat. Ik lees drugsgebruik, draaien,liegen , grof geweld, zelfverminking. En jij als gewone meid zonder opleiding hiervoor moet hier mee dealen?? Geloof me, wanneer jij een tijdsbestek gaat noemen wanneer hij weg moet zijn dan kun je er op rekenen dat hij niet zo vriendelijk meer voor je is en het allemaal wat minder leuk word. Hij zal je ongetwijfeld gaan manipuleren zodat hij langer bij je kan wonen. Hebben jullie in Belgie zoiets als begeleid wonen? Want hij moet zo snel mogelijk bij je weg.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:05

bigone schreef:
Misschien hard maar geef hem een week om vervangend onderdak te vinden en anders schop je hem op straat. Ik lees drugsgebruik, draaien,liegen , grof geweld, zelfverminking. En jij als gewone meid zonder opleiding hiervoor moet hier mee dealen?? Geloof me, wanneer jij een tijdsbestek gaat noemen wanneer hij weg moet zijn dan kun je er op rekenen dat hij niet zo vriendelijk meer voor je is en het allemaal wat minder leuk word. Hij zal je ongetwijfeld gaan manipuleren zodat hij langer bij je kan wonen. Hebben jullie in Belgie zoiets als begeleid wonen? Want hij moet zo snel mogelijk bij je weg.


Nja dit dus. Ik denk dat je vooral jezelf in bescherming moet nemen hier. Niet hem. Want dat is teveel, en voor jou veel te veel risico. Het is NIET jouw taak om hem beter te maken, dat kan hij alleen zelf.

Pseudea
Berichten: 14
Geregistreerd: 02-10-17

Re: Jongen met psychische problemen opgevangen, maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-17 09:59

We gaan straks naar de huisarts, om te bekijken waar hij verder hulp kan krijgen. Daarna wil ik graag even binnenlopen op het Centrum Algemeen Welzijnswerk om te kijken of hij eventueel tijdelijk terecht kan in een jongerenopvang/crisisopvang/...

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Jongen met psychische problemen opgevangen, maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:29

Naar de psychiater sturen kan, maar uit mijn ervaring zijn dit soort mensen al van instantie naar instantie geweest, waardoor het vertrouwen in de hulp weg is.
Dat hij nu contact heeft met jou is stap 1. Hij heeft iemand die voor hem klaar staat en er voor hem is. Dat hij liegt en dingen verzint voor aandacht kan, maar vooral niet te serieus op in gaan.
Ik zou als ik jou was eens kijken naar een jongerencentrum. Zo heb je hier in Groningen bijvoorbeeld Jimmy's. Jongeren die in de problemen zitten kunnen daar zo naar binnen lopen en krijgen proffesionele hulp. Niet op de psychologenmanier, maar qua dagbesteding. Ze kunnen daar in de organisatie hun steentje bijdragen door bijv te helpen bij gast lessen, met mensen in gesprek gaan etc. Mijn ervaring met dit soort instellingen is ontzettend goed!

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Pseudea
Berichten: 14
Geregistreerd: 02-10-17

Re: Jongen met psychische problemen opgevangen, maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-17 11:03

Bedankt Eline_S_S, dat is ook de reden waarom ik deze namiddag met hem wil gaan informeren of hij in de jongerenopvang terecht kan. Zodat hij weer wat structuur krijgt in zijn leven, en niet langs de straat gaat rondzwerven of zich weer in de problemen werkt. Want als hij zich gewaardeerd of nodig voelt wil en kan hij wel zijn best doen.
Doordat hij zo liegt en manipuleert ben ik altijd heel voorzichtig om hem te geloven. Maar ik ben intussen wat meer over hem te weten gekomen, en heb ontdekt dat bepaalde zaken helaas wel echt gebeurd zijn. Het gaat om een jongen met ernstige trauma's uit zijn kindertijd, die is opgegroeid in een zeer disfunctionele gezinssituatie. Hij heeft volgens mij echt nood aan een plek waar hij veiligheid en structuur leert kennen, maar maakt het door zijn gedrag onmogelijk om hem op lange termijn te helpen.

Ik voel me machteloos, ik wil hem graag helpen om zijn leven op de rails te krijgen maar dat maakt hij zelf bijna onmogelijk. En ik ben er echt van geschrokken hoeveel gaten er in ons sociaal vangnet zitten, waardoor iemand als hij nergens op de juiste manier geholpen wordt.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Jongen met psychische problemen opgevangen, maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:17

Pas wel even op met al die verhalen die hij vertelt, je hoort het van zijn kant en hij heeft bewezen dat hij liegt en bedriegt. Dus laat je niet inpalmen, ik proef nu al heel veel medelijden met zijn situatie, niet doen!!!

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:43

Pseudea schreef:
Ik voel me machteloos, ik wil hem graag helpen om zijn leven op de rails te krijgen maar dat maakt hij zelf bijna onmogelijk. En ik ben er echt van geschrokken hoeveel gaten er in ons sociaal vangnet zitten, waardoor iemand als hij nergens op de juiste manier geholpen wordt.


Ja, weet niet of er in België net zo bezuinigd is al in Nederland maar de gaten zijn schrikbarend. Gevolg veel mensen die met ernstige psychische problemen niet geholpen worden met veel gevolgen voor de maatschappij.

Ik vind dat je in ieder geval een groot hart hebt en je doet wat je kunt. Misschien ben jij de strohalm die deze jongen nodig heeft om zijn leven wel op de rit te krijgen. Hopelijk lukt het ook om passende hulp te krijgen!

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Pseudea
Berichten: 14
Geregistreerd: 02-10-17

Re: Jongen met psychische problemen opgevangen, maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-17 08:23

bigone, ik ben heel voorzichtig om hem te geloven. Maar de verhalen uit zijn kindertijd heeft hij me niet zelf verteld, die heb ik gehoord van iemand die de jongen en zijn ouders al heel lang kent. Deze persoon heeft zelf contact met me gezocht, omdat zij vond dat de situatie niet houdbaar is voor mij en dat er iets moet gebeuren. Zo ben ik ook te weten gekomen dat hij als kind zulke traumatische ervaringen heeft meegemaakt.

Ik ben gisteren met de jongen naar de huisarts geweest en naar het Centrum Algemeen Welzijnswerk. De huisarts heeft in de eerste plaats geluisterd, en heeft ons doorgestuurd naar een aantal instanties die ons kunnen helpen bij de zoektocht naar onderdak en psychiatrische hulp. Hij staat op dit moment aangemeld voor jongvolwassenenopvang, waar hij tijdelijk onderdak kan krijgen en begeleid zal in de zoektocht naar werk, een eigen woonplaats en hulp.

Het is een moeilijke dag geweest, maar het heeft wel wat opgeleverd. Hij kwam zelf met het voorstel om zich te laten opnemen, en zich te laten helpen met zijn psychische problemen. Dat is een heel grote stap voor hem, want eerder heeft hij nog nooit enige bereidheid getoond om hulp te zoeken.
Nu hoop ik vooral dat hij hiermee doorgaat, dat hij zich ook laat helpen. Want volgens mij heeft hij dat echt wel nodig. En ik hoop ook dat hij gauw ergens terecht kan. Ik hoop echt dat hij er door deze stap in slaagt om met zijn problemen te leren omgaan, dat hij de relatie met zijn ouders kan herstellen en dat hij uiteindelijk ook in staat is om zijn verantwoordelijkheid op te nemen en een leven op te bouwen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Jongen met psychische problemen opgevangen, maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:26

Hou er wel rekening meevdzt het even kan duren voor er ergens plaats is. En dan spreek ik niet over een week of 2 weken.

spatter

Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:47

TS ik vind het heel knap en dapper dat je hem hebt opgevangen.
Vraag me alleen af wat er gebeurd was als jij hem niet in huis had genomen, dan was hij namelijk daar gebleven en had hij wel gelijk de juiste hulp gehad.
Hij mocht immers alleen weg als er opvang was.

Verder heb ik het idee dat hij nu van alles belooft en bereid is mee te werken om te zorgen dat jij goedgezind blijft en hij zo langer bij jou kan blijven.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat er op jonge leeftijd van alles gebeurd is en snap dus niet dat er in zijn jongere jaren niet wat gedaan is met hulpverlening.
Nu is hij volwassen en kan hij alles weigeren.
Zijn ouders staan wat mij betreft dus ook niet zuiver in de situatie.
Waarom is er geen hulp geweest voor hem toen hij jonger was?

Ik wil je vooral veel sterkte en wijsheid toe wensen, je bent een goed mens, hopelijk wordt dat niet geschaad :(:)

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

tengeltje11
Berichten: 7078
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Jongen met psychische problemen opgevangen, maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:00

Ik zou eerst ook eens horen bij het OCMW.
Daarnaast idd een cgg contacteren.
Die zijn heel open,betaalbaar en vrij,dus zal de stap,om daar te starten met therapie voor hem waarschijnlijk kleiner zijn.en volgens mij gaan ze je daar ook kunnen helpen met het uitstippelen van een vervolgplan.

Lijkt me enorm heftig.
Zorg vooral dat je jezelf hier niet in verliest TS....

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:14

spatter schreef:
TS ik vind het heel knap en dapper dat je hem hebt opgevangen.
Vraag me alleen af wat er gebeurd was als jij hem niet in huis had genomen, dan was hij namelijk daar gebleven en had hij wel gelijk de juiste hulp gehad.
Hij mocht immers alleen weg als er opvang was.

Verder heb ik het idee dat hij nu van alles belooft en bereid is mee te werken om te zorgen dat jij goedgezind blijft en hij zo langer bij jou kan blijven.


Dat zijn ook mijn gedachten. Ik heb er een hard hoofd in maar ik hoop voor TS en die jongeman dat ik het mis heb en hij daadwerkelijk voor professionele hulpverlening zal kiezen.

TS, hou er wel rekening mee dat het mogelijk is dat jouw hulp niet werkt, hoezeer je ook je best doet. Dat wil niet zeggen dat je het niet moet geven/doen, maar het is verstandig als je voor jezelf een slag om de arm houdt.

koeien op de weg...

Zoolgangster

Berichten: 9540
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:36

spatter schreef:
TS ik vind het heel knap en dapper dat je hem hebt opgevangen.
Vraag me alleen af wat er gebeurd was als jij hem niet in huis had genomen, dan was hij namelijk daar gebleven en had hij wel gelijk de juiste hulp gehad.
Hij mocht immers alleen weg als er opvang was.


Verder heb ik het idee dat hij nu van alles belooft en bereid is mee te werken om te zorgen dat jij goedgezind blijft en hij zo langer bij jou kan blijven.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat er op jonge leeftijd van alles gebeurd is en snap dus niet dat er in zijn jongere jaren niet wat gedaan is met hulpverlening.
Nu is hij volwassen en kan hij alles weigeren.
Zijn ouders staan wat mij betreft dus ook niet zuiver in de situatie.
Waarom is er geen hulp geweest voor hem toen hij jonger was?

Ik wil je vooral veel sterkte en wijsheid toe wensen, je bent een goed mens, hopelijk wordt dat niet geschaad :(:)



Het is ons ook overkomen, dat een schoonfamilielid op de PAAZ verbleef, maar binnen de kortste keren weer bij ons op de stoep stond, want door een samenloop van omstandigheden zaten wij in die persoon haar huis omdat ons eigen huis uitgerekend die dag gerenoveerd werd. (Plus dan konden we voor haar kat zorgen) Zij zat toen net op de PAAZ afdeling... maar zodra men daar hoorde dat er familie in haar huis zat (ja, een paar dagen logeerde :roll: ) stond ze zó met haar grote koffers voor onze neus. Eruit gezet want "ze had familie in huis".

Hadden wij niet bij die persoon op dat moment in huis gezeten, was ze gewoon op die afdeling gebleven... oftewel: iemand in huis halen/of bij iemand in huis zitten in ons geval, kan inderdaad de behandeling op een psychiatrische afdeling in de weg zitten.
Ook mogelijk: zodra de behandeling de patiënt niet zint, verzint deze uitvluchten om weg te komen... en dat wegkomen is makkelijk als je kunt vertellen dat je bij mensen in huis kunt wonen.

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

Pseudea
Berichten: 14
Geregistreerd: 02-10-17

Re: Jongen met psychische problemen opgevangen, maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-17 12:21

spatter, je bent niet de eerste die me dit vraagt. Op de afdeling waar hij zat kon hij echter niet langer dan 3 nachten blijven. En de artsen hadden geoordeeld dat er geen reden was voor een gedwongen opname, dus hij zou toch met ontslag gestuurd worden. Misschien was het niet verstandig van me om hem in huis te halen, maar zijn ouders wilden hem allebei niet opvangen en op dit moment ben ik de enige persoon die met hem kan praten/tot hem kan doordringen. Met mij zijn er nog nooit spanningen geweest en ik wou gewoon een volgende crisis vermijden.
Wat eerdere hulp betreft, daar kan ik je geen antwoord op geven. Maar hij praat heel moeilijk over de trauma's uit zijn jeugd, en in zijn familie wordt er ook niet over het probleem gepraat.

Ik ben me ervan bewust dat ik hem misschien niet zal kunnen helpen, maar daarom probeer ik hem er ook van te overtuigen dat hij professionele hulp nodig heeft. En ik ben er heel duidelijk over geweest dat hij niet permanent bij me kan blijven.
Hij heeft zelf gebeld voor een intakegesprek in een kliniek, en gelukkig kunnen we daar vandaag nog terecht. Het lijkt er voorlopig dus op dat hij het wel serieus neemt. Ik hoop echt dat hij dit doorzet, en dat ze hem daar zullen kunnen helpen.

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:35

Ts ik wil je toch even complimenteren!! Alhoewel ik alle eerdere waarschuwingen snap van andere bokkers kan het hem ook heel erg helpen dat er nu gewoon iemand is die in hem vertrouwd, en die hem vertrouwd. Dit kan nu net dat steuntje zijn wat hij nodig heeft.

Tuurlijk moet je goed blijven opletten, maar hij zal het gelijk door hebben als je er sceptisch in staat, en dan kunnen vervallen in oud gedrag, aangezien hij het gevoel krijgt dat jij toch denkt dat hij faalt, waarom zal hij dan nog zn best doen?

Ga zo door ts! Dikke pluim voor jou :)

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

Zoolgangster

Berichten: 9540
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:03

Monster_tos schreef:
Ts ik wil je toch even complimenteren!! Alhoewel ik alle eerdere waarschuwingen snap van andere bokkers kan het hem ook heel erg helpen dat er nu gewoon iemand is die in hem vertrouwd, en die hem vertrouwd. Dit kan nu net dat steuntje zijn wat hij nodig heeft.

Tuurlijk moet je goed blijven opletten, maar hij zal het gelijk door hebben als je er sceptisch in staat, en dan kunnen vervallen in oud gedrag, aangezien hij het gevoel krijgt dat jij toch denkt dat hij faalt, waarom zal hij dan nog zn best doen?

Ga zo door ts! Dikke pluim voor jou :)




Het is zeker belangrijk je niet sceptisch te tonen, maar het is wel goed naar je eigen gezonde verstand te luisteren. En héél belangrijk blijft te beseffen dat die jongen als een blad aan een boom kan omdraaien zodra hij concreet een datum hoort waarop hij de deur uit moet zijn. Al zou het maar komen doordat hij dan in paniek raakt.
Het hoeft niet, maar het KAN... en mocht zoiets dreigen te gebeuren is het handig hulp achter de hand te hebben.
Maar hoe dan ook is het inderdaad top dat je iemand probeert te helpen, TS!

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

Zoolgangster

Berichten: 9540
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:09

Zoolgangster schreef:
Monster_tos schreef:
Ts ik wil je toch even complimenteren!! Alhoewel ik alle eerdere waarschuwingen snap van andere bokkers kan het hem ook heel erg helpen dat er nu gewoon iemand is die in hem vertrouwd, en die hem vertrouwd. Dit kan nu net dat steuntje zijn wat hij nodig heeft.

Tuurlijk moet je goed blijven opletten, maar hij zal het gelijk door hebben als je er sceptisch in staat, en dan kunnen vervallen in oud gedrag, aangezien hij het gevoel krijgt dat jij toch denkt dat hij faalt, waarom zal hij dan nog zn best doen?

Ga zo door ts! Dikke pluim voor jou :)




Het is zeker belangrijk je niet sceptisch te tonen, maar het is wel goed naar je eigen gezonde verstand te luisteren. En héél belangrijk blijft te beseffen dat die jongen als een blad aan een boom kan omdraaien zodra hij concreet een datum hoort waarop hij de deur uit moet zijn. Al zou het maar komen doordat hij dan in paniek raakt.
Het hoeft niet, maar het KAN... en mocht zoiets dreigen te gebeuren is het handig hulp achter de hand te hebben.
Verder denk ik dat het belangrijk blijft dat die jongen een diagnose krijgt... juist omdat hij niet in staat is te werken of zijn leven op orde te krijgen. Met een diagnose komt er (financiële) hulp ter beschikking, zo werkt dat in NL tenminste wel.

Dat maakt het ook eenvoudiger voor hem om te accepteren dat hij uiteindelijk toch je huis uit moet. Nu valt hij in een gat, als hij direct op straat gezet wordt, en dat doet zelfs bij een "normaal" persoon al behoorlijk wat.
Als hij een diagnose heeft, en recht op een uitkering/hulp zijn leven op orde te krijgen, zal hij de toekomst minder als een zwart gat zien als hij uit huis gaat.

Maar hoe dan ook is het inderdaad top dat je iemand probeert te helpen, TS!

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

assie

Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Jongen met psychische problemen opgevangen, maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:24

Jeetje wat een situatie zeg.
Ik wil je alleen even melden dat ik je een topper vind dat je dit doet. Heel veel succes en sterkte, want dat ga je nodig hebben.


Mijn eigen ervaringen met iemand die gedwongen opgenomen had moeten worden en veel te snel weer op straat werd gedumpt, zijn overigens vergelijkbaar met wat er in jouw OP staat. Daar is hij helaas niet de enige in.
De zorg is.... bijzonder. Ik verbaas me niet meer, ik verwonder mij slechts

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Pseudea
Berichten: 14
Geregistreerd: 02-10-17

Re: Jongen met psychische problemen opgevangen, maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-17 08:50

Ik ben me bewust van de risico's, en er is iemand aan wie ik altijd hulp mag vragen als er problemen zouden optreden.
En ik ben zeer voorzichtig om te geloven wat hij zegt, maar probeer hem wel te blijven steunen en conflicten uit de weg te gaan. Ik ben zeer voorzichtig met hem.

We zijn gisteren op zijn initiatief naar een psychiatrische kliniek geweest voor een intakegesprek. Vandaag zou worden besproken op welke afdeling hij terecht kan. Eigenlijk had ik niet verwacht dat hij dit zelf zou doorzetten, want meestal wacht hij tot anderen de dingen voor hem oplossen.
Ik was bij het gesprek aanwezig, en vond echt dat hij heel open en duidelijk is geweest over zijn problemen en hulpvraag. Dit is de eerste keer dat hij toegeeft dat hij hulp nodig heeft, en dat hij ook zelf bereid is om er iets voor te doen.

Ik hoop voor hem dat hij ergens terecht kan om zijn onderliggende problemen aan te pakken en met zijn emoties te leren omgaan. Als hij wat stabieler wordt in zijn hoofd zal het ook makkelijker zijn om zijn leven op de rails te krijgen. Ideaal zou volgens mij zijn dat hij na zijn opname terecht kan op de jongvolwassenenopvang, een vorm van begeleid wonen waarbij hij hulp zou krijgen bij het vinden van werk, het opbouwen van structuur in zijn leven en uiteindelijk ook de zoektocht naar een eigen woonplaats.

Majabeestje
Berichten: 3792
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:06

Ik mis de crisisopvang in deze. Het Leger des Heils biedt dit onder andere. De wachtlijsten in de zorg zijn niet kinderachtig, kans dat je een half jaar met deze jongen bij jou thuis zit voordat hij opgenomen kan worden in de GGZ is niet ondenkbaar.
Sterkte!

Pseudea
Berichten: 14
Geregistreerd: 02-10-17

Re: Jongen met psychische problemen opgevangen, maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-17 12:52

Majabeestje, ik heb wel de indruk dat de wachtlijsten in België minder lang zijn dan in Nederland. Meestal kan je na enkele weken of een maand wel ergens terecht.
We wachten nog op nieuws van de kliniek, ik hoop dat we tegen vanavond een idee hebben waar hij terecht kan en wanneer.

In het geval dat er toch lange wachtlijsten zouden zijn staat hij ook aangemeld voor de jongvolwassenenopvang.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:17

Ik zou er niet vanuit gaan dat er bij behandeling gelijk tot opname wordt overgegaan. Dat kan namelijk ook poliklinisch en daar wordt natuurlijk de voorkeur aan gegeven gezien de kosten.

Het traject van het zoeken naar een diagnose en de behandeling daarna kan jaren duren, en in die tijd is de patiënt over het algemeen gewoon thuis, en slechts af en toe opgenomen voor een intensieve behandelperiode (van een paar weken) of wanneer het echt heel slecht gaat.

'Landurige opname' betekent in principe voor een paar weken, en daarna staat hij net zo hard weer bij je op de stoep, en is hij nog alles behalve 'genezen'.

Ik zou dus alle aandacht richten op zijn vertrek, en niet zozeer op behandeling. Voordat jullie daar de vruchten van kunnen plukken ben je jaren verder, áls het ooit al iets gaat opleveren. Psychiatrische stoornissen zijn ingewikkeld en moeilijk te genezen.

Hij is in eerste instantie dakloos, en daarna pas patiënt, zeker omdat hij geen diagnose heeft. Ik zou dus aankloppen bij de gemeente (waar hij ingeschreven staat) voor hulp bij huisvesting. Eerst een dak boven zijn hoofd. De rest komt later.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Jongen met psychische problemen opgevangen, maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:51

Hoe gaat het nu TS? :)

Pseudea
Berichten: 14
Geregistreerd: 02-10-17

Re: Jongen met psychische problemen opgevangen, maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-17 10:07

Frummels, bedankt dat je erachter vraagt.

Gezien de omstandigheden gaat het eigenlijk vrij 'goed'. Voor de opname hebben ze hem doorverwezen naar een afdeling voor jongvolwassenen, waar helaas wel een wachttijd is. Hij staat echter ook op de wachtlijst voor jongvolwassenenopvang (een vorm van begeleid wonen).

Inmiddels zijn we er wel in geslaagd om het contact met zijn ouders weer min of meer te herstellen. We zijn op bezoek geweest bij allebei zijn ouders en hebben een normaal gesprek gehad. Zijn vader zei me dat hij er anders, rustiger, uitzag.
Momenteel ben ik een paar dagen naar het buitenland voor mijn werk, en hij heeft ingestemd om thuis bij zijn vader te gaan slapen. Ik houd mijn hart vast, maar ik hoop echt dat het goed gaat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 0_saskia_0, ComscoreBot, Emmaa_92, Jessica_1998, Jet, Larissa123, Liselot, Majestic-12, Merileth, moeshie, MoniqueT, Monody, Nathalie18x, Nina1999, Nolicapri, rocky_1995, Seventeen, shirleyp, Sintara, waikiki_6, xnaomivdh, YandexBot, Zuidpool29 en 71 bezoekers