Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:24

anjali schreef:
Ik weet wel dat ik half Bokt over me heen krijg,maar ik vind dat als je echt getrouwd bent en zelfs kinderen hebt,dat je dan moet proberen je huwelijk te redden.

Tegen elke prijs? Naïeve gedachte. Ook voor kinderen is het imo beter dat de ouders scheiden als het echt niet meer gaat dan in de stress te moeten leven die een slecht huwelijk/relatie veroorzaakt.


sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:40

En daarbij, volgens mij heeft TS het echt wel geprobeerd hoor.. dit was geen beslissing die in een minuut gemaakt is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:53

anjali schreef:
Ik weet wel dat ik half Bokt over me heen krijg,maar ik vind dat als je echt getrouwd bent en zelfs kinderen hebt,dat je dan moet proberen je huwelijk te redden.


Is dit een grapje of heb je alleen de openingspost gelezen?
Aan dit huwelijk lijkt me niets meer te redden, zeker niet wanneer je als partner je echtgenoot zo voorliegt en bedriegt.
Het beste wat je dan kunt doen is voor jezelf en de kinderen kiezen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:55

Askja schreef:
Anjali, denk je dat koste wat kost bij elkaar blijven voor de kinderen leidt tot een stabiel, gelukkig gezinsleven? Denk je dat kinderen niet haarfijn aanvoelen dat hun ouders eigenlijk niet meer bij elkaar zouden willen zijn? En als ze zich dat realiseren, dat ze zich ook nog eens ten onrechte schuldig gaan voelen?
Kinderen hebben recht op een stabiele thuissituatie, een warm nest; als de sfeer thuis bepaald wordt door een koude oorlog tussen hun ouders kan daarvan geen sprake zijn en dat heeft grote invloed op een kind, op diens zelfbeeld, zelfvertrouwen, kijk op relaties etc.

Ik ben benieuwd naar je argumenten vóór het 'bij elkaar blijven voor de kinderen'. Ik kan ze niet bedenken, tenzij er een bepaalde (religieuze) overtuiging aan ten grondslag ligt.

Dit is inderdaad omdat ik Rooms-Katholiek ben,op de traditionele manier. Ecgter,ook zonder dat heb ik in mijn eigen familie zoveel narigheid van echtscheidingen gezien,vooral voor de kinderen,want na die scheiding gaat het leven door en vanuit die gebroken toestand is het moeilijk weer iets goeds op te bouwen.En, volmaakte mensen bestaan niet,dus als je een nieuwe partner zoekt is daar ook weer wat mee.Maar goed,ik ken ts niet en het gaat me niet echt wat aan dus,maar ik wou toch even een geluid uit de conservatieve hoek laten horen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30196
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:56

Dan hoop ik dat de conservatieve hoek ook luistert.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 19:01

anjali schreef:
Askja schreef:
Anjali, denk je dat koste wat kost bij elkaar blijven voor de kinderen leidt tot een stabiel, gelukkig gezinsleven? Denk je dat kinderen niet haarfijn aanvoelen dat hun ouders eigenlijk niet meer bij elkaar zouden willen zijn? En als ze zich dat realiseren, dat ze zich ook nog eens ten onrechte schuldig gaan voelen?
Kinderen hebben recht op een stabiele thuissituatie, een warm nest; als de sfeer thuis bepaald wordt door een koude oorlog tussen hun ouders kan daarvan geen sprake zijn en dat heeft grote invloed op een kind, op diens zelfbeeld, zelfvertrouwen, kijk op relaties etc.

Ik ben benieuwd naar je argumenten vóór het 'bij elkaar blijven voor de kinderen'. Ik kan ze niet bedenken, tenzij er een bepaalde (religieuze) overtuiging aan ten grondslag ligt.

Dit is inderdaad omdat ik Rooms-Katholiek ben,op de traditionele manier. Ecgter,ook zonder dat heb ik in mijn eigen familie zoveel narigheid van echtscheidingen gezien,vooral voor de kinderen,want na die scheiding gaat het leven door en vanuit die gebroken toestand is het moeilijk weer iets goeds op te bouwen.En, volmaakte mensen bestaan niet,dus als je een nieuwe partner zoekt is daar ook weer wat mee.Maar goed,ik ken ts niet en het gaat me niet echt wat aan dus,maar ik wou toch even een geluid uit de conservatieve hoek laten horen.


Nee, opgroeien in een gezin zonder liefde tussen de ouders en veel ruzie dat is geen narigheid? Een echtscheiding is naar hoor en ik schrik er ook van hoeveel mensen er tegenwoordig scheiden met vaak ook nog eens kinderen. Het lijkt mij echt vreselijk voor de kinderen en het zal ze absoluut geen goed doen.
Maar bij elkaar blijven voor de kinderen gaat vaak ook niet goed. Kinderen voelen en ook dat zal ze absoluut geen goed doen.
Op is soms gewoon echt op. Helemaal als zoals bij TS je partner keihard liegt en het vertrouwen compleet weg is.

noviceh

Berichten: 4764
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 19:05

Anjali, heb je je verdiept in het ziektebeeld narcistische persoonlijkheidsstoornis? Kan je je vanuit daar voorstellen hoe het zal zijn als je met zo iemand moet samenleven? Daar kan die conservatieve hoek niets aan veranderen. Het lijkt mij in ieder geval ontzettend moeilijk! Respect voor ts die in deze situatie voor zichzelf en haar kinderen kiest.

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 19:07

Maar anjali, die vent heeft inmiddels wel meer dan 1 kans verspeelt toch?

Vind je dan ook dat een vrouw bij haar man moet blijven als diezelfde man blijft liegen en bedriegen? Want dat heeft niets met geloof te maken maar wel met onderdrukking en mishandeling op een gegeven moment.

Ik wil je er niet op aanvallen, ben wel benieuwd waar jij de grens trekt als 1 van beide partners duidelijk niet wil of kan veranderen?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 19:11

Ik heb ook zo'n leuke familie die vind dat je moet vechten voor je huwelijk. En dat scheiden absoluut niet mag

Ik ben blij dat mijn moeder toch besloten heeft om weg te gaan bij mijn vader. Vind het zelfs jammer dat ze het niet eerder heeft gedaan. Had een boel ellende gescheeld.

En ouders kunnen nu weer zeer goed met elkaar overweg en zijn nu goede vrienden

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 20:11

Ieder huwelijk rijgt vroeg of laat problemen en uiteraard vind ik dat je daarvoor moet vechten, maar wat TS mee heeft gemaakt en nog steeds meemaakt kan naar mijn weten geen enkel huwelijk aan. Deze situatie is schadelijk voor TS en daardoor ook voor haar kinderen. Het zou niet goed zijn om kinderen op te laten groeien in een milieu waarin liegen en bedriegen 'normaal' gevonden wordt.

TS: 'fijn' dat je achter je beslissing staat. Sterkte en ik hoop dat dingen snel geregeld kunnen worden.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:16

Anjali heeft het over 'een huwelijk proberen te redden'. Dat is wat anders dan 'bij elkaar blijven voor de kinderen'. Als je je huwelijk weet te redden wonen je kinderen dus helemaal niet bij ongelukkige ouders.

(Even los van of dit huwelijk wel of niet te redden is)

senna21

Berichten: 11744
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:29

TS, fijn dat de keuze nu goed voelt. Hopelijk komen jullie snel tot een oplossing die goed werkt voor alle betrokkenen. Sterkte.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:34

Lieve TS.
Ik heb alleen jouw posts gelezen.. meid wat heb ik met je te doen en wat vind ik je dapper!

Hoe gaat het met jouw kinderen?

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:38

Kies voor je zelf en je kinderen. Vooral hun welzijn staat voorop (en heel eerlijk dat kan niet met een liegende en bedriegende vader). Zelfs co-ouderschap in dit geval lijkt mij niet wenselijk met zijn problematiek.

Daarnaast heb jij ook onder de situatie te lijden en dat heeft ook zijn weerslag op het gezin. Zorg dat jezelf in een stabiele omgeving creert voor jou en je kinderen. Dan kun jij straks ook beter je kinderen begeleiden in samenwerking met de GGZ hoe om te gaan met vaders.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:39

anjali schreef:
Ik weet wel dat ik half Bokt over me heen krijg,maar ik vind dat als je echt getrouwd bent en zelfs kinderen hebt,dat je dan moet proberen je huwelijk te redden.

Je weet dat je geloof een mening is en geen feit. 8)7 En dat het bestaan van god twijfelachtig is, laat staan dat je ongelukkig moet blijven voor iets wat niet eens bestaat. :roll:

TinkerTreas

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:08

anjali schreef:
Dit is inderdaad omdat ik Rooms-Katholiek ben,op de traditionele manier. Ecgter,ook zonder dat heb ik in mijn eigen familie zoveel narigheid van echtscheidingen gezien,vooral voor de kinderen,want na die scheiding gaat het leven door en vanuit die gebroken toestand is het moeilijk weer iets goeds op te bouwen.En, volmaakte mensen bestaan niet,dus als je een nieuwe partner zoekt is daar ook weer wat mee.Maar goed,ik ken ts niet en het gaat me niet echt wat aan dus,maar ik wou toch even een geluid uit de conservatieve hoek laten horen.


Mijn ex man heeft ook ernstige psychische problemen. Weet je wat een enorme stempel dat drukt op een gezin?
Er is zoveel rust gekomen bij de kinderen, sinds we uit elkaar zijn. En ze hebben nu goed contact met hun vader en ik ook.
Sorry, maar ik heb weinig begrip voor mensen die zich zo kortzichtig uitlaten. Ik wens niemand deze situatie toe. Maar ga alsjeblieft niet zeggen dat het jammer is voor de kinderen.
Wat denk je dat deze situatie met kinderen doet?

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:35

Wat denk je dat überhaupt een narcistische persoonlijkheidsstoornis voor een effect heeft op kinderen.. echt geen goede basis. Alleen daarvoor al is deze moeder, ts, nu een tijger voor haar kroost. Conservatieve hoek.. mwa ik geloof dat rooms-katholieken (instaties) ook de rechten en basisbehoeften van het kind willen beschermen...(zo dat klinkt anderzijds ook krom.. buiten het misbruik verhaal dan...waar de rechten en welzijn van het kind door de kerk zijn genegeerd)

Niet banketstaaf maar poetsen.

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 06:48

Ook al is haar mening niet populair, ook Anjali heeft het recht om deze te uiten, dames...

Iemand zegt hier van geen co-ouderschap met deze man te doen. Als "kind van" en dus als iemand met ervaring als kind met deze problematiek kan ik wel eerlijk zeggen dat mijn vader op zich wel altijd goed voor mij gezorgd heeft op de momenten dat ik bij hem was en kwam ik daar niets te kort. Het is niet omdat je narcistisch bent, dat je per definitie een slechte vader bent. Ik denk zelfs dat ik nu meer mis op volwassen leeftijd dan vroeger als kind.
Laat ons daar dus geen voorbarige uitspraken over doen, de professionals zullen daar wel een inschatting van maken.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:04

Anjali heeft recht op een eigen mening maar dat heeftiedereen anders ook.
Bovendien vind ik haar mening naar de ts toe zeer ongepast,zeker als ze het topic heeft door gelezen.
Maar....dat is ook maar mij mening ;-)

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:23

Goed van je TS dat je doorzet!

Hoop dat jullie snel rust hebben.

[o]F zegt;"Ik heb ook een pony, maar die is in de hemel".
Je wordt gemist kleine witte vriend.
Rust zacht

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:59

Mavelle schreef:
Anjali heeft het over 'een huwelijk proberen te redden'. Dat is wat anders dan 'bij elkaar blijven voor de kinderen'. Als je je huwelijk weet te redden wonen je kinderen dus helemaal niet bij ongelukkige ouders.

(Even los van of dit huwelijk wel of niet te redden is)

Ja,dat bedoelde ik. En ts is toch ooit vrijwillig met deze man getrouwd,dus er moet liefde geweest zijn.Dat zou toch weer terug te vinden zijn.Wat ik trouwens erg vind is dat er mensen zijn die gaan aanpappen met iemand die al getrouwd is.Dan is de kans nl. groot dat je dat huwelijk kapot maakt.Dat is dan ook de verantwoordelijkheid van de getrouwde persoon natuurlijk,maar mensen zijn vaak zwak en geneigd aan verleidingen toe te geven.

Ianrowan2009

Berichten: 1487
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:31

anjali schreef:
Mavelle schreef:
Anjali heeft het over 'een huwelijk proberen te redden'. Dat is wat anders dan 'bij elkaar blijven voor de kinderen'. Als je je huwelijk weet te redden wonen je kinderen dus helemaal niet bij ongelukkige ouders.

(Even los van of dit huwelijk wel of niet te redden is)

Ja,dat bedoelde ik. En ts is toch ooit vrijwillig met deze man getrouwd,dus er moet liefde geweest zijn.Dat zou toch weer terug te vinden zijn.Wat ik trouwens erg vind is dat er mensen zijn die gaan aanpappen met iemand die al getrouwd is.Dan is de kans nl. groot dat je dat huwelijk kapot maakt.Dat is dan ook de verantwoordelijkheid van de getrouwde persoon natuurlijk,maar mensen zijn vaak zwak en geneigd aan verleidingen toe te geven.


Alleen valt er voor iemand die de diagnose narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft, geen water bij de wijn te doen als het voor diegene geen extra toegevoegde waarde heeft. Iemand die zo’n stoornis heeft zal zelden het probleem bij zichzelf zoeken, maar dat altijd proberen bij de ander neer te leggen.
Als je als getrouwd stel samen het huwelijk probeert te redden, zal er zowel van kant A als kant B aan die kar getrokken moeten worden. En TS is echt meer dan doodop van het alleen trekken aan die kar.
Er is niks mis met de beslissing van TS. Ze kiest nu, na maanden van proberen het huwelijk te redden ( dat is wat je bedoelde toch, anjali? ) voor de stabiliteit en rust voor haar en de kinderen.
Er kan denk ik niet meer gezegd worden dat TS er niet alles aan gedaan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:29

anjali schreef:
Mavelle schreef:
Anjali heeft het over 'een huwelijk proberen te redden'. Dat is wat anders dan 'bij elkaar blijven voor de kinderen'. Als je je huwelijk weet te redden wonen je kinderen dus helemaal niet bij ongelukkige ouders.

(Even los van of dit huwelijk wel of niet te redden is)

Ja,dat bedoelde ik. En ts is toch ooit vrijwillig met deze man getrouwd,dus er moet liefde geweest zijn.Dat zou toch weer terug te vinden zijn.Wat ik trouwens erg vind is dat er mensen zijn die gaan aanpappen met iemand die al getrouwd is.Dan is de kans nl. groot dat je dat huwelijk kapot maakt.Dat is dan ook de verantwoordelijkheid van de getrouwde persoon natuurlijk,maar mensen zijn vaak zwak en geneigd aan verleidingen toe te geven.


Ik vind het een enorme misvatting dat trouwen altijd betekent dat er op dat moment liefde was tussen beide partners en dat die liefde altijd terug te vinden is. Ga eens praten met vrouwen in een blijf van mn lijf huis... Die hebben vaak jaren volgehouden, in de hoop de liefde in hun relatie te vinden waar ze zo naar hunkeren. En gaan vaak keer op keer terug naar een emotioneel of fysiek gewelddadige partner, in de hoop hun huwelijk te redden. Is dat nou zo gezond?

Heb jij wel eens geprobeerd liefde te vinden bij een dwangmatig liegende man met een narcistische persoonlijkheidsstoornis, Anjali? En is je dat gelukt? En hoe was dat voor je?

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:42

Ik ken ook genoeg ellende uit de gelovige hoek die uiteindelijk toch midden 40 heeeeeeel moeilijk gekozen hebben voor een beter leven en zijn gaan scheiden (vaak met 1 van de 2 zeeeeer tegen de scheiding maar de ander zet door) En degene die wilde scheiden gelukkiger zijn dan ooit, sterker nog: hadden ze het maar eerder gedaan ipv te blijven rekken vanwege het geloof en hun omgeving. Te jong getrouwd, " dat ging nou eenmaal zo", dingen gedaan omdat " het zo hoort" etc.

En een officieel vastgestelde narcistische persoonlijkheid, Pfoe...heel heftig. Er zijn grenzen wbt "redden". Ik denk dat TS eerder zelf hulp nodig heeft wbt zichzelf en haar keuzes (het moet toch voordat de kinderen kwamen al erg lastig geweest zijn voor haar) voor deze man (niet negatief bedoeld wbt hulp nodig) dan dat dit huwelijk nog bij elkaar gehouden moet worden.

Niet banketstaaf maar poetsen.

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:39

Ik ben het kind van een moeder met zwaar psychiatrische aandoeningen. Het was pittig en soms echt beschadigend om haar als moeder te hebben. Ik heb altijd gewenst een andere moeder te hebben en altijd gehoopt dat mijn vader zijn verstand bij elkaar zou rapen om te gaan scheiden.
Dit heeft hij pas gedurfd toen mijn broer en ik het huis uit waren. Sindsdien gaat het veel beter met hem maar ook met mijn moeder. Sommige mensen kunnen geen relatie aangaan met anderen. Dat is verdrietig maar wel de werkelijkheid.
Ik denk dat TS heel dapper is door dit besluit te nemen en kan haar hier alleen maar in steunen.

Kerstmuts